lampjes in een disco
(46 reacties. Pagina 2 van 5)Moderator(s): Dré
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 24-6-2002 23:07 |
Admin schreef: Als jij nu achterhaalt wie ook weer de importeur was (want ik ben het ECHT vergeten) dan kijk ik wel even wat de prijs ook alweer was.Die zitten volgens mij in Amsterdam, maar ik heb ook gehoord dat ze verhuist zijn. Importeren o.a. Pulsar en hebben ook een eigen import van statieven. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 25-6-2002 00:44 |
Tom schreef: Is dat niet Toverli?Op de lightprocessor site kon ik de importeur ook al niet vinden. Reden dat ik het zelf niet weet is vanwege "grijze" import (mijn Q-commander komt rechtstreeks uit Engeland...). Toch wel jammer, die aftakeling van hersencellen | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 25-6-2002 19:55 |
Admin schreef: Toch wel jammer, die aftakeling van hersencellenTake the red pil, en step out of the Matrix......... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 26-6-2002 20:04 |
Dre, Ik heb net een mailtje naar lightprocessor gestuurd dus als het goed is weet ik binnenkort wie de dealer hier in Nederland is. Maar wat bedoel je met "lightjockey is het amateur stadium voorbij". In mijn wereld heb je echt een desk nodig en geen PC voor een effectieve live show. Er zijn mischien mensen die er anders over denken maar vertel mij de voordelen van lightjockey, ik kan ze niet bedenken (vanuit bedienings oogpunt gezien) | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
TiemenStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-4-2002 Laatste: 25-3-2007 Berichten: 142 | 26-6-2002 20:37 |
1 x bewerkt. Laatst door Tiemen op 26-6-2002 20:37 In mijn wereld heb je echt een desk nodig en geen PC voor een effectieve live show Ola....Dan moet je toch es uitleggen wat jou wereld is...Natuurlijk ga je LJ niet gebruiken voor live-optredens of zoiets. Maar het gaat toch over een disco/club? Dat is niet zo'n speciale wereld hoor. Ik ga 1 voorbeeld geven waarom het wel es handig zou kunnen zijn...Je moet me es uitleggen hoe je op de tafeltjes die genoemd zijn mooie bewegingen laat maken die niet iedere 10 sec weer exact dezelfde zijn. Misschien zou je dit een voordeel kunnen noemen van LJ, maar ja, wie ben ik...Tiemen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 26-6-2002 21:15 |
Ik denk dat we Tiemen even met de haren mee moeten aaien en dat hij daarna alsnog met een pareltje van een reactie komt (dat hoop ik tenminste ;-) Voor dixo gebruik is LightJockey BEST wel een optie (AFAIK). Voor de oude rotten onder ons kun je er zelfs een fader tafeltje aan hangen (via een insteekkaart). Maar voor dixo gebruik wil je het juist zo SIMPEL mogelijk (tenzij er elke avond een aparte LJ ingehuurd gaat worden). Het KISS (Keep It Simple Stupid) concept zal ook hier werken. Gewoon een paar buttons waaruit gekozen kan worden. Bijvoorbeeld: - Slowdance. - R&B - Disco - Trance - Hardclub - Gabber. Lekker makkelijk! Je kunt de "die hard" dan altijd nog een optie geven om alles te beinvloeden (maar de ongetrainde DJ die maar net de aan/uit schakelaar kan vinden zal je waarschijnlijk dankbaar zijn ;-) Om te voorkomen dat je na een paar minuten denkt "hé, dat heb ik al eens voorbij zien komen" gebruik je (net als op de Q-comm.) layered chases. Chase voor gobo, shutter, XY, Color, Par, Effect ring etc. etc. Allemaal een eigen klok, sommigen misschien aan de audio. Zo zou ik het in ieder geval indelen (en zo GA ik de Q-commander ook indelen ALS ik er eens een keer tijd voor heb (momenteel zitten de chasejes die wij erin gezet hebben (een PAAR JAAR GELEDEN) er nog steeds in)). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TiemenStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-4-2002 Laatste: 25-3-2007 Berichten: 142 | 27-6-2002 08:25 |
1 x bewerkt. Laatst door Tiemen op 27-6-2002 08:25 Roflmfao...LJ (ga ik vanaf nu deze afkorting gebruiken anders veel te veel typwerk ) wordt inderdaad door veel mensen beschouwd als "een kinderspeeltje". Het is een softwarepakket, en sowieso hebben softwarepakketten in vergelijking met tafels een amateuristischer uitzicht. Toch heeft LJ ondertussen een wereldfaam en is het een van de meest gebruikte sturingen in clubs ter wereld (ik spreek niet over grotere discotheken). Alles heeft altijd zijn voordelen en nadelen, en je moet daar een evenwicht in zoeken. Een goedkopere lichttafel heeft faders, maar niet zo'n uitgebreide opties als LJ, en LJ heeft de opties maar dan geen faders. Algemeen beschouwd is het gewoon zo dat het aantal nadelen omgekeerd evenredig is met de prijs...Dus je moet zelf afwegen welke opties je meest nodig hebt en wat je ervoor wilt betalen. Misschien eerst het faderprobleem uit de wereld helpen...Er zijn verschillende mogelijkheden met LJ : PCI kaart met 512uit/512in, PCI kaart met 2048 kanalen, USB met 512 kanalen, PCMCIA 512/512 kanalen. Een goede optie is de PCI 512/512 kaart, dan kan je dus een DMX-in gebruiken om een simpel 24-kanaals schuiverpaneeltje op aan te sluiten en heb je de faders. Wat je dan kan doen met die faders is ze rechstreeks patchen naar DMXuit (bvb rechtstreeks strobo bedienen), intensiteiten van bepaalde groepen aan toewijzen, snelheid van bewegingen toewijzen, sequencies toewijzen, enz. kortom heel flexibel. De werking van LJ zelf ga ik hier niet beginnen uitleggen, je kan de full-version gewoon downloaden van Martin site. Maar uit eigen ervaring weet ik wel dat je zeker faders nodig hebt, daar zal ik niet over kibbelen. Een tafel met LJ vergelijken zou ons nogal ver leiden, gewoonweg omdat er zoveel verschillende tafels bestaan en er zoveel doelgroepen zijn dat dat een beetje te gecompliceerd wordt. Mijn eigen gebruikerservaringen met LJ zijn nogal uitgebreid en ik heb er weinig negatiefs over te vertellen. Met het argument afkomen dat een computer veel te crashgevoelig is, veeg ik resoluut van tafel: als je pc zuiver dient voor LJ (geen 37 games geinstalleerd + nog een netwerkkaart erin) dan zal die pc nooit crashen. Je hebt trouwens tafels als Case of Avolites die veel meer durven crashen dan een pc...LJ kan je ook niet echt moeilijk noemen, de meeste tafels zijn veel moeilijker te programmeren. En het is zo dat je op je computerscherm direct al je gobos, kleuren, bewegingen ziet, wat een niet te onderschatten voordeel is. De expliciete vraag om veel faders vind ik trouwens nogal raar, tegenwoordig zitten op alle tafels minder en minder faders. Vroeger had je inderdaad bvb. de Sirius van Zero88 met een 60tal faders, maar nu kom je dat gewoonweg niet meer tegen, behalve bij grotere theatertafels. Al je verschillende effecten onder verschillende sequences laten lopen en die elk een andere snelheid geven zal inderdaad niet constant hetzelfde geven, maar het ging me vooral om de bewegingsmacros die je in LJ kan gebruiken. Ik heb ook nog dagen kleine paneeltjes zitten programmeren, maar met LJ programmeer je zoiets in 5 minuutjes. Maar het is natuurlijk wel zo dat je best iemand LJ laat bedienen, en bij een klein paneeltje programmeer je er een showtje in, zet je schuiver open, and that's it...Het is veel goedkoper op de manier zonder lichtman, maar als je later ooit toch iemand een paar avonden in de week wil laten licht bedienen, dan ben je niks met dat paneeltje. Want ik zie niemand 8 uur lang achter zoiets staan. Met LJ daarentegen is dat erg goed te doen om live in te grijpen, nog wat bij te pogrammeren, enz... Het ging me hier niet om iemand te overtuigen tot het kopen van LJ, ik heb geen aandelen in Martin of whatever, maar het ging me gewoon om wat vooroordelen van mensen die totaal niet geinformeerd zijn uit de wereld te helpen. Je mag LJ nog zo amateuristisch noemen als je wil, volgens mij is het vooral het te besteden budget die bepaald welke tafel of paket dat je koopt. En in dit geval is LJ volgens mij gewoon te duur. Tiemen | |
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 27-6-2002 19:25 |
Een interessant verhaal Tiemen maar je hebt me niet echt overtuigt. Als je een ECHTE tafel gewend bent en je leert na verloop van tijd nog een paar andere dan kun je in "no time" een andere tafel leren en bedienen. (Just RTFM) Verder is de installatie waar ik het over hebt met een vaste lichtman, die behoorlijk veeleisend is,(Ikke), Mischien een beetje kortzichtig van mij maar je kunt me op geen manier overtuigen van het voordeel van een PC op een live tafel. Als de DJ erg veel gebruik maakt van breaks, dan kan ik door twee fader naast elkaar met twee verschillende chases te programeren kan ik dus met 1 hand van chase wisselen terwijl ik de ander hand vrij heb voor b.v.b. de strobe of kleur en gobo wisselen (of biertje drinken of sigaretje roken ) Wat dre ook al zei is dat je een tafel ( of desk) zelf in kan richten over hoe je wat waar wilt programeren met welke snelheid of variabel, kortom onbegrensde mogelijkheden mits je de goeie desk hebt voor jou doeleinde. Met een desk kun je een scan veranderen in een volgspot kan lightjocky dat ook? Groet Douwe | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
TiemenStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-4-2002 Laatste: 25-3-2007 Berichten: 142 | 27-6-2002 19:35 |
Met een desk kun je een scan veranderen in een volgspot kan lightjocky dat ook? Op een tafel is het moeilijker om een scan of mh als volgspot te gebruiken dan met pc...Ik heb het trouwens gezegd, het gaat me niet om iemand te overtuigen, het gaat me erom dat veel mensen er het fijne niet van weten en er dus het verkeerde van denken (zoals nu weer blijkt). Tiemen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 27-6-2002 23:31 |
Deze discussie doet me sterk denken aan de vinyl/cd discussie. Beide partijen weten zeker dat ze gelijk hebben terwijl in het ecchie de waarheid altijd in het midden ligt ;-) Kiezen tussen een PC met Lightjockey software, een 512/512 kaartje (totaal een redelijk bedrag) of een Q-commander met een input extender... Hmmm. Ik denk dat ook ik voor de Q-comm. zou gaan. MAAR... Net als Douwe ben ik een "oud beestje". Het is verschrikkelijk moeilijk een oud beestje iets nieuws te leren. Ik weet nog dat, toen CD's in opkomst waren zo'n 15 jaar geleden, ik het hardste schreeuwde "die oorbellen worden nooit wat"... Boy, was I wrong ;-) Overigens Douwe... Ik zit er over te denken m'n Q-comm. weg te doen (inclusief back-up memory card, input extender, flightcase en super handig 60-300V/30-100Hz schakelvoedinkje). Waarom? De reden zul je belachelijk vinden: Ik wil een compactere tafel. De nieuwe meubels (kom je langs, kan ik je weer vastnieten aan de flightcase!) worden smaller (65cm) zodat er geen ruimte meer is voor de 85cm brede Q-comm. Welke tafel ga ik zelf nemen? Daar ben ik nog niet over uit. Hij moet 19" zijn en meer kunnen dan de Q-commander (Ik wil vooral de snelheid van een bepaalde chase willen kunnen patchen op een fader (want dat mis ik erg op de Q-commander)). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |