Forum > Licht

Krachtstroom vraagje

(101 reacties. Pagina 5 van 11)
Moderator(s): Dré
G-LiTeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2003
Laatste: 21-5-2003
Berichten: 4
17-5-2003 19:06
Ok,

I stand corrected (zoals amerikanen graag zeggen happy :) ), er zijn wel degelijk drie gelijke aanvoerstromen, maar de faseverschuiving (die ik even uit het oog was vergeten) zorgt er inderdaad voor dat deze elkaar opheffen in de retour (ergo over de nul). Is dat een beetje simplistisch goed samengevat? Heeft er al eens iemand een rekenvoorbeeld losgelaten op wat dan de maximale retourstroom is door de nul bij onsymmetrie in de belasting van de ster?

Ander vraagje, nu we toch bezig zijn onder het motto 'elektriciteit voor gevorderden' happy :) : ik ben aan het discussieren met iemand wat het maximaal potentiaal verschil bedraagt dat je mag meten tussen nul en aarde opdat je setje nog behoorlijk zou werken. Ik weet dat het theoretisch nul zou moeten zijn, en dat het dat in de praktijk vaak ook zo is...maar soms kom je toch kleine verschillen tegen. Ik weet ook dat alles boven de 12V als gevaarlijk voor het menselijk lichaam wordt beschouwd, maar ik heb het vermoeden dat bij voltages van 5 Volt er al rare dingen kunnen gaan gebeuren met zwakstroomcomponenten bvb. in je soundapperatuur maar denk bvb ook aan het +5/-5 signaal van DMX-splitters/boosters. Kan iemand me eens wat gefundamenteerde uitleg hierop geven?
Thanks
G-LiTe
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-5-2003 21:19
nen 1010: 167 ohm
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
G-LiTeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2003
Laatste: 21-5-2003
Berichten: 4
17-5-2003 21:46
Ik vraag naar het potentiaalverschil, Volt dus ...en geen weerstand

G-LiTe
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
18-5-2003 07:55
2 x bewerkt. Laatst door -bart- op 18-5-2003 08:16
Heeft er al eens iemand een rekenvoorbeeld losgelaten op wat dan de maximale retourstroom is door de nul bij onsymmetrie in de belasting van de ster?
De maximale stroom in de nulleiding kan nooit groter worden dan de stoom in 1 enkele fase. Als je over R en S beide 10A trekt en over T 0A dan zal de stroom in de Nleideing ook 10A zijn.

Tenzij je belastingen geen lineair verband hebben tussen spanning en stroom in de tijd zoals TL's, schakel(ende) voedingen en fase aangesneden (gedimde) lasten.
Petty materialists!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
18-5-2003 08:13
Ik denk dat je een klein denkfoutje maakt. Het potentiaal verschil tussen N en PE wordt veroorzaakt door spanningsval over de N leiding tgv de stromen die er lopen. Dit verhoogt niet de spanning tussen jou en het metalen gestel. Deze spanning heeft niets met de aanraak veiligheid te maken

Tom: Let op we hebben het niet over de aardverspreidings weerstand. Ik zou anders niet weten welke geleider er zo hoogohmig zou mogen wezen.

De NEN1010 houdt zich alleen bezig met de spanningspiek die optreed tijdens een kortsluiting van een fase naar een metalen gestel.(dan is deze het hoogst)
Het potentiaal verschil tussen aarde en PE (aanraakbare delen) houdt direct verband met de weerstand van de aardedraad en de maximale korsluitstroom. Als regel moet dus de aarde draad de zelfde diameter hebben als de stroomvoerende leidingen. En dan nog moet na de installatie worden gecontrolleerd of deze weerstand niet te hoog is.
Petty materialists!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-5-2003 23:43

-bart- schreef:

Tom: Let op we hebben het niet over de aardverspreidings weerstand. Ik zou anders niet weten welke geleider er zo hoogohmig zou mogen wezen.
Klopt, ik had het verkeerd begrepen.
En de aardedraad moet "minstens" net zo dik zijn als de andere draden.
De draad die de grond in gaat is meestal een stuk dikker.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
19-5-2003 09:54
De draad die de grond in gaat is meestal een stuk dikker.
Misschien alleen al om praktische redenen. Zie jij al iemand 30 meter 2.5mm2 de grond in duwen? wink ;)
Petty materialists!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-5-2003 10:23

-bart- schreef:

De draad die de grond in gaat is meestal een stuk dikker.
Misschien alleen al om praktische redenen. Zie jij al iemand 30 meter 2.5mm2 de grond in duwen? wink ;)
In de grond word meestal een buis of staaf getrilt tot een meter (of meer) voorbij het punt dat de weerstand juist is.
de lengte van die buis in afhankelijk van de geleidingsweerstand van de bodem en kan oplopen tot tienatallen meters.

De draad die vanuit de zekeringenkast naar deze buis gaat is meestal 4 of 6 kwadraads, tenzij het stroomverbuik veel hoger ligt. Het komt er meestal op neer dat deze draad minstens de dikste is die gebruikt word in de setup.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
19-5-2003 11:12
Uhh dat hoefje mij niet uit te leggen het was een wink ;)-tje.

Voor één ieder die meeleest, ode aan deze wijze woorden. razz :p
Petty materialists!
G-LiTeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2003
Laatste: 21-5-2003
Berichten: 4
20-5-2003 16:54
"Dus een nul-leider is niet nodig bij een symmetrische last", even to get things straight. Ik begrijp dat er geen stroom terugvloeit door de nul bij een symmetrische belasting van de ster. Maar stel dat je de nul (bvb. in een camlockaansluiting) plots zou wegtrekken bij een symmetrische belasting. Dan vormt het ster-punt toch gewoon een verbinding van de fases. Dan komen de belastingen toch in serie te staan tussen een potentiaalverschil van 400V, nml. tussen de fases. Gaat dat dan niet fout?

En ook, is er al iemand die kan vertellen of in de praktijk DMX-netwerken niet raar gaan doen bij potentiaalverschillen van 5V of meer tussen nul en aarde?

Groeten,

G-LiTe

Terug naar forum Reageer (zonder quote)