Forum > Geluid

Probleem met verschil tussen 2 setjes boxen

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BackupmasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2003
Laatste: 7-3-2003
Berichten: 2
27-2-2003 23:06
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 8-6-2005 12:16
Ik zie in de specifactie van deze twee combinaties van een Fullrange speaker systeem en een woofer erbij een heel groot verschil in prijs.... De goedkopere set lijkt beter te zijn door met een beetje minder watt 1 of twee decibel meer te geven en voor de helft van de prijs minder ? Maar is dit ook echt zo ? Kan iemand mij deskundig advies geven over dit probleem ? Deze set wil ik gaan geruiken in cominatie met de versterker DP 5000 specificaties zijn hier te vinden https://www.master-audio.com/index/mad/amplifica/a3presen.htm . Deze set moet kei hard knallen en is bedoeld voor een hardhouse feestjes van rond de 500 mensen...Mischien wil ik de goedkopere set (dus 2 fullrange en 2 sub voor links en recht) wel 2x kopen en nog een versterker erbij als er dan toch verschil in zit bij punten waar ik niet aan gedacht heb? is dit dan een slimme keuze? want dan ben ik nog steeds goedkoper uit? Of is die andere set dan evengoed nog harder/beter van kwaliteit ofzo..........

Dure set
Fullrange: 1588,-
Subwoofer 1153,-
------
2741,-

Totaal=2 x 2741= 5482,-

Goedkope set:
Fullrange: 399,-
Subwoofer 319,-
------
718,-

Totaal=2 x 718= 1436,- incl. btw

PS 30
Kosten € 1588,- excl btw.

https://www.master-audio.com/castella/mad/pictures/ps30.jpg


Specs:https://www.master-audio.com/index/mad/speak/d1-2.htm

SW18B
Kosten € 1153,- excl btw.

https://www.master-audio.com/index/mad/pictures/sw18b.jpg

Specs:https://www.master-audio.com/index/mad/speak/d2-2.htm

--------------------------------------------------------------------------------------

DAP A-215 speaker
Kosten € 399,0 incl btw.

https://djdj.nl/cat/d3257.jpg

Specs:
15 inch (2x) and 1.4 driver

Components: 15"/1" 2-way Fullrange. 2x 15" LF driver, 1x 1" HF compression driver
Frequency Range: 45Hz - 19KHz
SPL (1W/1m): 102 dB
Power Handling: 600 W/rms 900 W/prog
Nom.Impedance: 4 ohms
Dispersion (H x V): 60° x 60°
X-over Frequency: 300 / 1800 Hz
Weight (Kg): 43

DAP A-18B
Kosten € 319,0 incl btw.

https://djdj.nl/cat/d3262.jpg

Specs:
18 inch subwoofer

Components: 18" Bass, hornloaded 1x 18" LF driver
Frequency Range: 35Hz - 300 Hz
SPL (1W/1m): 102 dB
Power Handling: 500 W/rms 900 W/prog
Nom.Impedance: 8 ohm
Dispersion (H x V): omni directional
X-over Frequency: 150 Hz (optional passive X-over)
Weight (Kg): 46,5
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
27-2-2003 23:16
Holla ! Pas op ! Je vergelijkt appelen met peren !

Het master setje zal zeker en vast een beter geluid geven dan die DAP kasten (nieuwe serie, heb ze nog niet gehoord, maar zal weeral DAP kwaliteit zijn aangezien de prijs).

Ik zou zeker voor het master setje gaan, maar zelf met dat setje (of dubbele DAP), kan je nooit 500 man aan (zeker als het "hard moet knallen" en nog erger, voor een House feesie). Huur gewoon een lekker setje, en klaar is kees !

Kopen mag je ook doen, maar je zal (denk ik) teleurgesteld zijn.
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
BackupmasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2003
Laatste: 7-3-2003
Berichten: 2
27-2-2003 23:38

powersound schreef:

Holla ! Pas op ! Je vergelijkt appelen met peren !

Het master setje zal zeker en vast een beter geluid geven dan die DAP kasten (nieuwe serie, heb ze nog niet gehoord, maar zal weeral DAP kwaliteit zijn aangezien de prijs).

Ik zou zeker voor het master setje gaan, maar zelf met dat setje (of dubbele DAP), kan je nooit 500 man aan (zeker als het "hard moet knallen" en nog erger, voor een House feesie). Huur gewoon een lekker setje, en klaar is kees !

Kopen mag je ook doen, maar je zal (denk ik) teleurgesteld zijn.
Maar hoe moet ik dat dan zien met die decibel meting? liegen ze bij dap dan over het iets hogere verschil in het aantal decibel ?
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
27-2-2003 23:44
Bij DAP zal het zeker niet echt tiptop in orde zijn qua meting (zal zeker full space meting zijn, mag je dadelijk al 6 dB aftrekken, en je weet nog niet op welke fq ! ).

Bij Master zal het wel beter zijn !
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
28-2-2003 09:48
1) met geen van deze sets zal je "knallen" voor 500 man. Eerder 50 man.
2) deze specificaties zeggen niks over hoe je geluid klinkt, hoe ver het laag draagt, of het strak is etc.
3) een sub (van DAP) voor *dat* geld die echt 500W continu kan hebben én ook nog eens laag weergeeft vanaf 35Hz? Vind je zelf niet dat dat een beetje *te* mooi klinkt?
4) onder andere op dit forum is al eerder vastgesteld dat de specificaties van DAP moeten meestal met een forse korrel zout worden genomen. Als ze al niet compleet gelogen zijn.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-3-2003 01:55
ik ben op een feestje geweest met oud & nieuw, hier stonden dap "audio" boxen.
de specs mag je met een klontje zout nemen. let op het frequentie bereik, er staat vaak -3, -6 of erger bij (verdubbeling van het vermogen geeft 3 dB extra)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
8-6-2005 12:06
Iedere keer verbaas ik me weer over het feit dat mensen meningen geven zonder deze kasten eens stevig aan de tand te hebben gevoeld, maar hun mening geven over " het een keer gehoord te hebben" of "van een vriend die ze had" . In mijn ogen een beetje erg subjectief.

Ik heb de Dap A-215 kasten met de A-18b. In heb begin was ik er niet over te spreken maar dit werd door een aantal aspecten veroorzaakt t.w.;
- net over gestapt van een andere set speakers ( gehoorgewenning )
- overgestapt naar andere versterkers en mengpaneel
- ik gebruikte geen EQ of ander effecten

DAP A-215
Inmiddels heb ik een Behringer DEQ1024 en ben ik met de instellingen gaan spelen omdat ik het rendement in het begin "magertjes" vond in verhouding met de kast. Te weinig bas en teveel schreeuwerig hoog. Door met de EQ te spelen zit er een meer dan acceptabel laag in en van het hoog zijn de "scherpe" kantjes eraf. Het hoog is zeker bij spelen in de buitenlucht nodig, maar voor binnenopstellingen nog steeds iets aan de agressieve kant. Misschien kan er meer met filtercomponenten te wijzigen nog iets beter resultaat behaald worden.

Dap A-218
Fijne kast met een mooie lage weergave. Door het ingebouwde filter is hij fullrange aan te sturen. Echter ik stuur hem via een actieve X-over en heb de filters verwijderd zodat hij beter presteert.

De A-215's voed ik met een Behringer EP2500 en hou hem net uit de clip en dan draagt het zelfs in de buitenlucht goed.
De A-18B's voed ik met een Behringer EP2500 welke ik in bridge heb staan en de kasten parallel ( dus Rv is dan 4 ohm )zodat ik, volgens de spec., er 2400 watt rms uit peuter. Ook hier let ik er op de clip en zorg dat ik hier niet inkom.Ik bied dus beduidend meer vermogen aan dan de 500 watt rms welke hij mag hebben en ben nog niet in de problemen gekomen. De versterker laat dit zeker niet onberoerd en de afgevoerd lucht is dan ook zeker warm/heet te noemen.

Mijn ervaring is nu ( na ongeveer een keer of 10 een avond mee gedraait te hebben ) en er thuis flink mee experimenteer, dat ondanks dat hier DAP op staat een goed geluid wordt geproduceerd dat behoorlijk strak klinkt met zeker een goed rendement. Voor deze bedragen krijg je behoorlijk veel waar voor je dure euries.

Jammer voor deze fijne speakers dat mensen met hun ogen luisteren en niet met hun oren.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
8-6-2005 14:09
1 x bewerkt. Laatst door Ferdy op 8-6-2005 14:13

HR Sound schreef:

Iedere keer verbaas ik me weer over het feit dat mensen meningen geven zonder deze kasten eens stevig aan de tand te hebben gevoeld, maar hun mening geven over " het een keer gehoord te hebben" of "van een vriend die ze had" . In mijn ogen een beetje erg subjectief.
...
Jammer voor deze fijne speakers dat mensen met hun ogen luisteren en niet met hun oren.
Maar jij kickt nu ook een topic dat al 2 jaar oud is en waarvan niemand op dat moment de DAP speakers had uitgeprobeerd want die waren destijds net nieuw!
Neemt niet weg dat DAP, in tegenstelling tot een paar jaren terug, nu met leuke spullen op de markt komt.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
8-6-2005 14:47
Klopt dat ik nu pas reageer, ik gebruik ze zelf nog niet zo heel lang,vandaar dit late antwoord. Andere forummers kunnen mijn gebruikerservaring misschien als nuttig ervaren, ook nog na langere tijd. Ik zie dit echter onder veel onderwerpen terug en dit zorgt ervoor dat de vraagsteller geen objectieve informatieve krijgt hetgeen natuurlijk jammer is.

BTW: niets is zo smaakafhankelijk als geluid. Wat ik prachtig vind, kan een ander als foei-lelijk ervaren en vice versa natuurlijk.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
FonzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 16-5-2008
Berichten: 26
8-6-2005 18:27
Ik wil jou DAP setje wel eens naast mijn HK/EV of een Master of een JBL setje horen. Kijken wat je er dan van vindt....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)