Forum > Licht

Aarding bij multikabels

(45 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
13-10-2004 11:05
Dat is ook nergens gezegd. Er is gezegd (onder andere door Dieter) dat voor permanente installaties andere eisen gelden dan voor mobiele installaties. En die claim klopt volgens mij. Zo is er bij de ene wel een eis van systeemkeuring en bij de andere niet.

Dat je ALTIJD grondig te werk moet gaan lijkt me logisch (alleen jammer dat het zo vaak NIET gedaan wordt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
13-10-2004 19:41

Dré schreef:

Huisinstallatie: Alle stopcontacten, buizen e.d. dienen gekeurd te zijn. Na montage moet de installatie in z'n geheel gekeurd worden.
volgens mij is een installatie keuring tegenwoordig niet meer verplicht en is het de verantwoording van de installateur / bewoner, in tegenstelling tot vroeger waar door het GEB je installatie gekeurd werd.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
13-10-2004 19:49
Je zult bij een huisinstalatie (buis, draad, wcd's) aan een aantal voorschriften moeten voldoen, anders krijg je geen aansluiting.

Gecertificeerde instalateurs mogen instalatie's zelf keuren. Echter als ze een herkeuring krijgen kan het alsnog afgekeurd worden en kan het betreffende bedrijf zijn papieren kwijt raken.
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
14-10-2004 00:18
hoi,

even ter verduideling van mijn vorige post.
waarom ik zei dat je bij een vaste installatie (in belgie) best geen muli gebruikt:
bij een vaste installatie mogen er niet meerdere stroomkringen door 1 kabel gaan.
dus wat wel mag is enkele kanalen van een dimmer door 1 multi sturen zolang deze maar afgezekerd zijn met dezelfde automaat. in diezelfde multi mag er dus geen aparte lijn van 230v mee gestuurd woren.

mvg,

dieter
BihcaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2004
Laatste: 4-10-2008
Berichten: 28
15-10-2004 10:49
volgens mij is een installatie keuring tegenwoordig niet meer verplicht en is het de verantwoording van de installateur / bewoner, in tegenstelling tot vroeger waar door het GEB je installatie gekeurd werd
Je zult bij een huisinstalatie (buis, draad, wcd's) aan een aantal voorschriften moeten voldoen, anders krijg je geen aansluiting.

Gecertificeerde instalateurs mogen instalatie's zelf keuren. Echter als ze een herkeuring krijgen kan het alsnog afgekeurd worden en kan het betreffende bedrijf zijn papieren kwijt raken.
Een keuring voor een huisinstallatie is niet meer verplicht, alleen bij specifieke verbouwingen, of op aanvraag van de eigenaar.
Wat ik heb begrepen is dat ze er wel weer mee bezig zijn, maar dat ging dan vooral om gasinstallaties. Gemeenten doen veelal nog steeds keuringen in hun eigen gebouwen, maar is dus nie meer verplicht. Wij doen bijvoorbeeld keuringen voor gemeente Spijkenisse.
Djtommie6Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 20-11-2013
Berichten: 85
22-10-2004 20:13
Keuringen zijn altijd verplicht!!
Deze worden steekproefsgewijs uitgevoerd door het
NUTS-bedrijf in een vaste installatie, heb je als bedrijf echter een KOMO keurmerk, mag je de installatie zelf keuren en aansluiten op het lichtnet

Terug naar forum Reageer (zonder quote)