Forum > Algemeen Forum

Mixing Skills

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
Infected SoundsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2004
Laatste: 18-3-2008
Berichten: 295
6-12-2004 22:30
Tja, dat krijg je met Kazaa sneaky :V wink ;)
Thanx Dré !
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
7-12-2004 01:30
Mixen is uitgevonden door DJ's die zich tussen de nummers door aan het vervelen waren. Je gaat er in ieder geval ietsje minder van roken...
Het publiek heeft er lak aan. Dus gewoon leuke plaatjes draaien met goeie overgangen, goeie lengtes van nummers, sommige intro's weglaten, anderen juist niet inmixen is best wel belangrijk. Plaatkeuze het allerbelangrijkste en je hebt nog zoiets als uitstraling...
Mixen is toegevoegde waarde als je er echt iets bijzonders mee doet. In Dance muziek maak je een set en kies je je momenten voor je breaks en mix je platen weg voor breaks als je door wil gaan met de beat.
In de top40 vind ik goeie mixen het allergaafst, een houseplaatje mixen is echt niet lastig, maar ik denk wel vaak dat dat met name komt omdat ik zelf draai en een rare mix freak ben. Ik hou van mashes, van remixen, van verschillende stijlen in elkaar plakken, etc. Maar als ik voor groot publiek een jaren 80 feestje draai, dan moet ik mezelf vaak corrigeren door net veel minder te mixen en veel meer met tempovariatie te draaien. Daar hou je het publiek pas bezig mee.

Ofwel: ik zou blijven oefenen met mixen. Bijvoorbeeld door bij platen die je vaak draait BPM's te noteren. Komen ze in elkaars buurt, dan zijn de platen mixbaar. Maar verder me er zeker niet op blindstaren.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-12-2004 03:16

Elcee schreef:

Je gaat er in ieder geval ietsje minder van roken....
Als ik sta te draaien gaat de ene met de andere aan. Ik zou graag willen dat die regel voor mij ook op ging wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
KeLsOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2004
Laatste: 14-8-2005
Berichten: 15
7-12-2004 08:52
Beste Waypoint, je moet inderdaad niet zo streng zijn voor jezelf. Zorg vooral dat het leuk blijft vinden om dj-en, want dat is in het begin het belangrijkste, JIJ moet het fijn vinden om te doen.

En wat betreft die mixing skills, je maakt het jezelf moeilijk met de top40-stijl. Maar op zich is dat helemaal niet verkeerd....want moeilijk gaat ook en op lange termijn zelfs beter. Maar er zijn toch enkele dingen die je kunnen helpen om beter te mixen...

- Mix enkel met nummers van goede kwaliteit, d.w.z. geen mp3's van baggerkwaliteit (volumeverschillen, te weinig/geen laag/mid/hoog, tempo niet constant, ...) deze nummers maken de mixen slordig, chaotisch of gewoonweg onmogelijk

- EQ's zijn de sleutel in het mixen van Urban & Top 40 ! In het begin klinkt het naar niks maar als je eenmaal het gevoel in de vingers krijgt zal je zien dat het al veeel strakker zal klinken. Experimenteer/speel hier dus veel mee...

- Het opbouwen van een set lijkt evident...maar dat is het niet. Volgens mij is dit zelf de factor die het niveau van dj bepaald. Probeer dan ook niet meteen de eerste plaat te mixen die volgt op de cd of die men net is komen aanvragen... maar probeer de nummertjes wat te groeperen.(vb 3 r&b/hiphop nummers - een slow met muzikale outro - 3 house nummers met vocal intro eerste nummer) Hierdoor kan je deze groepjes van nummers wel lekker goed mixen en kan je eventueel nog goede overgangen tussen de stijlen maken ook. Maar ook het publiek vindt het leuk om even te kunnen doorshaken.
Goede platenkeuze en veel oefenen/voorbereiden zijn zeer belangrijk bij de top40-stijl.

- Mix ook regelmatig met 'mixbare' platen zodat je ook op beatmixing blijft oefenen... Corrigeren en het oefenen daarvan lukt veel beter op lange mixen zoals bij house gebruikelijk is.

- Luister ook eens naar hoe andere dj's het doen. Maar eerlijk gezegd, geraak ook niet te zeer onder de indruk van dj's zoals 2manydj's want daar is BIJZONDER weinig mixing aan...met DAT of DVD en een hele dure studio kan jij dat volgens mij ook op Werchter. Bovendien ben ik niet echt opgezet met het hele showelement dat rond hun hele dj-gebeuren hangt (idem met het Tiesto-i-am-god-gebaar) Een dj mag zich gerust amuseren en staan shaken achter de tafels maar de spotlights moeten wel richting dansvloer staan en niet richting artiest/dj. Als deze gasten (2manydj's) tien minuten walsen of tirolermuziek hadden gemixed/geplakt, zelfs dan nog had 70% uit hun dak blijven gaan omwille van de hype (en daar wordt ik kotsmisselijk van) Als je ECHTE artiesten wilt horen zoek dan eens op DMC competition

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt. Blijf vooral positief en zorg er dus voor dat het fun is om te doen en niet frustrerend!

KeLsO
Rehab is for quitters...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-12-2004 10:35
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 7-12-2004 11:24
Nog even over 2manydj's. Wat zij doen is ook niet waar je je op blind moet staren, maar het is wel erg handig voor de inspiratie qua overgangen en het overschrijden van genre-grenzen bij het inmixen. Gewoon een leuke eye-opener voor wat er allemaal nog meer kan, en dat is weer eens wat anders dan het boem-boem-boem-boem van de ene plaat gelijk zetten met het bam-bam-bam-bam van de volgende, want dat is een koud kunstje voor iedereen met fatsoenlijke apparatuur en gevoel voor ritme.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
7-12-2004 11:15
ja Syl, van stijl naar stijl mixen....
Absoluut goede en onverwachte platen om met disco dreun te mixen:
Radio ga ga,
Another one bites the dust
en
Miss you
maar ik heb er nog veel meer wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
7-12-2004 13:19
"mijn mening is dat overgangen heel mooi gemaakt kunnen worden als de platen enigzinds op elkaar lijken (zelfde opbouw, BPM, rustige intro of outtro enz)."

Vond ik wel een mooie :P Een overgang wordt idd pas mooi als de platen goed op elkaar lijken, maar dan is het geen kunst meer. Platen strakleggen die niet op elkaar lijken is veel leuker en uitdagender.

Bovendien kunnen ze pas strak overlopen als je de platen strak legt kwa aantal bpm ;)
BPM hoeft standaard dus niet hetzelfde te zijn, dan zou iedereen kunnen beatmixen :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
7-12-2004 14:08

mr_jows schreef:

"mijn mening is dat overgangen heel mooi gemaakt kunnen worden als de platen enigzinds op elkaar lijken (zelfde opbouw, BPM, rustige intro of outtro enz)."
Als je zo rechtlijnig denkt, mis je een hoop fun
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
7-12-2004 15:42

Infected Sounds schreef:

Tja, dat krijg je met Kazaa sneaky :V wink ;)
Om eventjes een mix nummer van Soulwax te horen ga ik niet helemaal naar de winkel hoor wink ;) Dat soulwax ook 2many dj's zijn wist ik niet haha! Wel leuk om te weten razz :p

Laat ik wel even heel duidelijk zijn:
GOEDE muziek die ik vaak luister en mooi vind KOOP ik! Heb al heel wat dance single's en 'gewone' cd's als van blof,acda en de munnik etc....

De meeste top 40 vind ik niet top ofzo, maarja ik draai 2x per maand bij een jeugdsoos en ik wil graag bij een drive in oid draaien en dan moet je dat wel draaien hè. Een beetje de tussen weg vinden.

Maar toch bedankt voor de bemoedigende spraak, volgens mij ben ik ook niet de enige die dit gevoel wel eens heeft gehad...
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
8-12-2004 18:34

Tom schreef:

mr_jows schreef:

"mijn mening is dat overgangen heel mooi gemaakt kunnen worden als de platen enigzinds op elkaar lijken (zelfde opbouw, BPM, rustige intro of outtro enz)."
Als je zo rechtlijnig denkt, mis je een hoop fun
Gelukkig dacht ik dat dus niet, maar een ander wel > petertyuh ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)