Forum > Licht

Tube Led JB

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-1-2005 17:16

Didier_S schreef:

In tegenstelling tot kvm vind ik een label niet duidelijk genoeg... in het heetst van de strijd wil je zoiets wel eens over het hoofd zien.
Aansluiten kabels is natuurlijk altijd opletten. dmx kabels heb ik met zwarte XLR pluggen om onderscheid te maken. Tevens heb ik alle lichtkabels in een aparte fc dus volledig gescheiden van de andere kabels.

In zo'n situatie zou je dus voor DMX verplicht met 5 polig moeten werken?
Het is immers mogelijk om een DMX uit kabel eventueel in een versterker of mengtafel output te stoppen.

De optie van Eddy kan ook maar toch zullen er veel altijd voor zwarte kabels kiezen. (valt meestal niet zo op)

Martin.
kvm entertainment
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
1-1-2005 18:13

kvm schreef:

Aansluiten kabels is natuurlijk altijd opletten. dmx kabels heb ik met zwarte XLR pluggen om onderscheid te maken. Tevens heb ik alle lichtkabels in een aparte fc dus volledig gescheiden van de andere kabels.
In zo'n situatie zou je dus voor DMX verplicht met 5 polig moeten werken?
Het is immers mogelijk om een DMX uit kabel eventueel in een versterker of mengtafel output te stoppen.
Het is inderdaad niet mogelijk om 100% op safe te gaan spelen. Daar waar het niet anders kan, zul je inderdaad moeten vertrouwen op gezond verstand en labels. Jouw idee om kabels in aparte FC's te steken is idd nog een extra manier om fouten te vermijden.
Hier heeft de OP echter de mogelijkheid om zelf te beslissen welke plug hij gaat toepassen, dus lijkt het me zinvol om niet terug te vallen op labels maar wel op pokayoke's, toch?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
HedzerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2003
Laatste: 23-11-2006
Berichten: 15
1-1-2005 20:11
Je kunt 4000 buizen op 1 controller kwijt, op 1 groep kun je 200 buizen kwijt dan zit je rond de 16 ampere dus reken maar uit.
Geluid zonder licht is het zelfde als radio
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
1-1-2005 21:38
Ik vind het maken van vergissingen wel een beetje spijkers op laag water zoeken hoor. Even een gekleurd krimpkousje moet genoeg wezen. En daarnaast hoevaak is het jou over komen dat je een dmx tafel aan een microfoon hebt geplugd, of een movinghead op een EQ, of een aktieve sub op een dmx-splitter. Van bepaalde basisvaardigheden moet je gewoon uitgaan.

@hedzer
Er valt helemaal niets uit te rekenen zolang je de gebruikte voedingsspanning van de tubes niet kent.
De tubes zijn max 16W, ik vermoed de voedingsspanning tussen de 12 en 24V. Dus houd rekening met een stroom van tussen de 600mA en 1,5A per tube. Over de belastbaarheid per pin van de xlr connector zou ik me geen zorgen maken die is zeker beter dan die van de jb tubes. Mic kabel ken ik in alle soorten en maten. Sommige zou ik nog een stofzuiger mee willen aansluiten, andere nog niet eens om m'n rozen mee op te binden.

Maar waarom xlr? er zijn 101 andere pluggen waarbij vergissingen uitgesloten zijn, en verdere alle eigenschappen hebben die xlr ook heeft.
Petty materialists!
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
1-1-2005 21:57
Bart, waarom vermoed jij dat er zoveel stroom door die 'dins' loopt, elke buis heeft namelijk een 230v stekker/contra stekker en een stuur stekkertje/contra stekkertje.

Mijn vermoeden is dat er kleine stuurstromen doorheen lopen volgens een eigen protocol en dat het ombouwen naar xlr 3p geen enkel probleem zal zijn. Ik denk zelfs dat je gewoon je microfoon/dmxkabel kunt gebruiken om ze te verlengen.

Je zou voor de zekerheid natuurlijk altijd even kunnen meten en/of even belglec bellen die misschien een antwoord kunnen geven op deze vraag.

Oja, over het 4p/7p verhaal: beetje overdreven, je moet ook weer een vooraad 4p/7p kabels gaan maken enz. Vergissingen maken doe je niet zo snel hoor, je weet toch dat het niet dmx of geluid is, dus dan sluit je die dingen toch niet aan op een MH ofzo. Idd wat Bart zegt hoevaak komt dat nou voor.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
1-1-2005 23:14
Sommigen van jullie gaan er vanuit dat iedereen die helpt opbouwen,
er altijd van op de hoogte is, welke kelurcoderingen jij hebt verzonnen voor jouw sisteem.
Bedenk, dat men wel eens wat vergeet, of wel eens niet oplet.
WHAM weg dmx tafel sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-1-2005 00:10

Bart]Maar waarom xlr? er zijn 101 andere pluggen waarbij vergissingen uitgesloten zijn, en verdere alle eigenschappen hebben die xlr ook heeft.

Het lijkt mij duidelijk waarom de OP XLR aan de tube wil zetten dat zou indien mogelijk makkelijk te verlengen zijn met microfoonkabels. Verder heb ik eerlijk gezegd nog nooit kabels verwisseld o.i.d.. Ik heb xlr voor luidsprekers, microfoons, DMX, en stuurkabel voor sneeuwmachine.

Tom schreef:

Sommigen van jullie gaan er vanuit dat iedereen die helpt opbouwen,er altijd van op de hoogte is, welke kleurcoderingen jij hebt verzonnen voor jouw sisteem.
Ja, in princiepe wel jij kiest voor een persoon die voor bepaald werk geschikt is.

In dit geval is het maar de vraag of xlr wel geschikt is, zoals aangegeven in post 2 is de tube en ik mag aannemen ook de gebruikte plug water bestendig (IP44) de huidige verbinding is een schroefverbinding.

Martin.
kvm entertainment
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
2-1-2005 00:16
Sorry Tom, ben ik het niet helemaal mee eens. Je sprak over kleurcodes, ook helemaal niet nodig. Als je 10 ledbuizen hebt die aangesloten moeten worden hoef je alleen te zeggen: "Let op, deze ledbuizen kunnen via xlr-kabel doorgelust worden maar moet via een apparte lijn aangestuurd worden, dus dit kan niet op de dmx-lijn op!"

Als ik een grote klus heb met gevoelige en/of dure apparatuur zorg ik dat er geen 'leken' bij zijn die daarmee bezig gaan. Het gebeurd bij mij nooit dat iedereen zomaar aan het bouwen slaat. Voordat we beginnen leg ik gewoon iedereen uit hoe ik het wil, wat hun taken zijn en geef ik nadrukking op zaken die extra uitleg vereisen.

Voordat de stroom erop gaat check ik alles zelf nog na en vraag of alles zo gegaan is zoals ik gezegt heb. Er gaat eigenlijk nooit iets fout aangezien ik niet personen erbij wil hebben die er gewoon geen kaas van gegeten hebben. Misschien dat dit bij anderen anders is, maar ik denk dat als hun na instructies nog een dmx kabel op een dj mixer aansluiten, dat het dan hoog tijd wordt dat ze ander werk moeten gaan zoeken.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
2-1-2005 00:46
Kijk zolang ze ze in de mixer steken, weten ze wat ze aan't het doen zijn,
maar nu ligt er ergens in de truss een stekker......de stekker past, dus.....
hup douw er maar in.

Het zal je NOOIT gebeuren, mij ook niet,
alleen ik houd er wel rekening mee dat iemand zoiets per ongeluk zou kunnen doen.
Kijk, als je alleen pro's om je heen hebt, is het natuurlijk iets makkelijker, maar zolang ik lees dat er bijvoorbeeld hier forumleden zijn die een keertje mogen helpen bij een groter bedrijf,
en ik hun kennis een beetje ken,
maak ik me daar af en toe wel een beetje zorgen om.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
2-1-2005 08:59
Tom, ik volg je 100%, das ook de kern van mijn betoog!

Wie heeft het nog niet meegemaakt dat er mensen rondlopen tegen wie je nog zo mooi hebt gezegd: "overal afblijven!" en je bent nog maar net ff naar het toilet of ze proberen je snel wat te helpen (goed bedoeld, daar niet van), door rap nog wat kabeltjes samen te binden (die niet eens op je juiste plaats lagen), de trussen omhoog te takelen (waarbij ze de boel zodanig scheef takelen dat je vreest dat het elk moment kan breken), enzovoort?

Dan nog niet gesproken over mensen waarvan je overtuigd was dat ze weten waarmee ze bezig zijn om dan tot de conclusie te komen dat ze helemaal niet eens weten hoe de vork aan de steel zit!

Of nog erger: jijzelf die er heilig van overtuigd bent te weten wat je doet tot je plots merkt dat het helemaal niet zo juist was!

De kans is klein, maar ik volg Tom hierin: als je de kans krijgt om risico's te vermijden, dan moet je dat doen. En zoals gezegd: de OP heeft hier de mogelijkheid om zelf zijn plug uit te kiezen, waarom dan niet direct kiezen voor iets wat niet te verwisselen valt?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)