Forum > Newbie Forum

filters voor bouwlampen

(65 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
22-3-2003 12:09
150 watt
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
22-3-2003 12:21
een bouwlamp kost hierzo in de kwantum en de gamma 3 euro (er is nu reclame anders iets van 5 euro)
Kost zo'n bouwlampje echt maar een paar euro? shocked 8O Dan moet ik er misschien ook maar eens een paar gaan halen...
Keljet
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
22-3-2003 18:06
komop zeg... als je een beetje proffesioneel over wilt komen, kom je toch niet met een setje bouwlampen aanlopen? parren zien er toch een stukje netter uit als van die vierkante bouwlampen!
Music is what feelings sound like...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-3-2003 18:11
Ach, dat bouwlampen stadium hebben er veel gehad.
Is gewoon een (goedkope) tussen stap voor dat iemand echte lampen koopt.
Par 56 dus.

Nadelen van bouwlampen:
* Behuizing word gloeiend heet moet dus op veilige afstand van publiek, en dubbel zo belangrijk; stabiele statieven en ophanging.
* Ze branden je kleurfilters in no time aan gort, en een konstruktie op een veilige afstand voor je filters kost ook wel wat.
* De lichtstralen zijn zo ongecontroleerd als het maar kan, je word er totaal door verblind. Een par kun je (zelfs een shortcan) redelijk richten als je er een spot beam in stopt.
* De verschillende kleuren gaan totaal in elkaar op als je er 4 naast elkaar zet.

Wij hebben nog 2 bakjes waar 4 stuks 150watt bouwlampjes in zitten.
Die bak zit er omheen voor de veiligheid. Als we ze gebruiken staan ze meestal op de grond langs de rand van de dansvloer en zo verlichten ze de vloer tussen de benen door als het ware. Op statieven zetten we ze niet meer, want ik vind het geen gezicht dat verblindende licht.

Het kost je ongeveer 35euro per par 56, maar dat heb ik liever dan € 5,- voor prut sad :(
Die lampjes die je er bij geleverd krijgt zijn zo stuk, koop dus als je het toch doe, er meteen een paar goede Philis of Osram lampjes bij.
Maar mijn advies: liever 4 goede mooie parren dan 8 van die gamma spotjes.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MUNKYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 31-3-2003
Berichten: 1
22-3-2003 18:40

Tom schreef:

Nadelen van bouwlampen:
* Behuizing word gloeiend heet moet dus op veilige afstand van publiek, en dubbel zo belangrijk; stabiele statieven en ophanging.
* Ze branden je kleurfilters in no time aan gort, en een konstruktie op een veilige afstand voor je filters kost ook wel wat.
Sorry maar in het theater heeft men horizon bakken om een wit achterdoek te belichten maar ik kan je verzekeren dat die ff wat meer watt hebben als die bouwlampjes maar daar zitten de kleurfilters er ook dicht op en die dingen gaan jaren mee.

Tom schreef:

* De lichtstralen zijn zo ongecontroleerd als het maar kan, je word er totaal door verblind. Een par kun je (zelfs een shortcan) redelijk richten als je er een spot beam in stopt.
* De verschillende kleuren gaan totaal in elkaar op als je er 4 naast elkaar zet.
Alleen het laatste moet ik je gelijk geven en kan ook mooi zijn om met maar een paar verschillend gekleurde bouwlampen mooie kleuren combi's te maken.
Waarom zou je vandaag iets doen....... Wat je morgen ook kan uitstellen!!!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
22-3-2003 20:06

MUNKY schreef:

Sorry maar in het theater heeft men horizon bakken om een wit achterdoek te belichten maar ik kan je verzekeren dat die ff wat meer watt hebben als die bouwlampjes maar daar zitten de kleurfilters er ook dicht op en die dingen gaan jaren mee.
Maar denk je ook niet dat die lampen van een totaal andere categorie zijn dan de gammalampjes? Die horizon bakken zijn beter uitgericht, betere lamp etc. En daar is de prijs ook wel naar. Daarbij kun je kiezen tussen symetrisch en a-symetrisch. Bij de bouwlampen moet je maar hopen dat het een beetje mikt.
Volgende keer Peter!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-3-2003 23:54

MUNKY schreef:

Sorry maar in het theater heeft men horizon bakken om een wit achterdoek te belichten maar ik kan je verzekeren dat die ff wat meer watt hebben als die bouwlampjes maar daar zitten de kleurfilters er ook dicht op en die dingen gaan jaren mee.
Horizonbakken zitten meestal 1000Watt lampjes in.
De kleurenfilters gaan veel langer mee om twee redenen:
of er zijn glazen filters gebruikt,
of er zijn folie filters gebruikt, maar die zitten dan wel in een speciale houder die beslist niet direct op het glas zitten.
Heel vaak worden er bij theaterspots ook geen beschermglazen gebruikt, maar is de fitting gewoon van voren open. Dit koelt veel beter.

Met Gamma bouwlampjes brand je letterlijk je folie's aan gort.
Ook heeft het te maken met het kleurnummer van de lamp, de ene is de andere nog niet. En er is ook groot verschil in de toegepaste reflector bij prof. lampen.
Wij hebben er hier nog één van 500 watt waar een echte verchroomde spiegel in zit, nou, daar durf ik gerust een gamma 1000 watter naast te zetten zonder dat je verschil ziet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
6-6-2003 11:03
Hallo,

Ik heb eens bij wijze van proef 150 watt Bouwlampen met glasverf op kleur gebracht. Het doel hiervan was op een extreem goedkope manier een beetje gekleurd licht te hebben bij een musical op een school. Echter, glasverf blijkt, zelfs als het droog is, onder invloed van warmte weer elastisch te worden en dan overal aankleven. Om nog maar niet te spreken van de enorme stank van oplosmiddelen. Het is later opgelost door iets meer geld te spenderen aan 4 Rosco extra hittebestendige kleurenfilters. Ben nu bezig raamwerkjes in elkaar te prutsen om voor de lampen te zetten. Is verre van ideaal, je hebt totaal geen mogelijkheid tot houvast en dat aluminium spuitgietwerk van de behuizing barst in no time. Ik wacht daarom maar even af of er hier nog mensten zijn met interessante gedachten hoe zoiets aan te pakken.

John
I am a TimeDriver!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
6-6-2003 11:54
He: ik heb het geprobeert, eerst had ik 4 bouwlampies gekocht (150 Watt) en dat plastic (par 56 short) uitgesneden en VOOR het glas gedaan, toen die net 10 seconden aanstond begon het platic te smelten, raakte de lamp en de lamp was natuurlijk onbruikaar daarna.

Daarna heb ik hetzelfde gedaan ALLEEN NU het plastic VOOR het glas gedaan (i.p. erachter) en dit houd hij ongeveer 5 minuten zeker vol, langer heb ik nog niet geprobeert. Veel mooier dan zelf gaan knutselen met kippengaas etc. En die lampen staan meestal (bij mij) toch niet continu aan, duz... bij de Regenboog in Heerlen heb ik gewoon gevraagd voor kleurenfilters voor de par56, short en daarin zaten 10 kleurenfilters voor maar 17,95 euro! uit 1 blaadje krijg ik ongeveer 3 stukken voor in zo'n bouwlamp... Ik heb nu 8 bouwlampen met 2 X rood, 2 X blauw, 2 X geel en 2 X oranje.

Daarna bij de Conrad zo'n apparaatje gekocht waarmee je 300 watt (4 X 300 Watt) op looplicht kon laten lopen, met instelbare snelheid voor 20 euro...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-6-2003 18:22
tja, ik heb zelf ook bouwlampen gehad. echter was de lol er al na 1 week af sad :( . er was het volgende:

op de basisschool werd ik gevraagd(toen ik zelf nog in die klas zat) om op schoolkamp te draaien. maar we hadden toen nog geen basislicht dus hebben we 4 500 watt bouwlampen gepakt en daarvoor op het glas kleurenfolie gedaan. toen wist ik nog niet dat kleurenfolie daar niet zo goed tegen kon laugh :D aan het einde van het feest was het erop vast gesmolten, kon ik met een plamuurmes die folie eraf bikken. sad :( daarna heb ik zelfbouwspots gemaakt van 50 watt. deze zitten in een pvc buis. de kleurenfolie zit nu ook 30 cm van de lamp af. en dat werkt prima, alleen de lichtopbrengst is wat minder. daarom koop ik volgend jaar parren, en een besturing met dimmpack komt over 3 weken al, dus het gaat goed komen laugh :D laugh :D laugh :D laugh :D
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)