Forum > Algemeen Forum

Mixing Skills

(53 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
6-12-2004 00:18
Hey mannen (volgens mij zijn er hier geen vrouwen actief namelijk haha.. ),

Ik vroeg mij het volgende af:

Hoe belangrijk zijn de mix technieken volgens jouw als je ergens draait als DJ(drive in/ club)? Ik bedoel bij uitgaansgelegenheden waar vooral top 40 e.d wordt gedraaid (dus niet de ECHTE clubs, waar echt dance publiek op afkomt, maar de meer gewone 'feesttenten').

Ik wil namelijk graag daar draaien maar ben niet zo zeker van mijn techniek. Ik vind top 40 muziek meestal niet te mixen, sommige liedjes eindigen zo abrupt, hebben aan het einde en aan het begin een vocal waar je niks mee kan enz...

Ik draai trouwens al wel een aardig poosje, maar eerlijkheid gebied ik wel te zeggen dat ik het niet echt vind opschieten. Meestal oefen ik wel een paar uur per week, gewoon lekker een beetje draaien, maar om nou te zeggen dat ik naadloos kan mixen...

Na die 2 jaar min of meer toch wel wekelijks oefenen heb ik soms wel zoiets van.. tja kan ik het wel, moet ik het niet opgeven.. Het is gewoon duidelijk hoorbaar dat ik niet naadloos kan mixen.

Het ene nummer snel overschuiven in de andere en soms met een vocal in mixen lukt wel. Maar toch... als je soms ziet hoe andere al zo goed kunnen mixen...

Hebben jullie dat ook wel en wat vinden jullie ervan?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-12-2004 00:35
Ik denk zelf dat je kritischer naar jezelf kijkt dan naar een ander.

Ik vind mezelf ook alles behalve een wereld dj, ik heb zo af en toe ook weken lang het idee dat echt niets klinkt en ook ik vraag me wel is af wat ik in godsnaam in die 8 jaar nou eigenlijk bij geleerd heb.

Gekke is alleen dat als ik ergens sta te draaien ik nooit iemand hoor klagen, iedereen het leuk vind en iedereen het naar zijn zin heeft. En dat terwijl ik toch echt het idee heb dat het voor geen meter gaat.

Goed word je ook niet binnen 5 jaar. (tenzij je een super talent bent) maar dat duurt naar mijn mening eerder 10 jaar voor het grootste deel voor je jezelf echt een beetje kunt rekenen tot de jongens die weten hoe het echt moet.
Tis gewoon ervaring waar het vaakt aan ontbreekt en juist die ervaring is aan het eind van het verhaal zo belangrijk.
En ervaring doe je weer op door vaak op je bek te gaan en daarna ook te leren van je fouten. Zolang dat het geval is komt de dag vanzelf dat het wel allemaal goed gaat
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
PetertyuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 9-5-2014
Berichten: 76
6-12-2004 08:38

Waypoint schreef:

Hey mannen (volgens mij zijn er hier geen vrouwen actief namelijk haha.. ),

Ik vroeg mij het volgende af:...
Zorg maar snel dat sommige in dit forum dat niet lezen. Nu weet ik toevallig dat Sylvia ( www.new-line.nl/forum/profile/?u=593 ) niet echt tot de mannen gerekend kan worden.

Maar om even verder te gaan over mixing skills.
Ik kom regelmatig in een disco waar door redelijk jonge mensen (tussen de 20 en 25, mijn leeftijd dus) hardcore wordt gedraaid. Als je echt goed en kritisch aan het luisteren bent hoor je bijna keer op keer niet zo'n heel mooie overgangen, maar ik zit er niet mee en het publiek al helemaal niet (als ze het al horen).

Niet dat ik veel ervaring heb met draaien (ik kan een draaitafel aanzetten razz :p ), maar sinds ik zelf draai en merk hoe moeilijk het is om zelf in de hardcore goeie overgangen te maken. Voordat ik een stel TT's had hoorde ik geen overgangen (ik had het gewoon niet door) en nu hoor ik het veel beter.

Mijn mening is dat overgangen heel mooi gemaakt kunnen worden als de platen enigzinds op elkaar lijken (zelfde opbouw, BPM, rustige intro of outtro enz). In mijn favoriete stijl (hardcore) zit er erg veel verschil in de platen, en lijkt het mij dus moeilijk om (voor mezelf) een mooie overgang te maken. Iemand die van het draaien geen kaas heeft gegeten zal het niet zo snel merken als er iets niet zo lekker gaat. Platenkeus en overgangen zijn allebij belangrijk, maar toch platenkeus acht ik toch net iets hoger als overgangen (gevaarlijke uitspraak, ik heb nu zeker niet lang meer te leven wink ;) ) Want als je een prachtige overgang maakt tussen een goeie plaat en een vreselijke plaat zal het publiek minder geamuseerd zijn dan dat je na een nummer ineens een kei goeie plaat erin gooit (de nummers moeten zich er wel voor lenen natuurlijk)
Wannabe DJ (ik heb al 6 platen :-p)
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
6-12-2004 08:45
Top40 is gewoon 1 van de meest verschikkelijkste 'stijlen' om te mixen. Dit is omdat de muziek uiteen loopt van ballads tot dance, als zul je ballads niet snel in club's tegenkomen. In dat geval denk ik niet dat het veel uitmaakt dat je mixtechniek niet naadloos is, maar veel meer van belang is dan je muziekkeus.
Hoe iemand het pakken verwoorde:
Een slechte overgang duurt hoogstens een halve minuut, een slecht nummer het hele nummer!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-12-2004 09:04
Als deze dame ook even wat mag zeggen razz :p :

Een hele hoop Top40spul leent zich niet tot beatmixen. Hip Hop gaat nog wel, sommige R&B ook, of Dancehall, en de vele dance-genres natuurlijk ook, maar zodra er gitaren in voor gaan komen wordt het erg ingewikkeld. In plaats van beatmixen zou je eens kunnen werken aan sterke startstop-mixen. Dat is dus niet het intro van het volgende nummer aanzetten tijdens het uitro van het lopende nummer, maar ragfijn aan-uit op precies het goeie moment.

O, en ga voor de gein & inspiratie eens een cd-tje van 2 Many Dj's beluisteren, want die mixen soms het ogenschijnlijk onmogelijke aan elkaar.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
6-12-2004 13:01
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-12-2004 16:48
Als je het als dj wilt maken in een gewone top 40 kroeg,
moet je je een beetje proberen te onderscheiden met je muziek/sijl, maar wel zo dat het niet te veel buiten de boot van het gemiddelde valt.
Ook is de timing van de muziek zeer kritisch.

De meeste kroegen wisselen halverwege van de avond van publiek.
Gaat vaak heel ongemerkt, en je moet er oog voor hebben.
De "kindertjes (-20)" gaan naar huis, en de "volwassenen(+20)" komen er voor in de plaats. Dat vraag dan weer een andere aanpak in je muziek.
Dat zijn enkele inzichten van de sluier tot de tricky truuk van succes hebben.

Mixen voor publiek, alleen doen als het een beetje klinkt,
één of twee foutjes op de avond, worden je meestal wel vergeven als de rest goed en gezellig is,
maar als er bij elke mix een "boem boem klap klap" te horen is, word je heel snel afgeserveerd.
Waar je als dj ook heel erg moet voor opassen is dat je het publiek niet ondergeschikt maakt aan de muziek.
(Das een diepe sneaky :V )
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-12-2004 15:36

sylvia schreef:

Als deze dame ook even wat mag zeggen razz :p :
Voor deze ene keer dan wink ;)
O, en ga voor de gein & inspiratie eens een cd-tje van 2 Many Dj's beluisteren, want die mixen soms het ogenschijnlijk onmogelijke aan elkaar.
Juist maar die gebruiken weer veel samplers, beatcomputers etc etc etc. Hitmeister D doet het bijvoorbeeld alleen met draaitafels en een setje CDJ1000's.

Maar 2 many dj's zijn inderdaad tovenaars wat betreft het mixen van nummers. Nirvana - Destiny child, Dolly parton - Royksop e.d
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
YougowStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2004
Laatste: 23-4-2016
Berichten: 82
6-12-2004 19:13
Minder bekend in het buitenland, maar zeker leuven's trots: discobar galaxy. Zij doet het ook met 2 sl's een rodec en twee pio 1000's (kheb ze al veel aan het werk gezien razz :p ) en deze 3 jongens zij absoluut te vergelijken met 2 many dj's. Soms sta ik gewoon versteld hoe ze bvb. een r&b nummer mixen met drumnbass. en zo heb je nog wel enkele extreme gevallen.
...
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
6-12-2004 19:23
Hey mensen,

Nou bedankt voor de bemoedigende pep-talks enne Sylvia sorry ashamed :$

Ik vind overigens wel dat je onderscheidt moet maken tussen Dj's die live geweldig zijn en dj's die in de studio geweldig zijn. Sommige die kunnen veel met een aantal effecten (samplers e.d) in de studio, maar andere kunnen zonder nog geweldiger mixen shocked 8O !

Ps. heb net ook eens wat van 2 many dj's geluisterd, klinkt zekers goed! Soulwax heeft trouwens een nummer dat 2 many dj's heet... geweldig nummer happy :)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-12-2004 19:47
Soulwax en 2 many dj's zijn dezelfde gasten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)