Forum > Zelfbouw Speakers

life-size speaker als kunstproject -> een paar vraagjes

(41 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
6-4-2006 03:16
Waar wil je de mensen precies aan blootstellen? Het indrukwekkende aan luidsprekers op korte afstand is juist die plaatselijke 'drukophoping'. Aan het eind van een hoorn is de druk verlaagd tov het begin van de hoorn. In het begin van de hoorn is de druk echter hoger ongeacht of je een basreflex of een gesloten kast gebruikt als 'bron'.
Mede omdat alle druk in de hoorn langs de 'toeschouwer' wordt geleid heb je aan relatief weinig vermogen voldoende en speelt de powerdip dus een minder grote rol.

Ik denk dat het weinig uitmaakt wat voor kastprincipe je gebruikt zolang de toeschouwer maar dicht bij de speaker zit (met ruim voldoende gehoorbescherming). Simulatieprogramma berekenen de SPL standaard op 1 mtr afstand in halfspace. In werkelijkheid zal de SPL veel hoger liggen, wellicht iets om rekening mee te houden als je de maximale tijdsduur per persoon gaat berekenen.

Mooi geluid in combinatie met gehoorbescherming lijkt me lastig te combineren?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
6-4-2006 15:53
Ik moet eerlijk zeggen dat het plaatsen van een reflex box aan een hoorn, mij als niet slagend project in de oren klinkt

wat had je in gedachten, zoiets?
https://img142.imageshack.us/img142/6560/brhoorn1ii.jpg
WenambaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2006
Laatste: 14-1-2007
Berichten: 4
10-4-2006 09:48
Als het erom gaat dat mensen het gevoel hebben in een speaker te zitten, lijkt me het gebruik van een bas-reflex op een hoorn goed zat hoor. De hoorn zit er eigenlijk alleen maar (correct me if I'm wrong) als interne luisterkamer, waar druk opgebouwd moet worden. Het is dus zoiets als een bas-reflex kast in een meterkast stoppen en jezelf erbij frommelen. Het klinkt dan wel niet mooi (erbuiten), maar je wordt wel overweldigd door het geluid (daarbinnen), wat de bedoeling lijkt te zijn van het project. Veel mensen denken namelijk dat wanneer je in een speaker zou kunnen kruipen, dat je dan overweldigd wordt door geluid. Is ook wel een beetje zo ... wel eens een db meter in een horn-loaded speaker gestopt? Zelfs op laag volume, gaat de meter al flippen :P, maar het klinkt natuurlijk niet mooi ofzo (but who cares).

Het gaat toch alleen om het bas-gevoel, dus ik verwacht ook niet dat er daadwerkelijk bestaande nummers voor het project gebruikt gaan worden. Hij zal wel bastonen gaan ontwerpen, die gewoon veel indruk maken op de bezoeker, en deze in een patch laten spelen (MaxMsp?) tot iets harmonieus.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
10-4-2006 15:35
in dat geval zou ik ook niet meer gaan voor een 15" of een 18" (waarom eigenlijk?)

een goede 10" of 12" kan ook genoeg druk opbouwen zeker met een hoorn ervoor.
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
10-4-2006 21:26
precies, wat wenamba zegt, is zo ongeveer inderdaad de bedoeling van het project.
ik heb een bouwtekening gemaakt (voor wie geinteresseerd is, https://img321.imageshack.us/img321/6927/bouwtekening0dv.jpg, zoals ik denk dat het wel gaat lukken. ik heb de hoorn dus niet berekend, maar een vorm gekozen die mij geschikt lijkt, de basreflex heb ik wel berekend (trapezium rechts boven in de tekening).
Ik moest gewoon echt beginnen, (ik wil het graag de laatste week van april "tentoonstellen" op het aki festival) en ik wist op een gegeven moment echt niet meer wat ik moest doen, iedereen zegt wat anders en ik heb op een gegeven moment maar hiervoor gekozen.
ik heb vandaag alle hout op maat gezaagd, en ik ga zo beginnen met het in elkaar zetten.
de speaker moet ik nog kopen, heb de basreflex ruimte berekend voor de Eminence Sigma Pro 18, maar zit nog te twijfelen tussen die en de Omega Pro 18. (die laatste omdat ik die mischien goedkoper kan krijgen, maar de eerste geeft wel mooiere curves)

Had alleen nog 2 vraagjes.. Maakt het uit waar de poorten tov de speaker worden geplaatst?
en iemand vertelde me dat ik tegen de achterwand van de basreflex isolatiemateriaal moet doen, om staande golven te beperken, nu is mijn vraag, kan ik ipv isolatiemateriaal ook vloerbedekking tegen de achterwand (van de reflex) plakken? en het volume van het isolatiemateriaal, moet ik dat bij het volume van de kast optellen? (ik heb het voorplaatje van de basreflex nog niet gezaagd, dus kan deze nog iets groter maken en poorten nog plaatsen waar ik wil)

ook al heb ik mischien niet alle adviezen opgevolgd, toch iedereen erg bedankt voor de reacties, want ik heb er wel veel aan gehad.
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
10-4-2006 21:27
ohja, 18 inch toch maar. omdat ik hierna wil gaan experimenteren met infrageluid. en dan is een grote speaker wel geschikter, en ik dacht zo als ik er toch al geld en tijd in ga steken, kan ik net zo goed ietsjes meer uitgeven en het voor verschillende projecten gebruiken
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
10-4-2006 22:05
18" is een goede keus voor je huidige project. Infrageluid vraagt om bepaalde parameters die een grote speaker je niet per definitie biedt. Veel infrawoofers zijn rond de 12" met extreme slagcapaciteit. Gelukkig hebben de Sigma en de Omega een vrij lage Fs dus er valt zeker wat te bereiken (met laag volume en een grote kast).

De plaatsing van de poorten staat je vrij, er valt voor iedere locatie iets positief/negatiefs te zeggen. Probeer het bijv. eerst eens zonder poorten en stop ze daarna in de hoorn. Succes!

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-4-2006 18:31
Ben reuze benieuwd hoe het er nu uitziet!
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
19-4-2006 10:27
ja elke dag neem ik me voor om foto's te maken, maar elke keer weer vergeet ik met mijn warrige hoofd m'n camera mee te nemen. maar ik beloof dat ik morgen of overmorgen er foto's maak en ze hier op internet zet.
hij is nog niet helemaal af, zit grotendeels in elkaar, maar het dak zit er nog niet op. en ik moet nog wat dingetjes af werken. maar nog even geduld, binnenkort zijn hier foto's te zien.
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
26-4-2006 11:58
hoi sorry het heeft een beetje lang geduurd, maar hier wat foto's van hoe de box er nu uitziet. foto's zijn niet zo heel goed maar geven wel een idee:

https://img83.imageshack.us/img83/228/pict25008qk.jpg
https://img98.imageshack.us/img98/1834/pict25039cx.jpg

heb er al 2 dagen mee op het aki festival gestaan. 2 uur lang en krijg echt goede reacties, er zitten bijna continu mensen in en bijna iedereen komt met een onwijze grijns op zijn kop en kei wazig eruit. laugh :D
alleen de kroegen op het marktplein zijn niet zo blij, en komen regelmatig vragen of die kut herrie niet uit kan. ik probeer rekening met ze te houden en ik heb mijn tijden al aangepast (zou eerst elke dag 6 uur lang met de box gaan staan) maar het gaat sowieso niet harder, dan volgens de vergunning mag. maar ik kan het echt niet super zacht gaan zetten want dan heeft het geen zin meer, kan ik er net zo goed niet gaan staan.
maar hij klinkt goed, ben erg verbaasd dat er nog superveel hoge tonen doorkomen, als je erin zit lijkt het bijna volledige muziek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)