Forum > Geluid

Stanton SMX-401

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TheKwattaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2004
Laatste: 31-1-2011
Berichten: 13
13-12-2004 23:06
1 x bewerkt. Laatst door TheKwatta op 13-12-2004 23:10
Thx voor je reply...Dat de Faders stroef of soepel gaan maakt me in principe niet zoveel uit. Het belanrijkste voor mij is dat de kanaal-faders erg hufterproof zijn, aanngezien ik me toch eigenlijk wel tot de hufter-groepering reken wink ;) sneaky :V Ik scratch niet dus het crossfader-gebruik zal miniem zijn. Misschien dat de Ecler HAK-310 nog een optie is? Ik weet nl. niet hoe die faders zich verhouden tov de stanton en Vestax...
Neem mijn woorden niet al te serieus. Ik ben nog maar een newbie...
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
13-12-2004 23:08
In het begin dacht ik "k"#t" wat een faders.
Nu zou ik geen andere willen hebben. Ik merk bij vrienden vaker dat ze wel eens per ongeluk met een mouw oid de fader verschuiven. Dit gebeurt niet bij de pcv laugh :D
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 13462
14-12-2004 13:03

TheKwatta schreef:

Even een ontzettende kick...
Heb even lopen zoeken naar wat mixers en mijn keus is gevallen op de SMX-501 en de PCV-275.
Nou staat hier (in een post van Dré) dat de faders van de PCV-275 van van absolute hufterkwaliteit zijn en dat Dateq hier een puntje aan kan zuigen...
Die mening is een paar jaar oud en ondertussen aardig bijgesteld. De Dateq XTC (daar hebben we het hier over) heeft faders die in de basis slechter zouden moeten zijn dan die van de PCV-275 MAAR in de XTC zitten ze ver in de mixer weggestopt (dus niet gevoelig voor stof) en er is een VCA achter gezet (PCV-275 heeft GEEN VCA's). Hierdoor zijn het aantal problemen bij XTC faders dus gelijk aan (zo niet lager dan) de PCV-275.
En dan zoek ik even verder en kom ik dit topic tegen: Hier staat weer (wederom in een post van Dré) Dat de faders van de PCV-275 maar matig zijn en die van de SMX-501 weer heel goed zijn.
Vergeleken met de SMX-501 (die gewoon HELE mooie faders gebruikt (maar verder helaas niet super is)) heeft de PCV-275 absoluut de mindere faders. Vandaar ook dat je voor jezelf af moet wegen hoe fanatiek je met de faders omgaat om te kunnen bepalen welke van deze 2 mixers de betere is voor jouw toepassing. Je moet namelijk de betere faders van de SMX-501 afwegen tegen de fiks beter klinkende toonregeling van de PCV-275 (want de SMX-501 heeft een EQ die vergelijkbaar is met die van een budget mixertje).
Dré (of iemand anders die ervaring heeft met beide...)zou je hier misschien een beetje meer uitleg over kunnen geven?
En dat met name over de faders, klankbeeld van de mixer en de toonregeling?
Bij deze dus.

Als je fanatiek met de faders werkt ((semi) turntablism): SMX-501. Wil je gewoon lekker mixen op een muzikaal klinkende mixer: PCV-275. Wil je dat hij wat meer hufter proof is (maar niet geschikt voor turntablism wegens traagheid van de faders EN niet echt geschikt om een effect bakje op aan te sluiten): Dateq XTC.

Zoals je ziet is er dus geen perfecte mixer. WEL is het mogelijk om, als je duidelijk genoeg weet wat voor JOU de belangrijste dingen aan een mixer zijn, de voor jou meest geschikte mixer te vinden.

(Een SMX-501 faderset in een PCV-275 zou ERG leuk zijn ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TheKwattaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2004
Laatste: 31-1-2011
Berichten: 13
14-12-2004 19:28
Dus de smx-501 rukt de muziek net zo uit zijn verband als mijn ps-626i?? shocked 8O
En de Ecler Hak-310? Dat is dan weliswaar een battlemixer maar juist daarom mag ik toch aannemen dat die (kanaal)faders minimaal gelijkwaardig zijn aan de smx-501?
Het gaat mij vooral om kwalitatief goede faders maar een beetje muzikale toonregeling is natuurlijk meer dan mooi meegenomen...
Hoe is die op de Hak 310 dan? Dat kanaaltje minder moet ik dan maar voor lief nemen.
Neem mijn woorden niet al te serieus. Ik ben nog maar een newbie...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 13462
15-12-2004 13:31

TheKwatta schreef:

Dus de smx-501 rukt de muziek net zo uit zijn verband als mijn ps-626i?? shocked 8O
Ik vind van wel.
En de Ecler Hak-310? Dat is dan weliswaar een battlemixer maar juist daarom mag ik toch aannemen dat die (kanaal)faders minimaal gelijkwaardig zijn aan de smx-501?
Faders zijn vergelijkbaar (niet echt beter of minder goed). EQ van de HAK mixers is netter dan gemiddeld. Ecler is sowieso erg goed (en vaak vrij conservatief) met de EQ.
Het gaat mij vooral om kwalitatief goede faders maar een beetje muzikale toonregeling is natuurlijk meer dan mooi meegenomen...
Dan is de SMX-501 de betere keuze.
Hoe is die op de Hak 310 dan? Dat kanaaltje minder moet ik dan maar voor lief nemen.
Dat kanaaltje minder ga je absoluut missen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KeLsOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2004
Laatste: 14-8-2005
Berichten: 15
15-12-2004 21:13

Dré schreef:

....Je moet namelijk de betere faders van de SMX-501 afwegen tegen de fiks beter klinkende toonregeling van de PCV-275 (want de SMX-501 heeft een EQ die vergelijkbaar is met die van een budget mixertje)
Dus als ik het even goed kan lezen dan is de stanton een mixer van rond de 500 euro, waarvan de eq's klinken als een lowbudget-mixer zoals de ps-626i (die 1/3 kost)... en dan daarvoor beloond wordt met een " dré's choice "

Wat is dat nu voor onzin ?

KeLsO
Rehab is for quitters...
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
15-12-2004 22:12
Misschien dat het algemene totaalpakket voor het geld meer dan gemiddeld is?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-12-2004 23:20

KeLsO schreef:

Dus als ik het even goed kan lezen dan is de stanton een mixer van rond de 500 euro, waarvan de eq's klinken als een lowbudget-mixer zoals de ps-626i (die 1/3 kost)... en dan daarvoor beloond wordt met een " dré's choice "

Wat is dat nu voor onzin ?
De PS626 heeft toch ook een Dre's choice wink ;)

Maar jij ziet het een beetje verkeerd. Je kijkt naar een product en neemt in je eind oordeel ook dingen mee als bouw kwaliteit, kwaliteit onderdelen, lay out blablablabla.
Als een mixer dus op 8 van de onderdelen uitmuntend scoort en op 2 wat minder heb je al te maken met een goede mixer. (kwaliteit vergeleken naar geld)
Als die mixer dan ook nog is bedoeld is voor een speciefieke doelgroep (de turntablist in dit geval) die veel minder waarde hecht aan bijvoorbeeld een EQ maar wel veel aan een setje goede faders dan word dus als het ware een minpunt op geheven.

Product an sich bekijken en niet appels met peren vergelijken. wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
KeLsOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2004
Laatste: 14-8-2005
Berichten: 15
16-12-2004 09:30

Reind schreef:

KeLsO schreef:

Dus als ik het even goed kan lezen dan is de stanton een mixer van rond de 500 euro, waarvan de eq's klinken als een lowbudget-mixer zoals de ps-626i (die 1/3 kost)... en dan daarvoor beloond wordt met een " dré's choice "

Wat is dat nu voor onzin ?
De PS626 heeft toch ook een Dre's choice wink ;)

Maar jij ziet het een beetje verkeerd. Je kijkt naar een product en neemt in je eind oordeel ook dingen mee als bouw kwaliteit, kwaliteit onderdelen, lay out blablablabla.
Als een mixer dus op 8 van de onderdelen uitmuntend scoort en op 2 wat minder heb je al te maken met een goede mixer. (kwaliteit vergeleken naar geld)
Als die mixer dan ook nog is bedoeld is voor een speciefieke doelgroep (de turntablist in dit geval) die veel minder waarde hecht aan bijvoorbeeld een EQ maar wel veel aan een setje goede faders dan word dus als het ware een minpunt op geheven.

Product an sich bekijken en niet appels met peren vergelijken. wink ;)
Hey Reind

Die post maakt voor mij veel duidelijk en misschien bekijk ik het wel verkeerd... Toch, die PS626 is ook een Dré's choice, maar dat heeft vooral met prijs/kwaliteit te maken... en aangezien die mixer nog geen 200 euro kost is dat veel mixer voor weinig geld. Maar de smx 501 zit wel ff een klasse hoger (rond 500 euro), in mijn ogen kan het dus niet zo zijn dat een low-budget mixer hiervoor enige referentie kan zijn, zeker niet iets belangrijk als de eq's. Dit zou ik beschouwen als een zwaar onvoldoende (wat ik dus absoluut niet zo vind, maar ik heb NIET de pretentie te zeggen dat ik het beter weet dan professionals...ik moet nog veel leren wink ;) )

Maar ben ik niet akkoord met de redenering dat deze mixer vooral een turntablistmixer zou zijn waardoor de eq's ondergeschikt zouden zijn... dat is gewoon PR/reklame (flauwekul)

Thnx 4 the reply btw !

Greetz KeLsO
Rehab is for quitters...
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
16-12-2004 10:59
Zo slecht is de toonregeling van de 501 nou ook weer niet. Tenminste als de EQ hetzelfde is als van de 401. Er verdwijnt gewoon veel muziek als je de potjes dicht draait. Als ze allemaal dicht staan is er helemaal geen geluid meer.

Het hoog klinkt als een lowpass filter... das wel een beetje vreemd, maar het laag valt best mee wanneer je hem helemaal dicht zet. Bovendien ben je niet verplicht zo ver te draaien.

Het is ook maar net wat je zelf prettig vindt. De 1 wil complete controle over alle tonen (en ze helemaal uit kunnen zetten) en de ander wil dat de muziek altijd de muziek blijft. Waarbij de EQ alleen maar dient voor het dempen of accentueren van de klank.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)