Forum > Newbie Forum

Toonarm zweeft naar binnen

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
29-5-2005 20:48
dan zou je de complete headshell kunnen verwisselen en kijken wat er dan gebeurd.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
GuidodelijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 17-12-2006
Berichten: 10
29-5-2005 20:53

nijhuisr schreef:

dan zou je de complete headshell kunnen verwisselen en kijken wat er dan gebeurd.
Aha, oke dan ga ik dat eens proberen. In ieder geval bedankt voor je hulp!!!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
29-5-2005 22:55
Sommige armen hebben een punt in de lagering zitten wat er voor zorgt dat de arm graag naar dat ene punt toe trekt. Ik heb het ook bij 1 van mijn M3D's.

Alles is verder helemaal perfect maar de ene trekt gewoon naar een bepaald punt toe.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-6-2005 23:35

Guidodelijk schreef:

Heb net 2 nieuwe technics sl- 1210 draaitafels aangeschaft. Bij het afstellen van de toon arm viel mij het volgende op. Nadat ik de toonarm netjes horinzontaal had afgesteld zweefde de arm van die ene draaitafel langzaam naar binnen toe terwijl die andere constant in het midden bleef hangen.
Als het heel langzaam is dan is het niet boeiend. Er zit nu eenmaal altijd wat tordering in de draadjes die uit de arm komen (tenzij je met 4 kwikbaden zou werken zoals sommige high end flauwekul draaitafels doen) waardoor elke arm een bepaalde "voorkeur" zal hebben.

Zolang het overeenkomt met een anti-skating instelling van 1 gram of minder (vergelijk snelheid en wil tot zweven daarmee) zou ik er voor DJ gebruik niet wakker om liggen.
Wat daarbij opvalt is dat bij deze draaitafels de naald veel sneller verspringt tijdens het cueen. Hoe kan dit? En wat kan ik hier aan doen? Is de anti-skating wat lager zetten een optie?
Kan andere redenen hebben. Loop alle instellingen goed na en controleer beide armen op speling (ook een SL kan soms speling hebben op de armlagers). Ook kan het zijn dat de ene naald wat stabieler is dan de andere (tolerantie in fabricage) maar dat heb je natuurlijk al lang getest door de elementen even om te wisselen (toch??? ;-)

[edit]Wisseltip was hierboven reeds gedaan... ;-)[/edit]
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GuidodelijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 17-12-2006
Berichten: 10
8-6-2005 00:13

Dré schreef:

Guidodelijk schreef:

Heb net 2 nieuwe technics sl- 1210 draaitafels aangeschaft. Bij het afstellen van de toon arm viel mij het volgende op. Nadat ik de toonarm netjes horinzontaal had afgesteld zweefde de arm van die ene draaitafel langzaam naar binnen toe terwijl die andere constant in het midden bleef hangen.
Als het heel langzaam is dan is het niet boeiend. Er zit nu eenmaal altijd wat tordering in de draadjes die uit de arm komen (tenzij je met 4 kwikbaden zou werken zoals sommige high end flauwekul draaitafels doen) waardoor elke arm een bepaalde "voorkeur" zal hebben.

Zolang het overeenkomt met een anti-skating instelling van 1 gram of minder (vergelijk snelheid en wil tot zweven daarmee) zou ik er voor DJ gebruik niet wakker om liggen.
Wat daarbij opvalt is dat bij deze draaitafels de naald veel sneller verspringt tijdens het cueen. Hoe kan dit? En wat kan ik hier aan doen? Is de anti-skating wat lager zetten een optie?
Kan andere redenen hebben. Loop alle instellingen goed na en controleer beide armen op speling (ook een SL kan soms speling hebben op de armlagers). Ook kan het zijn dat de ene naald wat stabieler is dan de andere (tolerantie in fabricage) maar dat heb je natuurlijk al lang getest door de elementen even om te wisselen (toch??? ;-)

[edit]Wisseltip was hierboven reeds gedaan... ;-)[/edit]
Heb de elementen inderdaad al eens verwisseld. En het probleem doet zich al minder voor. Denk dat het de combinatie was van een wat onstabielere naald en het feit dat de arm wat naar binnen zweeft. Ik zal de naald eens vervangen. Denk dat t probleem dan opgelost is laugh :D

Bedankt allemaal!
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
8-6-2005 19:45
Welk element gebruik je als ik vragen mag?
*Quukske*
GuidodelijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 17-12-2006
Berichten: 10
8-6-2005 23:34

Patrick van Vugt schreef:

Welk element gebruik je als ik vragen mag?
Ik gebruik de concorde pro. Hoezo dan?
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
9-6-2005 21:43

Guidodelijk schreef:

Ik gebruik de concorde pro. Hoezo dan?
Het ene element/naald is nu eenmaal wat gevoeliger dan het andere.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-6-2005 21:48
In de SL zou IK altijd de DJ S plaatsen (zelfde geldt voor de Super OEM bak). Heeft lagere naalddruk nodig dan de Pro en is stabieler (bij die lagere naalddruk). Is alleen iets minder sterk (vanwege cantilever dat dik is waar het dik moet zijn en dun is waar het dun moet zijn (aan de tip)).

Voor de verhuur zou ik weer niet de DJ S nemen maar gewoon een boomstamachtig iets (Stanton 500 of zo ;-)

De Concorde Pro is een goede all-rounder (dus prima voor de "mid price" draaitafels) maar in een SL of een Super OEM Bak zou ik net een tandje mooier element zetten (en zo groot is het prijsverschil ook weer niet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
10-6-2005 09:08
Bij het laatste stukkie zie ik een vaud verkoop mannetje voor me:

Nee mevrouwtje, deze is echt veel beter en kost niet veel meer, echt waar, ik zou deze zelf ook nemen.

hahahaha

wink ;)

Maar de tip lijkt me duidelijk (maar de Pro ziet er zo mooi uit....)
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)