Forum > Geluid

JBL SF15 of HK Audio PR115 ?

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
GeraarStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 8-4-2006
Berichten: 3
31-3-2006 14:29
Ik wil een setje tweedehands boxen kopen die ik stand alone wil gebruiken voor kleine feestjes.
Wegens vernieuwing materiaal heeft die persoon beide in aanbieding.
Prijzen zijn 400 per set, beide sets zijn in goede staat.
Graag wat ervaringen of hulp bij de keuze aub.

JBL SF 15 lees ik wel dat die een agressief hoog heeft, met een eq aan te passen.
Zou dat ook lukken enkel de high instellingen op de mixer of is een eq echt nodig ?
Aangezien het setje ook wel eens zal verhuurd worden en de JBL's nogal hufterproof blijken dragen die eigenlijk mijn voorkeur weg.

HK Audio PR115 is ook een andere optie, deze vind ik wel goed klinken.

Welke van de 2 zou het beste presteren totaal klankbeeld dan , bijkomende subs is geen optie.
Welke geeft eigenlijk het bete laag ? Ook wel belangrijk wink ;)
Versterker is een JB C2-650, 400 W / 8 ohm.

Op voorhand bedankt razz :p
Dj-FerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 22-12-2016
Berichten: 294
31-3-2006 15:03
Heb zelf redelijke goede ervaringen met HK-pr-115 heb zelf ook een setje.
Klinken zonder goede EQ instellingen vreselijk op het mid, verder leuke en nette speakertjes voor het fullrange werk maar ook zeker onder basjes doen ze het goed, heb er zelf EV basjes onder staan en trekken het goed op het mid/hoog gedeelte.
Maar zoals ik net al zij, fulrange zijn ze ook goed te gebruiken alleen dan moet je wel ff goed de EQ of mixer afstellen.
GeraarStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 8-4-2006
Berichten: 3
31-3-2006 15:09
Ik had ooit een PR setje subs + toppen maar daar was blijkbaar het filter iets aangepast waardoor die eigenlijk goed klonken.
Als ik het goed begrijp moet er aan allebei veel ingesteld worden, de JBL op het hoog en de HK op het mid dus sad :(
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-4-2006 11:04

geraar schreef:

JBL SF 15 lees ik wel dat die een agressief hoog heeft, met een eq aan te passen.
Zou dat ook lukken enkel de high instellingen op de mixer of is een eq echt nodig ?
Aangezien het setje ook wel eens zal verhuurd worden en de JBL's nogal hufterproof blijken dragen die eigenlijk mijn voorkeur weg.

HK Audio PR115 is ook een andere optie, deze vind ik wel goed klinken.

Welke van de 2 zou het beste presteren totaal klankbeeld dan , bijkomende subs is geen optie.
Welke geeft eigenlijk het bete laag ? Ook wel belangrijk wink ;)
Versterker is een JB C2-650, 400 W / 8 ohm.

Op voorhand bedankt razz :p
Omdat je geen EQ wilt gebruiken, zou ik voor de HK PR-115 gaan. Ook de lage tonen van de PR-115 is vrij netjes, maar een sub heeft hoe dan ook een voorkeur als je wat steviger wilt gaan draaien.

De HK PR-115 heeft een meer Hifi achtige klank, terwijl een JBL SF15 / JRX115 een typische PA klank heeft die ik niet meer van deze tijd vind.

TCMC
SchuuringStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2005
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 12
4-4-2006 01:57
geraar,
Om een beetje inzicht te krijgen in wat voor jou de betere speaker is, is het mischien ook wel fijn om te weten wat je ermee wil gaan doen. Vaak is het meer dan alleen "wat is het betere merk of type" dat bepaald wat voor jou de betere oplossing is. Om aan te geven wat ik bedoel de JBL zie ik meer als een disco speaker (agressief hoog) en de HK meer als PA, bijvoorbeeld voor zang of (met subs) een kleine band vanwege het surplus aan presence voor stemmen. Niet dat je met een eq. niet alles vlak kunt trekken maar hoe minder vermogen je op de meest gebruikte bandbreedte stuurt hoe meer je overhoud voor de rest, stemmen, gitaar is presence en dus mid (HK), Disco is boem tsjak boem is upper bass em hoog (JBL). Het hangt er bovendien grotendeels ook vanaf hoe jij wil klinken, ik zou zeker ook even gaan luisteren (als het niet tever weg is tenminste) om te kijken wat jij het lekkerste vindt klinken. Aangezien de sets beide even duur zijn denk ik dat een luistertest (op volume met jouw muziek) geen slecht idee is.

mvg. Jeroen
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
4-4-2006 22:56

schuuring schreef:

geraar,
Om een beetje inzicht te krijgen in wat voor jou de betere speaker is, is het mischien ook wel fijn om te weten wat je ermee wil gaan doen. Vaak is het meer dan alleen "wat is het betere merk of type" dat bepaald wat voor jou de betere oplossing is. Om aan te geven wat ik bedoel de JBL zie ik meer als een disco speaker (agressief hoog) en de HK meer als PA, bijvoorbeeld voor zang of (met subs) een kleine band vanwege het surplus aan presence voor stemmen. Niet dat je met een eq. niet alles vlak kunt trekken maar hoe minder vermogen je op de meest gebruikte bandbreedte stuurt hoe meer je overhoud voor de rest, stemmen, gitaar is presence en dus mid (HK), Disco is boem tsjak boem is upper bass em hoog (JBL). Het hangt er bovendien grotendeels ook vanaf hoe jij wil klinken, ik zou zeker ook even gaan luisteren (als het niet tever weg is tenminste) om te kijken wat jij het lekkerste vindt klinken. Aangezien de sets beide even duur zijn denk ik dat een luistertest (op volume met jouw muziek) geen slecht idee is.

mvg. Jeroen
Ach, ieder merk tegenwoordig 'boort' zichzelf tussen de andere 'budget' merken,dus JBL ook net zoals HK.....
..Je Ducktape brood voeren...
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
5-4-2006 10:13

pascal schreef:

Ach, ieder merk tegenwoordig 'boort' zichzelf tussen de andere 'budget' merken,dus JBL ook net zoals HK.....
En daar verdienen ze een ruk geld meeshocked 8O Strategisch gezien is het totaal geen slechte set omdat daar echt de markt is voor A merken met B prijsen ( helaas wel nog de B inhoudt.. ). Jammer alleen dat veel fabrikanten van A merken hun naam 'verdoen' met die B prulletjes..
Soms..
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
5-4-2006 10:28
Vergeet niet dat de prijzen ook allemaal bij elkaar liggen omdat een semi-prof- ( wij noemen dat budget ) kast nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid kosten heeft om gemaakt te worden, vervoert te worden en uiteindelijk bij de klant op de mat te belanden ( waar nog de marge van de verkopende partij ( bv new-line ) tussenzit en die van importeur ( bv voor JBL; audioXL ).

Als je dat afweegt tegen wat de klant ervoor maximaal wil betalen en rekening houd met het feit als je hem iets goedkoper maakt er meer afzet ( streven naar maximale winst ). Kom je vaak al snel binnen een bepaalde richtlijn van prijzen uit, geen wonder dus dat prijzen van dit spul gewoon dicht bij elkaar ligt.

Je kan het jammer vinden dat sommige merken budgetserie's hebben, maar is dit juist niet de ideale kans voor de beginner een redelijk merk in huis te halen zonder dat ze de hoofdprijs betalen. Neem de JRX ( = SF ) serie van JBL, dat kan je van de trap afgooien, 3 jaar begraven onder het zand, een wedstrijd SF-werpen mee doen of bijvoorbeeld van hier naar Parijs rollen. Maar uiteindelijk blijft het gewoon gaan! En dat kan van veel budgetspeakers van budgetmerken niet gezegd worden. En laten we eerlijk wezen, het knalt als een malle.

En de grotere merken zijn ook niet gek, die kunnen in plaats van één keer een grote verkoop gewoon een container-schip vol hout naar Nederland sturen en het verkoopt toch wel. In plaats van dat ze moeten hopen dat één vertech-systeem ( als voorbeeld ) verkocht word.

Komt nog bij dat veel mensen in de geluidswereld toch wel heel erg merktrouw zijn, dat betekend dus als ze beginnen met een merk en daar steeds van bijkopen en groter worden.
GeraarStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 8-4-2006
Berichten: 3
5-4-2006 17:48
Iedereen al bedankt voor de reacties laugh :D

Even verduidelijken, het setje zal gebruikt worden voor kleine feestjes met wat hedendaagse en jaren 80's muziek, DJ gebruik dus zonder de house / techno kant op te gaan en ook geen zang of bandversterking.
Het is niet dat ik geen EQ wil gebruiken hoor maar ik mag het nog zo goed afregelen als ik wil, tenslotte zal het maar aan één kennis worden verhuurd en deze is gek van een EQ in V-beeld laugh :D daarom hou ik het liefst zo simpel mogelijk.
Aangezien ik reeds die PR115 kastjes had denk ik wel om voor deze te gaan.
Ik ga het zaterdag even bekijken.
Moesten het uiteindelijk de JBL worden, is er een vuistregel die ik hem kan meegeven zoals die of die freq - x db ?
Dan kan ik het nog overwegen om er een EQ bij te plaatsen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)