Stroom groepen in een huis
(24 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 30-4-2004 22:09 |
In de situatie die ik bedoel staat er een opmerking bij de aardlek: "Aardlekschakelaar beveiligt alleen de rode groepen" een kooktoestel kan zowel op 1 als 3 fasen worden aangesloten en is meestal niet zo zwaar dat hij zwaarder af hoeft te worden gezekerd dan 16 ampere. een "kookgroep" is dus afgezekerd op 2x16 ampere! Daarom zie je daar ook zo vaak Perilex aansluitingen (die gaan tot 16A), en bovenstaande maakt ook nog eens duidelijk dat een perilex lang niet altijd op 3 aparte fasen staat afgezekerd en je daar dus - mocht je die gebruiken - dus ook niet vanuit kunt gaan.Wellicht wordt het toch eens tijd dat Tom's FAQ over spanning en stroom online komt, scheelt een hoop tikwerk | |
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie | |
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 30-4-2004 22:13 |
zoals ik ook in mijn ge-editte (?) post heb gezet. nou hou ik het voor gezien voor vandaag. | |
Eet nooit gele sneeuw... | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 30-4-2004 22:15 |
Doe ik dat ook , morgen weer een dag. Kunnen de Heren Mods zich nog even kritisch over mijn posts buigen | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 30-4-2004 22:59 |
Uitzonderingen op de regels die zijn er net zoveel als dat er regels zijn. In installaties waar later een aardlekschakelaar bijgezet word, moet eigelijk de zwarte draaiknoppen vervangen worden voor groene, daar waar de stoppen achter de aardlek staan. Maar weet een particulier veel. Je kan een aardlekschakelaar kant en klaar bij de gamma koepen. En dan gaat de particulier lekker aan het rommelen. Weet die veel 3 fase aardlekschakelaars heb ik volgens mij nog niet gezien bij de doe het zelf. Moderne huisinstallaties worden bij mijn beste weten altijd met drie fase afgeleverd. (3x25 ampere) De groep is echter voorbereid voor 3x35ampere. Maar nog een maal de waarschuwing: Met stopkontakten en stroomvoorziening kun je eigelijk nergens met zekerheid vanuit gaan. Voorbeeldje: Perilex=berrucht om zijn verkeerd aangesloten polen. De nul zit lang niet altijd op de juiste plaats, en heel vaak zijn in de perilex ook niet alle fases aangesloten. En ik heb het ook gezien met rode cee stekkers...... Je gelooft het bijna niet: De nul op de dikke poot En de aarde op de nul poot. Verder gekeken,: er was helemaal geen nul in de stoppenkast aangesloten, het stond allebei op de aardedraad, zonder aardlek......... Ja ja, bert de bouwer is vaak lekker aan het rommelen met de elektra! Dus altijd even de voorzieningen opmeten in nioet pro zalen! | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 30-4-2004 23:31 |
nog eentje dan. in een verouderde installatie zonder aardlekschakelaars is men verplicht bij het renoveren van de woning de meterkast aan te passen (dus MET aardleks) als men de inrichting van de elektrische installatie veranderd (groep erbij oid). als leerling middenkaderfunctionaris (zucht) is ons meegegeven in dit geval een nieuwe meterkast mee te nemen in de begroting (gewoon vervangen dus!). aansluitingen in een woonhuis zijn voor zover mijn geheugen werkt op dit moment (oorzaak: drank ) altijd uitgevoerd met 3 fasen, waarvan er maar 1 is afgezekerd en naar de KWH meter loopt. de installatie beschikt dus over 1 fase. bij aanvraag van een 3 fasen installatie past het nutsbedrijf dus alleen de kast van de hoofdzekeringen en de KWH-meter aan. nieuwbouwhuizen verschillen heel erg in dit opzicht. rijtjeshuizen worden meestal om en om aangesloten, het eerste blok op L1, de 2e op L2, enz. particuliere woningbouw (zoals Dre bijvoorbeeld) is meestal wel aangesloten op 3 fasen, al is het alleen maar omdat Dre een bedrijfspand er naast heeft staan (met een goederenlift op kracht). posten by tom helemaal mee eens, in de praktijk maar al te vaak achter gekomen.Met stopkontakten en stroomvoorziening kun je eigelijk nergens met zekerheid vanuit gaan | |
Eet nooit gele sneeuw... | |
DJ JusStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2004 Laatste: 30-12-2005 Berichten: 410 | 1-5-2004 17:45 |
Kom ik weer met een misschien domme vraag... Is de enige manier om erachter te komen welk stopcontact op welke groep zit de stroom uitschakelen? | |
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug | |
DjmouseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2003 Laatste: 6-2-2008 Berichten: 892 | 1-5-2004 17:47 |
je kan ook gewoon op de tekening kijken (die MOET aanwezig zijn) dj mouse | |
nog 10 berichten en ik word VIP!! | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 1-5-2004 19:38 |
Tom schreef: In installaties waar later een aardlekschakelaar bijgezet word, moet eigelijk de zwarte draaiknoppen vervangen worden voor groene, daar waar de stoppen achter de aardlek staan. | |
RoOoYtJuHStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-4-2004 Laatste: 1-2-2015 Berichten: 164 | 1-5-2004 22:00 |
DJ Jus schreef: Kom ik weer met een misschien domme vraag...Is de enige manier om erachter te komen welk stopcontact op welke groep zit de stroom uitschakelen? Want dat kan je mischien wat makkelijker groepen bekijken(ofzow ) | |
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen" | |
DjmouseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2003 Laatste: 6-2-2008 Berichten: 892 | 1-5-2004 23:02 |
djmouse schreef: je kan ook gewoon op de tekening kijken (die MOET aanwezig zijn)dj mouse dj mouse | |
nog 10 berichten en ik word VIP!! |