Forum > Licht

DMX splitters botex/martin/elc

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
24-1-2005 23:16
Ik heb zoiets van, laat ik eens in de groep gooien, dus bij deze:

Bij mijn nieuwe desk wil ik ook een dmx splitter kopen, deels als bescherming, en deels als splitter voor het geval dat.
De vraag is echter welk merk nu het verstandigste is om te nemen, dus zou ik graag van jullie de ervaringen willen horen van de verschillende merken, indien aanwezig uiteraard.
De goedkoopste wordt iets als deze
Een tijdje geleden waren deze splitters echter nogal moeilijk leverbaar.
Merkengeilheid is mij echter niet geheel onbekend ashamed :$ dus de volgende keuze is deze van Martin.
Het nadeel van deze is het ontbreken van de vergrendeling op de xlr connectoren. shut up :X
Tot slot, want verder ga ik echt niet, kom ik bij deze uit.
Die laatste kost echter ruim 500 euro en dat is wel iets te veel.
De keuze gaat in principe tussen botex en martin, al moet ik bij martin nog wel de vergrendeling terug bouwen.

Wie heeft er ervaring met een van deze splitters, en kan mij helpen bij deze beslissing?
-- Let's do it my way and get it right the first time --
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
24-1-2005 23:28
Die Botex dingen werken prima. Je kunt er ook niet zoveel aan verklooien natuurlijk. Buffertje -> (Opto -> Buffer (repeat)). Standaard RS-485 drivertjes die niet echt malen om het merk op de behuizing. Botex logo is te upgraden (indien gewenst) d.m.v. stukje gaffa tape van gepaste afmeting...

Zowel de Botex alsook de Martin geven niet op wat de doorslagspanning is tussen de onderlinge outputs. Dus alles goed aarden blijft het devies natuurlijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PatrickKStandaard Lid
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
24-1-2005 23:30
Dan ga ik maar gewoon voor de botex en een rol gaffa.
3 en 5 polig is mooi meegenomen.
Ik zal heel voorzichting een mailtje jouw kant op sturen over wel/niet leverbaar.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
25-1-2005 09:20
Wij gebruiken die Botex (4-weg versie) en die doet het inderdaad prima. Daarnaast hebben we een 2-weg splitter van Ultralite. Die doet het ook prima, maar was wel een stuk duurder.

Die Botex heb ik ook opengemaakt, om eens te kijken of het er fatsoenlijk uitziet. En inderdaad: prima afgewerkt, netjes opgebouwd. Die kan je gerust aanschaffen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
25-1-2005 10:02
Kan iemand mij vertellen wat een splitter voor 5polig dmx met pin 4 en 5 doet? Aangezien er geen echte norm bestaat voor deze pinnen, vraag ik me af in hoeverre dit signaal ge-split/boost (en in welke richting) of botweg niet aangesloten wordt. En als een splitter een 3 én 5 polige uitgang hebben zijn die beide dan gebufferd of staan ze gewoon parallel?
Petty materialists!
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
25-1-2005 10:47
Ikzelf heb allemaal martin 4-weg splitters, maar laats kreeg ik het idee zelf een aantal splittertjes te gaan maken, (19" en 6 uitgangen) dus ben ik die martins, en voor de gein de botexen eens nader gaan bestuderen. Blijkt dat ze beide !identiek! opgebouwd zijn. Waarbij de botex 4weg splitter eigenlijk zelfs een 8-weg is, alleen de voeding is telkens gemeenschappelijk voor een 3 en 5 polige uitgang.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Green MagicStandaard Lid
Sinds: 15-7-2003
Laatste: 17-2-2006
25-1-2005 15:03
Het stelt inderdaad geen donder voor, je kunt voor minder dan 75 euro een mooi apparaat bouwen inclusief behuizing. Beetje raar dat zoiets dan gelijk tussen de 200 en 400 euro moet kosten.
Die van mij ziet er overigens zo uit:
https://members.home.nl/dumpplaats/split1.jpg
https://members.home.nl/dumpplaats/split2.jpg
https://members.home.nl/dumpplaats/split3.jpg
Het was een oude behuizing van een token-ring ethernet switch.
Nu huist er een 3-weg splitter in.
Als je meer info wilt over dit ding kun je me mailen, ik heb misschien ook nog wel ergens zo'n identieke behuizing liggen.
-bart-VIP Lid
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
25-1-2005 16:16
Ik zou nou niet weten of dit bouwsel nou de betrouwbaarheid van de dmx keten écht verhoogd. sneaky :V

Nou zit daar werkelijk, afsluitweerstand,een ingangstrap met optimale cmrr, hf-suppressor,geschmitt-triggerde buffer, optische scheiding, en symetrisch gevoede uitgangstrap met juiste uitgangs impedantie in? Tenmiste dat hoop ik in een 'dure splitter booster' tegen te komen.
Petty materialists!
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
25-1-2005 16:42
In splittertje op die foto's mis ik toch ook wel een aantal dingen idd.
Splitters die ik ga bouwen worden sowieso met allemaal aparte voedingen, dus totaal 7 voedingkjes, das dan ook gelijk het duurste van het hele ding, en iets waar op bespaard is in de splitter op de foto's.
Printplaten worden ge-etst dus geen euro bordjes. Hier wordt nu aan gewerkt. Post het resultaat wel als ze afzijn sneaky :V
Al bij al blijf je in ieder geval niet onder de 100 euro als je een echt nette splitter wilt bouwen, incl nette behuizing en aparte voeding per lijn, wat nodig is voor de galvanische scheiding.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
25-1-2005 17:37

Green Magic schreef:

Het stelt inderdaad geen donder voor, je kunt voor minder dan 75 euro een mooi apparaat bouwen inclusief behuizing. Beetje raar dat zoiets dan gelijk tussen de 200 en 400 euro moet kosten.
Die van mij ziet er overigens zo uit:
https://members.home.nl/dumpplaats/split1.jpg
https://members.home.nl/dumpplaats/split2.jpg
https://members.home.nl/dumpplaats/split3.jpg
Het was een oude behuizing van een token-ring ethernet switch.
Nu huist er een 3-weg splitter in.
Als je meer info wilt over dit ding kun je me mailen, ik heb misschien ook nog wel ergens zo'n identieke behuizing liggen.
Waar zit de isolatie tussen in en uitgang bij jouw zelfbouwproject??? De Botex en de Martin (en vele anderen) hebben galvanische scheiding (vaak tot een paar kilovolt) tussen in en uit EN tussen de uits onderling. Is dat ook bij jouw bakje het geval?

Een paar RS-485 buffers dump je inderdaad zo maar in een doosje (maar de apparaten waar we het hier over hebben doen wel wat meer dan dat).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)