Forum > Geluid

Super OEM pitchbereik issue

(61 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
Hein_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2004
Laatste: 23-5-2004
Berichten: 2
23-5-2004 11:07
Ja, ik ben het met Patrique eens. Mijn tafels (stanton str8-60) zijn voorzien van een 10 procent pitch en de schuif is net zo lang als bij een technics. Ik moet dus om dezelfde correctie te maken m'n schuif een kleiner stukje verplaatsen dan bij een 8% pitcher. Dit verschil lijkt klein, maar is zeer zeker merkbaar. Voor een vervolg draaitafel is het voor mij dan ook een pre als de tafel voorzien is van een 8% optie (of alleen 8%).

Groeten,

Hein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 9489
23-5-2004 12:18
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-5-2004 16:51
Ach, jullie boffen maar dat de moderne muziek veel minder vocals bevatten.
In mijn tijd was elk nummer voorzien (op een hele enkele uitzondering na) van vocals.
Als je dan te veel pitch gebruikt,
eindig je steeds met the smurfen, of met Kamahl razz :p
Ik denk dat Reind er niet ver vanaf zit met zijn 5%.

Ennne;
"super pitch" vind ik ook een beetje een teken van zwakte,
het toont dat je niet genoeg muziek kent om een fatsoenlijke overgang te maken....
Net zoals spinnen/breaken, als het fout gaat......
Maar dat is mijn mening.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 12:32
2 x bewerkt. Laatst door Frisbee op 23-5-2004 12:57

Patrique schreef:

De super-oem's hebben 10% pitchbereik (op de stanton st-150 na dan, maar die valt buiten het budget). Eerder wilde ik de stanton st-90 kopen, ondermeer vanwege dus de 'compatibele' pitch.
Ik heb een paar weken terug op 2 Stanton st-90's gedraait, wat een waardeloze dingen zijn dat zeg...

- speling op de arm -> naald sloeg steeds over
- anti-skating werkte niet
- platen bleven niet strak lopen, ik zou niet weten hoe dat komt (wrms van 0,2%??) maar het was een drama vergeleken met mn SL's
- pitch schuif voelt wat gammel aan

Het enige voordeel was de kracht van de motor, dat viel me reuze mee, maar voor de rest is het nix. Zelf ben ik begonnen met de STR8-60... die was precies hetzelfde op de kracht van de motor na. Deze is dan nog een stuk duurder maar draait niet veel beter.
Je was er misschien al uit dat je deze niet wilde kopen maar ik zeg het toch ff wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 13468
23-5-2004 12:34

hein_ schreef:

Ja, ik ben het met Patrique eens. Mijn tafels (stanton str8-60) zijn voorzien van een 10 procent pitch en de schuif is net zo lang als bij een technics. Ik moet dus om dezelfde correctie te maken m'n schuif een kleiner stukje verplaatsen dan bij een 8% pitcher. Dit verschil lijkt klein, maar is zeer zeker merkbaar.
Wat zullen de DJ's die moeten mixen op een Denon 2000 (of hoger) dan een pech hebben.... 8% pitch range op een schuifje van 6cm lang. En TOCH krijgen ze het voor elkaar om daarmee retestrakke overgangen te maken (in de 8% range aangezien de 4% range vrijwel altijd net even te kort schiet).

Het zou in principe mogelijk moeten zijn het programmeerbare deeltal te veranderen. Het zou zelfs kunnen dat je dit kunt jumperen in de draaitafel zelf. Het zou ook kunnen dat het ingesteld is in de firmware van de draaitafel. In dat laatste geval wordt het HEEL moeilijk de pitch range te veranderen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 12:41

hein_ schreef:

Ja, ik ben het met Patrique eens. Mijn tafels (stanton str8-60) zijn voorzien van een 10 procent pitch en de schuif is net zo lang als bij een technics.
Ik heb ook 2 van die tafels gehad. Moet je voor de grap eens (met een cd-speler) testen hoe snel het nummer gaat als je je draaitafel op 10% zet. wink ;)
5% op de Stanton is al sneller dan 8% op een SL-1200. (met het 0 punt optimaal afgesteld)

Afgezien van de schaal van de pitch kunnen er alsnog afwijkingen ontstaan tijdens het draaien. Daar heb je denk ik eerder last van > Hoe gevoelig is de motor voor invloeden van "buitenaf" (de massa van het plateau/plaat etc.)
PatriqueStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2004
Laatste: 11-6-2004
Berichten: 5
23-5-2004 13:13
Als wat Frisbee zegt waar is (5% bij Stanton is 8% bij technics)... dan is dat hoogstwaarschijnlijk 1 van de nuttigste opmerkingen in dit topic, aangezien ook ik nu met Str8-60 draai... en me dus blijf verbazen over het verschil in werking mbt pitch tussen str8-60 en SL...Dat zou een nieuw licht op de zaak werpen en weleens de mede-oorzaak van mijn wens, om 8% pitch te willen, kunnen zijn.

De, in mijn ogen, ietwat sarcastische richting hein_ begrijp ik niet helemaal, aangezien ook hij gewoon perfectionistisch is. toch welbedankt dré voor de info. Mocht ik op korte termijn 2 decks, misschien 3, bij je willen kopen, kun je me dan alvast vertellen of je mogelijkheden ziet deze klaar te maken met een 8% bereik? Hope so!

Beetje offtopic, maar wel related: hoeveel is er bekend over de verschillende nulwaarden van draaitafels? Ik bedoel: als je 5 verschillende tafels naast elkaar zet op de 0, hoeveel verschil zit er dan werkelijk in de tafels, uitgaande van de Technics SL als standaard. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om 33rpm en 45rpm te realiseren..

Groet, P.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 13:20
Pitch stand en waardes verschillen gewoon per draaitafel. Ik heb SL's gezien die net de 6,8 haalden en ik ken ze ook (waarvan ik zeker weet dat er niet mee gekloot is) die er overheen gaan met 3 tiende.

Zelfs bij mijn OEM bakken zit er verschil in.

Nul punten zijn overigens wel zo goed als altijd gelijk. Die worden 99 van de 100 keer namelijk geregeld door een quartz gedeelte wat veel minder afwijkingen vertoont als het occilatortje waar de pitch schuif gebruik van maakt. Zodra je hem namelijk op 0 zet word de pitch fader ff los geschakeld zeg maar.

Maar het moet geen reet uitmaken zolang de snelheid van de draaitafel maar wel stabiel is. Dat is namelijk het enige belangrijke en of ie dan 7,2 of 8% haalt zal mij persoonlijk weinig boeien. Ik heb mezelf namelijk aangeleerd om gewoon niet boven die 5% uit te komen en als je jezelf dat aan leert kom je ook niet voor problemen te staan.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Hein_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2004
Laatste: 23-5-2004
Berichten: 2
23-5-2004 13:26
Een simpele test:
Plakkertje op de platter geplakt, stopwatch erbij.. en tellen maar.

Conclusie: mijn stanton 8-60 is inderdaad wat aan de rappe kant :)
op 0% blijven de ledjes keurig op hun plek, tellen niet nodig lijkt mij.
op 5% meet ik +/- 36,5 rpm (1 minuut lang geteld, lijkt me nauwkeurig genoeg)
op 8% meet ik +/- 38 rpm
op 10% meet ik +/- 40 rpm

wow.. 10% van 33 rpm moet 36,3 rpm zijn. Op 5% blaast de 8-60 dit al voorbij! Tegen de 40 rpm is ook geen 10%, nee, dat is maar liefst 20% pitch. Dit is geen vogel, dit is geen vliegtuig.. dit is SUPER STANTON.. lol.

Ok, ik ben overtuigd. Een 'normale' 10% pitch zou dus prima werken.

Greetz,

Hein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 13468
23-5-2004 18:26

Patrique schreef:

De, in mijn ogen, ietwat sarcastische richting hein_ begrijp ik niet helemaal, aangezien ook hij gewoon perfectionistisch is. toch welbedankt dré voor de info.
Ahum... Stel dat iemand (die je niet kent) zegt dat het niet nauwkeurig mixen is met een systeem waar je zelf al zo'n 15 jaar (uit je 25+ jarige DJ loopbaan) PERFECTE overgangen mee kan maken... Hoe zou je dan reageren? Juist. Met enig ongeloof in de richting van die andere persoon...

Anyway. Bleek dus dat z'n STR8-60 niet bepaald een 10% pitch range had maar eerder een 20% pitch range (andere koek dus). Zelf trouwens nooit onderzocht (komt ook doordat ik de STR8-60/RP-2000/Q-20 nogal beneden de maat vind).
Mocht ik op korte termijn 2 decks, misschien 3, bij je willen kopen, kun je me dan alvast vertellen of je mogelijkheden ziet deze klaar te maken met een 8% bereik? Hope so!
Nee, helaas. In verband met garantie EN de minimale support van deze OEM inkopers is dit niet aan de orde. Bij merken zoals Ecler, A&H e.d. modden we erop los (met full support van de importeur en zelfs de fabrikant) MAAR bij die producten gaat het om de kennis en NIET om wie de laagste prijs heeft. Grote nadeel van een "mod" is dat er EN nogal wat tijd in gaat zitten om te onderzoeken wat mogelijk is (zeker zonder support van fabrikant/importeur) EN de kans dat een concullega ermee vandoor gaat (...) is helaas ook niet bepaald klein.
Beetje offtopic, maar wel related: hoeveel is er bekend over de verschillende nulwaarden van draaitafels? Ik bedoel: als je 5 verschillende tafels naast elkaar zet op de 0, hoeveel verschil zit er dan werkelijk in de tafels, uitgaande van de Technics SL als standaard. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om 33rpm en 45rpm te realiseren..
De STR8-60/Q-20/RP-2000 (allemaal dezelfde motor/chipset) is het vrij slecht geregeld (nulpunt kan zo 1% afwijken van de correcte waarde). Bij de Q-30/STR8-80/RP-4000/RTX 4.5 (wederom dezelfde chipset/motor) wordt het nulpunt bepaald door een kristal (<0.1% afwijking van correcte waarde).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 13468
23-5-2004 18:30
PS: Het is wel iets dat ik eens steekproefsgewijs kan controleren bij de diverse draaitafels. Gewoon een 1kHz testplaatje pakken, freq. counter aan de uitgang en testen maar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)