Forum > Geluid

Kan ik "CD Horn EQ" instellen op een DCX2496?

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-11-2005 14:30
Hallo Dre,

Misschien een idee om de topic-titel te veranderen in:

"Hoe een Behringer DCX-2496 in te stellen."

Misschien een sticky van maken, omdat hier toch langzamerhand toch veel nuttige info in komt te staan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-7-2024
Berichten: 13461
24-11-2005 14:35
Het probleem daarbij is dat je dan, voor je het weet, verzandt in pagina's van sticky topics. Een topic wordt dus niet zo maar sticky ;-)

Verder is het topic niet algemeen genoeg om omgedoopt te kunnen worden naar "Hoe stel ik een DCX-2496 af".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-11-2005 14:37
Hallo Dre,

Dré schreef:

Het probleem daarbij is dat je dan, voor je het weet, verzandt in pagina's van sticky topics. Een topic wordt dus niet zo maar sticky ;-)
Kan ik me helemaal voorstellen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-11-2005 00:22
Hallo,

Vanavond eindelijk mijn SP1's in Bi-Amp mode aangesloten.
Klinkt onverstelbaar anders, en belangrijker, het klinkt echt veel beter.

@TCMC: je had gelijk happy :) , de Peavey instellingen klinken inderdaad beter, precies zoals je voorspeld had. Die heb ik er nu nog even instaan. Maar ik ga zeker "jouw" instellingen een keer opnieuw uitproberen op "oorlogssterkte" als volgend jaar mijn dochter en zoon een disco-feest geven.

@Dre: ik kan nu eindelijk mijn gelijk halen laugh :D, de DCX-2496 heeft wel een microfoon-ingang voor de "Auto-Align-Functie". Met deze functie kun je "Short Delay", "Long Delay", "Inverted Polarity" en "Phase" automatisch laten instellen door de DCX.

(Eerlijkheidshalve moet ik wel er bij zeggen, als je zoekt naar "meetmicrofoon" in de DCX-2496 PDF, hij het woord gewoon niet vindt. Terwijl het woord er wel degelijk in voorkomt. Heeft waarschijnlijk te maken met de opmaak/beveiliging van de PDF.)

Om niet de teveel tegelijk te willen, ben ik begonnen met de "Short Delay", om die proberen in te stellen. Werkt eigenlijk heel invoudig, en volgens mij correct. De delay van de tweeter is nu 6.57 ms t.o.v. de woofer.

Ik begin steeds meer van het apparaat en de materie te snappen, dus word het steeds leuker om met de DCX te "prullen".

Een paar maanden terug wou ik hem nog wegdoen, nu echt niet meer!

Tcmc en Dre nog heel erg bedankt voor jullie vastberadenheid en nuttige tips.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-7-2024
Berichten: 13461
30-11-2005 10:44
Ligt de POO van de woofer niet verder naar voren dan de POO van de HF driver (die oude bakken hadden vaak hele diepe exponentiële hoorns namelijk). In dat geval heb je waarschijnlijk de delay net verkeerd om gedaan (sommering is dan goed voor continue signalen maar loopt in werkelijkheid een complete sinus achter).

PS: Conversatieverloop meetmicrofoon:

Dré: Volgens mij heeft de DCX deze optie.
Webbie: Ik kan geen ingang vinden en het staat ook niet in de handleiding.
Dré: We lopen samen even de handleiding door; ik zal hem even uitprinten.

Pauze (printen gaat nu eenmaal snel maar niet tijdloos)...

Dré: Ik kan het inderdaad ook niet vinden. Dan zal ik me wel vergist hebben. Jammer dat het apparaat deze functie niet heeft.

Bovenstaande is zoals ik de gang van zaken (wellicht totaal verkleurd) in MIJN grijze massa heb zitten ;-)

PS: Kan ook zijn dat ik deze conversatie niet met jou gehad heb maar geheel (of gedeeltelijk) met Rob Nijhuis. Rob en ik hebben er namelijk ook een keer met elkaar over gebeld volgens mij.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-11-2005 11:01
Hallo Dre,

Bedankt voor je reply.
PS: Kan ook zijn dat ik deze conversatie niet met jou gehad heb maar geheel (of gedeeltelijk) met Rob Nijhuis. Rob en ik hebben er namelijk ook een keer met elkaar over gebeld volgens mij.
Ik heb je wel een keer gebeld over de DCX, en je hebt toen inderdaad de handleiding geprint. Maar volgens mij waren we toen naar iets anders op zoek.

Mijn grijze massa laat het voor de rest afweten laugh :D.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat de microfoon-ingang er wel op zit, want ik heb hem gisteren gebruikt happy :) .

Dré schreef:

Ligt de POO van de woofer niet verder naar voren dan de POO van de HF driver (die oude bakken hadden vaak hele diepe exponentiële hoorns namelijk). In dat geval heb je waarschijnlijk de delay net verkeerd om gedaan (sommering is dan goed voor continue signalen maar loopt in werkelijkheid een complete sinus achter).
De tweeter-driver zit helemaal achter in de box, de woofer zit omgedraait in de box. Het bas-gedeelte is namelijk een W-Bin.
Misschien dat dit de meeting verklaard?

PS: op welke afstand en plaats moet ik eigenlijk deze metingen doen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-7-2024
Berichten: 13461
30-11-2005 11:39

Webbie schreef:

PS: op welke afstand en plaats moet ik eigenlijk deze metingen doen?
Regel is "1 meter, hart kast". Mij klinkt "luisterpostie" logischer in de oren. Waarom? Omdat JIJ de mogelijkheid hebt de kast geheel te tweaken naar JOUW ruimte (en da's een luxe die er nogmaliter niet is ;-)

PS: Kast zit niet op netvlies (dus ik had iets totaal anders voor ogen). Als woofer dieper zit dan HF driver dan zijn je resultaten waarschijnlijk correct. Meetpuls + Smaart en je weet het zeker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 23-7-2024
Berichten: 1370
30-11-2005 20:59
Vind het erg veel delay eigenlijk. Zou betekenen dat de woofer een hoornlengte heeft die 2 meter langer is dan die van het hoog.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-11-2005 22:13
Hallo Reemski,

Reemski schreef:

Vind het erg veel delay eigenlijk. Zou betekenen dat de woofer een hoornlengte heeft die 2 meter langer is dan die van het hoog.
Toch klinken ze volgens mij nu erg netjes, zou je trouwens een teveel aan delay kunnen horen?

Zou het misschien aan het ontwerp van de hoorn liggen, voor die tijd was de SP1 een box met een geweldig rendement. Het hoorn-ontwerp zorgt er zelfs voor dat de 4 Ohmse Black Widow een weerstand krijgt van 8 Ohm.

Ik zal nog eens een meting doen, maar dan met alle meubels uit het pad van de SP1's geschoven. Misschien maakt dat wat uit.

Greetz Webbie...

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-11-2005 23:35
Hallo Dre,

Nog even terugkomend op de POO.

Dré schreef:

POO metingen doe je zonder filters. Zou je het namelijk inclusief filters meten EN bijstellen dan verander je meerdere dingen tegelijk (time allign EN transfer functie). Vandaar dat je met de kale POO bepaling begint en daarna je filters gaat plaatsen.
Als ik je goed begrijp, krijgen de woofer en tweeter het volle frequentiebereik voor hun kiezen met een POO meting. De Behringer zou dan vanaf elke uitgang een Full-Range signaal naar de woofers en tweeters moeten sturen. Weliswaar zijn het maar een soort "ruistoontjes" (even simpel gezegd), maar bestaat dan niet het gevaar dat ik mijn tweeters beschadig?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)