Forum > Geluid

Versterker aan zetten met vermogen open

(52 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
17-3-2005 22:11
geloof mij, sommige klanten hebben totaal geen respect voor je materiaal!

zo hadden we een jaartje of 3 terug een eaw set (4 x sb 850 sub en 4 x kf 850 top) aan iemand uitgeleend alles was afgesteld en beveiligd door middel van paswoord in de x-over,limiter. omstreeks 5 uur die ochtend kregen we een telefoontje, dat de subkasten niet meer speelden, roepen en schelden, het kon niet op. Wij onmiddelijk vertrokken naar de bestemming, wat bleek: een 'pro' dj had de hele avond met de gain en de bas volledig opengedraaid shocked 8O !

gevolg: bij alle 4 de subkasten waren de magneten van de woofers lossendoor in 2 gebarsten!!! Ik kan u verzekeren dat zijn rekening gepeperd was! moraal van het verhaal, je mag er alles aan doen om de installatie te beveiligen, alles kan kapot gespeeld worden.

greetzz.
love my sharpy moving-heads!!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-3-2005 00:05
magneet doormidden ?

en goedemiddag heren, welke lompe boer kan naar dergelijk geluid luisteren!@

zal er niet 1, mens met een beetje verstand hebben rondgelopen.

maar inderdaad, mooi zulke klanten.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-3-2005 00:40

Sylvia] schreef:

Of de verhuurder in dat laatste geval naar zijn geld kan fluiten? Ligt er maar net aan wie de langste adem heeft, denk ik.
En dat is nou net het grootste probleem, huurder zal vrijwel altijd zeggen dat hij niets fout heeft gedaan.
Of er zijn ook nog figuren die beweren dat de set al defect was.

Als verhuurder zal je nooit een advocaat in handen nemen, het te vergoeden bedrag is vaak te laag en de advocaat kosten te hoog. Einde van het verhaal was maar al te vaak jammer geld, en de klant kreeg een vermelding in het zwarte boekje. Die kon dus nooit meer komen huren.

Klant zit er vaak totaal niet mee, dit zijn meestal "eendags vliegen".

Je moest eens weten wat voor moeilijkheden we hebben gehad met een in beslag genomen geluidsset.
Hier moesten wij zwart op wit aantonen dat deze set ons eigendom was. Pas na 1 week konden we de set bij de politie komen ophalen.

Met een vaste klant heb je veel minder of geen problemen, die verteld als er een xlr kabeltje defect is en vraagt of er kosten aan verbonden zijn. (goede klanten betaalden geen borg)

De verzekering gaat vaak ook niet uit van de verkoopwaarde.

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-3-2005 10:01
Tsja, die eendagsvliegen daar zitten inderdaad foute vogels tussen. Bij mijn verhuurder moeten onbekenden zich inmiddels dubbel legitimeren én een bank- of giroafschrift en borg overleggen voordat ze iets meekrijgen, en nog steeds gebeurt het dat spullen niet worden teruggebracht.

De luidsprekers worden daar bij het terugbrengen direct getest, dus de smoes "het was al zo" gaat niet op. Maar cd-spelers, mixers, lampen enz. worden inderdaad niet altijd direct na terugbrengen nagekeken.

Chrisje zal zich moeten realiseren dat professionele verhuur alleen voor professionele bedrijven is weggelegd, omdat die de mogelijkheden hebben om spullen te verzekeren, af te schrijven, repareren, dat soort dingen, en nog zullen ze soms behoorlijke financiële schade hebben, maar als bedrijf kun je makkelijker hebben dan als particulier.

Dit is precies de reden dat ik zelf altijd érg terughoudend ben met het meegeven/verhuren van mijn eigen set aan anderen. Het is de enige set die ik heb, gaat het stuk, zit ik zonder set en dus zonder werk en na vervanging volledig zonder geld. Dat is een risico dat ik in ieder geval niet wens te nemen.
Om het stukgaan zoveel mogelijk te beperken heb ik daarom gekozen voor één van de meest hufterproofe actieve setjes die er op dit moment zijn, ze worden ook door mijn eigen verhuurder gebruikt en komen maar zelden gemold terug (inderdaad: alles is te slopen).
Als je spullen hebt die het snel begeven zodra je er eventjes verkeerd mee omgaat: niet verhuren of alleen als je er zelf bij blijft.
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
18-3-2005 11:56
1 x bewerkt. Laatst door Chrisje op 18-3-2005 13:58
@ Sylvia

Tja dat is het hem nou, ik wil een serieus bedrijf gaan opzetten in het verhuren van licht en geluid voor de particuliere en de kleine zakelijke markt. Ik ben nu 23 jaar en denk er lang over om een bedrijf op te zetten. Ik ben al verschillende jaren werkzaam in de evenementen en artiestenbranche dus ik heb al diverse contacten. Ook ben ik over een klein jaar afgestudeerd.
Na het afstuderen ga ik een baan zoeken en dan wil ik het verhuren "erbij" gaan doen en ook echt opstarten.
Ik ben momenteel bezig met voorbereidingen voor het opstarten van dit bedrijf. (ik heb wat meer tijd nu, ben momenteel in Portugal voor stage t/m Juli). Ik heb al heel wat apparatuur, maar er zal heus nog wel meer geïnvesteerd moeten worden voor een goede en degelijke basis.

Met de standaard kostenposten zoals verzekeren en afschrijven houd ik natuurlijk rekening.
Maar: voorkomen is beter dan genezen.
Ik wil graag nog wat geld terugkrijgen, nadat m'n apparatuur is afgeschreven. Tevens is het ook fijn dat ik wat meer zekerheid heb dat m'n apparatuur het blijft doen.

Ik hoop op een praktische oplossing (desnoods gedeeltelijk), zodat er weer een paar fouten minder gemaakt kunnen worden met het installeren van de set.
Niet iedereen is namelijk even technisch als de gemiddelde forummer hier.

Juridisch dek ik me natuurlijk zo goed mogelijk in, maar een advocaat erbij halen zal denk ik nooit gebeuren. De baten wegen niet op tegen de kosten.....
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
18-3-2005 13:40
neem een goede bedrijfs-rechtsbijstandverzekering laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
22-3-2005 17:04
Alle tips en (goede) ideeën zijn welkom. happy :)
Ik denk toch dat als we hier een (gedeeltelijke) oplossing voor vinden, dat hier meer mensen blij mee zullen zijn en misschien ook kunnen toepassen op hun verhuursetjes.
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-3-2005 17:09
Tsja, ik blijf erbij dat het afschermen van de volumeknoppen van de versterker geen professionele aanpak is, en als ik je verhaal hierboven zo lees ben je wel van plan om professioneel te werk te gaan.

Ik heb ruim 10 jaar kleine geluidssetjes gehuurd in half Nederland en werkelijk nog nooit iets meegekregen waarbij ik niet aan de volumeknoppen van de versterker mocht/kon komen. Ik zou er ook een beetje narrig van worden als dit wel het geval was, heb ik ook wanneer ik in kelders kom en van die stalen platen met hangsloten voor een installatie zie zitten.

En dan nog, al scherm je de versterker af: wat wil je eraan gaan doen als iemand één van de eq-knoppen of de gain van de mixer even zover met de klok meedraait als mogelijk is? Spijker in de deckplate duwen of aftapen?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
23-3-2005 00:02
Toch zijn er versterkers waarbij de volume knoppen aan de achterkant zitten hoor.
Ik heb een elektro sound 3000.
Deze vond je in de 80er jaren heel vaak in vaste discotheken.

Ook had je vroeger versterkers waarbij de volume knop doormiddel van een soort plaatje er een maximum gescroeft kon worden. deze kon dan verzegeld worden.
Volume knop was dan een schuif, en over de buitenkant van de sleuf zat dan ergens een plaatje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-3-2005 09:46
n00b-vraag: was de interne beveiliging van versterkers in de jaren 80 misschien nog een stuk slechter dan anno het nieuwe millennium, waardoor extern afzegelen de enige oplossing was?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)