Forum > Geluid

stroomprobleempje met crest 7001

(33 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
6-5-2004 16:10
De trafo moet nl eerst gemagnetiseerd worden vóór ie ook als trafo werkt...in die paar milliseconden dat je hem vol op spanning gooit is ie dus eigenlijk een gewone kortsluiting...
Hoe zwaarder de amp, hoe groter de trafo, hoe groter de kortsluiting en hoe langer het duurt....
Dat stunten met die zekering aan uit aan uit, is dus niks meer als geforceerd ervoor zorgen dat er al een magnetische lading is in de trafo, waardoor ie bij de zoveelste poging, voldoende (rest)magnetisme heeft opgebouwd om wat minder sterk in te klappen...
En wie heeft je dat wijsgemaakt?

een voeding van een versterker bevat gewoon veel condensatoren die zich ontladen wanneer de versterker niet is ingeschakeld. Bij de volgende keer dat je die versterker inschakeld gedragen die condensatoren zich gewoon als een kortsluiting. Aangezien ze bijgevolg de secundaire zijde van de trafo "kortsluiten" zal er in de primaire ook een zeer grote stroom vloeien. Deze stroom is groot genoeg om dus menig automaat er uit te laten vliegen.

Heel dit proces is er maar heel kort, maar wel lang genoeg om dus een automaat eruit te laten vliegen laugh :D.

oplossing: inschakelvertraging die na seconde of 2 overbrugt wordt door een contact van een relais. Kun je dit trouwens niet laten inbouwen, zou toch wel mogen voor een een versterker uit die prijsklasse.

mvg
ronny
tis altijd watt
TommieleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 25-7-2004
Berichten: 7
6-5-2004 18:09
Goed Goed... het komt op hetzelfde neer...
quote500 zou wel leuk zijn
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-5-2004 18:11

tommielee schreef:

jep! ken het probleem!
een verhuurbedrijf heeft me erover aangesproken....die hadden hetzelfde met twee racks waar een 8001 en een 9001 inzaten...

ik heb ze toen geadviseerd een inschakelvertraging te maken...je weet wel...eerst zachtjes inschakelen met een paar voorschakelweerstanden en daarna pas de volle spanning.
Bij een merk als Crest mag je (zeker in die prijsklasse) verwachten dat ze dit ZELF oplossen. Ik zou dus even contact opnemen met de importeur/leverancier. Zelfs American Audio heeft keurig netjes de V-4000 aangepast omdat veel klanten in Europa last hadden van knallende automaatjes (want bij oude smeltpatronen heb je no problemo).

Ronny: Bij ringkerntrafo's (en wie gebruikt die niet tegenwoordig) is het wel degelijk mede DE TRAFO ZELF die voor zo'n enorme piekstroom zorgt bij het aanzetten. Dat wordt inderdaad veroorzaakt door de energie die nodig is om het magnetisch veld in de trafo op te bouwen. Goede test? Pak maar eens een kale trafo en hang die aan het net. Je zult zien dat hij zonder problemen een inschakelstroom trekt die 2 x zo hoog is als de maximale stroom die hij onder vollast kan trekken. Pas daarna gaan de bufferelco's hun tanden laten zien (een trafo werkt immers niet eerder dan wanneer er een magnetisch veld is opgewekt).

PPS: Die inschakelvertraging mag best na zo'n 0.3 seconde de weerstand al overbruggen. Alles langer dan dat is onzin.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TwtiaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 6-9-2010
Berichten: 10
6-5-2004 20:32

Dré schreef:

Bij een merk als Crest mag je (zeker in die prijsklasse) verwachten dat ze dit ZELF oplossen. Ik zou dus even contact opnemen met de importeur/leverancier. Zelfs American Audio heeft keurig netjes de V-4000 aangepast omdat veel klanten in Europa last hadden van knallende automaatjes (want bij oude smeltpatronen heb je no
problemo).
.
Blijkbaar is het niet nodig om op te lossen, anders was er al lang wat aan gedaan. Toevallig hadden wij het tijdens koninginnedag op een lege 400v 16a groep met automaten. Daarna een lijntje getrokken naar een ouderwetse stoppenkast. Geen enkel probleem meer. Die Cresten worden ook bijna alleen gebruikt in rekken met een 32a voeding (de bekende zwarte kistenmet klittebandsluiting)

groet

Gijsbert
sound, surf and summer. The 3 most important things in life!
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
6-5-2004 21:13
Ronny: Bij ringkerntrafo's (en wie gebruikt die niet tegenwoordig) is het wel degelijk mede DE TRAFO ZELF die voor zo'n enorme piekstroom zorgt bij het aanzetten. Dat wordt inderdaad veroorzaakt door de energie die nodig is om het magnetisch veld in de trafo op te bouwen. Goede test? Pak maar eens een kale trafo en hang die aan het net. Je zult zien dat hij zonder problemen een inschakelstroom trekt die 2 x zo hoog is als de maximale stroom die hij onder vollast kan trekken. Pas daarna gaan de bufferelco's hun tanden laten zien (een trafo werkt immers niet eerder dan wanneer er een magnetisch veld is opgewekt).
tja ik weet dat een inductieve last wel voor piekstromen kan zorgen, maar wist niet dat het effect van het magnetisch veld zo een grote invloed had op de stroom bij het inschakelen. Ik dacht dat het volledig aan de condensatoren lag.
Bij dus weer wat bijgeleerd laugh :D

mvg
ronny
tis altijd watt
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
6-5-2004 21:17

Dré schreef:

Ronny: Bij ringkerntrafo's (en wie gebruikt die niet tegenwoordig) is het wel degelijk mede DE TRAFO ZELF die voor zo'n enorme piekstroom zorgt bij het aanzetten. Dat wordt inderdaad veroorzaakt door de energie die nodig is om het magnetisch veld in de trafo op te bouwen. Goede test? Pak maar eens een kale trafo en hang die aan het net. Je zult zien dat hij zonder problemen een inschakelstroom trekt die 2 x zo hoog is als de maximale stroom die hij onder vollast kan trekken. Pas daarna gaan de bufferelco's hun tanden laten zien (een trafo werkt immers niet eerder dan wanneer er een magnetisch veld is opgewekt).
Mening van mij:
Als je buffer elco's ontladen zijn vormen ze een keiharde klap op het net bij het opladen. Als er daarna enige lading inzit lukt het vaak wel weer om je versterker aan te houden.
De buffering vormt korte tijd een behoorlijke last voor het net. Hang maar eens rechtstreeks 10.000uF (niet doen als je niet weet hoe) aan het net en kijk naar je bedlampje, doe het dan nog eens met een (eigenlijk verplichte) voorschakel weerstand. Het is dus ook maar net hoe hard je buffer aan het net hangt.
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
7-5-2004 09:24
dat is zo ongeveer wat ik al zei, blijkbaar speelt de transformator toch ook nog mee en voor een groter deel als ik eerst dacht wink ;) .

mvg
ronny
tis altijd watt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2004 09:27
Condensatoren hebben EN een maximum laadstroom (meer kun je er niet inpompen of uithalen per tijdseenheid) EN een inwendige weerstand EN de transformator zelf heeft ook nog eens een niet te verwaarlozen inwendige weerstand aan de secundaire kant.

Zelfs een kale ringkerntrafo gaat vies lelijk aan het lichtnet bij aanschakelen.

Kijk maar eens naar Tom z'n fossiel (die Bose eindtrap met een hele berg elco's en een bloktrafo). Die gebruikt (bij mijn weten) GEEN stroombegrensende maatregelen bij het inschakelen MAAR trekt toch niet de stoppen eruit.

Als je een ILP/Amplimo ringkern koopt dan wordt er zelfs gewaarschuwd voor de veel hogere inschakelstroom vergeleken met "conventionele" transformatoren.

Ik vind het vrij slordig dat een eindtrap lelijk aan het lichtnet gehangen wordt. Daarbij neemt de lelijkheidsfactor toe naarmate de eindtrap in een duurdere prijsklasse zit. Een eindtrap van een paar duizend euro MOET gewoon fluisterstil aan het lichtnet komen bij aanschakelen (en alles wat hij anders doet is ONACCEPTABEL gezien z'n prijsklasse). En natuurlijk zijn er dan de "meestal zijn er geen problemen" opmerkingen MAAR da's een dooddoener natuurlijk. Stel dat je een brownout hebt (kort wegvallen van het lichtnet). Dan zouden bij dit soort eindtrappen de stoppen om je oren vliegen. Niet zo'n probleem in de lage prijsklasse (waar de gebruiker vaak 2 eindtrappen in een rack al een hele hoop vindt) MAAR voor een stevige verhuurder (die gewoon een stuk of 40 op een rij heeft staan) is dit gewoon klote! En dan zal het me een lekkere worst van de Hema zijn of er wel of niet Crest/Crown/Carver/QSC/Whatever op de verpakking staat.

Hier een specsheet van een vrij kleine trafo (625VA): www.amplimo.nl/download/625va.pdf

Er wordt zelfs gewaarschuwd dat er stroombegrenzende maatregelen moeten worden genomen (en daarbij wordt niet genoemd dat dat alleen is als er dikke buffers aan de secundaire kant zitten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
7-5-2004 11:03

Dré schreef:

Kijk maar eens naar Tom z'n fossiel (die Bose eindtrap met een hele berg elco's en een bloktrafo). Die gebruikt (bij mijn weten) GEEN stroombegrensende maatregelen bij het inschakelen MAAR trekt toch niet de stoppen eruit.
www.ovmsales.nl/imagine/forumtroep/1801binnenwerk.JPG
Deze bedoel je zeker wink ;)
Die is al weer een jaartje geleden door Star gekocht.
Maar was wel een mooie einddtrap.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Lj_jacobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 24-2-2005
Berichten: 6
7-5-2004 11:20
zooodan shocked 8O zoveel verstand heb ik er neit van :)
....maar wat kan ik dus nu het beste doen??
ervaring leert me dat 1 op de 4 keer de amp wel aan gaat en de stop blijft zitten...
Ik wil het liefst niet dat er inwendig iets verandert, tenzij het door crest gedaan word....
Zijn er geen voorschakel modules die je gewoon "voor" de amp plaatst?
Greetzz
Jacob
turbosound, dateq, crest, pioneer, martin

Terug naar forum Reageer (zonder quote)