Forum > Algemeen Forum

dB-meters en juist meten

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
21-7-2005 19:34
Gegroet,

Ik heb, omdat ik morgen bij de Nijmeegse 4-daagse sta met een muziekinstallatie, een dB-meter aangeschaft. Het is een digitale Peaktech 5055 (100 Euro). Ik heb hem op het laatst moeten kopen, daar de Voltcraft 320 (159 Euro) bij Conrad een te lange levertijd had.

Nu is het best een mooi ding, met tas enzo, maar de reden om de Voltcraft te kopen was dat deze laatste een afwijking had van 1,5 dB/94dB/1000hz/IEC651 type 2, en de mijne 3,5. De Peaktech heeft wel een intern calibrbatiesysteem, bij de Voltcraft kost deze 309,- (!)

Klopt het dat nu de verdubbeling van de geluidsdruk 10 dB gevoelsmatig in dB(A) wordt gemeten, en theoretisch 6 dB in dB(C)?

Weet iemand van de IEC651 inhoud ik kan er nergens wat van vinden. En wie zegt mij dat de opgegeven waardes kloppen? Want je kan net zo als in de audio met de vrachtwagen de heuvel op, of de heuvel af meten. Moet de frequentiebereik niet in +/- xdB?

Ik heb ondermeer voor de Peaktech bij Display gekozen, omdat ik vind dat Conrad vaak troep verkoopt. Display verkoopt alleen aan bedrijven.

Ehhh, ik dàcht overigens dat er ergens een topic over was. Echter zoek op dB-meter. geluidsdrukmeter en geluidsmeter gaf niet het gewenste resultaat.

Merci, Fred
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-7-2005 20:41
https://www.mstarlabs.com/docs/tn233.html
Doe er je voordeel mee, het zegt mij niets.
Ik zit dan ook gelukkig in nijmegen zonder Db meter wink ;)

Martin.
kvm entertainment
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
22-7-2005 00:21
Wat wil je met de dB-meter in Nijmegen ?

Heb hier zelf een simpele "radio shack" digitale meter, ding werkt redelijk (ooit vergeleken met een analoge Bruel & Kjaer) belangrijkste nadeel is dat de log/lin converter een naar verhouding klein werkgebied heeft van maar even meer als 10 dB. Met bereikjes van 10 dB moet je er dan goed op letten dat je op tijd omschakelt, anders kan de meter veel te laag aangeven. Weet niet of de genoemde meters daar ook last van hebben maar misschien iets om op te letten.

Als ik de limiter (dateq spl-2) afregel doe ik dat door roze ruis op de installatie te zetten en een en ander vervolgens zo in te stellen dat ik het gewenste niveau midden op de dansvloer meet. Die meting is mij behoorlijk reproduceerbaar gebleken.

Een en ander meet ik als dB(C), want het level is redelijk hoog; over dB A/B/C zie bijvoorbeeld
https://www.engineeringtoolbox.com/decibel-27_59.html

Voor wat meer concrete achtergrond achter "twee keer zo hard /zacht" zou je eens kunnen zoeken naar informatie over de eenheden phon en sone om een geluidsspectrum en de subjectieve perceptie (zij het wat vaag) met elkaar in verband te brengen. Ik weet er helaas zelf weinig van, maar het is best interresante materie.
Bijvoorbeeld hier: https://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/phon.html maar Google geeft meer.

Meten tijdens het gebruik van de installatie geeft met die radioshack in onze situatie niet veel informatie door de dynamiek van de muziek en de herrie van het publiek. Er zijn meters die daar beter mee overweg kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[edit] aanvulling db abc, phon/son
VrutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2005
Laatste: 15-10-2005
Berichten: 11
22-7-2005 21:48
Gegroet,

Beiden bedankt voor de info. Ik was inmiddels aan het speuren op https://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_db_decibel.htm. Daar staat dat een dB(A) meting opgaat to ca. 94 dB, daarboven kan dB(C) gebruikt worden. Daarbij is de kromme van foon t.o.v. dB meer gelijk getrokken, zoals dat immers ook bij grotere SPL gebeurt. Hoe hoger het volume, hoe beter we bij bijv. 50 Hertz kunnen horen. Als we dan dB(A) zouden gebruiken, geeft de dB(A)-kromme een grote afval op 50 Hertz alsof wij dit niet goed kunnen horen.

Om echt goed te meten zou je eigenlijk een dB(z) moeten hebben die bij elke 10 dB verhoging een bijpassende foon kromme geeft. dB(A) is een gemiddelde.

Mijn dB-meter heeft slachts 2 standen voor het hele bereik van 35-130dB. De Voltcraft heeft er 3, wat dus minder is. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat daar de groter afwijking zit van de Peaktech 5055. Mijn eerste bereik is 35-100dB, de tweede 65-130dB. Vandaag langs de 4-daagse gestaan en geregeld gemeten. De richtlijn is 90 dB met een piek naar 95 dB, dus ik kan de Peakhold in beide standenzetten.

Overigens is 90dB de limiet voor wel of geen hoorbescherming bij blootstelling van 8 uur per dag. Ik zal de komende dagen de vele info te lezen, en proberen er een samenvatting in Nederlands van te maken.
'Tsja, was soll man sagen?'

Terug naar forum Reageer (zonder quote)