Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 39 van 179)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
1-12-2004 01:14
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-12-2004 12:08
De condensatoren staan aan de boven kant behoorlijk bol sad :(
en de travo is, gezien de verkleuringen en de belletjes op de behuizing,
al behoorlijk warm geweest.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ThijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 11-4-2008
Berichten: 18
1-12-2004 11:50

JVS schreef:

En we gaan nog even met het spelletje verder.....
Wat vinden we hiervan, en wat denken we dat het is ?
Weegt 28Kg, meer verklap ik (nog) niet...

Klik voor foto...

Klik voor foto...
Rotel.... gemodificeerde Rotel ?
Ik ben ik !
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
1-12-2004 12:45

Tom schreef:

De condensatoren staan aan de boven kant behoorlijk bol sad :(
en de travo is, gezien de verkleuringen en de belletjes op de behuizing,
al behoorlijk warm geweest.
Het bol staan van de elco's is waarschijnlijk enkel het kunststoffen kapje wat door de krimphuls om de elco wordt vastgehouden. Met je vinger kun je de bovenkant waarschijnlijk zo indrukken tot op het alu. Veel elco's hebben zit standaard, kan dus totaal geen kwaad. Pas als er electroliet uit is gekomen of de aluminium huls/bovenkant zelf bol staat moet je je zorgen gaan maken..

Voor wat betreft de trafo: Veel trafo's worden met een soort hars behandeld tegen het trillen van de wikkelingen (wat kan resulteren in een misselijk brommende trafo). Volgens mij zijn die "belletjes" een gevolg hiervan, kan dus ook niet direct kwaad. Bekijk overigens maar eens een willekeurige (wat oudere) Crown/Amcron. Daar kom je het op vrijwel elke trafo in een nog heftigere vorm tegen (dikke druipers hars etc..)

Groet,

Joost
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
1-12-2004 12:54
Ik heb naast een travowikkelbedrijf gewerkt, ik ben in hun keuken geweest, dus wist ik wel dat zo'n ding geharst word hoor.... wink ;)
maar de verkleuring en en de blaasjes, en de bol staande condensatoren, zijn als je pech hebt wel indicaties.
En een condensator waarvan het kapje een beetje bol staat, komt idd voor, even controleren, kan zeker geen kwaat in dit geval, want ze staan wel erg bol.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
1-12-2004 14:06

JVS schreef:

Tom schreef:

De condensatoren staan aan de boven kant behoorlijk bol sad :(
en de travo is, gezien de verkleuringen en de belletjes op de behuizing,
al behoorlijk warm geweest.
Het bol staan van de elco's is waarschijnlijk enkel het kunststoffen kapje wat door de krimphuls om de elco wordt vastgehouden. Met je vinger kun je de bovenkant waarschijnlijk zo indrukken tot op het alu. Veel elco's hebben zit standaard, kan dus totaal geen kwaad. Pas als er electroliet uit is gekomen of de aluminium huls/bovenkant zelf bol staat moet je je zorgen gaan maken..
Veel elco's hebben een explosiebeveveiling. Daarbij krijgt een gedeelte van de behuizing de kans om, indien er zich druk opbouwt in de elco, uit te zetten waardoor een verbindingsdraad in de elco doorscheurt zodat de elco niet verder druk op kan bouwen (MAAR het dan dus NOOIT meer zal doen). De elco's in deze versterker lijken daar aardig dicht bij in de buurt te zijn gezien de bolling van de bovenkant!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
1-12-2004 17:31

Dré schreef:

JVS schreef:

Tom schreef:

De condensatoren staan aan de boven kant behoorlijk bol sad :(
en de travo is, gezien de verkleuringen en de belletjes op de behuizing,
al behoorlijk warm geweest.
Het bol staan van de elco's is waarschijnlijk enkel het kunststoffen kapje wat door de krimphuls om de elco wordt vastgehouden. Met je vinger kun je de bovenkant waarschijnlijk zo indrukken tot op het alu. Veel elco's hebben zit standaard, kan dus totaal geen kwaad. Pas als er electroliet uit is gekomen of de aluminium huls/bovenkant zelf bol staat moet je je zorgen gaan maken..
Veel elco's hebben een explosiebeveveiling. Daarbij krijgt een gedeelte van de behuizing de kans om, indien er zich druk opbouwt in de elco, uit te zetten waardoor een verbindingsdraad in de elco doorscheurt zodat de elco niet verder druk op kan bouwen (MAAR het dan dus NOOIT meer zal doen). De elco's in deze versterker lijken daar aardig dicht bij in de buurt te zijn gezien de bolling van de bovenkant!
Het valt me dan wel op dat ze het alle in gelijke mate hebben, terwijl ik nog nergens vrijgekomen electroliet zie (op de print rond de elco's etc..) In de meeste gevallen komt het plastic kapje gedeeltelijk los van de bovenkant door de overdruk zodra de elco aan de bovenzijde openscheurt over de daarvoor bedoelde (verdunde) naad.

Overigens moet een maximale spanning van 80Volt voor de betreffende elco's in een eindtrap met deze driver bezetting ruim voldoende zijn..

Eventueel post ik een dezer dagen wel even een foto van een opengekomen elco :-)

Maargoed, we waren aan het raden wat voor iets het is : sneaky :V
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
1-12-2004 17:33
Een elco hoeft niet te lekken als hij defect raakt. Ik heb hier meerdere (soortgelijke) elco's liggen die allemaal een mooie bolle kop hebben, niet meer werken MAAR ook niet lekken (met dank aan zo'n electroboer die zei dat die vervangende TO-220 diode precies dezelfde pinning had... Had ie ook behalve dan dat Anode en Kathode omgedraaid waren... sneaky :V ).

Je kunt dus zelfs de kennis van zo'n electroboer (winkelbediende) niet meer vertrouwen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-12-2004 19:25

Tom schreef:

en de travo is, gezien de verkleuringen en de belletjes op de behuizing,
al behoorlijk warm geweest.
Ziet er uit als roestvorming.

Is geen AB die hebben geheel links de outputs en rechts de inputs.

Martin.
kvm entertainment
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
1-12-2004 20:45
Het merk is niet zolang geleden genoemt, ochja, raad maar;
De specificatie's;
270w per channel @ 8 ohms
425w per channel @ 4 ohms
750w @ bridged mono @ 8 ohms

Die waardes zijn ook heel erg reel volgens mij, en kloppen ook gewoon.

Foto's (beetje weinig koeling lijkt het, maargoed; hij heeft nooit kuren gehad (dus zal snor zitten);
img15.exs.cx/img15/5338/versterker001.jpg
img15.exs.cx/img15/207/versterker002.jpg
img15.exs.cx/img15/4769/versterker003.jpg
img15.exs.cx/img15/5143/versterker004.jpg
img15.exs.cx/img15/3043/versterker005.jpg

Zow..

[Offtopic: Wie me moeder zien wilt, kijk op L1 televisie, op het nieuws, met de Dierenspeciaalzaak Dommel wink ;) sad :( /Offtopic]
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
2-12-2004 11:46

Mr. Edie schreef:

Die waardes zijn ook heel erg reel volgens mij, en kloppen ook gewoon.
Als ik het trafoTJE en de 2 elco's zo zie, lijken die waarden mij toch wat aan de hoge kant sneaky :V
Verder geen idee welk merk het is.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)