Forum > Algemeen Forum

Belastingdienst gaat dj's controleren

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
6-1-2006 17:28
Ligt het echt zo simpel? Lost dat het op? En hoe oud moet je daarvoor zijn?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DjdimiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2004
Laatste: 22-4-2014
Berichten: 209
6-1-2006 17:43

foxy music schreef:

Ik las het vandaag in de metro(gratis krantje)bij de mc donalds dat de fiscus extra gaat controleren op dj's.
Heb op de site van metro gekeken ,en kon hier zo vlug niks over vinden.
Ik weet niet of dit onderwerp hier al eens aan bod is geweest.
Geld dit ook voor België?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 9491
6-1-2006 18:51
Wat betreft betalen of terugkrijgen,
is wel enige rek in te vinden,
Het is ook wel eens een kwestie van interpetatie:
bedrijfskosten/privé kosten

zoals bijvoorbeeld bij de telefoon-, internet-, elektra-, verwarming-, huis/stalling/kantoor-, auto-kosten
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KrisadamStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-2-2005
Laatste: 5-6-2019
Berichten: 56
6-1-2006 22:45

djdimi schreef:

Geld dit ook voor België?
lijkt me straf, ze zijn nu al SERIEUS onderbemand, de kans dat een bedrijf... sneaky :V
Not everyone understands house music... it's a spiritual thing, a body thing... a soooul thing
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
6-1-2006 23:00
laat maar komen,
lustze rauw laugh :D
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
6-1-2006 23:32

djp schreef:

laat maar komen,
lustze rauw laugh :D
Ach toe dan toch...

Laat ze maar controleren, het is heel simpel, als je genoeg verdient, moet je betalen, makkelijk zat. Verdien je niet genoeg om van te leven of moet er maandelijks geld bij je drive-in, dan hoef je niet te betalen, want het is niet winstgevend. Het is misschien uitzuigen van ondernemers, maar aan de andere kant, komen ze ondernemers ook niet in bepaalde mate tegemoet?
Vergeet niet te lachen
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-1-2006 00:57

djdimi schreef:

foxy music schreef:

Ik las het vandaag in de metro(gratis krantje)bij de mc donalds dat de fiscus extra gaat controleren op dj's.
Heb op de site van metro gekeken ,en kon hier zo vlug niks over vinden.
Ik weet niet of dit onderwerp hier al eens aan bod is geweest.
Geld dit ook voor België?
Het verhaal stond in een Nederlandse krant. Dit is een Nederlands forum (no offence wink ;) ). Het zou erg toevallig zijn als dit nu ook in België speelt, maar dat kun je dus het beste zelf eens opzoeken via de media of de site van de Belgische versie van De Belastingdienst.
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
10-1-2006 10:01

P3P!N0^ schreef:

Een btw-nummer aanvragen is gratis, dan maar 19% je prijzen omhoog en legaal doen toch?
Ja, het BTW nummer is wel gratis... Maar daarvoor moet je je wel inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een boekhouding bijhouden, een jaaroverzicht door een accountant laten maken en uiteindelijk ook aangifte doen van je inkomsten. En al die zaken kosten wel geld.
Voordeel is dat je ook al je gemaakte onkosten kan opvoeren en in mindering kan brengen op je verdiensten.

Veel van de hobby DJ's die nu voor een paar euri een avondje muziek draaien zal dit te kostbaar zijn/worden.

Voor hobby DJ's is het echter veel handiger om gedurende het jaar keurig een overzicht (Excel) bij te houden met wat je inkomsten zijn en wat je uitgaven zijn geweest. Wel bonnetjes bewaren.
Als je dan op je IB formulier de extra (netto) inkomsten vermeld en het overzicht toevoegd als officieel document is de kans klein dat ze er een groot probleem van maken.

Als je bovenstaand verhaal vooraf bekend maakt in een gesprek met een belastinginspecteur, wordt er zelfs een aantekening in je dossier gemaakt, zodat zij ook op de hoogte zijn. Kan je op z'n minst een controle schelen. En dat is ook weer tijd !

Natuurlijk moet je wel extra belasting betalen als je boven de schaalgrenzen komt. Het is dus mede afhankelijk van je basisloon dat je bij een werkgever verdient.

In mijn jonge jaren heb ik het zo ook opgelost, terwijl ik werkte bij een overheidsinstantie en later zelfs de Personeelsvereniging van de Belastingdienst als klant erbij kreeg.
Maar ook Defensie (Soesterberg en Zeist) waren jaarlijks meerdere keren per jaar mijn klant. Netjes een bonnetje en in die tijd massa's vinyl (Maxi)single's kopen.
Op naar de volgende beurs...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
10-1-2006 10:31

Companion schreef:

P3P!N0^ schreef:

Een btw-nummer aanvragen is gratis, dan maar 19% je prijzen omhoog en legaal doen toch?
Ja, het BTW nummer is wel gratis... Maar daarvoor moet je je wel inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een boekhouding bijhouden, een jaaroverzicht door een accountant laten maken
Naah. Een boekhouder is voldoende. Mag zelfs een oom (o.i.d.) zijn die gestopt is (alleen heb je in dat geval het nadeel dat hij wellicht niet op de hoogte is van bepaalde voordeelregelingen). Boekhouder is vaak voordeliger dan een accountant.

Veel van het boekhouden kun je zelf doen. Als je zelf het grootboek bij kunt houden (dus zelf boeken) en die inlevert bij de boekhouder dan zijn de kosten ook nog te overzien. Voordeel van zelf boeken is dat je niet om de haverklap telefoontjes krijgt van je boekhouder in de trant van "wat is een T-4???".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
10-1-2006 10:38
De termen "boekhouder" en "accountant" worden nogal eens door elkaar heen gebruikt!

Een boekhouder is iemand die boekhoudt (duh). Het is geen beschermde titel, dus iedere ongeschoolde klungel mag zich boekhouder noemen.

Een accountant is een AA (Accountant-administratieconsulent) of RA (Registeraccountant) die certificeringsbevoegd zijn: zij mogen een verklaring bij een jaarrekening geven. De naam "accountant" is beschermd en de titels "RA" en "AA" mag je alleen voeren als je de bijbehorende opleiding hebt afgerond.

Voor het voeren van een boekhouding van een kleine onderneming als een drive-in show is het inderdaad niet nodig een accountant in te schakelen. Je mag het ook zelf doen, je mag een boekhouder/administratiekantoor inschakelen of een vriend/kennis. Zolang de boekhouding maar aan redelijk te stellen eisen voldoet is het prima. Als je er echt geen kaas van hebt gegeten en je iemand moet inschakelen gaat dat uiteraard bijna altijd geld kosten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)