Forum > Algemeen Forum

220 -> 380

(57 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
4-2-2003 23:57
Ik ga niet quoten maar:
Er is een wettelijke omschakeling naar het 400V systeem, vroeger 380V

Het systeem van 220V lijnspanning bestaat in belgie, dan heb je geen nulleider nodig

Een stopcontact is wel 1 fase + 1 nulleider (ev. aarde)

stopcontacten worden wel _veel_ afgezekerd op 20A

krachtstroom is geen hoogspanning.

met 220V krachtstroom wordt bedoelt een lijnspanning van 220V, dan heb je idd geen nulleider nodig.

Ik moet zeggen dat Stijn zijn uitleg nogal goed is...

Tiemen
StijnStandaard Lid
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
5-2-2003 00:21

Stijn schreef:

3x380V.
Is niet helemaal waar, tussen de fasen staat 400 volt maar er word geen nul bij gebruikt.

bij ons in belgië is het ook 400V maar we zeggen nog 380 Sorry
En een gewoon stopkontakt van in de huiskamer is 2fasig 220 volt
nope, een stopcontakt is 1 fase + 1 nul (+ 1 aarde)
Als je 2 fasen neemt bij 3 fasige 220 dan krijg je daartussen toch 220V dus dan trek hje de leidingen met 2 fasen door tot aan het stopkontakt
of een één fase 380 + één N.
Word bij mijn weten nooit toegepast, en zeker niet met een gewoon stopcontakt!
Ah nee? Moet je maar eens bij ons thuis komen kijken naar de elektrische installatie. En kom nu niet af dat dat door amateurs is gedaan want de mannen van elektrabel (Belgische leverancier van Stroom)hebben dat hier komen veranderen!!!!
Krachtstroom heeft nix met de ampères te maken en hoeft al zeker niet méér amperes te hebben dan een gewoon stopkontakt. Je kan ook aansluitingen van krachtstroom hebben van 16A maar dat zie je niet(veel)
Niet waar, je ziet in elke fabriek regelmatig 16 ampere 3 fase stopcontakten 25 ampere word ook vaak genoeg toegepast.
Ik schrijf: je kan ook krachtstroom hebben op 16A! En daar achter scrijf ik: zie je niet veel omdat ikzelf nog nooit in een fabriek geweest ben. maar ik weet dat het gebruikt wordt.
Een stopkontakt is meestal afgezekerd of op 20A.
Never nooit! Allen door doe het zelvers sad :(
Aja je verandert mijn zin. ik had er gescreven 16A of 20A en dan moet je maar eens bij mij thuis eens komen kijken naar een elektrische installatie waar dat wel in toegepast wordt en niet geïnstalleerd door doe het zelvers. Door de vakman!
bij 220V krachtstroom valt de N weg.
Mag niet meer nul door de aarde, in een modern systeem is het altijd nul en aarde apart.
ik bedoel hiermee dat er geen nul gebruikt wordt bij 220V systemen maar dat de draad in de kabel aanwezig is spreekt voorzichzelf. hier mag dat ook niet meer wat je zegt wink ;)
Dus dit zijn 5 draden in een kabel in plaats van 3 voor een gewoon stopkontakt daar heb je dan 2 fasen en een aarding of 1fase en een N+ aarding, want 1x 380 + N geeft 220V.
Klopt niet
wat klopt er niet?
Dan zou je kunnen spelen en dat ga ik nu lekker niet uitleggen om ongelukken te vermijden, laat het ons erop houden dat het niet gaat. Dus die persoon lult uit zijn nek!
Stijn
Nou, jouw uitleg zal ook de nodige brandverzekringen kunnen aanspreken wink ;) Volgens jou wel laugh :D
Stijn
StijnStandaard Lid
5-2-2003 00:24
nu moet ik wel zeggen dat er wel verschillen zullen zijn in België en in Nederland kwa wetgeving maar ik denk zoals Tiemen zegt dat mijn uitleg redelijk klopt wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 25-11-2024
5-2-2003 00:41
Helaas , helaas, alle uitleg is goed bedoeld, maar ik denk dat in de uitleg door jullie hierboven veel zaken zitten die op meerdere manieren uitgelegt kunnen worden.

Het heeft uiteraard te maken met dat de regels in België waarschijnlijk anders zijn, en het zal ook wel wat te maken hebben met de Vlaamse taal. (beslist geen discriminatie!)

Om kort te gaan:
Voor iedereen die er niet voor geleerd heeft,
en er geen kennis van heeft,
Ga niet expirimenteren met het lichtnet!!

De gevaren zijn te groot,
en veel zaken als zelf 400 naar 230 omzetten,
splitsen en meer van dat spul,
vaak ook nog zonder de nodige tussenzekeringen,
om van de aardlek maar helemaal niet te spreken,
mag je zonder de nodige diploma's helemaal niet zelf mee rommelen.

En dan nog even dat 20 ampere stopcontakt,
Ze worden idd wel toegepast, maar niet met gewone 2 1/2 bedrading, want die is niet hittebestendig. Als zo'n stopcontakt toegepast word dan word er appart een bedrading voor aangelegt van uit de stoppenkast, en word dit ook appart aangegeven.
Je vind zo'n doosje dus niet in een normale huisinstallatie in Nederland. Dan is er echt wel een speciale toepassing, en dat is meestal in keukens.
Je kunt echt niet zomaar een steen van 16 apmere in je kast vervangen voor een 20 ampere. De piekbelasting van een 20 ampere zekering licht rond de 30 ampere, en dat is echt te veel voor een normale leiding.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StijnStandaard Lid
5-2-2003 00:45
Tja je hebt gelijk niet mee rommelen laugh :D

Tom schreef:

En dan nog even dat 20 ampere stopcontakt,
Ze worden idd wel toegepast, maar niet met gewone 2 1/2 bedrading, want die is niet hittebestendig. Als zo'n stopcontakt toegepast word dan word er appart een bedrading voor aangelegt van uit de stoppenkast, en word dit ook appart aangegeven.
Je vind zo'n doosje dus niet in een normale huisinstallatie in Nederland. Dan is er echt wel een speciale toepassing, en dat is meestal in keukens.
Je kunt echt niet zomaar een steen van 16 apmere in je kast vervangen voor een 20 ampere. De piekbelasting van een 20 ampere zekering licht rond de 30 apmere, en dat is echt te veel voor een normale leiding.
Ik ging er wel vanuit dat de leiding dikte juist is want als je daar ook nog eens uitleg moet over geven wordt het teveel. Nu die 20A wordt bij ons ind in de keuken toegepast wink ;) voor de oven maar met een draaddikte van 4mm². En dat laatste van die zekeringen vervangen door 20A heb ik ook nooit gezegd. Zo en ik vindt dat er nu genoeg over gezegd is laugh :D
Stijn
TomVIP Lid
5-2-2003 01:01

Stijn schreef:

Als je 2 fasen neemt bij 3 fasige 220 dan krijg je daartussen toch 220V dus dan trek hje de leidingen met 2 fasen door tot aan het stopkontakt
Er is geen 2 fasige 230, tussen twee fasen staat 400 volt.
Je neemt 1 fase, de nul, en daartussen staat dan 230 volt.
Sluit je versterker maar eens aan op "2 fasen 220" gaat hij heel hard spelen wink ;)
Ah nee? Moet je maar eens bij ons thuis komen kijken naar de elektrische installatie. En kom nu niet af dat dat door amateurs is gedaan want de mannen van elektrabel (Belgische leverancier van Stroom)hebben dat hier komen veranderen!!!!
Word alleen toepgepast in het kastje dat jij niet mag openmaken, in oude huisinstallaties, zoals bij Dré komt er 1 fase binnen.
Als je dan een verbinding maakt tussen de nul en de fase, is het toch echt 230 volt hoor.
Anders dan zou je super grote travo's in je stoppenkastje moeten hebben hangen wink ;)
Ik schrijf: je kan ook krachtstroom hebben op 16A! En daar achter scrijf ik: zie je niet veel omdat ikzelf nog nooit in een fabriek geweest ben. maar ik weet dat het gebruikt wordt.
De meeste lichte machinnes werken gewoon op 3 fasen 16 ampere.
Een stopkontakt is meestal afgezekerd of op 20A.
Aja je verandert mijn zin. ik had er gescreven 16A of 20A en dan moet je maar eens bij mij thuis eens komen kijken naar een elektrische installatie waar dat wel in toegepast wordt en niet geïnstalleerd door doe het zelvers. Door de vakman!Deze vakman gebruikt daar dan wel een aparte bedrading voor door aparte buizen, en dus niet gewoon een normale stop voor.
Misschien dat het in België heel normaal is, maar bij ons niet, en zeker niet in een huisinstallatie.
ik bedoel hiermee dat er geen nul gebruikt wordt bij 220V systemen maar dat de draad in de kabel aanwezig is spreekt voorzichzelf. hier mag dat ook niet meer wat je zegt wink ;)
Er is geen 230 krachtstroom, dat is altijd 400 volt als je de nul weglaat.
Dus dit zijn 5 draden in een kabel in plaats van 3 voor een gewoon stopkontakt daar heb je dan 2 fasen en een aarding of 1fase en een N+ aarding, want 1x 380 + N geeft 220V.

wat klopt er niet?
In een gewoon stopkontakt zitten nooit 2 fase draden, uitsluitend één fase, de nul en tegenwoordig verplicht een aarde draad.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
5-2-2003 01:03
Het blijft een vervelende kwestie dat er inderdaad nogal wat verschillen zijn tussen systemen in België en in Nederland. Wat dat aangaat is het wellicht een goede zaak om bij de post te vermelden op welk land je verhaal betrekking heeft.

Vervelend maar het is niet anders.

Kort over Nederland:

Kracht: 3 fasen + nul + aarde. Tussen elke 2 fasen: 400V. Tussen Willekeurige fase en nul: 230V. Elke fase loopt 120 graden voor (of achter) op de naastliggende fase. In transformatorhuis zijn nul en aarde aan elkaar geknoopt (en verder NERGENS). Lokale aarde gaat rechtstreeks de grond in EN kan EN mag een verschil hebben t.o.v. de nul.

230V: Stopcontact afgezekerd op 16A (hoger mag NIET). 230V wordt gevonden tussen een willekeurige fase en de nul. Nul is wederom in het transformatorhuis aan aarde gekoppeld. Lokale aarde gaat rechtsteeks de grond is en kan en mag een verschil hebben t.o.v. de nul.

Tip waar we ons denk ik allemaal in kunnen vinden: Als je hier niet in thuis bent, laat je netaansluiting dan ontwerpen door een vakkundig bedrijf OF neem op z'n minst goedgekeurde verdeelblokken/paddestoelen e.d.

Je kunt maar 1 keer doodgaan (en het lichtnet is ZWAAR dodelijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
5-2-2003 01:05

Stijn schreef:

En dat laatste van die zekeringen vervangen door 20A heb ik ook nooit gezegd.
Nee, dat heb je ook niet gezegt, maar als je mensen advies geeft over elektriciteit moet je bedenken dat als ze het niet weten, het ook niet kunnen ruiken.
Zo en ik vindt dat er nu genoeg over gezegd is laugh :D
Stijn
Sorry dat ik je ogenschijnlijk zo op je nek zit, je bedoelingen zijn goed, maar ik heb hier op het forum ook wel eens de fout gemaakt om niet volledig te zijn. Ben ik door Dré voor op de vingers getikt, en terrecht.
Wat je je moet realiseren is dat er jongelui zijn die je post lezen, en zo aan de gang gaan in hun vaders stoppenkast sad :(
StijnStandaard Lid
5-2-2003 01:20

Tom schreef:

Stijn schreef:

En dat laatste van die zekeringen vervangen door 20A heb ik ook nooit gezegd.
Nee, dat heb je ook niet gezegt, maar als je mensen advies geeft over elektriciteit moet je bedenken dat als ze het niet weten, het ook niet kunnen ruiken.
Zo en ik vindt dat er nu genoeg over gezegd is laugh :D
Stijn
Sorry dat ik je ogenschijnlijk zo op je nek zit, je bedoelingen zijn goed, maar ik heb hier op het forum ook wel eens de fout gemaakt om niet volledig te zijn. Ben ik door Dré voor op de vingers getikt, en terrecht.
Wat je je moet realiseren is dat er jongelui zijn die je post lezen, en zo aan de gang gaan in hun vaders stoppenkast sad :(
Sorry eigenlijk niet bij stil gestaan dat 'de jongelui' (trouwens ik ben zelf nog maar 21 hoor) dat zouden kunnen doen maar ik denk niet dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen. hoop ik toch. want zoals er hier al veel op gewezen is blijf van het lichtnet af als jer niets van kent! En ik zal er proberen op te letten van zo volledige mogelijke uitleg te geven in het vervolg zodat we er zo ver niet over hoeven uit te wijden als nu. Want uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer maar er blijven verschillen (inderdaad) tussen nederland en belgie.
Stijn
en nu ga ik slapen laugh :D
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
5-2-2003 21:28
ik was ook niet van plan om zelf te gaan knutselen hoor. maar als ik over een tijdje wat meer spullen heb wil ik graag een drive in show beginnen en dan kan het zijn dat ik ooit eens krachtstroom krijg en dat ik niet weet wat het is. wat heb ik allemaal nodig voor een aansluiting op krachtstroom en het is toch ook gewoon een stekker in het stopcontakt sterken en verdelen over meerdere apperaten door een stekker doos. maar moet dat dan allemaal aangepast zijn en wat moet het zijn.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.

Terug naar forum Afgesloten topic