Forum > Geluid

Dateq Apollo kraakt

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
8-5-2003 13:52
misschien is de voeding in je mengtafel wat onstabiel.
Zodra jij hem ff flink laat werken wil ie weer ff.

Dit is echter (volgens mij) alleen op te lossen door er een nieuwe voeding in te zetten.

we hebben hier al zo'n 3jaar apollo'tjes en (tot nu toe) nog geen kraak gehoord.

Ik hoor het wel, als je erachter bent wat het is, is nl. altijd fijn om te weten.
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
8-5-2003 19:32
Ok..ik heb ALLES gesoldeerd. Hele dag mee bezig geweest.

Het is weg...zucht.. gelukkig :) Doet het weer perfect. Dre..bedankt ;)

Edit:
uiteraard alle posters beankt ;)
DJ Dave-QStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-4-2003
Laatste: 13-11-2006
Berichten: 75
9-5-2003 02:33
Dre, de man die alles weet en kan, did it again! wink ;)
Music is the answer! GEAR: 2x Gemini PT-2400 + Concorde Pro's, Dateq XTC, Pioneer HDJ-1000
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
9-5-2003 10:05

DJ Dave-Q schreef:

Dre, de man die alles weet en kan, did it again! wink ;)
hmm overdrijven is ook een vak.... en slijmen ook dus... happy :)
DJ Dave-QStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-4-2003
Laatste: 13-11-2006
Berichten: 75
9-5-2003 10:17
k ben ook zooo doorschijnend laugh :D
Music is the answer! GEAR: 2x Gemini PT-2400 + Concorde Pro's, Dateq XTC, Pioneer HDJ-1000
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
9-5-2003 10:24

nijhuisr schreef:

tin pest... mmmh leuke omschrijving.
idd, eentje om te onthouden happy :)

nijhuisr schreef:

ik heb ook wat van de philips chassis hersteld door idd doorsolderen van de print.
Heb ik van gehoord, zou inderdaad een ganse periode veel last van geweest zijn sad :(

nijhuisr schreef:

het geval bij die philips chassis is dat het printje door een tinbad word gehaald (alleen de onderkant natuurlijk). wat zeg ik.. alle printen worden zo gesoldeerd.
Bij de techniek tot op heden ging de ganse onderkant inderdaad over een golfsoldeerbad waarbij het paneel over een golf tin gestuurd wordt die de breedte van het paneel heeft. Op die manier worden zowel de onderste SMD's als de bestukkingscomponenten gesoldeerd. De bovenkant wordt op voorhand "gebakken" waarbij de op voorhand aangebrachte soldeerpasta uitvloeit tot een mooie soldeerverbinding.
Naar de toekomst toe wordt het soldeerbad steeds meer vervangen door lokaal solderen met een mini-golfachtig systeem ... moet je maar eens opzoeken, 'k had daar vroeger reeds over gehoord maar sinds een paar maand wordt die nu ook bij ons gebruikt. Schitterende techniek met als grote voordeel dat alles lokaal gebeurt waardoor er minder problemen (zijn/zouden moeten zijn) met warmte op verkeerde plaatsen, tinspatten, ...

nijhuisr schreef:

die haarscheurtjes rond het pootje op een soldeer eiland worden meestal veroorzaakt door componenten op de print zitten die warm worden zoals bruggelijkrichters, voedings torren, driver IC's, ook veel eindtorren gaan vaak los in de las zitten.
Daarom zijn ze zo moeilijk in productie op te sporen sad :(
Er worden natuurlijk wel duurtests uitgevoerd e.d. maar ondanks de steeds strenger wordende interne eisen, denk ik persoonlijk niet dat je zoiets ooit helemaal onder controle zult hebben sad :(, al mogen we wel zeggen dat het probleem ondertussen zeer mooi onder controle is, hé? laugh :D

nijhuisr schreef:

helaas word er (bij goedkopere massa productie) geen onderscheid gemaakt tussen de componenten ivm de soldering. ook veel gebruikte tiptoetsen gaan vaak loszitten.
Dit zal vroeger inderdaad wel het geval geweest zijn ... maar dat lesje is ondertussen wel al geleerd hoor...
* Lassen die veelvuldig warm worden, worden met de hand bijgesoldeerd (net zoals Dré voorstelde, maar nu reeds vanuit de fabriek)
* Gezien de steeds toenemende miniaturisatie van panelen en componenten zijn er steeds nieuwere en nauwkeurigere technieken nodig voor het solderen ervan (je zou moeten zien met welke "stofjes" we soms werken shocked 8O)
* Enzoverder, enzovoort...
De tijd blijft niet stilstaan!

nijhuisr schreef:

bv. een audio component van vroeger zijn zo ontworpen dat ze jaren mee gaan.
nu "hoeven" ze de garantie periode maar te overleven en dan is het afwachten.
Nu ja, een klein beetje overdreven, maar ik kan je geen ongelijk geven... ik zie een toestel geen 30 jaar meer meegaan, daar heb je gelijk in sad :(. Al is de doelleeftijd toch wel een héél stukje hoger dan de garantieperiode hoor ... en fieldtests wijzen uit dat bij praktisch gebruik de levensduur zelfs nog een heel stuk boven de doelleeftijd uitsteekt! happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
9-5-2003 11:41
Hmm..gister een tijd gedraaid en het is toch niet helemaal weg nog. Het kraken is wel anders nu. Beetje moeilijk uit te leggen. Het geluid valt weg en kraakt nog maar een beetje ipv alleen maar gekraak.
Ik heb het nu heel af en toe nog. Stukken minder dan voorheen iig. Dus het wordt iig beter.

Misschien toch nog niet helemaal goed gesoldeerd? Of zou het wat anders zijn?

Ik had ook Dre's "sop-techniek" even toegepast op 2 oude faders. Werkt perfect :)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
9-5-2003 13:20

Fewture schreef:

Het geluid valt weg en kraakt nog maar een beetje ipv alleen maar gekraak.
Ik heb het nu heel af en toe nog. Stukken minder dan voorheen iig. Dus het wordt iig beter.
lijkt me een voedings probleem, maar hiervoor moet je wel de nodige kennis hebben om dit te kunnen oplossen.

als je nou in alkmaar woont wil ik er wel ff naar kijken.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-5-2003 13:23
Als de elco's in de voeding op beginnen te raken dan wil dit ook nog wel eens resulteren in de nodige "rotzooi" op de output van de mixer.

In eerste instantie had je het echter over wegvallende kanalen (dan weer links, dan weer rechts). Als de voeding een defect heeft dan heeft dit invloed op EN links EN rechts.

Wellicht heb je nu het eerste probleem opgelost (slechte contacten) en kom je het tweede probleem tegen (elco's die aan het eind van hun leven zijn bijvoorbeeld).

Het opsporen van zulke problemen is inderdaad een STUK moeilijker. Zelf spoor ik het niet eens op maar vervang gewoon elke grotere elco (>47uF) als een mixer meer dan 15 jaar oud is en problemen krijgt met storingen op de output.

Maar loop eerst alle solderingen en verbindingen nog even na (aangezien de Apollo er nog niet zo lang is kan ik me haast niet voorstellen dat je problemen hebt met de voeding).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
9-5-2003 13:37

DSalembier schreef:

nijhuisr schreef:

helaas word er (bij goedkopere massa productie) geen onderscheid gemaakt tussen de componenten ivm de soldering. ook veel gebruikte tiptoetsen gaan vaak loszitten.
Dit zal vroeger inderdaad wel het geval geweest zijn ... maar dat lesje is ondertussen wel al geleerd hoor...
dat zou je denken, ik heb menig maal versterkers (XXL powersound, US blaster en nog meer van die crap) gehad waarbij de eindtorren los zaten in de las. ik had het ook over goedkope massa productie. wink ;)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)