Forum > Zelfbouw Speakers

luidsprekers voor kerkzaal

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
HansgroenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 21-6-2003
Berichten: 4
13-6-2003 16:17
Beste heren,
het gaat niet om een bijzaal van de kerk maar om de hoofdzaal. Deze kerk is niet zoals jullie je mischien voorstellen, het is een soort schuilkerkachtige zaal,geheel rechthoekig. Het gaat inderdaad om luidsprekers die voornamelijk voor spraak gebruikt gaan worden. Ik realiseer me dat Philips bijv. van dit soort pa achtige zuiltjes verkoopt maar die hebben een beetje dat nasale geluid van een telefoon. Dat vindt ik niks. Op dit moment heb ik een 10W versterker met 100 v systeem, met 4 luidspekers links/ rechts vooraan en links/recht achter in de zaal. Dit geluid vervornmd echter en klinkt niet echt natuurgetrouw.
vandaar mijn plan voor nieuwe zelfbouwspeakers.
Blij dat jullie zo willen meedenken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
13-6-2003 23:48
10 watt voor een zal van 1200 vierkante meter met naar ik schat een cap. van 500 mensen shocked 8O Das echt niks.

De versterker die ik op het oog heb is 120 watt RMS 100 volt.
En dat is echt geen vetpot, maar is nog betaalbaar.
(Zwaarder kan/mag ook: 240 watt)
Aantal zuiltjes: minstens 4, maar liever 8.
Waarom? Simpel, hoe meer geluidpunten, hoe minder hard je de boxen hoeft te zetten, en de te evenwichtiger klinkt het door de ruimte.
En inder last van echo/galm.
Als je met te weinig boxen werkt dan worden de mensen die dicht bij de boxen zitten haast doof, terwijl de mensen die wat verder zitten het bijna niet horen.
Als je in zo'n grote zaal met een laagohmig systeem wilt werken zul je veel geld kwijt zijn aan de bekabeling, want die moet dan vrij dik zijn wil je niet te veel vermogen verliezen.
En dan heb je een nog zwaardere (duurdere) versterker nodig.
Je kan ook met een 100 volt systeem een prima geluid krijgen hoor, het draait alleen een beetje om het vermogen.
En las je wilt dat muziek als een klok klinkt, dan is dat heel makkelijk nog beter te maken door twee boxen meteen flinke basspeaker aan de voorkant te zetten. Tijdens spraak zet je deze dan uit, want dan word de spraak weer beter.

Heb je het al over de ringleiding gehad?

Als je me een budget geeft, kan ik je vertellen wat er mogelijk is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
14-6-2003 23:40
Beats in een kerk? ik denk niet dat je voor muziektoepassingen in een kerk een sub nodig hebt, en subs voorin de zaal zetten is dan helemaal geen optie, als je achterin zit heb je een looptijdsverschil van 100ms en vanaf enkele ms is het al heel goed hoorbaar. Het is wel mogelijk maar dan moeten alle andere zuilen uit.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
15-6-2003 02:03
ten eerste moet je dat 100 volt systeem uit je hoofd helpen. waarom dat systeem voor een zaaltje?? 4 of 6 boxen spelen prima op een normale amp (dus 2 of 3 per kanaal). denk alleen aan de impedantie. bv 16 ohm boxjes.

het gaat om spraak!! dus aan laagkasten moet je zeker niet denken. zelf heb ik nog een boekje liggen met ontwerpen voor spraak kasten. dit zijn gewoon langwerpige kasten zoals philips. wat is hier mis mee? gewoon 4 ovale speakers per kast.

je kan het zo duur maken als je zelf wilt. maar die 10 watt versterker is te kort.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
16-6-2003 22:45
Kan het niet laten om een reactie te plaatsen. Volg forum wel altijd maar neem niet actief deel o.a. door tijdgebrek.

Enfin.
Het blijkt wel weer hoe weinig mensen kaas gegeten hebben van kerkinstallaties.
Ik raad ten zeerste af om zelf te bouwen cq te klooien met systemen. Je wilt verstaanbaarheid? Geen wir war van echo's doorelkaar heen? Praat met iemand die er verstand van heeft.

Ik weet niet of ik een bedrijfsnaam mag noemen (oud stageplek van mij) maar ik ken een bedrijf uit Leeuwarden wat zeer vakbekwaam is. Mag ik het noemen dan hoor ik het wel van Dré (anders kan je er misschien zelf achterkomen.)

Enkele belangrijke zaken
Een kerk, ook al is de vorm dan WEL zo simpel als wat, is nooit zomaar een ruimte met 4 wanden en een dak. Dré had het al over RT-60 en inderdaad, als je al niks weet van galmtijd, frequentiekarakteristiek van de ruimte etc. kun je wel gaan klooien met zelfbouw meuk, de kans dat het slaagt is uiterst klein.
12"/1" waarom? Feiten?
En waarom heeft iedereen het toch steeds over zuiltjes?
En die oude Philipsmeuk: Nasaal is inderdaad de goeie term!
Waarom raadt nijhuisr nou het 100v systeem zeer af? Zaaltje??? Het gaat om 30 x 40 mtr! hoog plafond (vaak zo in kerk trouwens), tenminste dat lees ik.
Vermogen is weinig belangrijk in een kerk. Ook al gaan er 500 man in, je hoeft geen disko te draaien. Trouwens het klinkt al vij snel HARD in een kerk, let er maar eens op.
Ook nog een ding: goeie microfoons zijn zeer belangrijk! Maar ja, wat is goed? Kortom de vak-installateur.

Succes mensen.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
16-6-2003 22:49

Hendrik schreef:

Een kerk, ook al is de vorm dan WEL zo simpel als wat, is nooit zomaar een ruimte met 4 wanden en een dak.
Geloof me, die bestaan. (weinig)
Door internet beperkt
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
16-6-2003 22:56
Haha, leuk. Ik bedoel natuurlijk vanuit geluidstechnisch oogpunt. Ik heb tig kerken van binnen bekeken en ja, ze zijn er hoor happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2003 23:12
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 16-6-2003 23:31
Voor de spreker(s) is een goede condensator richtmicrofoon vereist.
Het liefst met een compressor er bij om de niveauverschillen in de hand te houden.

Als er opgetreden moet worden (zang) dan kan deze microfoon ook wel gebruikt worden, mits men hem niet te dicht tegen de mond houd.
Anders is een gewone dynamische zangmic beter en universeler.

100 volt systeem heeft als voordeel dat je met één draad rond kan, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de impedantie, en een dikte van 1 á 1,5 is al genoeg.
Het 100 volt systeem is mono, dus je krijgt ook geen problemen met verschillen tussen links en rechts.

En ach, zonder dat ik wil overdrijven, denk ik dat ik zo'n ruimte prima ingericht krijg, zonder dat het een disco shocked 8O word.
De zuilspeakers worden hier vaak toegepast omdat het afstraalgedrag van spraak zo netjes is te richten met deze speakers.
Een kleine hoek naar beneden, en je kan zeer precies van de kant tot het midden het niveau aftellen, zodat het overal even hard/zacht klinkt.

Tussen twee haakjes;
De prijs van zo'n zuilspeaker met 4 drivers, 100 volt trafo, regelbare uitgangssterkte, alu behuizing, compleet met ophangbeugels, en in witte uitvoering. kost nog geen € 100,- per stuk.
Zelfde model, maar dan met 7 drivers: +/- € 150,-
Denk je dat je ze zelf voor dat geld kan maken?
Een prof. 120 watt versterker 100 volt, met 4 mic (+phantom voeding) en een line aansluiting,
tussen de € 400,- en de € 500,- afhankelijk van het type en de mogelijkheden.

En voor muziek kan je zonder problemen een paar 2 weg boxen op de kop zetten om het geluid iets warmer te laten klinken.
Wat betreft looptijdverschil,......
Wat zouden ze dan een problemen in een bioscoop moeten hebben.....
De bass zit immers negen van de tien keren achter/onder het projectiedoek.
En een bioscoopzaal is niet kleiner dan de boven omschreven zaal.
Er word lang niet in elke bioscoop een delay gebruikt voor de verschillende boxen.
Maar als je absoluut het looptijdverschil wilt aanpakken, dan is daar ook weer een kastje voor laugh :D (Proccesor)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2003 23:24

Hendrik schreef:

Kortom de vak-installateur.
Maar die zal waarschijnlijk ook wel een vak prijs vragen, en bekend is dat kerken het meestal moeten betalen van een zeer smalle beurs.
Daarom zal de vraagsteller ook waarschijnlijk wel de boel zelf willen bouwen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
16-6-2003 23:34
En ach, zonder dat ik wil overdrijven, denk ik dat ik zo'n ruimte prima ingericht krijg, zonder dat het een disco word.
Dat geloof ik graag hoor wink ;)
Wat betreft looptijdverschil,......
Wat zouden ze dan een problemen in een bioscoop moeten hebben.....
De bass zit immers negen van de tien keren achter/onder het projectiedoek.
En een bioscoopzaal is niet kleiner dan de boven omschreven zaal.
Tja.... Is een bios een kerk? Nee. Hebben we het over bass in deze installatie? Nee. Heeft een bios een galmtijd van bijv. 4 sec? In ieder geval lang zo vaak niet als een kerk, zeg maar de eerste bios moet ik nog tegenkomen.....

Geloof me. Ik dacht eerst ook met mijn kennis: een beetje spraak in een kerk wat kan er moeilijk aan zijn? Na 2 maand dacht ik: toch vrij complex. Na een half jaar praktijk (frequentie analyse, akkoestische berekeningen, afstraalgedrag, reflectie etc. etc.) dacht ik: best wel dom van mij geweest om te denken dat het simpel zou zijn. Zelfs Andre zegt (met zijn kennis) dat je het beter aan een vakkundig persoon kunt over laten. En ik neem aan dat het grootste gedeelte hier het wel met mij eens is dat Andre niet zommaar iemand is die wat over speakers lult, toch? Kortom heb je er niet genoeg verstand van, schakel hulp in van iemand die dat wel heeft.
Niet dat jij het niet voorelkaar krijgt....
Nog iets,
Dynamische microfoons kunnen problemen opleveren in dit soort omgevingen. Toch zie je menig installatie bedrijf deze dingen offreren. Bedenk zelf maar eens wat het probleem kan zijn.
Afstraal gedrag van zuiltjes? Welk zuiltje? Bij veel van die dingen is dat hopeloos. Ondanks die meerdere drivers boven elkaar ja.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)