Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 13 van 49)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
1-11-2005 08:18
In dit geval ging het (als ik het goed gevolgd heb) om 1,5 kwadraat kabel. Daar mag gewoon 16A doorheen. Niets aan het handje dus.

We gaan natuurlijk geen powercon of euro bedraden met 1,0 kwadraat. Dan heb je inderdaad de mogelijkheid dat je meer stroom trekt dan goed is voor de kabel, waardoor hij te warm kan worden. Dan nog zal bij 1,0 kwadraat de isolatie niet smelten, maar het is niet zoals het hoort.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
1-11-2005 09:51

tfproductions schreef:

Stijn als ik het goed lees gebruik jij dus kabels waar 10A door mag maar zitten deze op groepen van 16A?? Dit mag volgens mij niet,
De schakeldraad (de "zwarte") in een huisinstallatie is 1.5 kwadraad. Die schakeldraad is aangesloten op een groepzekering van 16A. Als dat volgens jou niet mag dan zijn zo'n 6 miljoen huizen in overtreding. Meer logisch lijkt het me echter dat je je vergist. Er zijn dus, naast de diameter van een draad, nog meer parameters die bepalen welke afgezekerde waarde gebruikt moet worden. Lengte van de draad is er 1 van, draaddichtheid is er ook 1 van. En zo zullen er nog wel meer zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
1-11-2005 10:12
dus mag ik gewone stroom (max 16A 230V) door mijn harting kabels laten vloeien happy :)
marijn
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
1-11-2005 16:36
volgens mij is het echt niet toegestaan om door een multikabel van 1,5mm2 16A te laten vloeien. Dit niet direct omdat het "maar" 1,5mm2 is maar omdat er meer als 7 draden bij elkaar zitten. Het voorbeeld van de huis aansluitingen is hier een mooi voorbeeld van, in een huis installatie is het namelijk niet toegestaan om meer als 5 draden door een standaard 5/8 buis te trekken, dit ivm met de ontwikkeling van evt warmte. Hetzelfde geldt ook voor multikabels, echter zijn hierbij een aantal factoren van belang, de lengte, de ruimte die er tussen elke aarder zit en de samenstelling van het koper. De zogenaamde Formfactoren!! Maar om het precies te weten heb je dus meer nodig dan alleen de draaddiameter en vermogen.

Bij het posten van mijn berichten ben ik dus realistisch bezig met in welke form het wordt toegepast. En anders ja door een enkele, (zelfs 3 bij elkaar in een buis) mag er per ader inderdaad wel 16A 230V vloeien.
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
1-11-2005 17:33
oke, dan w8 ik op een fototje van jou verdeler enbreak-outs e.d
mvg
marijn
RodiBakkerStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 29-10-2024
1-11-2005 17:46
In een huisinstallatie kom je meestal ook niet al te lange stukken 1,5kwadraad tegen. Deze draad is alleen bedoelt voor het voeden van lichtpunten welke meestal geschakeld worden door schakelaars die maximaal 10A kunnen schakelen (spreek uit ervaring).
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
1-11-2005 18:18
Ja? Naar de stopcontacten loopt toch ook maar 1,5 kwadraat. En die kan je vol met 16A belasten.

In een multikabel heb je inderdaad als effect dat de warmte minder makkelijk weg kan dan bij een gewone, 3-aderige kabel. Aan de andere kant zullen in de praktijk de verschillende groepen nooit allemaal tegelijk vol worden belast.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RodiBakkerStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 29-10-2024
1-11-2005 18:55
De meeste stopcontacten die ik tegenkom zijn volgens de normen aangesloten op een VD 2,5 kwadraad. Deze zijn dan 16A afgezekerd.
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
1-11-2005 19:44
Ik ben zo`n 8 jaar vonkentrekker geweest. Is wel 10 jaar geleden dus wat van het volgende verhaal nog klopt weet ik niet, heb al een jaar of 10 geen NEN1010 meer onder ogen gehad.

Wandcontactdozen (WCD) dienen met 2,5 kw. aangesloten te zijn indien het buis met VD draad betreft.
Voor kabel (b.v. xmvk of ymvk) geldt dat je deze (in ieder geval tot 5-aderig) een trap hoger mag zekeren. Dat wil dus zeggen, als er kabel naar de WCD ligt mag je het doen met 1,5 kw.
Groet André
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
1-11-2005 23:56
juist, heb de nen1010 ook zo niet bij de hand en is voor mij ook alweer 4 jaar geleden dat ik dit op school heb gehad maar ik ben heel zeker van mijn verhaal hierboven over de huisinstallatie en het betreffende aantal kabels bij elkaar. Ik heb nog een collega gevraagd die nu nog in de bouw zit en beaamd dit ook. Verder over hoe iedereen zijn stroomverdeling maakt of heeft ga ik mij niet meer branden, maar we zijn hier om onze gedachten te uiten en van elkaar te leren. Dus woorden als "bulshit" en dergelijke vind ik erg ongepast. To Marijn, jij vraagt immers om reacties betreffend jouw verdeling Ik zal zo spoedig mogelijk mijn foto's plaatsen wanneer ik deze heb, (hou hierbij even rekening dat er nog het een en ander in kisten dienen te worden gemaakt) waarna jij je oordeel kunt trekken en evt verbeteringen ziet mbt jouw verdeling. Natuurlijk ook voor de overige geinterresseerde lezers. Ik zal verder even aan een collega vragen of hij misschien een tekeningetje kan en wil maken mbt mijn verdeling met enkele "technische" woorden. Hij zal het grotendeels ook verder in elkaar zetten waar nodig en hem bij hem op het bedrijf laten keuren. Tot hier mijn reacties totdat ik de foto's en of tekeningen met uitleg heb en online kan zetten.

groet jorrit
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)