Forum > Geluid

Welke van deze boxen??

(52 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
Dj-wimStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 26-12-2006
Berichten: 17
28-4-2005 16:32
Kan me iamnd eens vertellen, als ik op een as400 vier tsx12 heb hangen moet ik dan op de clip letjes letten, en op de meters die in het rood gaan op m'n mengpaneel!
natuurlijk niet wanneer ze zo hard gaan dat ze niet meer bewegen. als ze me vertellen dat er dan per box 100 watt uit komt, en ze kunnen 200 aan. sneaky :V
put those handjes in the air!!!!!!!
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
28-4-2005 16:36
Een te kleine clippende versterker sloopt JUIST de speakers. Kan beter een 400 watt amp op 200 watt boxen zetten dan een 100 Watt. De 400 watter sloopt ze minder makkelijk. Waarom staat hier al vaker beschreven en kun je dus zelf wel vinden.
I'll take you to the KoffieShop...
Dj-wimStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 26-12-2006
Berichten: 17
28-4-2005 17:09
maarja, sloopt de seaker met 100 watt terwijl ze 200 kunnen slikken?! wink ;)
toch raar
put those handjes in the air!!!!!!!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
28-4-2005 17:18
Maar waar.

Clippen is ten alle tijden uit den boze. Een auto die 200 km/uur kan gaat ook kapot als je met 100 km/uur tegen een muur rijd.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
28-4-2005 18:24
Die auto's doen het hem altijd. Het lijkt wel een weddenschap. Wie de beste auto/vrouwen vergelijking kan maken krijgt respect laugh :D .
I'll take you to the KoffieShop...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-4-2005 18:41

Rademakers schreef:

Clippen is ten alle tijden uit den boze.

Mvg Johan
Wat het clippen aangaat houd ik met name tweeters in de gaten. Immers een tweeter van bijvoorbeeld de K-115 is slechts 25 Watt, terwijl de hele box gemakkelijk 400 Watt kan verwerken binnen een zeker frequentiegebied.

Een te lichte versterker van 100 Watt RMS kan bij clippen inderdaad gemakkelijk de tweeter vernielen. Dit heeft te maken dat bij clippen de tweeter telkens de flanken krijgen te verwerken van het volle versterkervermogen. Een blokgolf (bij zwaar clippen) is het meest rampzalig.

Bij woofers maakt het in principe niks uit, maar kan me met de huidige ventilatiegaten wel indenken dat conus stilstand tijdens de clip extra temperatuurverhogjng van de spreekspoel betekent.

Wat ik vaak doe is de tweeter dempen met 3 dB. Meestal komt dit ook de klank ten goede en de tweeter kan het dubbele aan vermogen verwerken zodat deze minder snel defect raakt. Polymeer PTC's doen ook vaak wonderen. Na die modificaties maak ik me minder druk wat het clippen betreft, maar houdt het wel steeds in de gaten.

Tot slot: Het aandeel van hoge frequenties in het muziek signaal is relatief gering, vaak 10% of minder v.a. 5000 Hz t.o.v. de rest van het spectrum.

TCMC
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
28-4-2005 18:49
Een te lichte versterker van 100 Watt RMS kan bij clippen inderdaad gemakkelijk de tweeter vernielen. Dit heeft te maken dat bij clippen de tweeter telkens de flanken krijgen te verwerken van het volle versterkervermogen. Een blokgolf (bij zwaar clippen) is het meest rampzalig.
De reden dat tweeters defect raken tijdens zwaar clippen is omdat clippen een vorm van compressie is. ik begrijp niet wat je bedoeld met de flanken bij het clippen.
Bij woofers maakt het in principe niks uit, maar kan me met de huidige ventilatiegaten wel indenken dat conus stilstand tijdens de clip extra temperatuurverhogjng van de spreekspoel betekent.
er onstaat geen DC spanning tijdens een blokgolf, dat de speaker even stil staat is onmogelijk omdat de speaker nooit kopleet door de versteker gecontroleerd word, hoe hoog de dempings fator ook is.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-4-2005 19:19

nijhuisr schreef:

Een te lichte versterker van 100 Watt RMS kan bij clippen inderdaad gemakkelijk de tweeter vernielen. Dit heeft te maken dat bij clippen de tweeter telkens de flanken krijgen te verwerken van het volle versterkervermogen. Een blokgolf (bij zwaar clippen) is het meest rampzalig.
De reden dat tweeters defect raken tijdens zwaar clippen is omdat clippen een vorm van compressie is. ik begrijp niet wat je bedoeld met de flanken bij het clippen.
Op het moment dat de topspanning aanhoudt, krijg je door het ontladen van de condensator van het filter een ontlading via de tweeter.

Verder als er sprakke is van een afgeplatte top, dan komen de "hoekjes" van bijvoorbeeld een overstuurd bassignaal in de tweeter terecht.

Ook steile flanken bij zwaar oversturen komen in de tweeter terecht omdat voor een hele korte preiode de frequentie hoger is.
Bij woofers maakt het in principe niks uit, maar kan me met de huidige ventilatiegaten wel indenken dat conus stilstand tijdens de clip extra temperatuurverhogjng van de spreekspoel betekent.
er onstaat geen DC spanning tijdens een blokgolf, dat de speaker even stil staat is onmogelijk omdat de speaker nooit kopleet door de versteker gecontroleerd word, hoe hoog de dempings fator ook is.
De dempingsfactor heeft met name met het uitslingergedrag van de woofer te maken. Overigens als je de woofer kortsluit, heeft dit een gunstig effect op de resonantie frequentie. Bij een echte kortsluiting in verliesvrije omstandigheden komt de conus niet meer van zijn plaats af :)

Een blokgolf is in feite een DC spanning die vaak van polariteit wisselt. Zet maar eens een 5 Hz blokgolf op een bas speaker.

Als je de cliptijd alleen aanhoudt, mag je van DC spreken.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-4-2005 20:11

nijhuisr schreef:

De reden dat tweeters defect raken tijdens zwaar clippen is omdat clippen een vorm van compressie is. ik begrijp niet wat je bedoeld met de flanken bij het clippen.
Een andere, en een meer eenvoudige verklaring naar mijn idee is simpelweg, dat tijdens het clippen, oneven harmoischen ontstaan. Deze harmonischen komen ook in de tweeter terecht en kunnen hem snel vernielen.

TCMC
Dj-wimStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 26-12-2006
Berichten: 17
28-4-2005 20:48
azow, mercie gasten wink ;)

Grtz
put those handjes in the air!!!!!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)