Forum > Newbie Forum

geluidset

(209 reacties. Pagina 15 van 21)
Moderator(s): Dré
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
14-3-2005 20:06

djmarkje schreef:

Andere ontwerpen zijn welkom hoor.

michiel dat ontwerp van jouw wat zit daarin 2x12"?
2 keer 10".

Ik kan verder alleen maar gegevens uit de simulatie geven aangezien de kast alleen op papier bestaat. Dus ik wil er geen te grote uitspraken over doen.... Simulatie laat me wel heel leuk spul zien voor een stack van 4. Tegen de 144 dB aan, vanaf 40 Hz lichtelijk oplopend naar 100 Hz.

Mar het is echt persoons gebonden wat de diepgang betreft (en formaat). Jan is tevreden met de punisher, ik heb het idee dat het voor mij te kort schiet. Ik hou wel van een nette diepgang.
Handelbaarheid gaat niet alleen om het formaat maar ook om afmetingen. Een kast van 50 bij 50 bij 200 is niet bepaalt handelbaar, maar ook niet groot.
Ik vind de afmeting van mijn ontwerp samen met de wielen op de schuine hoek perfect. Zodra ze op de grond staan heel goed met 1 man te verplaatsen. Tillen altijd met 2 man!

Bij de weg, een 18" hoorn heeft veel minder lengte nodig om laag te komen dan een 12" hoorn. Hoe groter de driver, hoe korter de hoorn voor een gegeven onderste grens. Scheelt dus wel weer in kastgrote.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-3-2005 20:07
@ Luc, ik heb je een mailtje gestuurd met info over de verkoop van de proto x-tro wink ;).
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
14-3-2005 20:13

DJ Sietse schreef:

Maar volgens het grafiekje is dit ook gewoon een 50 Hz hoorntje. Wat is hier dan het voordeel van t.o.v. een punisher?
Dit is het eerste beste 18" ontwerp wat ik voor handen had. Tegen over de punisher zal het ieder geval harder gaan, maar das niet gek ook kijkend naar het formaat. laugh :D Of dit nou echt beter is dan de punsiher weet ik ook niet. Was meer een voorbeeld om te laten zien dat een LAB veeeeel meer sleuren is dan een 18" hoorn.
voor een lab die hoef ik niet eerst te horen dat kan ik wel inschatten zou graag bij iemand thuis iets van een hoorntje komen beluisteren iemand omgevind breda?
Contour heeft de punisher thuis staan in een hoekopstelling. Ik (Hellevoetsluis) heb een dubbel 8” 30 Hz hoorn liggen.

(jullie posten veel te snel!! Ik heb niet eens fatsoenlijk tijd om m’n bier te drinken)
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
14-3-2005 20:28
Contour woont in delft dat is te ver.
Echt om geving breda.
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
14-3-2005 20:28
He he, lekker veel posts toch? Ik vind de punisher voor z'n DOEL diep genoeg gaan! Mijn hifi-systeem gaat ruim een octaaf dieper en klinkt onvergelijkbaar beter. Maar zou er in een klaslokaal nog niet mee willen draaien (om meerdere redenen natuurlijk)

Iets bouwen voor hobby is 1 ding. Het woord hobby zegt het al. Iets kopen omdat je toch wel weet hoe het klinkt zonder dat gehoord te hebben is een volstrekt idiote uitspraak.

He Michiel, heeft een grotere speaker minder hoornlengte nodig? Door het grotere mondoppervlakte?
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
14-3-2005 20:43

Janbo schreef:

He Michiel, heeft een grotere speaker minder hoornlengte nodig? Door het grotere mondoppervlakte?
Ja.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
14-3-2005 20:50
Daar profiteert toch vooral het rendement van? Affijn, je ontwerp met 2 x 10 ziet er goed uit. Idd een 'tussenmaat' en een stuk kleiner dan de LAB. Hoornlengte zit rond de 2,70m?
Met zoveel hoornontwerpen kunnen we straks kiezen tussen de parameters frequentiebereik, output en formaat/handelbaarheid. happy :)
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
14-3-2005 21:11
Hahaha, ik ben er nog niet helemaal uit om dit ontwerp vrij te geven (t is zo druk). Maar in zo'n discussie wil ik het niet laten om in de richting te wijzen...

Ik ben zelf niet op de hoogte van alle nare wiskunde achter de hoorn luidsprekers (denk ook niet dat je er wat aan hebt), maar uit het spelen met simulaties blijkt dat een grote hals vooral het laag opkrikt. Maar een grote hals kan ook voor minder fijne effecten zorgen (laag rendement en dip in respone). Het is van de driver afhankelijk hoe groot je kan gaan. De ciare heeft bijvoorbeeld een heel erg kleine hals nodig.... Maar het mag logisch zijn dat een grote driver makkelijker samen gaat met een grote hals.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
15-3-2005 14:53
Even terugkomend over de diepgang van de punisher.

djmarkje schreef:

Punishers zo 2perkant stacken dat je de hoorn koppelt kom je ergens op de 45hz das laag zat.
Waar baseer je dit op?!

janbo schreef:

Met de vermeende beperkingen in diepgang nooit problemen gehad. Een stack van twee stopt net boven de 40 hz. Voor disco's en alles wat daar op lijkt: ruim voldoende.
Waar komt de “net boven de 40 Hz” vandaan? Dat het voor jou voldoende is is iets anders, en daar twijfel ik geen seconde over!

Om even te verwijzen naar iets waar ik waar meer waarde aan hecht dan de boven genoemde uitspraken: https://www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/1vs4Punisher.JPG
Ik weet dat deze meeting niet uiterst betrouwbaar is. Maar zeker betrouwbaarder dan een schatting van iemand. (Jan, of heb jij andere meet gegevens van je kasten?)

Kijkend naar het plaatje zie ik dat een stack van vier al net boven de 63 Hz stopt! Ik ben dan ook benieuwd waar de 40 vandaan komt.

Ik heb ook gelezen dat sommige een boost gebruiken om het laag wat op te peppen. Dat kan natuurlijk prima gebruikt worden om meer diepgang uit de kast te halen! Maar ik ben er zelf geen voorstander van. En bij een 40 Hz hoorn kun je op dezelfde manier ook meer diepgang verkrijgen waardoor het voordeel van de grotere kast met bijhorende diepgang als nog blijft. Een opgepept klein kastje met de natuurlijke respone van een grotere kast verglijken is niet geheel eerlijk…

Kort gezegt, ik zou graag wat meer duidelijke gegevens willen zien wat de diepgang betreft. De meeting van hier boven geeft mij gelijk. En mijn indruk van de punsiher op de submeeting geeft ook aan dat er wat van de diepgang niet aanwezig is die ik er toch echt bij moet/wil hebben. Op de meeting was er geloof ik geen boost in het spel, dus gewoon de respone van de kast zoals deze is.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
15-3-2005 16:18
Om te beginnen heb ik het idd over wat voor mij voldoende is. Persoonlijk dus en vanuit de reacties van mijn klanten. Staat altijd bovenaan...

Daarnaast is er tijdens het testen van de X-tro weer gemeten, ook op de punishers. Hieruit komen iets andere gegevens naar voren dan bij de sub-meeting. Eea zal te maken hebben met plaatsing en ruimte-invloeden.

De dip bij 63 hz was er niet. Daarentegen loopt de kast wel terug vanaf ongeveer 50 hertz. Door te boosten (je geeft het zelf al aan) op de juiste frequentie kun je het teruglopen opvangen binnen bepaalde grenzen. Dit ligt voor mij bij 1 kast op 46 hertz en bij 2 kasten op 41-42 hertz. Daaronder is het over. Een realistisch –3 db punt van 45 hertz is daarmee haalbaar. Gehoormatig check ik dit altijd door te luisteren naar opnamen van een basgitaar. De lage E zit op 40 hertz, basloopjes moeten dus zonder veel dippen en uitschieters naar voren komen. En dit zit bij de punishers –met EQ!- gewoon ok.

Ben het met je eens dat je beter een kast kunt hebben die dit akoestisch haalt zonder electronische trucjes. Ik zou ook wel een kast willen die dieper gaat en net zo hard. Maar binnen het kiezen van compromissen is dit onze keuze. Misschien is jouw opslagruimte groter, heb je meer vervoerscapaciteit of is je rug minder versleten. Een LAB en er tussen in jouw 2 x 10 lijkt me dan echt een geweldige keuze, prima toch! Eh... het stoort je toch niet dat de punisher mensen aanspreekt? wink ;)

Tenslotte kun je meten wat je wilt (en dat helpt vaak heel goed ter ondersteuning), de belangrijkste instrumenten zitten aan je hoofd. De best klinkende kasten zijn niet altijd de best ‘metende’ kasten. En soms gaat het samen.

NB Ben echt heel benieuwd naar die 2 x 10!

Terug naar forum Afgesloten topic