Forum > Geluid

Geluidsset

(49 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ ChrisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 21-12-2007
Berichten: 290
23-3-2005 09:37
2 x bewerkt. Laatst door DJ Chris op 23-3-2005 22:02
Hallo mensen,

Ik heb zelf 2x K-112 hier staan, maar ik wil mijn set uitbreiden dus zat ik te denken om de K-112 weg te doen, en een hele nieuwe set te kopen.
Na de aankoop van Max ben ik zeer gaan twijfelen tussen de JBL JRX Reeks, en de AX reeks van Dap.
Nu wil ik eerst weten welke er beter is?

K-112 of de AX-12?

K-112:
De specs v/d K-112 vind ik er beter uitzien dat die v/d AX-12, de balastbaarheid is hoger, en het aantal dB's ligt ook veel hoger, ik weet alleen niet wat het rendement van deze speaker is.

AX-12:
Ik hoor hier heel veel goeie dingen over, heb ze zelf helaas nog neit mogen beluisteren, maar daar komt (hopelijk) binnekort verschil in.

En over de subs gesproken dacht ik altijd dat je 12'' toppen het best kon combineren met 18'' subs, maar aangezien Max dat niet deed hoeft het niet perse, nu twijfel ik ook al tussen de AX-15b en de AX-18b
Ik hoorde van Max (ja ik weet alles van Max :P) dat de 15'') meer een Punsh gaf, in vergelijking met
de 18''

Nu even over de JBL's:

Ik weet dat waneer je een 15'' top met een 18'' sub comnbineert je een dipje in het mid krijgt, maar is dat weg te werken?
Ikzelf heb de JBL's mogen beluisteren en ik vind dat ze niet slecht klinken, maar ik kan het ook nergens mee vergelijken.
Dus ikzelf twijfel nu tussen 3 sets:

1. 2x AX-12 + 2x AX-15b/18b
2. 2x K-112 + 2x AX-18b
3. 2x JRX-15 + 2x JRX 18

Palladiums:

Ik heb hier goeie over dingenover gehoort en zie ze hier ook vaak op het forum (SP-Audio)
SP-Audio is zo te zien welk tevreden over de amps, maar houden ze het wel goed ''on the road''?
Voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten... wink ;)

groetjes, en ik hoop dat je mij kan helpen, Chris

ps; ik wil mijn excuses nog aanbieden van vorige keer, want dat 10 jarenplan was idd een beetje teveel van het goede, ik heb al wat geld, maar ik kan nog wel even sparen, beloof wel dast het niet te lang gaat duren.. laugh :D
alsof iemand erop let
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
23-3-2005 11:17
Ik weet dat waneer je een 15'' top met een 18'' sub comnbineert je een dipje in het mid krijgt, maar is dat weg te werken?
Een 15" geeft geen dipje in het mid(/hoog) door combinatie met een 18" sub. Een 15"/1" combinatie geeft een dipje in het mid/hoog. Een 15" sluit namelijk niet zo goed aan op een 1" als een 12".

Je kunt het dipje wegwerken met een equalizer maar, zeker bij budgetluidsprekers, krijgt 1 van de drivers (of allebei) frequenties te verwerken waar die niet zo geschikt voor is. Die vervorming poets je minder makkelijk weg als het dipje. Als je een 15"/1" als top gaat gebruiken krijgt de 15" het makkelijker en de 1" krijgt het moeilijker, dan het geval is bij fullrange, de vervorming neemt dan dus nog verder toe.

Persoonlijk ben ik daarom geen voorstander van 15"/1" maar er zijn ook mensen die de vervorming juist positief vinden shut up :X
De specs v/d K-112 vind ik er beter uitzien dat die v/d AX-12, het vermogen in wattage is hoger, en het aantal dB's, ik weet alleen niet het rendement van deze speaker
Luistertest/luisterervaringen. Zeker bij luidsprekers in deze klasse moet je niet teveel waarde hechten aan specificaties. Gelukkig is er veel over te vinden op het forum, een luistertest zegt natuurlijk meer.
Overigens, wil je het in 1 keer goed doen, dan spreek je over de belastbaarheid (van de luidsprekers) wink ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DJ ChrisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 21-12-2007
Berichten: 290
23-3-2005 11:57
1 x bewerkt. Laatst door DJ Chris op 23-3-2005 12:03
Oke, bedankt, dan valt bij mij de JRX serie meteen al af.. sad :(
Maja, je moet idd niet teveel naar de specs kijken van dit soort speakers, maar toch doe ik het en ik zag tot mijn ghrote verbazing dat de 18'' sub een gevoeligheid heeft van 96 dB :S
Waarom zit dit zo laag?

Groetjes Chris

edit foutje, bedankt bastisito edit
alsof iemand erop let
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
23-3-2005 12:00

DJ Chris schreef:

dat de 18'' sub een belastbaarheid heeft van 96 dB :S

Groetjes Chris
Gevoeligheid neem ik aan? Waar dat aan ligt? Tjsa, niet elke sub heeft een gevoeligheid van bv. 100dB 1w/1m. Met een driver voor het mindere budget zul je een iets mindere belastbaarheid voor lief moeten nemen soms.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
23-3-2005 12:04
Wederom: Zoiezo kan je niet teveel vasthouden aan de gevoeligheid in dergelijk budget (of welk budget dan ook).
De manier van meten scheelt enorm.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
23-3-2005 12:36
en ik zag tot mijn ghrote verbazing dat de 18'' sub een gevoeligheid heeft van 96 dB
De meeste 18" zullen in een basreflex niet veel meer halen dan 96 a 97 dB/W/m, tenminste...in hun werkgebied.
De gevoeligheid is een van de meest misleidende factoren omdat vrijwel geen enkele fabrikant op geeft waar deze gevoeligheid gemeten is. Er is dan ook geen echte regelgeving voor.

Dus waar te meten? Op 200 Hz? Op 1 KHz? Op 50 Hz? In ieder geval niet die laatste, want daar is de gevoeligheid maar 96 dB/W/m en dat geeft ook vrijwel elke sub weer, dus dat is te logisch. Meet liever op 883,6 Hz want daar is de gevoeligheid het hoogst. Dat je de sub maar tot 120 Hz gebruikt is bijzaak.

Dat wil overigens niet zeggen dat een fabrikant die een gevoeligheid van 96 dB/W/m opgeeft voor een 18" br-sub de gevoeligheid naar waarheid opgeeft.
Er zijn ook genoeg merken die niet zo'n vertrouwen hebben in metingen en liever een getal opgeven dat vooral goed in het gehoor ligt (zoals 99 of 100 dB/W/m).

Bij losse drivers is dat op te lossen door het bekijken van de T/S-parameter: No, die geeft zonder misleiding weer wat je van een luidspreker mag verwachten.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-2-2005
Laatste: 8-6-2006
Berichten: 4
23-3-2005 13:36

Rademakers schreef:

Als je een 15"/1" als top gaat gebruiken krijgt de 15" het makkelijker en de 1" krijgt het moeilijker, dan het geval is bij fullrange, de vervorming neemt dan dus nog verder toe.
Johan,

Kun jij me uitleggen waarom bovenstaande zo is? Ik begrijp dat namelijk niet.
Waarom gaat een 1" vervormen als je een sub toevoegd? Ik ga er vanuit dat de subs apart door een amp worden aangestuurd. Dus, de bassen die normaal naar de top gaan worden minder omdat deze nu door de subs worden gedaan. Maar daarom hoeven de 1" speakers toch niet gaan vervormen?

Dank, Tejo
Sound_MasterAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2005
Laatste: 29-4-2005
Berichten: 9
23-3-2005 13:42
maar rademakers moet niet alle 15inch over een kam scheren, de ene 15 is de andere niet. zoals tcmc ook aangaf valt het bekende gat in het midgebied enorm mee bij de jrx (sterker, hij gaf aan dat dit niet aanwezig was!) dus ik zie niet in om direct de jrx'en te laten vallen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-3-2005 13:59
Het "gat" hoeft "on-axis" ook helemaal niet aanwezig te zijn. Wat WEL het geval is is dat een 15"/1" combo vaak op 1k5 wordt gecrossed. En een 15" bundelt bij 1k5 al behoorlijk. De "off-axis" response zal in zo'n geval dus zeker een dip geven EN de openingshoek zal zeker niet mooi constant zijn vanaf een paar honder Hz tot 15kHz. Bij een 12"/1" combo kan dit, all else equal, wat netter gedaan worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
23-3-2005 14:33
@Tejo: Ik zie dat ik iets was vergeten te vermelden, namelijk: Bij het zelfde toegevoerde vermogen bij zowel top als fullrange.

Als je een (passieve) 15"/1" als top gaat gebruiken kan deze minder vermogen verwerken als bij fullrange gebruik. Meestal wordt er inderdaad gedacht dat de top meer vermogen kan verwerken omdat deze geen lage tonen meer hoeft te verwerken.

Als je een luidspreker 250 Watt geeft (bij fullrange) dan zal er van die 250 Watt bijvoorbeeld 25 Watt naar de 1" gaan. Geef je echter een signaal dat pas 120 Hz begint, dan zit er relatief meer hoog in het signaal (omdat al het laag er uit is gehaald). Hierdoor krijgt de 1" bijv. opeens het dubbele vermogen te verwerken.

De 1" heeft al last van vervorming bij 25 W en zal hier dus alleen maar meer last van krijgen bij 50 Watt.

@Sound_Master: Als je goed leest zul je zien dat ik dat ook niet doe.

Het gaat hier overigens voornamelijk om de vervorming, wel/geen dipje is wat mij betreft bijzaak. Bij een 15"/1" zul je altijd consessies moeten doen aan de weergave, zelfs in de hogere prijsklasse (kwestie van natuurkunde). Gelukkig hebben we het hier over budget-luidsprekers, dus waar heb je het eigenlijk over?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)