Forum > Algemeen Forum

Marco Borsato - Rood gecompressed?

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
31-7-2006 20:54
Geweldig nummer als je het mij vraagt, maar krijg jij ook zo'n hoofdpijn van de klank? Dat is echt balen aan het nummer... platgecompressed de strings zijn bij het eerste instrument al 80% onderdrukt en het volume golft als een boot op de zee. Vuur van een nummer maar spijtig genoeg is de klankbalans alles behalve vuur, als je goed luistert gewoon lelijk (zit precies ook ruis op en is niet zuiver). Beu dat alles commercieel-gericht afgemasterd is tegenwoordig, dan nog eens de compressor van een radiostation erop en het is volledig. Zijn jullie het met me eens dat de kwaliteit van de opnamestudio's verminderd met alle nieuwe technologien buiten laat ons zeggen 8 jaar terug? De klank van dat nummer explodeert niet het implodeert telkermale.. Nummers zouden niet mogen gecompresseerd worden in de studio; radiostations hebben daar zelf apparatuur voor. Als ik naar dit nummer luister wordt ik gewoon misselijk op zo'n mooie bom, beter live gaan beluisteren zou ik zo zeggen!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
31-7-2006 22:45
Uhm, luister je het nummer van de orginele CD op een redelijke HiFi set?? of gewoon op je computer van een MP3tje?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
31-7-2006 22:57

Xk schreef:

Geweldig nummer als je het mij vraagt, maar krijg jij ook zo'n hoofdpijn van de klank?
Nee hoor, klinkt op zich best goed.
platgecompressed de strings zijn bij het eerste instrument al 80% onderdrukt en het volume golft als een boot op de zee. Vuur van een nummer maar spijtig genoeg is de klankbalans alles behalve vuur, als je goed luistert gewoon lelijk (zit precies ook ruis op en is niet zuiver). Beu dat alles commercieel-gericht afgemasterd is tegenwoordig, dan nog eens de compressor van een radiostation erop en het is volledig. Zijn jullie het met me eens dat de kwaliteit van de opnamestudio's verminderd met alle nieuwe technologien buiten laat ons zeggen 8 jaar terug? De klank van dat nummer explodeert niet het implodeert telkermale.. Nummers zouden niet mogen gecompresseerd worden in de studio; radiostations hebben daar zelf apparatuur voor. Als ik naar dit nummer luister wordt ik gewoon misselijk op zo'n mooie bom, beter live gaan beluisteren zou ik zo zeggen!
Helemaal mee eens! Niet meer compressen, gewoon alles in de master laten clippen, alle verhoudingen lekker in het honderd laten lopen en de hele plaat vern**ken.

Kortom: klinkt als stoer gelul, maar het is niet gegrond. Ik heb de singel en daarmee klinkt ie gewoon goed, zowel thuis als via de grote PA-systemen. Zelfs als ik 'm hoor op de radio als ik in de auto zit, is er niets storends te horen (alleen weinig bas in de auto, maar dat veroorzaakt toch alleen maar irritatie bij anderen). Dan zal het dus wel aan jouw weg liggen tussen afspeelmedium en je hersenen, waar het geluid wordt verwerkt. Nog meer dingen om je hart te luchten?
Lichtje erbij?
PartyfishStandaard Lid
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
31-7-2006 23:01
Het orgineel klinkt perfect hoor, die heb ik hier ook liggen.
Mp3 die iedereen van limewire etc download klink idd heel erg knudde. Maar ja, daarom moet je ook het orgineel kopen hè... wink ;)
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
1-8-2006 00:06
Lol wat een reactie. Ik gebruik wel degelijk de single om mijn PA systeem hoor, en andere nummers hebben dit niet (als je dan toch mijn hersenen verdenkt). Bij mijn weten gaat compressie pas verhoudingen verstoren. Luister eens naar call on me, eveneens enorm gecompressed maar op een goedbedoelde manier, toch vind ik er niks aan
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
1-8-2006 10:04
misschien houd je onbewust toch niet van Borsato (net zoals ik wink ;) )
Maar wat compressed betreft,
dat is al vele jaren bezig in de muziek hoor.

Compressen werd oorspronkelijk voor gitaar gebruikt,
maar nu zie je steeds meer van die gitaareffecten in gewone muziek gebruikt worden.
Sterker nog, je komt ze zelfs tegen op cd spelers als effect.....
flanger, pitchbend, enz.

Bij radio werd/word compres gebruikt om zoveel mogelijk herrie over te brengen, zo val je op tussen de andere zenders als iemand aan het tunen is.
Radio Caroline stond daar bekent om.

Zelf ben ik ook geen liefhebber van overgecompresseerde muziek, de hele dynamiek is dan verloren, en je word er doodmoe van als je er lang naar moet luisteren.
Een nummer als call on me draaide ik dan ook niet...........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
1-8-2006 10:35

Tom schreef:

Sterker nog, je komt ze zelfs tegen op cd spelers als effect.....
flanger, pitchbend, enz.
Nu komt het weer terug, zo'n 20 jaar geleden was het namelijk ook helemaal "in" om een flanger of phaser te gebruiken in de muziek.

Van te veel compressie word je inderdaad "moe".

Maar goed, het valt mij juist op hoe slecht sommige nummers zijn. Duidelijk snel klaar, "low budget".
Niet zo zeer Borsato, maar wel andere artiesten.

Ben benieuwd hoe Borsato het er live met z'n rood afbrengt. Live vind ik hem totaal niet sterk overkomen.
Een DVD zoals Onderweg mist alle Borsato kracht.
Ik ben geen Borsato fan, maar ga overigens wel binnenkort naar zijn live optreden. Eigenlijk ook meer om te zien en te horen wat het "geheel" brengt.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
1-8-2006 11:09

KVM schreef:

Ik ben geen Borsato fan, maar ga overigens wel binnenkort naar zijn live optreden. Eigenlijk ook meer om te zien en te horen wat het "geheel" brengt.
[offtopic:] Ga je toevallig ook de eerste vrijdagavond? [/offtopic]
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
1-8-2006 11:17

JeroenVDV schreef:

[offtopic:] Ga je toevallig ook de eerste vrijdagavond? [/offtopic]
Nee, ik zit ergens tussen de extra ingelaste concerten.
Zou het na moeten vragen, durf de exacte datum namelijk niet te zeggen. ashamed :$ (zo enorm boeit het wink ;) )
Het gebeuren daarom heen, spreekt mij echter meer aan.
Ik ga wel vaker naar artiesten of bands puur om te zien hoe (of waarmee) men werkt.

Martin.
kvm entertainment
VoltcontrolStandaard Lid
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
1-8-2006 12:44

Xk schreef:

Geweldig nummer als je het mij vraagt, maar krijg jij ook zo'n hoofdpijn van de klank?
Die hoofdpijn...
Die komt ook wel zonder compressie. sad :(
"Vandaag is rood van rood wit blauw
Van heel mijn hart voor jou"

Ik heb altijd wel respect voor de artiest in kwestie gehad, maar wat is dit een pijnlijk, vies populistisch nummer zeg. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Muziek met overdreven compressie hou ik wel van. De beats van Portishead bijv... lekker zompig.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)