Forum > Zelfbouw Speakers

superspeakers.nl

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
Bombardon73Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 29-7-2005
Berichten: 3
20-5-2005 01:36
Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar dat "speciale" principe voor die basskast met de Lab-12 speaker.
Ik ben zeker al zo'n 17 a 18 jaar bezig met luidsprekerbouw en ben dus benieuwd naar die "uitvinding". Extra druk, door de plaatsing in de kast? leg me dat eens uit dan.

Trouwens, als je je luidsprekers goed wil meten waarom gebruik ja dan geen gekalibreerde meetmicrofoon en een goed MLS meet programma voor op de PC. Dan meet je het echte signaal en niet de reflekties, zo kun je dus ook het echte rendement vastleggen. Gebruik ik zelf ook, werkt perfekt. Maar als je het rendement ook bij lage frequenties wilt meten zul je dat alsnog buiten moeten doen of in een grote loods i.v.m. met de golflengte.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-5-2005 08:28

bombardon73 schreef:

Trouwens, als je je luidsprekers goed wil meten waarom gebruik ja dan geen gekalibreerde meetmicrofoon en een goed MLS meet programma voor op de PC. Dan meet je het echte signaal en niet de reflekties, zo kun je dus ook het echte rendement vastleggen. Gebruik ik zelf ook, werkt perfekt. Maar als je het rendement ook bij lage frequenties wilt meten zul je dat alsnog buiten moeten doen of in een grote loods i.v.m. met de golflengte.
Leuke nickname. De eerste Philips 12" woofer had de bijnaam "Bombardon" (AD5201/S), lange slag en een resonatie frequentie van 26 Hz.

Welk MLS programma en meetmicrofoon gebruik je?

Beskasten meten is wel het lastigste, zelfs als je buiten gaat meten. Een redelijk vlakke response krijg ik als ik de meetmic op 3 meter afstand leg en 1 meter boven de grond. Bij half space metingen, mic en box op de grond krijg je een redelijke tot goede indicatie van het rendement, maar moet je 6 dB aftrekken.

Wat bij mij de meetsoftware en meetmic erg nuttig maakt, is het bepalen van filters bij tweeweg topkasten.

Verder blijf ik bij bestaande recepten, zoals een basreflex kasten en hoorns. Misschien ga ik me wel eens wagen aan 6e orde bandpaskasten.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-5-2005 11:11
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 29-7-2005 14:40

bombardon73 schreef:

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar dat "speciale" principe voor die basskast met de Lab-12 speaker.
Ik ben zeker al zo'n 17 a 18 jaar bezig met luidsprekerbouw en ben dus benieuwd naar die "uitvinding". Extra druk, door de plaatsing in de kast? leg me dat eens uit dan.
Koppeling aan 1 of meer wanden waardoor het afstralend vlak kleiner wordt. Vrije plaatsing (zeg in het vrije veld, 10 meter hoog) is de afstraling een bol. Op de grond een halve bol (6dB winst), op de grond tegen een muur een kwart bol (12dB winst), in een hoek een achtste bol (18dB winst).
Trouwens, als je je luidsprekers goed wil meten waarom gebruik ja dan geen gekalibreerde meetmicrofoon en een goed MLS meet programma voor op de PC. Dan meet je het echte signaal en niet de reflekties, zo kun je dus ook het echte rendement vastleggen.
We spreken hier over een sub (100Hz en lager) zodat de ruimte wel ERG groot zou moeten worden om nog wat resolutie over te houden...
Gebruik ik zelf ook, werkt perfekt. Maar als je het rendement ook bij lage frequenties wilt meten zul je dat alsnog buiten moeten doen of in een grote loods i.v.m. met de golflengte.
Voor een resolutie van 1Hz zou het wel een ERG grote loods moeten zijn ;-)

Gevoeligheid hoef je niet echt te meten (bij subs is de speaker vaak zo'n keurige piston dat een correct uitgevoerde simulatie met een correct pakket EN correcte T/S parameters een resultaat geven dat vaak nauwkeuriger is dan een meting). Maar ALS je wilt meten aan een sub kun je dat het beste doen in het vrije veld (sub op de grond zodat je een groundplane meting kunt maken). Daarna corrigeren voor de groundplane meting en je weet de uitkomst.

Of je betrekt gewoon de ruimte bij de meting en/of het ontwerp. Veel speakers worden immers in een ruimte gebruikt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Bombardon73Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 29-7-2005
Berichten: 3
20-5-2005 12:19
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 29-7-2005 14:40

Dré schreef:

Koppeling aan 1 of meer wanden waardoor het afstralend vlak kleiner wordt. Vrije plaatsing (zeg in het vrije veld, 10 meter hoog) is de afstraling een bol. Op de grond een halve bol (6dB winst), op de grond tegen een muur een kwart bol (12dB winst), in een hoek een achtste bol (18dB winst)
Het hier boven staande is voor mij bekend maar als dat het principe is dat ze IN de subkast gebruiken dan kan dat natuurlijk niet funtioneren(of ik begrijp het verkeerd). Alleen als de kast SUPER groot zou zijn kun je zorgen dat de lage frequenties niet meer als een bol vorm worden afgestraald zodat de kast zelf (dus zonder muur reflekties) een hoger rendement zou krijgen(ivm. bundeling).
Of het moet een soort bandpass functie zijn zodat er vijvoorbeeld maar een oktaaf (akoestisch)door wordt gelaten. Hierdoor kun je ettelijke db's (in een smalle frequentieband) aan extra rendement krijgen.
(citaat van Dré)
Voor een resolutie van 1Hz zou het wel een ERG grote loods moeten zijn ;-)
1Hz is wel erg laag hehhehe, dat valt niet te meten en is ook nergens voor nodig. Als je vanaf 40hz nauwkeurige meetwaarden hebt dan kun je al blij zijn. In een loods van 10 meter hoog kom je al een heel eind met meten, niet dat ik die heb hoor.
Een goed simulatie programma komt al heel aardig in de buurt van de praktijk, daar maak k zelf dus ook gebruik van (dit werkt dan alleen bij de gangbare kastprincipes).
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-5-2005 18:26
misschein dat er mensen zijn die deze doorsnede nog neit gezien hebben
https://www.superspeakers.nl/upload/wmeditor/wlm200503131851.jpg
Bombardon73Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 29-7-2005
Berichten: 3
20-5-2005 18:43
die had ik gezien ja, lijkt meer op een systeem dat op het randje balanceert van een bassreflex en een bandpass systeem.
Als hun dan ook nog eens een van beide woofers omdraaien dan heb je ook minder 2e harmonische vervorming.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-5-2005 19:01
hadden ze het midden nog een verloop je gegeven, en dan was je beland bij de AG audio kasten.

puur gekeken naar het uiterlijk.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-5-2005 22:04

bombardon73 schreef:

(citaat van Dré)
Voor een resolutie van 1Hz zou het wel een ERG grote loods moeten zijn ;-)
1Hz is wel erg laag hehhehe, dat valt niet te meten en is ook nergens voor nodig. Als je vanaf 40hz nauwkeurige meetwaarden hebt dan kun je al blij zijn.
Verwar je nu resolutie (bepaald door de binwidth van de FFT en dus van de lengte van de window) nu niet met laagst te meten frequentie? Als je bij 40Hz resultaten wilt hebben waar je wat mee kunt zul je toch wel een resolutie van minimaal 4Hz willen hebben.

Daniel schreef:

Verdubbeling van de druk inderdaad, dus 6 dB...

L = 20log(p/p0)
Uiteraard. Mea Culpa ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
21-7-2005 00:50
gaat lekker met die site. jammer en nu maar hopen dat er niet teveel mensen instinken.
RonaldStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-7-2005
Laatste: 29-7-2005
Berichten: 3
27-7-2005 22:06
meer ' druk ' opbouwen door speciale plaatsing .

whaahhahhaaaaaa , mensen die praten over termen als drukopbouw binnen de prof. audio hebben er totaal niets van begrepen. Druk bouw je op met een compressor niet met speakers.

bij audio hebben wij het over versterking in dB's en over 1e , 2e ,4e orde filters en luchtverplaatsing en gevoeligheid.

Het is wel zo dat een hoornconstructie vaak de meeste versterking oplevert, heeft als nadeel dat je er vaak een paar moet stacken om diep laag te kunnen weergeven.

volgens mij kun je beter een EV MTL-2 kast kopen die gaat ZEKER Hard met voldoende vermogen toegevoerd. is volgens mij hetzelfde ontwerp maar dan 2 x18 inch

Terug naar forum Reageer (zonder quote)