Forum > Licht

sixbar

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
9-8-2003 22:02
idd, en heel kut vervoeren wegens grootte.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-8-2003 22:15
Het heeft ook een aantal voordelen, reden waarom wij een losse dimmer (wel dmx) hebben en vanuit die dimmer met multi's (voorzien van Harting) de truss ingaan.

Ten eerste staan je dimmers bij je in plaats van in een bar hoog in de truss. Je kan er dus makkelijk bij als er een zekeringetje uitligt of een andere storing is.

Ten tweede kunnen die barretjes vaak geen hoge belastingen aan. De goedkope Botex barren zijn niet geschikt voor 1 kilowatt-lampen, zoals wij gebruiken.

Ten derde zijn die barretjes gewoon van mindere kwaliteit dan een goede losse dimmer. Of om het anders te zeggen: er bestaan hele goede losse dimmers, er bestaan geen hele goede dimmerbarren. Ook de ontstoring van een losse dimmerpack kan beter zijn dan zo'n bar: de ontstoringsspoelen in onze dimmer passen niet eens in zo'n bar...

De bekabeling is niet een echt nadeel: je moet voor een 6-bar met 6x PAR-64 1.000 watt toch al een aardige krachtstroomkabel trekken. Dus een nadeel van een multi is er eigenlijk niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
9-8-2003 22:32
De sixbar kan gewoon in het dichtsbijzijnde stopcontakt, en de DMX kabel kun je linken van effect naar bar, naar bar enz.

Bij multikabels link je meestal maar een keer door, anders word de belasting te hoog.
Voor de volgende set trek je weer een nieuwe kabel vanaf je stage blok. Uiteindelijk heb je dus veel meer metertjes kabel nodig. En idd, multikabel neemt meer plaats in in de auto, is zwaarder, en is lastiger op te rollen. Ook is het een stuk duurder, en heb je er eerder kontakt problemen mee dan een DMX kabeltje. Er zitten eenvoudig weg meer aders in, dus meer kans op dat er iets los gaat. De stekker is ook een heeeel stuk groter, dus die blijt meer achter dingen hangen als je je kabel aan het opruimen bent.
Wij hebben een stuk of 15 multikabels, en daar zit ongeveer 200 meter in!
Met DMX zouden we met de helft van de lengte toe kunnen denk ik.

Nee, dan liever als je de keuze hebt DMX!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
10-8-2003 15:15

Victor schreef:

Het heeft ook een aantal voordelen, reden waarom wij een losse dimmer (wel dmx) hebben en vanuit die dimmer met multi's (voorzien van Harting) de truss ingaan.
*KNIP*
Ten tweede kunnen die barretjes vaak geen hoge belastingen aan. De goedkope Botex barren zijn niet geschikt voor 1 kilowatt-lampen, zoals wij gebruiken.
tja, dan heb je het ook ergens over, 1 kw parren. normaal pakken we 300 of 500 watt. daar zijn die barren voor gemaakt. en de gemiddelde dimpack ook. maarja, dan MOET je idd wel met grote dimpacks aan de sleep. daarom zul je mij niet gauw met een 1kw par in mijn show zien. alhoewel, geen 4 dan. want 2 op een 4 kanaals dimpack kan WEL. ze kunnen per kanaal 5A hebben. dus 2 kanalen een 1 kw'er en de andere 2 kunnen dan 800 watt zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-8-2003 18:16
Een gewoon dimmpack is 4x5 ampere,
en daar kunne dus probleemloos 4 1kwers op.
Het zal niet vaak voorkomen dat ze alle vier vol branden, en als het gebeurd, dan houd de 16a zekering het makkelijk een uurtje vol laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
10-8-2003 21:26
In een ander topic zegt Dré dat die T4-barren eigenlijk niet zwaarder belast moeten worden dan met (iirc) 500 Watt per kanaal. Ze hebben daarvoor meen ik ook geen CE-goedkeuring, omdat ze met te zware belasting teveel storen.

Bovendien is 4x 1.000 Watt ruim 17 ampère en dat mogen ze al helemaal niet hebben.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-8-2003 22:25
Dat hangt er van af welk type,
deze www.new-line.nl/v/2294
is 5 a per kanaal, en hij zal er gerust niet uitvliegen als je 1 a over de limit heen gaat.
De praktijk is dat je zelden alles "full on" hebt staan, en dan nog is 5 ampere 1150 watt en 16 a is net niet 4000 watt, maar de 16A stop vliegt er pas uit bij een continue belasting van ongeveer 24 ampere.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
10-8-2003 22:41
ik sleep liever die multiekabels,
dan 25 meter 63 a krachtkabel shocked 8O . dat kost je pas je rug.
maar ik help wel eens een kenis van mij die heeft zijn dimmerspacks gewoon analoog, gewone baren, en dat werkt prima, hij heeft dan 1 losse dmux(omzetter analoog digitaal), en 1 36 kanaals dimmerrack, 4 x 6 dmx dimmerpacks van 2.5 kw per kanaal en nog 2 analoge dimmerpacks, en er komt nog 12 kanaals switchpack bij die op een dmux onderin de case hangt. dat werkt echt goed bij storing kun je er zo bij, en 2.5 kw per kring(hoewel we er nooit meer dan 2 kw op doen).
ja de kabels wegen wel wat, maar geen baretjes die ook weer lastig worden vervoert met par 64.
en voor de multies gewoon een grote kabelcase.

maar als je nu wat zou moeten aanschafen, dan zou ik toch voor dmx dimmerpacks gaan, maar wel gewone grote.
soms zit het mee, maar meestal tegen
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-8-2003 14:20

Tom schreef:

Dat hangt er van af welk type,
deze www.new-line.nl/v/2294
is 5 a per kanaal, en hij zal er gerust niet uitvliegen als je 1 a over de limit heen gaat.
De praktijk is dat je zelden alles "full on" hebt staan, en dan nog is 5 ampere 1150 watt en 16 a is net niet 4000 watt, maar de 16A stop vliegt er pas uit bij een continue belasting van ongeveer 24 ampere.
tja, als je nou een toneelstuk moet belichten, moeten de lampen continu branden. liever een lagere belasting dan dat ze toestaan. want ik wil niet hoeven letten op: oh, terug houden anders knallen de stoppen eruit. daarbij komt nog dat een gemiddeld huis automatische zekeringen heeft. die knallen er dus op 16,3 ampere(geloof ik) uit. gaat dus niet werken.

ook is zo'n dimmer gebouwd om max 16 ampere te verwerken. ik heb zelf ook zo'n dimmertje en er zit een 1,5 mm2 snoer aan. dus ook die wordt warmer dan normaal. ook kunnen de printbanen te klein zijn waardoor je dimmer overbelast raakt en het begeeft.

kortom, ik gooi max 800 watt op 1 kanaal
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VbarieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2003
Laatste: 13-2-2006
Berichten: 17
16-8-2004 15:27

martijn schreef:

Tom schreef:

Dat hangt er van af welk type,
deze www.new-line.nl/v/2294
is 5 a per kanaal, en hij zal er gerust niet uitvliegen als je 1 a over de limit heen gaat.
De praktijk is dat je zelden alles "full on" hebt staan, en dan nog is 5 ampere 1150 watt en 16 a is net niet 4000 watt, maar de 16A stop vliegt er pas uit bij een continue belasting van ongeveer 24 ampere.
tja, als je nou een toneelstuk moet belichten, moeten de lampen continu branden. liever een lagere belasting dan dat ze toestaan. want ik wil niet hoeven letten op: oh, terug houden anders knallen de stoppen eruit. daarbij komt nog dat een gemiddeld huis automatische zekeringen heeft. die knallen er dus op 16,3 ampere(geloof ik) uit. gaat dus niet werken.

ook is zo'n dimmer gebouwd om max 16 ampere te verwerken. ik heb zelf ook zo'n dimmertje en er zit een 1,5 mm2 snoer aan. dus ook die wordt warmer dan normaal. ook kunnen de printbanen te klein zijn waardoor je dimmer overbelast raakt en het begeeft.

kortom, ik gooi max 800 watt op 1 kanaal
Ik heb de Lite-works PB-4-DMX dimmer bars maar daar zitten ten eerste 2,5 mm² draaden in voor hoofdstoom. Er zitten 6,4 ampere zekkeringen in. En de kabel die er uit komt is een kabel met 3 x 2, mm En de dimmers die er in zitten. Gebruiken 16 ampere spoelen meschien iets minder maar er zit in ieder geval 2,5 mm spoelen in En de triac's zijn ook 16 ampere dus die 1000 watt lampen kan ik makelijk aan alleen zit je met de automatische zekkeringen.
Of je moet een 3 fase verdeel blok begruiken waarbij je 20 ampere per shuko kan gebruiken.

Terug naar forum Afgesloten topic