Forum > Licht

Huur laser?

(142 reacties. Pagina 9 van 15)
Moderator(s): Dré
JSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 24-4-2004
Berichten: 6
29-3-2004 01:54

ME schreef:

1mW overleef je oog nog wel. Dat is ongeveer het zelfde als in de zon kijken. Maar Victor heeft op zijn site iets over veiligheid.
www.megashow.nl/geluid-licht-laser/lasertechniek/lasertechniek.htm
Je kunt daar ook de links volgen naar andere lasersite's
Verder staat op dit forum al veel geschreven => zoekmachine
Ik heb de site die je noemt bekeken en zal de links een andere keer bekijken. Maar ik kon het toch niet laten om alvast te reageren. Het direct in de zon kijken levert ook schade aan je oog. Tevens wordt in het sumiere stukje over veiligheid de klasse indeling van de lasers genoemt. Bij klasse III lasers wordt al over oogschade gesproken en dit is de klasse van 1 tot 5 mW.

Het enige iets meer concrete over veiligheid wat ik ben tegen gekomen is op de site van medialas.nl, daar staat in de handleiding van de spooky een rekenvoorbeeld, maar wederom zonder concrete te worden voor als je zelf wil uitrekenen of je veilig bezich bent.

Als ik dit dan allemaal zo zie dan is het een kwestie van tijd voor er een ongeluk mee gebeurt.

JS
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
29-3-2004 11:23
Het berekenen van de Nominal Occular Hazard Distance (NOHD) -de afstand waarop een laser geen oogschade meer veroorzaakt- is nou niet echt beginnerswerk. Daarom is het het verstandigst niet op de afstand te letten tussen laser en toeschouwer, maar het gevaar te beoordelen alsof je er vlak voor staat.

Kort gezegd zijn lasers tot en met klasse 2 veilig. Klasse 3 (vooral 3b) en klasse 4 zijn in principe gevaarlijk. Dat betekent dat je als je lasers gebruikt in klasse 3 of 4 met een aantal dingen (die op het forum zijn genoemd) rekening moet houden. Zoals dat absoluut moet worden voorkomen dat er stilstaande stralen in het publiek terecht kunnen komen. Zie ook www.laserfaq.com

De Spooky blue is naar mijn idee in principe veilig:
- door de gescande figuren in combinatie met het relatief lage vermogen (klasse 3a, 1/10 van de door ons gebruikte klasse 3b-laser, waar ik gescande vlakken regelmatig van op het netvlies krijg) is het vermogen zodanig afgenomen dat het onder de gevarengrens zit.
- automatische directe afschakeling bij scandefecten
- 532 nm golflengte, dus hoge zichtbaarheid, dus snelle oogreactie, dus zelfbeschermende werking (anders gezegd: een 30 mW Spooky is veel veiliger dan een 100mW Argon-laser waarmee hij te vergelijken is).

Vergelijk dat eens met een audience scan met een gepulste copper-vapour laser...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-3-2004 16:51
Het gaat er toch allemaal om dat de laserstraal niet stilstaat??? Een 100mW laser brengt natuurlijk oogschade aan als je recht in een straal kijkt. Maar doordat de straal ZÉÉR snel beweegt (zo snel dat het voor ons vlakken, cirkels, enz lijken) kan het volgens mij geen kwaad. De tijd dat zo'n laser namelijk in je oog schijnt is namelijk zeer klein. Wat wel belangrijk is is dat waneer een lasersturing defect is, de straal direct uitgezet of geblokkeerd wordt. Deze straal staat namelijk stil.
correct me if I'm wrong...
JuicedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 20-6-2005
Berichten: 47
29-3-2004 17:28
Hoeveel mW moet een laser trouwens zijn (schatten jullie) om op een buitenfeest duidelijk effect te hebben?
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
29-3-2004 17:51
dat hangt van heel veel factoren af, zoals: voor hoeveel mensen moeten er komen, wil je in de lucht projecteren of gewoon op de grond, wat is je butget, ga je huren of kopen?
 
JuicedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 20-6-2005
Berichten: 47
29-3-2004 18:00
Ongeveer 400 man, bedoeling is dat de lasers gewoon door het publiek heen gaan zoals "normaal". Geen luchtprojectie dus. Lasers "mikken" op een trusskooi van 10x16x4 (bxlxh), gaat gewoon om de huur van twee lasers. Hoeveel mW moeten ze dan zijn, en hoeveel ben ik ongeveer kwijt aan huur (als het kan worden ze gewoon aangestuurd op een pearl 2000) daarvoor?
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
29-3-2004 18:13

Juiced schreef:

Ongeveer 400 man, bedoeling is dat de lasers gewoon door het publiek heen gaan zoals "normaal". Geen luchtprojectie dus. Lasers "mikken" op een trusskooi van 10x16x4 (bxlxh), gaat gewoon om de huur van twee lasers. Hoeveel mW moeten ze dan zijn, en hoeveel ben ik ongeveer kwijt aan huur (als het kan worden ze gewoon aangestuurd op een pearl 2000) daarvoor?
Als je echt goede laser wil, zul je ook software erbij moeten kopen. Bekendste is Pangolin. Een laser op een Pearl aansturen wordt lastig, tenzij je een Spooky Blue wilt natuurlijk.
JuicedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 20-6-2005
Berichten: 47
29-3-2004 18:19
Het is dus niet de bedoeling om iets te gaan kopen, is echt puur voor één avond. Ik heb al wel een bedrijf gevonden die voor €550,- een lasershow bestuurt met 2x 330mW lasers (www.laserverhuur.nl). Aangezien een sterkere laser (een Spooky Blue haalt gewoon niet genoeg uit) niet op een pearl kan, lijkt me het dus eigenlijk steeds waarschijnlijker worden dat ik dat bedrijf in moet huren.. Tenzij iemand nog ideeen heeft? laugh :D wink ;)
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-3-2004 20:30
Victor verhuurt ook (geloof ik) een 300mW laser. Voor 400 euro. Weer wat goedkoper
www.megashow.nl/prijzen.htm
correct me if I'm wrong...
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
29-3-2004 20:31
wie weet wie er een laser verhuurt in zeeland? iets van minimaal 100 mW
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)