Forum > Licht

Wie kan mij informatie geven over Botex/Elation DC 2448 Scene Setter.

(42 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
KooikerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2006
Laatste: 23-2-2008
Berichten: 2
9-3-2006 12:16
Ik had een aantal vragen aan Tom gesteld, hij adviseerde een topic te openen.

Wij zijn bezig voor de school een lichtinstallatie te realiseren.
Wij hebben inmiddels dimmerpacks, dmx kabels, 16 par 56 long, en een Behringer LC1224.
Dit noemen wij het basis set. In de loop der tijd gaan we uitbreiden.
Deze LC 1224 is erg instabiel. Wij overwegen een andere stuurtafel aan te schaffen.

Ons oog is gevallen op de Botex/Elation DC 2448 Scene Setter.
Hierover een paar vragen.
Is het apparaat bekent bij jullie?
Is de sofware stabiel?
Is er een Nederlandse handleiding bij?
Is het mogelijk 20 muziek nummers te programeren (dus de lichteffecten voor de pars.) en deze via de sound to light funcitie te laten afspelen?
Staat het ritme onder goede invloed van het basritme?
Als het muzieknummer is afgelopen (er is dus ook geen bas meer) blijven de lichten dan egaal branden?
Of blijven de lichten knipperen?
Hoe is de reactie van de speed/Chase en Main faders? reageren ze van 0 tot 100 of slechts op het bovenste gedeelte( zeg maar van 70 tot 100)
Hoe zijn de gebruikers ervaringen?

Wij gebruiken de apparatuur voor:

*1 Dansevenementen binnen de school.
*2 Theater/musical en toneel
*3 Diverse cultuurprojecten
*4 Evenmenten zoals kerst ed.

De tafel moet dus multifunctioneel in te zetten zijn.

Wie kan mij van goede informatie voorzien?
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
9-3-2006 13:53
We hebben nu een jaar of drie de DC1224, maar behalve dat deze uiteraard de helft kleiner is (24 kanalen) is het verder volgens mij het zelfde apparaat.

Om kort te antwoorden:
- Is de sofware stabiel? Het ding doet wat het moet doen. Nog nooit vastgelopen of zoiets, ik vind hem echter niet enorm
gebruiksvriendelijk, en de kwaliteit van de fadertjes is geheel in overeenstemming met de prijs van de tafel. wink ;)
Hij is verder vooral niet zo snel, heb het nooit goed gemeten maar het ding verstuurt volgens mij niet meer als 10 a 20 DMX frames per seconde. Dat flashed eigenlijk net niet lekker.
- Is er een Nederlandse handleiding bij? Weet ik niet meer.. Heb alleen de engelse versie gebruikt, de nl vertaling zal of afwezig of zoals wel vaker gewoon te rot geweest zijn. De En-versie is tegenwoordig ook met Google te vinden en is in orde.
Op de achterzijde van het apparaat staat een samenvatting.
- Programmeren ? Er is ruimte voor 96 sequences, hoe het verder zit met het audio-triggeren daarvan weet ik niet, de tafel hangt aan LJ dat wat dat betreft veel geavanceerdere functies kent. Hoewel die ook zelden gebruikt worden.
- Afgelopen ? Als er niet meer getriggert wordt zal ws de lopende sequence stil blijven staan.
- Speed / chase: Het is me nooit opgevallen dat de schalen heel erg afwijken. We gebruiken het soms ook om heel traag de sfeerverlichting te laten veranderen bij niet-disco dingen.
- Hoe zijn de gebruikers ervaringen? - Voor het geld een leuk ding. Na ongeveer drie jaar wekenlijks discogebruik zijn er een aantal faders en knopjes niet zo lekker meer.
Heb hem wel eens open gehad, opvallend is dat er naast twee Atmels verder alleen maar `ouderwetse' standaard thru hole componenten in zitten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
9-3-2006 15:02

Aart schreef:

Om kort te antwoorden:
- Is de sofware stabiel? Het ding doet wat het moet doen. Nog nooit vastgelopen of zoiets, ik vind hem echter niet enorm gebruiksvriendelijk,
Er zijn gelukkig wel de nodige hacks mogelijk (bijvoorbeeld static scene naar fader patchen) EN het mixen van chases/scenes e.d. gaat moeiteloos bij deze tafel.
Hij is verder vooral niet zo snel, heb het nooit goed gemeten maar het ding verstuurt volgens mij niet meer als 10 a 20 DMX frames per seconde. Dat flashed eigenlijk net niet lekker.
Lijkt me HEEL HEEL stug. DMX protocol is behoorlijk aan banden gelegd. Je kunt niet zo maar even een "zandpadvariant" maken!

Er is een Nederlandstalige versie van de handleiding beschikbaar (van de 1224) maar die wordt er standaard niet bij geleverd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-3-2006 15:04

Dré schreef:

Lijkt me HEEL HEEL stug. DMX protocol is behoorlijk aan banden gelegd. Je kunt niet zo maar even een "zandpadvariant" maken!
Is er geen verschil tussen de refreshrate van het gegenereerde DMX-signaal en de interne refreshrate? Kan goed zijn dat de tafel zelf met een lagere refreshrate werkt, dat wordt dan prima omgezet naar de vereiste rate voor het DMX-signaal.

Of het ook bij de tafel het geval is, weet ik niet.
Light Image
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
9-3-2006 15:56
Bij mijn weten mag je bij DMX alles tussen 1 kanaal in 1 frame per seconde en 512 kanalen 44 x per seconde versturen, als er minder kanalen zijn (dus het frame korter) kan het nog sneller ook.
De LJ-DMX input waar de tafel aan hangt laat een refreshrate van 200 Hz + zien, maar daar geloof ik ook weer niets van, hoewel dit bij slechts 24 kanalen wel mogelijk is.
De tafel reageert in de praktijk echter niet snel en ik zie de led'jes op de splitter met het blote oog flikkeren als hij daar direct aan hangt.

Ik heb verder niet de middelen om er onderzoek naar te doen.

Static scenes onder een fader gebruiken we inderdaad veel. happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
9-3-2006 15:59
Ik heb wel gemerkt dat het signaal sneller word verzonden in DMX bij Martin Light Jockey als je een snellere pc gebruikt.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2005
Laatste: 26-8-2010
Berichten: 8
15-3-2006 19:22
kwam toch omdat we muziek sturing via laptop met z'n eigen ingebouwde micro lieten lopen...? nu hebben we et via kabeltje direct vanaf mengpaneel [;)
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
15-3-2006 20:28

Dré schreef:

Lijkt me HEEL HEEL stug. DMX protocol is behoorlijk aan banden gelegd. Je kunt niet zo maar even een "zandpadvariant" maken!
inderdaad behoorlijk, maar niet helemaal...

Volgens de DMX specificatie moet de DMX bus na ieder frame minimaal 88 micro seconde laag zijn (de zogenaamde "breaktime") zodat alle apparaten gesynchroniseerd blijven. Immers worden op de bus alleen de waardes en niet de adressen verstuurd, als het signaal dus te snel of te traag zou zijn is het mogelijk dat een apparaat zijn waarde mist. Omdat de specificatie spreekt over een minimale breaktime houden niet alle fabrikanten dit ook aan.. meestal wat langer omdat het bij de chinese OEM dingen vaak om een 'simpele' microcontroller gaat. Sterker nog, de breaktime mag oplopen tot 1 seconde! (LOL probeer dan nog maar eens een moving head "smooth" te laten bewegen wink ;))
KaashemaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2006
Laatste: 31-5-2006
Berichten: 5
16-3-2006 20:01

Aart schreef:

...
- Programmeren ? Er is ruimte voor 96 sequences, hoe het verder zit met het audio-triggeren daarvan weet ik niet, de tafel hangt aan LJ dat wat dat betreft veel geavanceerdere functies kent. Hoewel die ook zelden gebruikt worden.
...
een vriend van mij heeft ook zo'n tafeltje en zit ook een beetje te kloten met lightjockey maar op welke manier heb je deze tafel aan lightjockey gelinkt?

en weer on-topic,
van die vriend van mij hoor ik weinig negatiefs over de tafel zo lang hij er kleine theaterdingetjes mee doet.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
17-3-2006 00:59
Op de DMX-in van onze ISA LJ kaart. :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)