Forum > Newbie Forum

RMS vs AES vermogen

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
7-4-2005 18:12
Als uitbreiding op de techtalk > Luidsprekers, een vraagje over vermogen.
Meestal wordt er gesproken over het vermogen gemeten in RMS waarde van de versterker of luispreker, maar ik zie vaak ook bij de grote PA fabrieken de waarde AES.
Nu mijn vraag: Mijn versterkers leveren 500w/8ohm en 750w/4ohm in RMS waarde. Hoeveel is dit nu in AES waarde?
Ik zou dit graag weten want als ik nieuwe kasten wil aanschaffen, welke in AES waarde zijn opgegeven dan wil ik graag dat mijn versterkers daar geschikt voor zijn zodat ik niet nog ook een stel nieuwe versterkers zou moeten aanschaffen.
Ik zie wel eens artikelen waarin staat dat AES ongeveer 10% minder is dan RMS, maar of dit waar is?
graag jullie antwoord
groetjes
Boi
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
7-4-2005 18:18
Er is al eens een lang topic over geweest (een flinke tijd terug), dus wellicht weet de zoekmachine raad met je vraag.

Het komt er (bij mijn weten) op neer dat de AES een vastgelegde methode gebruikt / is om de belastbaarheid van luidsprekers vast te stellen. Je kunt dus precies nazoeken wat ze hebben gedaan.
Het meten / weergeven van de rms-belastbaarheid is niet vastgelegd en de gebruikte methode/betekenis kan dus per fabrikant verschillen.

Ik ben in het verleden diverse verhoudingen tegengekomen tussen AES en rms, waarbij de ene keer de AES groter was en bij een ander de rms.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
7-4-2005 19:20
1 x bewerkt. Laatst door Aart op 7-4-2005 19:59
Een RMS vermogen is een direct elektrisch te meten AC vermogen, dus de integraal van de (spanning x stroom) over een stukje tijd (bijv. 1 W -> 1 joule totaal in 1 seconde)

Er was pas wat wiskundige strijd (op een ander forum) over het gebruik van de term "RMS" in combinatie met een vermogen ipv van een grootheid als (AC-) spanning of stroom. Maar iedereen weet wat er mee bedoeld wordt en dat is het belangrijkste.

De exacte achtergrond van de AES vermogensopgave is mij nu niet bekend, maar je kunt er van uit gaan dat het een [edit]goed gestandariseerde wat meer praktijkgerichte manier van meten is.
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
7-4-2005 19:25
AES is een standaard meet methode en RMS een fabrikant afhankelijke waarde zover ik het kan nagaan maar dan blijft de vraag toch nog open.
groetjes
Boi
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
7-4-2005 19:28
Uit Google trok ik dit: https://www.mcsquared.com/nsca98.htm, men meld daar inderdaad dat er natuurlijk heel veel verschillende uitgangspunten zijn om de RMS powerhandling van een en dezelfde luidspreker vast te stellen.
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
7-4-2005 20:34

Aart schreef:

Uit Google trok ik dit: https://www.mcsquared.com/nsca98.htm, men meld daar inderdaad dat er natuurlijk heel veel verschillende uitgangspunten zijn om de RMS powerhandling van een en dezelfde luidspreker vast te stellen.
Ik heb mijn vraag bij deze site geplaatst, misschien krijgen we daar het antwoord.
groetjes
Boi
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
8-4-2005 12:14
Dit heb ik gevonden op een ander forum, post van jeroen, die dus het zoekwerk heeft verricht.

En prima stuk gecopieerd van de website www.pbaudio.nl. Dit moet uitgebreid genoeg zijn denk ik zo.

Belastbaarheid: AES, RMS ... Watt is dat?
Belastbaarheid is een specificatie van luidsprekers die op zeer verschillende wijze wordt geïnterpreteerd door diverse fabrikanten. Zo geeft de ene fabrikant de RMS-belastbaarheid op, anderen de AES-, programma- of sinus-belastbaarheid. Maar wat is het verschil en de samenhang tussen al deze cijfers?

Belastbaarheid
De belastbaarheid van een luidspreker wordt bepaald door de thermische en de mechanische belastbaarheid. De thermische belastbaarheid is de mate waarin een luidspreker bestand is tegen warmte. De mechanische belastbaarheid is de mate waarin de speaker (konus, ophanging en spreekspoel) bestand zijn tegen mechanische belasting.

De mechanische belasting wordt groot als de luidspreker grote uitslagen maakt en grote volumes lucht moet verplaatsen. Dit is meestal het geval als de luidspreker tegen zijn onderste bereik aan wordt gebruikt. De kastconstructie is hier van groot belang: bij een niet optimale kast wordt de mechanische belasting snel groter.

Als de luidspreker tegen zijn onderste bereik aan wordt gebruikt dan is vaak de mechanische belastbaarheid de beperkende factor. De thermische belastbaarheid is vooral van belang als de speaker langdurig grote vermogens moet verduren.

Belastbaarheid gegevens
Er zijn een groot aantal manieren waarop de belastbaarheid wordt opgegeven. Dit wordt veroorzaakt door de verschillende manieren waarop de belastbaarheid wordt getest. De verschillende gegevens geven informatie over de belastbaarheid voor verschillende situaties. Om de gegevens goed te kunnen interpreteren moet gekeken worden naar het gebruik van de luidspreker en de parameters van de test:
- bandbreedte (=gebied waarin de belastbaarheid bepaald is)
- signaaltype
- duur van de test

AES - belastbaarheid
Deze meting is gebaseerd op een 24-uurs meting. Het geeft een goede indicatie voor de thermische en mechanische betrouwbaarheid van een speaker. Door de langdurige meting wordt het effect van powercompressie (verhoging impedantie door opwarmen spreekspoel) in de meting meegenomen. Hierdoor geeft deze meting weinig informatie over de mechanische belastbaarheid bij piek-signalen.

RMS - belastbaarheid
Bij de bepaling van de RMS belastbaarheid wordt gebruik gemaakt van een signaal met pieken van 6 dB boven de RMS waarde. De RMS belastbaarheid wordt vaak opgegeven voor een bepaalde bandbreedte. Het is belangrijk om dit op te merken. De belastbaarheid geldt alleen (met zekerheid) voor die frekwenties.

Programma - belastbaarheid (Continous Program)
Deze gegevens geven een indicatie over over de belastbaarheid als de speaker gebruikt wordt met een (normaal) muziek signaal. Als de luidspreker continue gebruik wordt op hoge volumes met een signaal met veel compressie (weinig dynamiek) of veel EQ, dan zijn deze gegevens minder betrouwbaar.

Sinus - belastbaarheid
Hier wordt de belastbaarheid bepaalt met behulp van een sinus - golf. Het is een goede indicatie voor de mechanische belastbaarheid.
Niet genoten is altijd mis!
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
8-4-2005 13:24
Een luidspreker heeft geen vermogen
Wordt daar toch over gesproken, dan bedoelt men de elektrische belastbaarheid van de luidspreker. De continue belastbaarheid van de luidspreker is het versterkervermogen dat gedurende langere tijd aan de luidspreker toegevoerd kan worden zonder dat de luidspreker beschadigt. Vaak zie je de belastbaarheid aangeven in watt RMS. Dat is de afkorting voor 'root mean square' en mag eigenlijk alleen voor wisselspanning gebruikt worden. In de praktijk betekent het vaak dat de fabrikant een sinussignaal op de luidspreker zette, soms ook wel een roze ruis, dat zo hoog was dat de luidspreker gedurende bepaalde tijd net niet kapot ging, en dan werd deze RMS spanning gekwadrateerd en dan gedeeld door de nominale impedantie van de luidspreker en had men het 'vermogen RMS'. Probleem is dat er niets gestandaardiseerd is, dus niet de vorm van het signaal, maar ook niet de tijdsduur van de test.

Het is daarom beter om de AES standaard te gebruiken. Belastbaarheid AES (Audio Engineering Society) is de gestandaardiseerde manier om de belastbaarheid van een luidspreker te meten. Alle meetvoorwaarden zijn nauwkeurig omschreven. Zo moet de luidspreker vrij opgesteld staan (dus niet in een kast), en moet gedurende 2 uur een roze ruis toegevoerd krijgen. Bandbreedte van het signaal, de gebruikte filters en nog wat andere zaken zijn nauwkeurig voorgeschreven. Maar vaak zie je bij de belastbaarheid van luidsprekers de term RMS staan. Omdat dit niet gestandaardiseerd is meet elke fabrikant op zijn eigen manier, en is het dus moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, om luidsprekers van verschillende fabrikaten te vergelijken
Niet genoten is altijd mis!
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
8-4-2005 23:00
Zoals al op het andere forum gezegd, ben het helemaal met je eens Timmel. En uitgaande van het artikel van Beyma:
profesional.beyma.com/ENGLISH/downloads/Watts%20AES%20vs%20RMS.pdf
zouden we van deze formule kunnen uitgaan:
RMS watt/89*86= AES watt. Niet geheel op vast pinnen maar het is een aardige indicatie.
100w RMS zou dan zijn 100/89*86= 96,5watt AES(afgerond)
groetjes
Boi
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
9-4-2005 01:20
Hoe bedoel je die laatste berekening ?

Of kan men er veilig van uit gaan dat het verschil tussen de nominale imp en de minimale imp voor een groot deel van de unit's op de markt gelijk is ?
En dan nog, het gaat daar over het verschil in de oude Byma AES-opgave en de `standaard' AES opgave ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)