Forum > Zelfbouw Speakers

basreflexbox

(123 reacties. Pagina 12 van 13)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-3-2005 04:50
zeer helder en mooib antwoord., mooie post!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
27-3-2005 16:58

Djim schreef:

Om het tastbaar te maken voor iedereen;
Je neemt een elastiekje met een gewichtje eraan. Het elastiekje stelt de luidspreker voor, het gewichtje het vermogen wat je erop loslaat. Wanneer je het gewichtje stil laat hangen zal het elastiekje uitrekken tot een bepaalde lengte. In dit geval zou de kracht gelijk staan aan die van gelijkstroom (DC).
Wanneer je het gewichtje laat vallen zal de elastiek verder uitgerekt worden. In dit geval zou de kracht een wisselstroom voorstellen (AC of sinus). In beide voorbeelden is het gewicht, wat voor vermogen staat, hetzelfde. De gemeten lengtes (waarden) zal in beide gevallen anders zijn.
Ik heb hier mijn vraagtekens bij. Om deze parallel even door te trekken: Een elastiekje heeft een maximale uitrekking voor dat het breekt. Zo ook heeft de luidspreker zijn maximale uitslag voor hij over zijn X-max gaat, zijn X-max dus. Dit betekend dat de X-max van je luidspreker vergelijkt met het elastiekje, je niet in een willekeurige stand moet vergelijken, maar met de maximaal uitgerekte stand van het elastiekje.
Dit betekend dus met gewichtjes dat het Dc-gewichtje hem gewoon maximaal uitrekt, en het Ac gewichtje hem steeds tot het maximum laat uitrekken. (AC kan niet verder dan het maximum uitrekken, want dan gaat het elastiekje stuk, of je luidsprekers over zijn X-max).
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2005 20:45

Djim schreef:

O jee, ik heb wat losgemaakt... Moet dus met de billen bloot!
Laat ik het dan eerst nog even samenvatten. Er werden een aantal mogelijke EN duidelijk janboerenfluitjes methoden gegeven om zelf vrij grof de Xmax te kunnen bepalen. Aan die 2 reeds genoemde janboerenfluitjes methodes voegde ik een 3e methode toe die ik zelf een aantal keren gebruikt heb (o.a. naar aanleiding van tips in RAT).

Overigens heb ik zelf die methode alleen gebruikt bij HiFi luidsprekers EN heb ik vrij duidelijk m'n reserveringen bij de methode geplaatst (opletten op balastbaarheid). Vergelijk ik deze methode echter met de eerder genoemde "driver uit elkaar scheuren en meten" methode dan kan ik in ieder geval ZEER stellig zijn in de opmerking dat de DC methode in "worst case scenario" hetzelfde resultaat zal hebben voor de driver (hij zal het niet meer doen ;-)

Jouw reactie was een vrij platte "lekkere methode Dré...". Ik heb daarna met een PA driver voorbeeld laten zien dat de methode, mits goed toegepast, de driver niet zal beschadigen. En nu opeens komt er een reactie in de trant van "maar dit is fout, dat is fout, zus is fout, zo is fout"...

Nou, zoals je zelf ook al aangaf: ALLE huidige methodes zijn fout. De 20Hz en luisteren methode is fout, de uit elkaar halen en opmeten methode is fout, de 10% THD methode is fout. Er is geen 100% goede methode.

Desondanks zullen alle methoden een indicatie van de werkelijke Xmax geven (noem het maar "bij gebrek aan beter"). En de waarde zal nog altijd een stuk nauwkeuriger zijn dan wanneer de gebruiker per ongeluk over het feit heen kijkt dat sommige fabrikanten je verne#ken waar je bij staat door de Xmax piek/piek te vermelden (maar dat er even niet bij te zetten (zijn ze vergeten natuurlijk...)). Zo'n getalletje is namelijk per definitie een factor 2 fout (en hoe onnauwkeurig de DC methode ook is, een factor 2 zal hij er absoluut niet naast zitten).

Nog een paar dingen:
Momenteel is er eigenlijk nog geen definitie om Xmax te meten. Wil je dat nagaan, verwijs ik je naar AES preprint 5508.
Er is wel degelijk een standaard alleen er zijn discussies over de correctheid van die standaard (AES 2-1984).
Met een gelijkstroom heb je een constante uitslag in tegenstelling tot muzieksignalen. De spin van een luidspreker zal daardoor voor een grotere terugtrekkende kracht zorgen, in vergelijking met een wisselstroom van hetzelfde vermogen.
Lijkt me eerder andersom. Doordat de compliantie van de driver dynamisch is zal hij, bij de genoemde DC meting, verschuiven in de richting van de excursie (vergelijk het maar met een elastiekje dat een beetje lam wordt onder belasting). Gelukkig is deze verschuiving vrij klein (wellicht uitgezonderd sommige drivers die sowieso een zwevend nulpunt hebben (maar zulke rotzooi houden we ons hier hopelijk niet mee bezig ;-)).
Elektromagnetische velden spelen hierbij ook nog een rol en die worden groter namaten het vermogen toeneemt.
Een driver heeft ALTIJD parameters die onderhevig zijn aan veranderingen. Dus ook dit is niet echt specifiek gericht op de DC methode.

Maar doe eens een "educated guess" naar de fout die zal ontstaan bij de DC meetmethode... 10%? 5%? Te laag? Te hoog? Want DA'S natuurlijk waar het om gaat ;-)
Nu weer terug naar jou praktische verhaal dré. Jou meetmethode is dus minder nauwkeurig als de aanname van TCMC, gebaseerd op WinISD
Ik heb TCMC z'n post er nog eens bij gepakt. Hij heeft gemeten met een sinus van 20Hz en geluisterd wanneer het begon te vervormen. De excursiewaarde die daaruit kwam heeft hij als Xmax genomen. Waar zit de WinISD basering in dit verhaal???

WinISD moet een Xmax getalletje gevoerd worden om te kunnen werken (en NIET andersom!!!). Overigens zijn er wel programma's die, mits gevoerd met de benodigde gegevens, een goede schatting kunnen geven van de Xmax MAAR ook die programma's houden niet of amper rekening met de gedragingen van het magneetveld aan de grenzen van de poolplaat.
Zou je het vermogen van jou meetopstelling zover opvoeren, al weet je nooit precies hoeveel dat zou moeten zijn, zit je inmiddels in de crestfactor te werken van een luidspreker waardoor je de spoel forceerd.....
We hebben het hier over stevige PA speakers met spreekspoelen van 100mm en groter. De DC uitschakelplop van een DRPA is waarschijnlijk al meer straf dan deze meting ;-)

Er is natuurlijk geen enkele reden deze DC spanning langer dan een seconde of 1-2 aan te bieden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 16-1-2006
Berichten: 17
28-3-2005 05:11
Als reactie op Bart, dank je.

Als reactie op Sgrovert, begrijp niet helemaal wat je probeert duidelijk te maken en Xmax is niet hetzelfde als Maximale uitslag.

Als antwoord op Dré, inderdaad ik heb me vergist betreffende WinISD. Zoals ik al eerder suggereerde, ik maak fouten en zal de laatste zijn om dat niet toe te geven.
...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-3-2005 09:06

Djim schreef:

Als antwoord op Dré, inderdaad ik heb me vergist betreffende WinISD. Zoals ik al eerder suggereerde, ik maak fouten en zal de laatste zijn om dat niet toe te geven.
Ondanks het maken van fouten (gebeurt bij mij ook wel eens) til je het niveau van dit geluidsforum wel behoorlijk omhoog, en dat vind ik zeker een compliment waard. Ik merk zelfs dat je meer moeite insteekt dan wat ik doe.

TCMC
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
28-3-2005 12:52

Djim schreef:

Als reactie op Sgrovert, begrijp niet helemaal wat je probeert duidelijk te maken en Xmax is niet hetzelfde als Maximale uitslag.
Het kan zijn dat wat ik dacht niet helemaal klopt,
Maar dacht dat als je een speaker laat spelen spelen de X-max de maximale uitslag is die je en speaker wilt laten maken. Dit omdat als je eroverheen gaat je bagger geluid krijgt.
Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken was dat naar mijn idee jouw vergelijking niet helemaal klopte, en hoe hij volgens mij beter zou zijn.
Lost in Music
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
28-3-2005 13:02
Er is een Xmax en een Xmech.
Bij een overschreiding van de Xmax houdt de luidspreker op zich lineair te gedragen omdat de spreekspoel (deels) buiten het magnetisch veld van de bovenste poolplaat schiet.
Dit betekent niet dat de luidspreker aan zijn mechanische max zit, die wordt bereikt bij de Xmech/Xlim. De spreekspoeldrager komt dan in botsing met de achterste poolplaat, dit gaat vaak gepaard met een flinke tik, knal of kraak.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-3-2005 14:15

TCMC schreef:

Djim schreef:

Als antwoord op Dré, inderdaad ik heb me vergist betreffende WinISD. Zoals ik al eerder suggereerde, ik maak fouten en zal de laatste zijn om dat niet toe te geven.
Ondanks het maken van fouten (gebeurt bij mij ook wel eens) til je het niveau van dit geluidsforum wel behoorlijk omhoog, en dat vind ik zeker een compliment waard.
Helemaal mee eens.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
24-5-2005 17:28
Ik wil binnenkort eens zelf een basreflex box bouwen. Het is puur om het eens te proberen, en mocht het resultaat bevallen, dan wil ik hem wel eens mee nemen, om samen met 2 pro 12 speakers op kleine feestjes te kunnen spelen. De kast wordt dus roadproof, multiplex lijkt me dus het beste.
Nu lijkt het me het makkelijkste eerst eens met een basreflex kast te beginnen. Hoorn-systemen zitten een stuk ingewikkelder in elkaar qua constructie, maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen.
Ik heb geen zin om zelf het wiel opnieuw uit te vinden, dus ik houd het bij een bestaand ontwerp. Zeker ook omdat ik maar heel weinig kaas heb gegeten van alles termen die bij het bouwen van speakers aan de orde komen. Ik volg al tijden verschillende topics in dit forum, en wil toch zelf ook eens wat moois fabrieken! razz :p

Ik wil de basreflex niet al te groot laten worden, dus ik ga uit van een 15" speaker. Nu heb ik al diverse ontwerpen gezien, en het lijkt allemaal erg veel op elkaar. Nu wil ik een niet al te dure speaker erin zetten (denk aan 100-200 euro). Hebben jullie misschien leuke suggesties voor een ontwerp? Ik zou bij Dré een sm-115 kunnen bestellen, daarvan heeft hij geloof ik een kast-ontwerp liggen, maar wellicht is er nog wel iets leukers te maken?

Ik zet er een actieve cross-over achter, en het zou handig zijn als de sub een beetje cobineert met deze speakers:

Productnummer: ME700606
Professionele trapeziumvormige klankkast
Voorzien van 12" Woofer JB Systems PF 1250 HCA
Met JB Systems JB 665 hoorn tweeter voor midden en hoge tonen
Ingebouwde filter ter bescherming van de hoorn
Afwerking donkergrijs tapijt
Beschermde hoeken, metalen handvaten, met stand adapter
Frequency Response: 60 Hz - 16 kHz
Power RMS: 200W
Impedance: 8 Ohm
Input - Output: 2x Speakon
Dimensions (mm): 560/H x 400/W x 310/D
Alvast bedankt. happy :)
Dance the night away!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
25-5-2005 00:45
in je bugdet 100-20 euro valt veel te kiezen. er zijn veel woofers die vrij zijn voor zelfbouw.
voordeel van de sm115, is de tekening

vaak moet je eerst een tekening hebben, en met geluk vertellen ze welke woofers erin passen.
alhoewel ik daar soms mn twijfels bij heb.

de sm115 vind ik onderhand wel een beetje een uitgekauwd concept. misschien dat er inderdaad voor net iets meer, iets leukers, of gewoon iets anders voor te krijgen is.

als je een basreflex kast wilt bouwen, vanwege de eenvoud, wil je dan geen 4e of 6e orde bandpass kast maken?

denk ik even aan de rog mogale x-subjes

Terug naar forum Reageer (zonder quote)