Forum > Algemeen Forum

Is illegaal downloaden stelen?

(36 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-3-2004 22:47

dj Jasper schreef:

En als je dan voor je werk een drive in hebt, of een dickjockey bent. Dan is het op
eens geen luxe-goed meer, of blijf je dan die BTW betalen?
Nee manne, als het echt je beroep is, dan mag je de BTW aftrekken razz :p

Maare, ik koop op dit moment alleen het hoog noodzakelijke.
Muziek die ik dus moet hebben voor een feest.
Ik verkoop dan ook bij verzoekjes best wel eens "nee".
Jammer maar helaas.
Als de muziek de halve prijs van nu zou zijn, zou ik weer rustig 10/20 singles in de maand kopen zoals vroeger.
Nu koop ik een verzamelaar, en die ene nieuwe hit die nog niet op een verzamelaar staat.
That's it.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ron TimmersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2004
Laatste: 13-3-2004
Berichten: 2
13-3-2004 23:13
Dus Tom, jij wilt zeggen dat als all cd's 5 euro waren dat je ze dan kocht ? Terwijl ze gratis te downloaden zijn en voor 50 cent op een cd'tje te fikken is...... komop zeg....
beginnend DJ/Producer
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-3-2004 23:15
je mag in mijn bakken komen kijken
Wij hoeven ons, nooit zorgen te maken, en onze klanten komen nooit voor verassingen te staan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
13-3-2004 23:16
grrrrr angry jah hij KOOPT cd's net als de meeste? hier is wel zo eerlijk he.
dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-3-2004 12:49

Ron Timmers schreef:

Dus Tom, jij wilt zeggen dat als all cd's 5 euro waren dat je ze dan kocht ? Terwijl ze gratis te downloaden zijn en voor 50 cent op een cd'tje te fikken is...... komop zeg....
Tuurlijk!
Wat is daar nu zo vreemd aan??
Ik koop momenteel ook mijn vinyls allemaal legaal (whitelabels en promo's laten we in deze discussie nu even buitenbeschouwing). Kopieren doe ik enkel als ik een vinyl écht niet vind en dan plaats ik hem ogenblikkelijk in backorder om het spel verder eerlijk te blijven spelen!

Als ik het goed opheb ga jij blijven kopieren zolang de aankoopprijs hoger blijft dan de kopieerprijs? shocked 8O
Nou, DAT mogen we toch écht wel diefstal noemen en ik denk dat NIEMAND hier ook maar enigszinds kan zeggen dat ik in DIT geval ongelijk heb?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
14-3-2004 13:41
ik koop zelf ALLEEN nog maar legaal in de winkel,
1 ben te lui om die rotzooi van Inet te halen
2 kan die cd`s nooit vinden
3 moet ik hoesje gaan uitprinten
4 moet ik gaan knippen en cover in hoesje zien te prakken
5 lelijke cd
6 ori staat netter
7 het is wel zo netjes wink ;)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
14-3-2004 13:50
Nou, DAT mogen we toch écht wel diefstal noemen en ik denk dat NIEMAND hier ook maar enigszinds kan zeggen dat ik in DIT geval ongelijk heb?
Dat is dus één van de redenen dat ik dit topic geopend heb.
Mijns inziens kun je downloaden niet vergelijken met stelen (of in andere woorden diefstal). Zie ook mijn eerste post:
Mijns inziens zit de waarheid dan ook in het midden, helemaal goed praten kun je illegaal downloaden/kopieren niet. Maar om het gelijk te stellen aan stelen gaat me te ver. Vandaar ook deze reactie.
Diefstal is illegaal. Maar niet alles wat illegaal is, is daarmee diefstal.
Oftewel downloaden van nummers/kopiëren is in sommige gevallen illegaal, maar dat maakt het nog geen diefstal.

Daarbij nog de reactie van Victor aanhalen:
De platenmaatschappijen doen net of ieder gedownload nummer hen schade oplevert. Dat is natuurlijk niet zo. Je benadeelt de platenmaatschappij (en de artiest) alleen als je download terwijl je anders, als downloaden niet zou kunnen, de muziek wel legaal zou hebben gekocht.
Als DJ zijnde benadeel je dus een artiest of platenmaatschappij als je niet gebruikt maakt van legaal verkregen muziek. Benadelen is per definitie nog steeds geen diefstal.
Bovendien is er een overgrote meerderheid die de muziek alleen voor privé doeleinden gebruikt.

En waarom laten we white-labels en promo’s buiten beschouwing? Iets te verbergen wink ;)?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-3-2004 13:59

Rademakers schreef:

En waarom laten we white-labels en promo’s buiten beschouwing? Iets te verbergen wink ;)?
Neen, wel omdat we hier de koper niet moeten aanvallen maar wel de VERKOPER! Tot over een paar maand wist ik niet eens dat deze vinyls eigenlijk niet mochten verkocht worden (behalve bij promo's omdat het daarop staat geschreven dat het niet mag). Mijn verbazing was dan ook enorm groot toen ik te weten kwam dat die verkopen even illegaal zijn als downloaden van het Internet shocked 8O
Je krijgt verdorie een factuur en eigenlijk mogen ze niet verkocht worden shocked 8O shocked 8O

Daarom denk ik dat je dit niet mag vergelijken... iemand die downloadt, die weet dat hij illegaal bezig is, iemand die een demo op zijn site zet, zou het moeten weten maar weet het meestal niet dus zal ik ook niets over zeggen, iemand die een promo koopt zou he moeten weten maar weet het ook niet, dus val ik hier de verkoper aan!

Das het verschil happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
16-3-2004 15:19
het zijn trouwens de DJs die (heel) veel geld uitgeven voor de vinyl platen.
Nu bedenk ik net, zou het kunnen zijn dat de labels minder geld zouden verdienen als ze alles op CD zetten en dat daarom 98% van alle EDM (electronic dance music) Op Vinyl komt? of ben ik nu gewoon dom bezig.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
16-3-2004 17:06
is er hier eigenlijk iemand die welleens gezeik heeft gehad door illegale cd's???
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug

Terug naar forum Reageer (zonder quote)