Forum > Newbie Forum

welke versterker voor boxen ?

(62 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
10-8-2005 12:17

dj-d schreef:

wat zou eigenlijk de impendance worden als ik 1 sub en 1 top per kant gebruik ? (gewoon doorlussen)
en als ik beide subs en een top gebruik (per kant, doorlus)
I sub en 1 top per kant geeft 4 ohm
2 subs en 1 top per kant geeft 2,666... ohm. Vergeet het maar om dit aan te sluiten op een Palladium versterker, die vinden het niet zo lekker als je lager dan 4 ohm gaat. Tenzij je de subs in serie gaat zetten of zo, maar dan krijg je een impedatie van 12 ohm, en hier heb je dan ook weer een bak van een versterker nodig om voldoende vermogen te leveren op 12 ohm ...

dus: 1 top en 1 sub per kant gaat eenvoudig met 1 versterker
1 top en 2 subs per kant: 2 versterkers en x-over
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
10-8-2005 12:28

Break The Silence schreef:

dj-d schreef:

wat zou eigenlijk de impendance worden als ik 1 sub en 1 top per kant gebruik ? (gewoon doorlussen)
en als ik beide subs en een top gebruik (per kant, doorlus)
I sub en 1 top per kant geeft 4 ohm
2 subs en 1 top per kant geeft 2,666... ohm. Vergeet het maar om dit aan te sluiten op een Palladium versterker, die vinden het niet zo lekker als je lager dan 4 ohm gaat. Tenzij je de subs in serie gaat zetten of zo, maar dan krijg je een impedatie van 12 ohm, en hier heb je dan ook weer een bak van een versterker nodig om voldoende vermogen te leveren op 12 ohm ...

dus: 1 top en 1 sub per kant gaat eenvoudig met 1 versterker
1 top en 2 subs per kant: 2 versterkers en x-over
oke, dank je wel . welke 2palladiums zou ik kunnen enemen dan ?
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
10-8-2005 18:06
Hoi,

ik had nog een aantal vraagjes met betrekking tot het tunen van de mx-15.

1. kan ik de driver van de RW-15 erin zetten ? klopt het dan met weerstand, wattage enz ?
2. heb ik dan een ander filter nodig of is dit niet persee nodig ?
3. breekt de hoorn niet af als ik de driver van de RW-15 erin zou zetten ?

ik hoor het graag
DJ F-ZeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2005
Laatste: 14-12-2009
Berichten: 45
10-8-2005 18:29
mx neem ik aan dat je de mc serie bedoeld wink ;) , maar 1. jaa, je kan de driver van de rw-serie erin stoppen, en het wat je bedoeld met het wattage etc. DAARVOOR heb je die beschermingsfilter die je er tussen zet wink ;) , die zorgt ervoor dat de signalen die naar je drivertje lopen correct zijn voor die driver en niet dat die de signalen krijgt die een piezo krijgt, en jah, waarom zou die afbreken die hoorn, een rw-serie drivertje weegt immers geen kilo's he wink ;) razz :p , dus dat kan prima. greetzz wink ;)
F-zero is become Rudi Fine
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
10-8-2005 18:32

DJ F-Zero schreef:

mx neem ik aan dat je de mc serie bedoeld wink ;) , maar 1. jaa, je kan de driver van de rw-serie erin stoppen, en het wat je bedoeld met het wattage etc. DAARVOOR heb je die beschermingsfilter die je er tussen zet wink ;) , die zorgt ervoor dat de signalen die naar je drivertje lopen correct zijn voor die driver en niet dat die de signalen krijgt die een piezo krijgt, en jah, waarom zou die afbreken die hoorn, een rw-serie drivertje weegt immers geen kilo's he wink ;) razz :p , dus dat kan prima. greetzz wink ;)
hoi,

oke. dank je wel.

ik denk dat er in de mcwink ;)-15 al wel een filtertje zit... zou ik deze mischien kunnen modden zodat ik de driver van de RW-15 erin kan zetten ? zo ja. zou iemand mischien dit voor mij uit kunnen rekekenen enz. kijk ik kan wel solderen enz maar filters berekenen NOPE. ashamed :$
DJ F-ZeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2005
Laatste: 14-12-2009
Berichten: 45
10-8-2005 18:35
je hoeft niet veel te berekenen, kijk de MC serie heeft idd een simpel filtertje waarbij 2 draadjes naar woofer lopen en 2 draadjes naar de piezo, maar wat je doet is het volgende bij zo'n beschermings filter die draad die richting de piezo loopt moet je losmake, die verbind je aan het beschermingsfilter (input) en dan verbind je die nieuwe driver van de rw-serie aan de output van de beschermingsfilter, en klaar is kees wink ;) greetzz wink ;)
F-zero is become Rudi Fine
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
10-8-2005 18:42
Mischien heb je hier iets aan?

https://www.circuitsonline.nl/download/view/65
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
11-8-2005 08:02

DJ F-Zero schreef:

je hoeft niet veel te berekenen, kijk de MC serie heeft idd een simpel filtertje waarbij 2 draadjes naar woofer lopen en 2 draadjes naar de piezo, maar wat je doet is het volgende bij zo'n beschermings filter die draad die richting de piezo loopt moet je losmake, die verbind je aan het beschermingsfilter (input) en dan verbind je die nieuwe driver van de rw-serie aan de output van de beschermingsfilter, en klaar is kees wink ;) greetzz wink ;)
Kijken we dan nog naar wat voor "beschermingsfilter" (?) we gebruiken of pakken we gewoon wat van de plank? Dan voorspel ik je nu al dat het niet lang goed gaat en niet best klinkt. Zo'n cheapo drivertje iets te laag affilteren en het is meteen gebeurd.

En wat wou je met de woofer doen? Ongefilterd laten bungelen, met andere woorden je 2-weg filter maar aan één kant gebruiken?

Verder neem ik aan dat de MC-serie vanwege zijn piëzo's helemaal geen filter heeft. Hooguit een paar condensators aan de kant van de piëzo.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ F-ZeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2005
Laatste: 14-12-2009
Berichten: 45
11-8-2005 10:17
victor, ik had btw al eerder gezegt wat voor filter ik bedoelde hoor, plus het bestellings nummer etc. gegeven. maar wat ik bedoel is het zo, de signalen die naar je woofer lopen die hou je zo, die komen vanaf het originele filter af die er al inzit en blijft zitten, daarna haal je die piezo los, laat de draden zitten en doe je draden die van je piezo komen in het beschermingsfilter (input), en verbind je de nieuwe driver aan de output van het beschermingsfilter, dus dan zit de input van het beschermingsfilter en het originele filter van de kast aan elkaar gekoppeld. greetzz wink ;)
F-zero is become Rudi Fine
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
11-8-2005 11:16
Hoi,

kan ik niet een 2 (of 3) weg filtertje van dap gebruiken ?

eigenlijk zou ik gewoon het filter van de RW-15 moeten hebben....

zijn deze ook te koop ? (of heeft iemand er mischien nog 2 liggen ?)

ik neem ook wel even contact op met hightlite...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)