Forum > Zelfbouw Speakers

aanpassing monitor boxen

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Mr.bloeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 17-4-2005
Berichten: 4
4-2-2005 23:49
Ik heb een tijdje geleden twee zelfbouw monitorboxen tweedehands kunnen kopen.Mijn bedoeling was eerst om zelf kasten te maken voor de luidsprekers,en was op zoek gegaan naar gegevens van de luidsprekers zodat ik zelf nieuwe kasten ging maken.Door toeval ben ik in het bezit gekomen van goede kasten met goede luidsprekers erin.Nu blijf ik nog met die monitorboxen over,en zou ze graag verder gebruiken,door ze eventueel op statief te plaatsen.Door regelmatig eens op het forum te lezen weet ik wel dat monitorboxen wel nooit als volwaardige fullrangeboxen zullen klinken,maar mijn vraag is nu,hoe kan ik ze zo optimaal mogelijk laten klinken.
De luidsprekers zijn al 10 jaar oud en zijn van jb-system,en zouden de luidsprekers zijn die in de M-20 van jb-system zaten.Alhoewel ik nijn bedenkingen erbij heb,want de M-20 waren 220 watt,en mijn woofer alleen al is 250 watt.
Hierbij wat technische kenmerken.
De inhoud van de boxen is 67,2 liter
Woofer:15" jb-system B-15-250
250 watt RMS 8 ohm
pro speaker series made in England by Wharfedale International Limited.
Hoorn:jb-665
Bullet tweeter:jb-50
Filter: M-20
houtdikte is 18 mm,en er zijn twee ronde gaten van 6 centimeter doorsneede als baspoorten,er zitten geen baspijpen erin.
Ik heb de T/S parameters aangevraagd aan de invoerder ( Beglec )en ze konden ze me niet geven omdat deze woofer speciaal gemaakt werd voor de M-20.Bij Wharfedale en op sommige sites over T/S parameters vind ik nergens gegevens over luidsprekers van Wharfedale.Ook bij Fane vind ik geen gegevens over een soortgelijke luidspreker,want jb-system gebruikt wel eens Fane luidsprekers.
Nu is mijn vraag,kan ik door isolatiematriaal aan te brengen(noppenschuimisolatiematten die ze in de Gamma verkopen )en door twee plastieken poorten van jb-system te plaatsen,die 10 centimeter lang zijn,mijn klank verbeteren?Ikzelf zie er geen beginnen aan,want mijn kennis van electronica en geluid is zowat beperkt tot nul.De versterker die ik gebruik is de jb-system AX-700.Mijn bedoeling met de boxen is om in kleine zaaltjes voor een man of 50 tot 70 te spelen,met rock-fuifmuziek.Dus is er iemand die mij eens kan uitleggen hoe ik die monitorboxen moet aanpassen om ze zo goed mogelijk te doen klinken,met nog ietwat bass,en nog een redelijk geluidsvolume.
Bij voorbaat dank voor de moeite.
DJ aRDyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-7-2003
Laatste: 6-5-2005
Berichten: 15
5-2-2005 17:09
50-70 man ga je niet met die speakers/boxen halen,
die jb-system spullen zijn leuk voor monitor, maar daar blijft het ook echt bij.
In een andere kast zetten zal ook niet veel helpen, de speakers op zich zijn gewoon niet de moeite.
Mr.bloeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 17-4-2005
Berichten: 4
18-2-2005 22:57
Ik heb nu 14 dagen gewacht op reaktie,van mensen die me ietwat kunnen bijbrengen over aanpassing van boxen,en ik ben wel wat ontgoocheld van de reakties,want door het forum al enkele malen te lezen,wist ik wel dat er wel iemand ging zijn die de luidsprekers ging afbreken,want het is inderdaad geen RCF,Beyma,JBL,Electro Voice,Nexo enz.Dat JB-System maar tweede of derde rangs is weet ik ook wel,maar zoals bij zovele merken zijn er ook twee reeksen bij JB-system,waaronder ook een reeks die beter klinkt dan de andere reeks.
De luidsprekers zijn zowat de opvolgers van de Disco 200 en de M 20 van JB-System,en de Disco 200 is een oude bekende box,hier in België toch,want hij hing,en hangt nog steeds in veel jeugdhuizen en kleine zaaltjes,waarbij hij toch gemakkelijk 50 man aankan,want dit zijn 6 tafeltjes van 6 man,en 14 man aan den toog,dus zo'n indrukwekkende hoeveelheid is dit ook wel niet.
Mijn vragen blijven nu nog altijd,zijn die kasten,door te isoleren,en door er twee pijpen van 10 centimeter lengte in te doen,nog altijd doenbaar wat betreft geluid,haal ik nog wel voldoende decibels,en krijg ik geen storende bijgeluiden of poortruis.Is er verder iemand die me eventueel aan de t/s parameters kan helpen van deze luidsprekers,of me tenminste kan zeggen welke luidsprekers het in feite zijn?
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
19-2-2005 01:01
Men rekent hier in feest-volume, dus voor achtergrondmuziek in een cafe kun je wel 200 man aan met een paar van deze dingen (natuurlijk weer afhankelijk van hoe hard je de achtergrondmuziek wilt).
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
19-2-2005 02:39
Je hebt geen idee wat de T/S parameters zijn maar vraagt wel wat 2 poortjes van 10 cm doen met de basweergave. dit is bijna kansloos, poorten kunnen ook geen lengte hebben maar alleen een gat als BR poort.

gewoon kijken wat de prestatie is van de huidige boxen, als dit niet voldoende is zal een andere baspoort weinig tot geen effect hebben. baskast kan wonderen doen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Mr.bloeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-2-2005
Laatste: 17-4-2005
Berichten: 4
20-2-2005 10:32
Ik zou als ik geen info krijg over de luidsprekers,en er niemand weet welke parameters ze hebben,de vraag ook anders kunnen stellen:Neem nu een monitorkast met een inhoud van 67 liter,en men plaatst er een woofer in van "15" van bijvoorbeeld Beyma,of Fane.Zal de box beter klinken als men langs de achterzijde isoleert met geluidsisolatieschuim zoals men in de Gamma verkoopt,want men vergroot de inhoud van de kast,maar zal men daardoor het geluidsvolume niet te drastisch naar beneden halen,zal een box die bijvoorbeeld 98 Db op 1 meter met 1 watt dan plots maar 95 Db halen? En zal deze box met het plaatsen van twee 10 centimeter lange pvc buisjes in de 6 centimeter doorsnede gaten niet ietwat lager gaan klinken,of zou er aan decibels gewonnen worden,wat door de geluidsisolatie van de binnenwanden verloren gaat?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-2-2005 11:47

mr.bloe schreef:

Ik heb nu 14 dagen gewacht op reaktie,van mensen die me ietwat kunnen bijbrengen over aanpassing van boxen,en ik ben wel wat ontgoocheld van de reakties,want door het forum al enkele malen te lezen,
Als je met onbekende speakers aan de slag wilt zul je eerst wat zelfstudie moeten verrichten. In mijn geval zijn het 2 boeken:
- Lautsprecherbau van Vance Dickason.
- Lautsprecher Messtechnik van J. D'Appolito.

Hierin staan formules om zelf te TS parameters van een luidspreker te bepalen. Ook vind je relatief simpele meettechnieken tot aan geavanceerde FFT technieken met computerprogramma's om impedanties, frequentieverloop etc. te bepalen.

Schaf deze boeken aan. Het is echt niet zo moeilijk als je denkt, maar je moet er wel wat voor doen. Wellicht krijg je deze boeken ook in het Engels waar minder taalfouten in staan laugh :D

Alle overige zaken, zoals aanpassen filters etc vind je hier op dit onvolprezen forum waar André Huisman goed zijn werk in verricht (maar waar veel gebruikers helaas ook veel onzin in schrijven).

TCMC
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
20-2-2005 12:01
Zal de box beter klinken als men langs de achterzijde isoleert met geluidsisolatieschuim zoals men in de Gamma verkoopt,want men vergroot de inhoud van de kast,maar zal men daardoor het geluidsvolume niet te drastisch naar beneden halen,zal een box die bijvoorbeeld 98 Db op 1 meter met 1 watt dan plots maar 95 Db halen?
Door (enkel) een isolatie plaat op de achterzijde te plaatsen vergroot je het volume miniem. De invloed die dit zou hebben is dan ook meer klanktechnisch. De verschillen in dB zijn te verwaarlozen.
En zal deze box met het plaatsen van twee 10 centimeter lange pvc buisjes in de 6 centimeter doorsnede gaten niet ietwat lager gaan klinken,of zou er aan decibels gewonnen worden,wat door de geluidsisolatie van de binnenwanden verloren gaat?
Door die baspijpjes te plaatsen stem je de kast lager af. Een stuk lager zelfs. dat betekent dat er ook lagere frequenties zullen worden weergegeven.
Ik zou als ik geen info krijg over de luidsprekers,en er niemand weet welke parameters ze hebben,de vraag ook anders kunnen stellen:Neem nu een monitorkast met een inhoud van 67 liter,en men plaatst er een woofer in van "15" van bijvoorbeeld Beyma,of Fane.
De tuning van de kast staat los van de gebruikte luidsprekers. De prestatie van de luidsprekers staat niet los van de tuning.

Het kan dus beter klinken omdat de speaker een betere behuizing/tuning krijgt. Het kan ook slechter gaan klinken omdat de speaker niet geschikt is voor de gebruikte afstemming.

Normaal gesproken bereken je de lengte en breedte van de buisjes aan de hand van de T/S-parameters van de luidsprekers.

Even ter vergelijking: Je geeft aan dat je een auto hebt, dat je de gewone banden gaat vervangen door racebanden. Je gaat er sportuitlaten opzetten. Je hebt geen flauw idee welke motor er inzit. Vervolgens vraag je: Hoe hard gaat die nu?

En toch verwacht je een duidelijk en precies antwoord shocked 8O

Je hebt duidelijk enige kennis van zaken. Je zou die kennis ook kunnen uitbreiden en zelf tot een conclusie te komen.

Persoonlijk verwacht ik overigens dat de aangepaste kasten weliswaar meer diepgang geven, maar door de lagere afstemming minder hard zullen klinken. De momentele relatief hoge afstemming richt zich op de frequenties die veel impact hebben met relatief weinig energie. Door lager af te stemmen krijg je meer bas, maar ik verwacht niet dat gebruikte luidspreker de kracht heeft om dat te benutten en er daardoor dus eigenlijk op achteruit gaat.
- Lautsprecherbau van Vance Dickason.
Hier bestaat in ieder geval (gelukkig wink ;)) ook een Nederlandstalige versie van.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-2-2005 14:57

Rademakers schreef:

Even ter vergelijking: Je geeft aan dat je een auto hebt, dat je de gewone banden gaat vervangen door racebanden. Je gaat er sportuitlaten opzetten. Je hebt geen flauw idee welke motor er inzit. Vervolgens vraag je: Hoe hard gaat die nu?

En toch verwacht je een duidelijk en precies antwoord shocked 8O

Mvg Johan
Ik kan jouw meningen volledig onderstrepen. Toch moet ik je een ding nageven: Je bent veel beter in het uitleggen alsook in het gebruik van analogieën wink ;)

TCMC
DaanjoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-6-2003
Laatste: 22-1-2015
Berichten: 19
20-2-2005 19:58
Ik heb hier ooit gegevens gekregen van beglec.
B15 250
Impedance: 5.50
Coil inductance(mH): 0.76
Resonant Freq(Hz):49.1
Vas(m3):125
Qes:0.46
Qms:3.7
Qts:0.4
Cms (x10-4 m/N): 1.2
BL (Tm):27
Equiv.Resistance of mechanical suspension loss Rms(Ohm) :7.3
Diaphragm Assembly Mass including Airload Mmd (gram):87

Dit zijn al de gegevens,die ik heb over de B15 250

Terug naar forum Reageer (zonder quote)