Ontwerp schakeling.
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 28-2-2003 23:49 |
Wie kan mij helpen aan zo'n eenvoudig mogelijk ontwerp om door middel van een thyristor of triac, mijn effecten te schakelen. Het wel de bedoeling dat ze dus door de "nul" van de sinus schakelen, zodat je zo min mogelijk storing hebt. Gaat om 500 watt en om 1000 watt groepjes. Graag wel een onderdelen lijstje, zodat ik weet wat ik moet halen Voeding regel ik zelf, het gaat me alleen om de schakeling. Heb er ooit een tekening van gehad, maar ik ben hem kwijt. Die bestond maar uit een paar onderdeeltjes per kanaal. We doen het nu met gewone schakelaars, en druktoetsjes, maar af en toe moet ik er wel eens een vervangen omdat de stromen door de druktoetsjes eigelijk bij sommige effecten te groot zijn. En dan gaan ze "plakken" Ben benieuwd | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 4-3-2003 12:10 |
Het eenvoudigste is in jouw geval een solidstate relaisje. Hoef je niks voor te solderen. Veel varianten schakelen op de nuldoorgang en hebben een spanninkje tusssen 3 en 30 volt nodig om te schakelen. KAn bijna niet makkelijker. | |
Petty materialists! | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 16-4-2003 15:32 |
Tom, Check www.vego.nl/3/6/4/3_6_4.htm DIt is slechts een vb. je vind er nog veeeeel meer (ook dimmen/hogere vermogen etc.) gr. | |
Love, Live and Light. The 3 most important things in life! | |
NighteyesStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2003 Laatste: 11-4-2008 Berichten: 17 | 16-4-2003 17:24 |
de beste site op het gebied van schakelingen uitleg e.d. op het gebied van licht: www.epanorama.net klik op de licht link en vergeet niet je ogen weer op te pakken | |
if one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing | |
FossaltaStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2001 Laatste: 11-3-2013 Berichten: 1096 | 16-4-2003 21:33 |
Deze schakeling maakt voor de uitgang gebruik van een optocoupler, 3 weerstanden en een triac. De opto-coupler heeft een speciale nulschakelende uitgang waardoor je geen geklik en gekraak over je speakers kunt horen. Ik heb deze uitgangen zelf ook gebruikt in m`n 8 kanaals computer sturing. Het grote voordeel vind ik dat je geen externe voedingspanning nodig hebt, omdat de optocouplers direct aan de uitgang van de LPT poort gehangen kunnen worden. Ik kan die schakeling (ULTICap en ULTIBoard) op het moment helaas niet terughalen omdat m'n laptop een beetje erg kapot is. Zodra ik een nieuwe heb zal ik kijken of ik hem nog kan terughalen. Fossalta. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 16-4-2003 23:46 |
Fossalta schreef: Deze schakeling maakt voor de uitgang gebruik van een optocoupler, 3 weerstanden en een triac. De opto-coupler heeft een speciale nulschakelende uitgang waardoor je geen geklik en gekraak over je speakers kunt horen. Ik heb deze uitgangen zelf ook gebruikt in m`n 8 kanaals computer sturing. Het grote voordeel vind ik dat je geen externe voedingspanning nodig hebt, omdat de optocouplers direct aan de uitgang van de LPT poort gehangen kunnen worden.Fossalta. Enb is voor mij prima te doen. Beter dan relais dacht ik zo? Of heb je het over een andere? | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 17-4-2003 00:58 |
Tom schreef: Bedoel je de schakeling van Benjpt? (ziet er lekker simpel uit.)En is voor mij prima te doen. gr. | |
Love, Live and Light. The 3 most important things in life! | |
FossaltaStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2001 Laatste: 11-3-2013 Berichten: 1096 | 17-4-2003 21:52 |
Tom schreef: Fossalta schreef: Deze schakeling maakt voor de uitgang gebruik van een optocoupler, 3 weerstanden en een triac. De opto-coupler heeft een speciale nulschakelende uitgang waardoor je geen geklik en gekraak over je speakers kunt horen. Ik heb deze uitgangen zelf ook gebruikt in m`n 8 kanaals computer sturing. Het grote voordeel vind ik dat je geen externe voedingspanning nodig hebt, omdat de optocouplers direct aan de uitgang van de LPT poort gehangen kunnen worden.Fossalta. Enb is voor mij prima te doen. Beter dan relais dacht ik zo? Of heb je het over een andere? Het gebruik van relais raad ik ten zeerste af. ten eerste heb je last van al dat getik en ten tweede is de levensduur stukken korter. ook heb je dan het probleem dat je niet op de nuldoorgang kunt schakelen. Immers geen enkel relais schakelt even snel. Fossalta. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 18-4-2003 01:12 |
Die van elektuur is te uitgebreid. Hoef alleen maar te schakelen. En dat doet die van Benjpt ook volgens mij al prima. Zal als ik weer eens wat tijd heb, eens een kanaaltje in elkaar flansen om te kijken of het een beetje werkt. Bedankt voor de bijdragen allemaal. Heb weer wat mooie site's bezocht dankzij de gedane tips. | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 18-4-2003 09:42 |
Tom schreef: Die van elektuur is te uitgebreid.Hoef alleen maar te schakelen. En dat doet die van Benjpt ook volgens mij al prima. Zal als ik weer eens wat tijd heb, eens een kanaaltje in elkaar flansen om te kijken of het een beetje werkt. Bedankt voor de bijdragen allemaal. Heb weer wat mooie site's bezocht dankzij de gedane tips. gr. | |
Love, Live and Light. The 3 most important things in life! |