Forum > Zelfbouw Speakers

basreflexbox

(123 reacties. Pagina 7 van 13)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
11-3-2005 21:45
Als het allemaal dezelfde 15" zijn, kun je het eerst een 1,5-weg actief proberen. Je laat de glijbanen dan meelopen tot 70 tot 100 Hz, de topjes full range. Ik heb het idee dat het niet al te sterke 15" zijn, dus op die manier werken alle 15" samen aan de bas en doen de glijbanen toch alleen het gebied waar ze het meest geschikt voor zijn.

Glijbanen hebben een dip zitten op zo'n 70 a 80 Hz, dus zeker bij 2-weg actief laag crossen. Rond dat gebied begint/zit namelijk de kick/impact.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ZjierkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 23-3-2005
Berichten: 15
12-3-2005 06:23
Johan, zo versta ik je niet. ik heb van je antwoord dan ook niets begrepen. Misschien leer ik het nog wel maar voorlopig moet ik je vragen om eenvoudigere taal te gebruiken, dank je. nog een vraagje? ik heb de glijbanen nu opengemaakt en zie dat aan de zijkanten geen isolatiemateriaal zit. Is het beter dat er geen isolatiemateriaal in zit of zal ik tijdens de nakende restauratie hier wat aan doen?
zjierke
?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-3-2005 10:38

zjierke schreef:

Johan, zo versta ik je niet.
Probeer je dan eens een beetje in de materie te verdiepen. Dat praat voor anderen wat makkelijker. Het is natuurlijk goed mogelijk dat je daar geen zin in hebt (of geen tijd voor hebt) maar in dat geval zou ik je willen vragen ook geen tijd vrij te maken voor het stellen van vragen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ZjierkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 23-3-2005
Berichten: 15
12-3-2005 11:32
je bent wel erg streng Dré, op die manier zal het mij nooit lukken om in de materie eigen te worden. Ik dacht dat dit forum bedoeld was om elkaar te helpen en te steunen, op welk niveau dan ook. Ik kan dus enkel het taaltje leren begrijpen als men mij antwoorden geeft en daar dan misschien ook nog wat uitleg bij geeft. Ik heb trouwens het gevoel dat Johan daar geen bezwaar tegen heeft.
mvg,
zjierke
?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-3-2005 11:54

zjierke schreef:

je bent wel erg streng Dré, op die manier zal het mij nooit lukken om in de materie eigen te worden.
Bij materie eigen worden hoort leren. Bij leren hoort de wil tot zelfstudie (we zitten hier namelijk niet in de schoolbanken waar een leraar betaalt wordt om je dingen bij te brengen). In je vorige bericht gaf je aan dat je niets begreep van de post van Johan. Dat lijkt me erg kort door de bocht. Er was toch vast wel een zin die je wel begreep? Waarom nam je dan niet de moeite om aan te geven wat je niet snapte???

We komen vaak tegen dat mensen het forum zien als een soort van persoonlijke trainer. Sommige gebruikers in dit forum vinden het geen probleem om als zodanig te fungeren MAAR dan wordt eerst wel even de klok aangezet (en aan het einde van de trainingsessie rekenen we af). Aangezien geen van de vraagstellers dat hier zal verwachten kan ook geen van de vraagstellers verwachten dat we alles allemaal maar even keer op keer opnieuw gaan uitleggen. Enige zelfwerkzaamheid is dus op z'n plaats!

Snap je wat een 1-weg systeem is? Snap je wat een 2-weg systeem is? Kun je je wellicht voorstellen dat een 1.5weg een hybride is tussen deze 2?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
12-3-2005 14:07
Ik heb trouwens het gevoel dat Johan daar geen bezwaar tegen heeft.
Ik heb er geen bezwaar tegen om in makkelijke taal te spreken, maar in feite doe ik dat al. Ik stel je aan een begrip voor en geef er een uitleg bij hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat.

Ik praat nu gewoon met basisbegrippen uit de audiowereld. Bijna iedereen die hier komt en zich inleest praat na een week op basisniveau mee. Op basisniveau leer je veel sneller omdat het helpen dan een stuk makkelijker is en meer mensen bereid zijn om je te helpen. Je geeft dan immers aan dat je er zelf ook energie in wilt steken.

Ik ben zelf ook nog maar in de leer, net zoals iedereen hier.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
KooroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 28-4-2005
Berichten: 35
13-3-2005 08:12
Goede morgen,

Ik ben eruit. Door de informatie en antwoorden op m'n vragen kan ik twee boxen maken.
1 basreflexbox voor de eminence cb15 van 216 liter op 40 Hz getund en een gesloten box voor de eminence Beta 10 van 100 liter.
Ik ga ze maken van 1,8 cm berken multiplex, geschroefd en met pu-lijm.
Ik maak voor de br box twee bracings als twee planken zoals in een gewone kast. In het midden openingen van 20 bij 40 cm.

Alleen heb ik nog twee vragen.
1: Welke isolatie kan ik het best gebruiken voor deze boxen en moet ik de inhoud van de isolatie aftrekken of optellen bij de aantal liters ?
2: De 10" speaker wil ik aansluiten met een hoogdoorlaatfilter. Ik wil een Elco in serie aansluiten maar hoeveel waarde moet die hebben om vanaf 150 Hz door te laten?
De speaker heeft een Fr van 50Hz- 4 kHz,8 Ohm, Rms van 250 watt.

Verder weet ik nu hoe ik de boxen moet maken wat de constructie betreft en de bracing en zo.
Vooralsnog hartelijk bedankt zover voor de informatie die ik heb kunnen vinden op dit forum!
Ik weet dat dit forum eigenlijk niet bedoeld is voor basgitaar boxen maar toch kon ik hier de meeste informatie vinden.

Groeten Ronald
KooroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 28-4-2005
Berichten: 35
14-3-2005 13:40
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 14-3-2005 13:55

kooro schreef:

Goede morgen,

Ik ben eruit. Door de informatie en antwoorden op m'n vragen kan ik twee boxen maken.
1 basreflexbox voor de eminence cb15 van 216 liter op 40 Hz getund en een gesloten box voor de eminence Beta 10 van 100 liter.
Ik ga ze maken van 1,8 cm berken multiplex, geschroefd en met pu-lijm.
Ik maak voor de br box twee bracings als twee planken zoals in een gewone kast. In het midden openingen van 20 bij 40 cm.

Alleen heb ik nog twee vragen.
1: Welke isolatie kan ik het best gebruiken voor deze boxen en moet ik de inhoud van de isolatie aftrekken of optellen bij de aantal liters ?
2: De 10" speaker wil ik aansluiten met een hoogdoorlaatfilter. Ik wil een Elco in serie aansluiten maar hoeveel waarde moet die elco hebben om vanaf 150 Hz door te laten?
De speaker heeft een Fr van 50Hz- 4 kHz,8 Ohm, Rms van 250 watt.

Verder weet ik nu hoe ik de boxen moet maken wat de constructie betreft en de bracing en zo.
Vooralsnog hartelijk bedankt zover voor de informatie die ik heb kunnen vinden op dit forum!
Ik weet dat dit forum eigenlijk niet bedoeld is voor basgitaar boxen maar toch kon ik hier de meeste informatie vinden.

Groeten Ronald
Hallo,
Is er iemand die mij antwoord kan geven op de vragen hiedoven?
Edit Mod: Relax, niet zo ongeduldig, niet iedereen is 24 uur per dag online - Sylvia
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
14-3-2005 13:49
Geduld is en schone zaak..
Door internet beperkt
KooroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 28-4-2005
Berichten: 35
14-3-2005 13:58
SORRY! ashamed :$

Terug naar forum Reageer (zonder quote)