metalen rooster voor speakers
(28 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
Dj vladimirStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2003 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 15 | 16-4-2003 19:45 |
heeft een metalen rooster voor een speaker invloed op de geluidsweergave van een speaker? mijn roosters die ik heb besteld voor mijn 16stuks 600 watt 18" kistjes zijn geperforeerde platen van 2 mm dik, gaatjes van diameter 6 mm en een steek van 14 mm, dit wil zeggen: een doorlaatbaarheid van 40 % is dit niet te weinig? normaal plaats ik der nog speakermousse voor. wat is het fysiche procedé van de lucht/trillingen die door de rooster gaan? | |
FerdyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 23-12-2009 Berichten: 331 | 16-4-2003 20:54 |
Ik waag een gokje: Als de 18" drivers 'topjes' of fullrange speakers zijn dan is 40% te weinig, de hoge tonen kunnen namelijk slechter door de gaatjes heen komen dan de lagere. Zo zijn de hoge tonen gevoeliger voor in de weg staande objecten. even toelichten: als je voor een subwoofer + topje staat hoor je ze allebei (mits goed gericht), ga je erachter staan, valt ineens het hoge geluid weg, de bass hoor je nog op grote afstand. zo is het dus ook bij jou rooster, de bass kan er beter doorheen dan de hoge tonen (ik ga ervan uit dat het rooster voor allebei de drivers zit). je kan de gaatjes misschien meer richting 70- 80 % maken. Als de 18" drivers subwoofers zijn is het waarschijnlijk ook te weinig, je hebt door het rooster alleen maar meer kans op resonantie en die moet je juist voorkomen. juist die 6 MM is erg weinig, een klein gaatje hoor, je kan het beste zoveel mogelijk door laten gaan, dan krijg je ook geen dof geluid. natuurlijk moet de grote van de gaten niet ten kosten gaan van de stevigheid van je rooster. Voor de zekerheid moet je even wachten op een antwoord van iemand anders die het 100 % zeker weet. Veel succes | |
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver | |
Luc2366Standaard Lid Uit: België Sinds: 8-4-2003 Laatste: 15-6-2017 Berichten: 686 | 17-4-2003 00:02 |
heb (vrees ik) net dezelfde roosters besteld voor mijn basskasten maar ook nog niet de tijd gehad om ze te proberen. wie heeft al wel ervaring met dergelijke roosters? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 17-4-2003 00:07 |
Wat raar dat voor vrijwel elke box voor alle drivers dan een rooster zit? Ik heb het altijd gehad, gaatjes van 6mm vierkant en de dikte van die "balkjes"is ongeveer 3mm. Dikte van het staal 2mm oersterk, niet in te trappen, en prima geluid op alle tonen Het zou kunnen dat het het hoog beïnvloed, maar ik merk er weinig van. www.ovmsales.nl/imagine/geluid/img8.gif | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Dj vladimirStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2003 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 15 | 17-4-2003 21:38 |
mijn roosters zijn dus enkel voor mijn baskasten, mijn topkisten hebben ook hetzelfde type rooster maar wel met een grotere diameter ongeveer 70 % doorlaatbaarheid heb ik uitgerekend. voor de resonantie moet ik niet bang zijn, de roosterplaten zijn 2 mm dik en die worden zodanig opgespannen dat ze cylindrisch staan, niet vlak. zéér efficient tegen stampen, duwen, en een occasioneel rondrijden in de bestelwagen ;-). ik heb reeds 8 zon baskasten en geen enkel is al ingedeukt. als er iets resoneert, zijn het wel barmeubels, glazenrekken, valse wanden, podiums, flighcasen met al hun rammelende sloten, enz enz... nu ja die roosters zijn toch al toegekomen, het zal wel geen kwaad kunnen hoop ik aha! ik surf juist op een site van flightcaseonderdelen, en ik zie dat geponste rooster ofwel 41 ofwel 60 % doorlaatbaarheid hebben. tzal dus wel ok zijn zeker.... 40 bass en 60 top dan heb je 100% samen LOOOOOOOOL | |
Dj vladimirStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2003 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 15 | 17-4-2003 21:50 |
eigenlijk zou ik een labotest moeten doen, 1 met en 1 zonder rooster, naast mekaar, met een zeer precieze dB meter, en eens een roze ruis doorsturen ofzo.... die baskasten moeten tot 180 hz gaan, hoger is voor de topkisten. | |
Dj vladimirStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2003 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 15 | 18-4-2003 00:23 |
ik heb trouwens 2 fullrange kisten met dezelfde roosters, die doen het prima... het zal wel geen invloed hebben denk ik.... effe wachten op reactie van een prof in die dingen ;-) | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 18-4-2003 00:35 |
Ik gebruik Square Mesh (Penn Fabrications). Zo uit het hoofd is dat 80+% transparant. Daaroverheen komt dan schuim (en da's bijna 100% transparant). Die mensen die wel eens voor de speakers gaan staan (vooral voor de subs aangezien de tops vaak te hoog zijn) zijn een STUK minder transparant (en zelfs die merk je niet echt). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 18-4-2003 09:39 |
leuk stukje natuurkunde is dit. geluid is een golfpatroon. golven kunnen ergens omheenbuigen, als ze maar de juiste maten hebben. hoe lager een toon, hoe langer zijn golflengte is, en waardoor er makkelijker buiging optreed rondom obstakels. (olifanten communiceren mbv sub-geluid. 3/4 hertz, onhoorbaar voor ons, maar voor die beestejs, is het ideaal om grote afstanden af te leggen. ) bij die hogere frequenties kom je krap te zitten. iedereeen kan zich vorstellen dat een rroster met gaten van 1mm2 de doorlaat echt gaat beinvloeden. maar omdat er veel gaatjes zijn, valt het weer mee. laten we zeggen da er vast al over na is gedacht. | |
EdieEx Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 4-5-2003 Berichten: 130 | 22-4-2003 23:24 |
Metaal = sterk Schuim = bescherming Schuim + metaal = het beste ...:::DJ EDIE:::... | |
Ik ben dj en ga nu zelf on-the-road, yeah baby,.,, |