Forum > Zelfbouw Speakers

Bouwtekening 15"/1"

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
25-8-2005 13:20
Beste Forumleden,

Ik heb een aantal weken geleden 2x Eminence Pro-15LFA en 2x Eminence PSD-2002 aangeschaft met de bedoeling hiervan 2-weg fullrange kastjes te maken, die ik laten dan uit wil breiden met (hoogstwaarschijnlijk) 2x Eminence Sigma Pro18. Ik ben dus opzoek gegaan naar bouwtekeningen voor de fullrange kasten en heb tekeningen gevonden die niet specifiek voor mijn luidsprekers waren, maar wel heel dicht in de buurt kwamen: bouwtekening. Is deze kast (met misschien een paar kleine aanpassingen voor de hoogte en breedte) ook geschikt voor mijn luidsprekers? Of is er misschien iemand die WEL precieze bouwtekeningen heeft voor mijn drivers? Of is er iemand die vindt dat ik mij helemaal niet op deze bouwtekening moet richten maar bijvoorbeeld een hoorngeladen kast moet maken?
Ik hoop dat jullie antwoord willen geven op mijn vragen.
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
25-8-2005 15:18
de woofer die je hebt is eigenlijk al meer gericht op het laag, in bv een subje dan bv in een top.

ik ben benieuwd hoe je dat overloopje gaat maken tussen de driver en wofer.
heb je bv. al een filter?

kwa kast, zul je moeten siumleren. voor basreflex gebruik. elke woofer heeft een andere kast nodig.

maar daar staat hier ontzettend veel over geschreven.

suc6
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
25-8-2005 15:35

bartsegers schreef:

de woofer die je hebt is eigenlijk al meer gericht op het laag, in bv een subje dan bv in een top.

ik ben benieuwd hoe je dat overloopje gaat maken tussen de driver en wofer.
heb je bv. al een filter?

kwa kast, zul je moeten siumleren. voor basreflex gebruik. elke woofer heeft een andere kast nodig.

maar daar staat hier ontzettend veel over geschreven.

suc6
1) ja, ik heb al een filter; Er wordt gecrossed vanaf 1.6 khz
2) ik heb juist voor deze speakers gekozen, omdat een collega drive-in ook gebruik heeft gemaakt van deze luidsprekers. Hij is er zeer tevreden over. Ik heb zelf ook nog de set beluisterd op een manier dat alleen de top en mid gebruikt wordt, en ik VIND dat er goed geluid uit komt. Meer dan genoeg laag voor 50-75 man!
3) het simuleerverhaal wist ik, maar toch bedankt voor de uitleg :)!
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
25-8-2005 17:28
Of is er misschien iemand die WEL precieze bouwtekeningen heeft voor mijn drivers?
De collega drive-in?
Of is er iemand die vindt dat ik mij helemaal niet op deze bouwtekening moet richten maar bijvoorbeeld een hoorngeladen kast moet maken?
Ongetwijfeld. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een leuk middentonertje.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
25-8-2005 18:12

Rademakers schreef:

De collega drive-in?
Hij heeft de volgende stack gebouwd: sub-sub-mid-hoog (sigma18pro,sigma18pro,kappa pro15lfa,psd-2002). Maar de bouwtekeningen zijn verdwenen, dus de mid en hoog kan ik van hem niet zomaar namaken. Ook zijn het ZO'N lompe kasten, waarvoor ik eerst een bus moet kopen voor het vervoer.
Ongetwijfeld. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een leuk middentonertje.

Mvg Johan
Dat is nu juist mijn probleem; Ik heb de kappa 15 gehoord als middentoner mar ik vond hem juist heel goed klinken. DAT was wel een hoorngeladen kast, maar een ontiegelijk grote. Ik zou het juist wat compacter willen houden, en wil daarom de eerder aangegeven kast namaken. Mijn vraag is nu dus ook of dit überhaubt kan. In de eerder aangegeven kast zitten namelijk bijna vergelijkbare speakers.
Ook heb ik het geld er ook niet voor om nu een andere middentoner te kopen.
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
25-8-2005 18:39
zoals ik zei. ga simuleren van je speaker in een br kast.

kan me niet voorstellen dat die speaker lekker klinkt op het midhoog. 1.6 is erg laag voor de tweeter te crossen trouwens.
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
25-8-2005 18:58

bartsegers schreef:

zoals ik zei. ga simuleren van je speaker in een br kast.
Maar dan krijg ik toch een subkast? En dat is juist wat ik NIET wil ;)
kan me niet voorstellen dat die speaker lekker klinkt op het midhoog. 1.6 is erg laag voor de tweeter te crossen trouwens.
Het bereik van de driver loopt van 1.5 - 20 kHz
Dus in feite zou het toch mogelijk zijn om te crossen vanaf 1.6 kHz?
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
25-8-2005 19:26
Ook een kast voor bas-mid kan heel goed een BR zijn, 't is maar net hoe je 'm afstemt. Wat Bart bedoelt, is dat je de speaker simuleert in een kast om het verloop en gedrag te bekijken en daar je ontwerp op te maken.

Verder kan de PSD-2002 wellicht vanaf 1,5 khz weergeven, maar dit wil nog niet zeggen dat 'ie daar bruikbaar is. De belastbaarheid kan bijvoorbeeld dermate laag zijn dat de driver bij het minste of geringste kapot gaat. Een 1" te laag crossen met een relatief slap filter (bv 12 db/octaaf) helpt 'm al snel om zeep.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
25-8-2005 19:34
Zie net dat Eminence 'm opgeeft als 80 watt rms bij 1,6 khz i.c.m. een filter van 18 db/octaaf. Zou voldoende moeten zijn. Best laag voor een 1" maar als ze het opgeven... Good luck.
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
25-8-2005 19:39

Janbo schreef:

Ook een kast voor bas-mid kan heel goed een BR zijn, 't is maar net hoe je 'm afstemt. Wat Bart bedoelt, is dat je de speaker simuleert in een kast om het verloop en gedrag te bekijken en daar je ontwerp op te maken.
Waar moet je bij het simuleren van een bass-mid kast dan voornamelijk op letten? Ik heb voorheen namelijk alleen nog maar liggen spelen met basskastjes.
Verder kan de PSD-2002 wellicht vanaf 1,5 khz weergeven, maar dit wil nog niet zeggen dat 'ie daar bruikbaar is. De belastbaarheid kan bijvoorbeeld dermate laag zijn dat de driver bij het minste of geringste kapot gaat. Een 1" te laag crossen met een relatief slap filter (bv 12 db/octaaf) helpt 'm al snel om zeep.
Het is een 18 db/octaaf.
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)