Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 129 van 345)
Moderator(s): Dré
DutchspidersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 5-10-2009
Berichten: 148
17-10-2005 14:48
Off topic: Heb je toevallig ook foto's van je compleete opslag?
Ik wil later sterven in mijn slaap,net als mijn grootvader.Niet roepend en tierend zoals de passagiers in zijn bus.
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
26-10-2005 20:30

dutchspiders schreef:

Off topic: Heb je toevallig ook foto's van je compleete opslag?
ja , wil deze ook wel eens zien razz :p
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-11-2005 22:50
GLP-variant van de Showmaster 24 in de DAP-case daarvoor. Vond het ronduit belachelijke bakje voor de adapter waarvan ik het nut nog steeds niet begrijp hondslelijk, heb het er hardhandig uitgesloopt en een paar blindpanels bijgestopt, voor connectors en puur als afscherming van het blokje met adapters dat eronder ligt. Mooi zwanehalslampje erbij, en het is toonbaar happy :)

https://jeroen.smash-productions.nl/showcase/1.jpg
https://jeroen.smash-productions.nl/showcase/2.jpg
https://jeroen.smash-productions.nl/showcase/3.jpg

(Alleen de 2 blokjes hout waar de blindpanels ingeschroefd zitten moeten nog zwart worden. Ga ik morgen es voor zitten.)

Ik had absoluut geen zin in gezeur met glijprofieltjes en andere meuk dit me teveel tijd zou gaan kosten. Als dit zwart is ziet het er voor mij prima uit wink ;)
Light Image
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
7-11-2005 23:01
hier even een snel kistje:

lege voorkant
mooie achterkant met deurtje
deksel
deksel dicht
Potverdorie
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-11-2005 23:03
Waarom geen in schotels verzonken handgrepen?
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
7-11-2005 23:04
Omdat ik deze nog had liggen...

Moeten nog wel van die hoekjes op, tussen het profiel en het sluitprofiel zeg maar, net als bij de deksel, alleen dan op de case zelf
Potverdorie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 9490
8-11-2005 00:30
meeste materialen geen echt flightcase materiaal helaas.
zonde van al je werk.... sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
8-11-2005 00:43
Sorry dat ik het zeg, maar als ik puur objectief die case zou moeten beoordelen, zou dat vrij laag uitvallen. Neem aan dat het je eerste kist is? De eerste paar kisten mogen er zo uitzien, mijn eerste kistjes waren ook niet bepaald je van het. wink ;) Naarmate je meer kisten bouwt komt dat vanzelf goed. (Wel kritisch over je schouder blijven meekijken en punten zoeken waarop je je kunt verbeteren uiteraard)

Een van de dingen die je moet laten varen is het zo min mogelijk willen besteden aan je kisten. Die dingen zijn nu eenmaal duur, daar zul je je bij neer moeten leggen. Als je eenmaal zover bent komen er vanzelf nette kisten, die niet een "'t mag niks kosten" uitstraling hebben. (OF je gaat idioot doen en bouwt je hele schuur vol kisten laugh :D )

Puntjes die me opvielen:
-De hoekprofielen hebben een scherpe rand. Je baalt wel als je kist per ongeluk tegen een speaker aanbeukt. De meestgebruikte profielen zijn de 0100 en 0105 van Penn. (Beide 30*30) Die hebben een afgerondde hoek.
-De sluitprofielen sluiten niet goed aan, met name aan de bovenkant. Ook al denk je misschien dat het zaagwerk niet zoveel invloed heeft, dat heeft het weldegelijk. Als de case niet precies op maat is, zou bv een zijde 2mm langer kunnen zijn. Lijkt niet zo'n probleem, maar resulteert wel in een deksel die niet om te draaien is.

Het is ook zeker belangrijk een sluitprofiel te pakken van de juiste breedte. Doe je dit niet, dan zit er speling tussen het hout en het profiel, en zullen je sluitprofielen naar binnen gaan staan.

-De hoeken zijn niet groot genoeg: Ze vallen niet goed over je profiel heen. Echter zijn hier geen "regels" voor. Als jij dit soort hoeken erop wilt hebben is er niemand die je tegenhoudt. Ik persoonlijk zie het liefst bolhoeken. (En bij grotere cases als dit met 2 gaten per been)

-De handvatten doen een beetje goedkoop aan. Een stel in schotel verzonken fliphandles laat het geheel er meteen een stuk anders uitzien.

-De hoeveelheid vlindersloten is te laag. De deksel wordt niet goed aangeklemd. Nu zal het niet goed sluiten ook komen door het probleem met de sluitprofielen, maar bij dergelijke cases is 4 vlinders per deksel eigenlijk een must. Of je mediums of grote vlinders wilt hangt van je eigen smaak af.

-De bekleding van het hout is erg slordig. Voor zover ik kan zien heb je zelf het HPL erop geplakt. Opzich niet erg, maar wees dan niet te zuinig. Nu vallen de randen niet onder het sluit en evt hoekprofiel. Nadeel: je kunt het HPL er met je nagel weer afpeuteren. Als de randen zijn afgedekt heb je hier geen last van.

-De montage van het beslag had wat anders gemogen. Ik zie dat je voor oa de handvatten bouten met moeren hebt gebruikt. Van buiten ziet het er niet erg subtiel uit, en van binnen kan het in de weg zitten voor de apparatuur. Popnagelen is een veel betere optie. Ik heb zelf een tijd getwijfeld aan de sterkte van die popnagels. Achteraf nergens voor nodig geweest, dat gaat uitstekend.

Om in het hout te poppen worden geribbelde popnagels gebruikt. Het voordeel daarvan is dat ze veel meer grip in het hout hebben dan de gladde. Vergeet echter niet dat het er bij deze manier van popnagelen niet gaat om het op elkaar drukken van 2 materialen, maar middenin het materiaal zich te "nestelen" en vervolgens te krimpen. (En dus het beslag vast te trekken)

Mocht je desondanks nog twijfelen aan de sterkte van geribbelde popnagels, dan kun je voor fliphandles de montageplaten gebruiken. Dat zijn stalen achterplaten waar op precies dezelfde punten als in de fliphandle gaten zijn geboord. Om deze vast te zetten gebruik je lange gladde popnagels. In dit geval gaat het dus wel om het op elkaar drukken van 2 lagen. (De fliphandle en de montageplaat, met daartussen ingeklemd het hout)

Sommigen zijn bang dat je de fliphandle met popnagel en al uit het hout trekt. Die kans is VEEL kleiner bij een fliphandle in schotel, dan een opbouwgeval. De gaten voor de popnagels zitten bij een gemiddelde Penn opbouwfliphandle ongeveer 20mm uit elkaar. De momentkracht op de onderste 3 popnagels is dus idioot groot. Vergelijk de lengte van de arm van de hefboom maar eens met die van een fliphandle in schotel. Die kunnen dus sowieso al veel meer hebben. Voor zwaardere cases moet je dus eigenlijk wel aan de inbouwfliphandles.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
8-11-2005 08:49
Bedankt voor je reactie, ik zal er zeker wat mee doen. Er zullen vast wel andere handvaten komen, en ik zal ook eens met de slijptol langs de randjes gaan. Wat je zei over die HPL laag, die zat er juist al op, en daardoor paste het sluitprofiel niet. Ik heb de case zelf met een frees bewerkt, maar omdat ik niet kon wachten heb ik de deksel met een slijptol gedaanshut up :X en zie daar dus het resultaat.
Potverdorie
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-11-2005 09:13

barbara schreef:

Wat je zei over die HPL laag, die zat er juist al op, en daardoor paste het sluitprofiel niet.
Dan is het goed mogelijk dat je het verkeerde sluitprofiel had. (is ook in dit topic al besproken)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)