Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 9 van 28)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
27-2-2005 14:23
Na een hele lange dag te hebben gemaakt gister, ik werd laat op de dag nog gebeld om in te valen voor een dj in een discotheek, en dus de hele dag en nacht in het lawaai te hebben gestaan, terug in het land der gekken.

Mijn indruk van de x-tro waren zo'n beetje dezelfde als Jan en Walter, je kan horen dat je met een grote en volwasse set te maken heb. Wel moeten er nog klanktechnish het een en ander worden opgelost, de een zoekt dat in een procesor, ik denk dat je nog een hoop kan bereiken door de kast te optimaliseren maar zoals eerder gezegd is dit een proto en mag er nog aan gezaagd worden.

Verder heb ik het vermoeden dat als hij, de x-tro, uitontwikkeld is je er een dijk van een top aan heb. Ik ga in overleg met Walter en Jan aankomende weken de kast optimaliseren en elke dag genieten van de kast in mijn werkplaats, het is een voorrecht om zo met een, uit de hand gelopen hobby, bezig te mogen zijn.

Natuurlijk zijn er ook foto,s genomen, https://www.iven.nl/bouwproces/bouwprocesxtro.htm, meer foto's volgen van de week.

Aan iedereen die Zondag langs is geweest, bedankt voor de gezeligheid en alle complimenten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-2-2005 14:40
Ik heb inmiddels al weer wat leuke ideeen op gedaan. Als deze niet in de X-tro worden teogepast dan wellicht ooit in een volgend ontwerp.

En inderdaad zou ik ook graag de X-tro hier hebben gehad en gewoon eens lekker op huiskamer niveau muziek er mee spelen. Waarom moet het bij onze hobby nu altijd zo hard wink ;)

MVG Contour
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
27-2-2005 15:33
Zijn dat jouw punishers ivo? Zien er goed uit met dat schuim ervoor. Hoe veel cm. heb jij de punishers langer gemaakt t.b.v. montage schuim/rooster? Wij zitten op dik 1,5 cm. (even geprobeerd en zit precies goed), maar dan hebben we het rooster wel tegen het bovenste "frontplankje" zitten.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
27-2-2005 15:44
Volgens mij waren die van Janbo.

Contour schreef:

De afwerking van de Punishers van Jan met zwarte warnex, Guitel wielen en frontex is echt subliem. Daar ga je van watertanden zeker omdat mijn Punisher slechts van ongeschilderd MDF is.
Door internet beperkt
TlMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2004
Laatste: 21-12-2005
Berichten: 4
27-2-2005 16:44
Ik volg dit topic al een tijdje en vind het een mooi ontwerp, die faseplug die er nu in zit zou je meschien kunnen vervangen door een van de ontwerpen op deze site.

https://www.users.bigpond.net.au/ggoodacre/centauri/diy/plugs.html

ik heb zelf al een type 3 faseplug gemaakt voor mijn coaxiaal 10"+1" top en die werkt goed.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-2-2005 16:57
De faseplug die er nu inzat is eruit gehaald. Het klonk simpelweg beter zonder deze plug. De gehele midhoorn met driver is uitneembaar dus het is in elk stadium (ook na 2 jaar gebruik) mogelijk de midhoorn aan te passen! De faseplug van die site is een mooi stukje werk. Voor de meeste zelfbouwers echter niet makkelijk te realiseren.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
27-2-2005 17:30

Luc schreef:

Zijn dat jouw punishers ivo? Zien er goed uit met dat schuim ervoor. Hoe veel cm. heb jij de punishers langer gemaakt t.b.v. montage schuim/rooster? Wij zitten op dik 1,5 cm. (even geprobeerd en zit precies goed), maar dan hebben we het rooster wel tegen het bovenste "frontplankje" zitten.
@Luc, de punishers zijn inderdaad van Jan maar ik heb ze gemaakt. De ruimte die je erbij moet rekenen is dikte schuim, dikte grill + 2mm.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
27-2-2005 19:14
Goed om te weten, dat van die 2 mm. Het klopt, zoals we het nu hebben, exact.

We hebben overigens zojuist de punishers even gestacked in de garage, even een lekkerij partij drums en bass gevoerd en gaan met die banaan! Als ik in de hoek van de garage ging staan deden m'n oren letterlijk zeer...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 384
27-2-2005 20:41

frederik_ schreef:

De laagsectie gaf inderdad niet wat het moest doen. De analyser gaf een vlak beeld tot 90Hz, maar klankmatig miste je van alles.
Werd de xmax van de 15 inch drivers wel gehaald op vol vermogen? Misschien anders een idee om drivers te plaatsen met een hogere gevoeligheid van 101dB ofzo...

Door het vergroten van de achterkamer werd de 'kick' beter. Hoe zag je dit terug op de RTA analyser?

Final question: Vanaf welk punt kan de hoogdriver worden ingezet als de midhoorn geen faseflug heeft?

Mvg Daniël.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-2-2005 20:52
Hoi Daniel,

De maximale slag werd idd niet gemaakt. Echter de 15ND930 is al een hele krachtige driver met een sterke magneet.

Het vergroten van de achterkamer deden we na het afbouwen op de versterkers van Ivo. Er is dus op de RTA niks meer gemeten. Met de gewone achterkamer was er op de RTA niks vreemds zichtbaar. De curve liep keurig recht tussen de 90 en 300hz zoals volgens de simulatie al volgde.

Ook zonder de faseplug filterden wij de 1 incher af op 2500hz. De aansluiting verloopt zonder problemen.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)