Forum > Geluid

Filterz oordoppen

(249 reacties. Pagina 19 van 25)
Moderator(s): Dré
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
3-4-2006 15:59
Ik heb nu sinds een paar weken ook Filters*. Erg fijne dingen, vooral ook als je uitgaat. Echter is het eeeerrg wennen met draaien. Ik heb de 80 db versie (alles op 80 db dat hoger dan 80 db is), en met deze doppen mag je je monitor en koptelefoon gerust en heeeel eind opengooien om het redelijk te horen. Leuk detail is dat je dan nog maar 80 db hoort happy :).
Toch blijft het lastig, want je hoort het uiteindelijk toch anders, al zijn ze speciaal voor dj's en muziekanten gemaakt.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
3-4-2006 16:05
Filters kunnen de geluidsdruk niet altijd terug brengen naar 80dB. Ze kunnen alleen met een bepaald aantal dB's dempen(welke waarde ook nog afhankelijk van de frequentie is).

Als je bijvoorbeeld weet dat de maximum geluidsdruk ergens 105 dB is dan zou je filters moeten kiezen met een dempingswaarde van 25dB als je niet boven de 80 dB zou willen komen. Hoor je nu echter een geluid van 90dB dan blijft daar ook nog maar 65dB van over.
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
3-4-2006 19:24
die kerel vertelde dat dit de beste waren die hij had: alles lager dan 80 db houden. IK nam dat maar aan, zal dus ook wel enige kern van waarheid inzitten, aangezien hij de grote sterren hier ook mee had voorzien.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
3-4-2006 20:12
Lager dan 80dB is natuurlijk weer wel mogelijk. Neem een filter met een demping van laten we zeggen zo'n 80dB, en je zit ook vrijwel altijd onder de 80dB wink ;).
Maar dat is MIJN mening...
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
3-4-2006 22:49
Vind ik ook! Iedereen zou doppen moeten nemen met een demping van 80dB! laugh :D Dan hou je alleen de voelbare bas nog over(voor de 'bass-freaks' onder ons wink ;) )
Kwam op wikipedia tegen dat de maximale geluidsdruk die haalbaar is met gewoon geluid 190dB is, dus dan hou je nog steeds 110dB over. Demping van 110dB dan maar? Zit je in elk geval zeker.razz :p

Heel goed dat je doppen gebruikt natuurlijk. wink ;)
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
4-4-2006 00:42
Wat bedoel je dan met 'gewoon geluid'?
P.A. systeem?
Neem aan dat er wel IETS is dat harder gaat :P
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
MarginalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2006
Laatste: 29-8-2008
Berichten: 3
4-4-2006 10:50

Jozef schreef:

Wat bedoel je dan met 'gewoon geluid'?
P.A. systeem?
Neem aan dat er wel IETS is dat harder gaat :P
Klopt, volgens Wikipedia; kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Maximale_geluidsdruk, waaruit hier een klein stukje:
[Wikipedia vertelt... schreef:

De reden hiervan is dat 190 dB overeenkomt met de atmosferische druk. Een sinusvormige geluidsgolf bestaat uit een oscillatie boven en onder de evenwichtstoestand, de atmosferische druk. De amplitudes naar boven en beneden zijn daarbij aan elkaar gelijk. Vanaf het moment dat een geluidsniveau van 190 dB wordt bereikt, nadert de oscillatie naar beneden het vacuüm, met druk gelijk aan nul. Een lagere druk is niet mogelijk.
maarrrr
[Wikipedia vervolgt... schreef:

Bij een explosie kan natuurlijk wel - instantaan - een hogere geluidsdruk optreden dan 190 dB.
Het verhaal van 'altijd minder dan 80 dB' twijfel ik ook sterk aan, maar ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat onder normale omstandigheden (dus geen explosies laugh :D) de doppen je wel goed beschermen. Demping tot een vast niveau lijkt me echter alleen maar mogelijk met actieve filters, en da's vast een stukkie duurder en groter wink ;).

edit: Heb even zitten kijken en Filterz blijken ook gewoon dempingswaarden te hebben (hoewel ik er verder weinig soep van kan bakken omdat er geen eenheden bij staan en het gebeuren niet echt 'vlak' op mij over komt ...?)
What goes up could come down
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
4-4-2006 11:29

maaarten schreef:

die kerel vertelde dat dit de beste waren die hij had: alles lager dan 80 db houden. IK nam dat maar aan, zal dus ook wel enige kern van waarheid inzitten, aangezien hij de grote sterren hier ook mee had voorzien.
Dat vond ik ook het grote nadeel aan Filterz: het kwam iets teveel commercieel over met mooie (marketing-)verhalen...
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
Ron ZegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 23-5-2006
Berichten: 1
5-4-2006 22:08
Bij de "Beter Horen" zijn al jaren eenzelfde soort oordoppen te koop (ook op maat). Deze kosten onegveer 120 euro (inclusief een verzekering voor kwijtraken van 2 jaar). Deze zaken liggen vrijwel in iedere grote stad. Je kunt er ook je eigen filter in laten plaatsen (naargelang wat je van plan bent), die ervoor zorgt welke frequenties er voornamelijk gedempt worden.

Ik heb ze zelf al bijna 5 jaar en ben erg nog steeds zeer tevreden over. Zeker tijdens meerdaagse festivals en repetities met mijn band is het een verademing.

Je moet je wel aanpassen, want je hoort jezelf een stuk harder praten als je spreekt, waardoor je zachter gaat praten en anderen je niet verstaan.
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
6-4-2006 16:24
Welke filters* ik nu precies heb is mij wat onduidelijk. Ik weet wel dat ik degene heb voor dj's die ik volgens de verkoper ook moest hebben: "tonen goed horen, alleen zachter." Daarnaast zou alles boven de 80 db het filter niet doorkomen.

Ik heb nu toch wel de goede he? happy :) Ik vind het namelijk ERG lastig mixen. Heb nu 3 avondjes gedraaid maar ben er nog zeker niet aan gewend (qua mixtechniek). Oefening baart kunst, hoop ik...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)