ohm
(47 reacties. Pagina 2 van 5)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 1-2-2003 19:11 |
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 1-2-2003 23:27 Exan schreef: Dré, leg nou voor eens en voor altijd eens uit dat de 4 of 8 ohm van een speaker niet een echte weerstand is maar een impedantie !!!Zet maar eens een ohm meter op die speaker en je zal zien dat je geen 4 of 8 ohm meet. Het is geen gemeten waarde maar een berekende waarde R= ohm Xr = impedantie (de 4 of 8 van je speaker) Z = werkelijke waarde Het regeltje van serie en parallel gaat hier niet op ECHT NIET !!!!! moeten er nog grafieken bij? Weerstand (uitgedrukt in Ohm) is de demping (als ik het zo mag zeggen, ik weet even geen beter woord) van een gelijkstroom Impedantie (ook uitgedrukt in Ohm) is de demping van een wisselstroom. De impedantie en weerstand van een electrische schakeling kunnen gelijk zijn. Een wisselstroom van 9 volt RMS en een gelijkstroom van 9 volt worden in gelijke mate gehinderd door een weerstand van 9 kOhm. Impedantie en weerstand van een condensator verschillen totaal. Bij een luidspreker zijn impedantie en weerstand niet per definitie gelijk. Sterker nog: de impedantie is niet constant, maar afhankelijk van de frequentie van het audiosignaal. Toch kan je bij luidsprekers de impedantie bij schakeling in weerstand optellen, bij schakeling in parallel wordt de gecombineerde impedantie 1/(1/Z1+1/Z2). Misschien kan Dré uitleggen waarom dit zo is. <Topic verplaatst van Muziek naar Geluidsforum> | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
ExanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-1-2003 Laatste: 4-2-2003 Berichten: 15 | 1-2-2003 19:41 |
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 1-2-2003 23:26 Victor schreef: Naar mijn idee is er niet zoiets als een "berekende" en "werkelijke" waarde. De impedantie is geen berekende waarde, maar gewoon te meten. Alleen: niet met een multimeter (hoewel die bij een speaker best een goede benadering geeft), wel met een speciale impedantiemeter.Weerstand (uitgedrukt in Ohm) is de demping (als ik het zo mag zeggen, ik weet even geen beter woord) van een gelijkstroom Impedantie (ook uitgedrukt in Ohm) is de demping van een wisselstroom. De impedantie en weerstand van een electrische schakeling kunnen gelijk zijn. Een wisselstroom van 9 volt RMS en een gelijkstroom van 9 volt worden in gelijke mate gehinderd door een weerstand van 9 kOhm. Impedantie en weerstand van een condensator verschillen totaal. Bij een luidspreker zijn impedantie en weerstand niet per definitie gelijk. Sterker nog: de impedantie is niet constant, maar afhankelijk van de frequentie van het audiosignaal. Toch kan je bij luidsprekers de impedantie bij schakeling in weerstand optellen, bij schakeling in parallel wordt de gecombineerde impedantie 1/(1/Z1+1/Z2). Misschien kan Dré uitleggen waarom dit zo is. <Topic verplaatst van Muziek naar Geluidsforum> www.on4cp.org/cursus/ca/resuni.htm Denk dat het te ver gaat en laten we de speakers maar het werk doen in samenwerking met het gehoor | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 1-2-2003 23:25 |
Eeuh...nee! Dat hele verhaal gaat in ieder geval niet over luidsprekers en dit topic wel. Ik blijf benieuwd waarom we met luidsprekers de gewone rekenregels van weerstand kunnen volgen. Iemand? Trouwens je quote iets ingekort. Dat houdt het een stuk leesbaarder! | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TiemenStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-4-2002 Laatste: 25-3-2007 Berichten: 142 | 2-2-2003 14:19 |
Eerst en vooral : hoe meer je aan Dré zijn kont lekt, hoe minder je in de smaak gaat vallen van andere forumleden. Zo ist toch bij mij. Ten tweede : Er bestaat bij spoelen, weerstanden en condensatoren een verband tussen stroom en spanning. Bij weerstanden is dit verband reëel, bij de andere niet. Daarom wordt er een andere naam gegeven (impedantie). Dit zijn dus de evenredigheidsfactoren tussen stroom en spanning. Ten derde : Waarom mag de impedantie niet berekend worden door 1/.. + 1/.. = 1/..? Tiemen | |
DJ ArdoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2022 Berichten: 68 | 2-2-2003 15:43 |
Weerstand R (uitgedrukt in Ohm) is een gemeten of berekende weerstandswaarde bij frequentie f0, een frequentie van 0. Gelijkspanning (DC) dus. De weerstandswaarden van spoelen en condensatoren zijn frequentie afhankelijk. Bij verschillende frequenties is er een andere weerstandswaarde meet en berekenbaar. Bij frequentie afhankelijke componenten noemen we de weerstand geen R meer, maar Z. En spreken we over impedantie (nog steeds uitgedrukt in Ohm). Het zijn nog steeds weerstanden daarom kun je met de normale rekenregels verder werken. Waarom meet je met een universeel meter een andere waarde dan de impedantie? Met een universeelmeter met je met een gelijkspanning, DC dus. Je meet de gelijkstroomweerstand van het filter en de luidsprekerspoel. Je zult dus gemiddeld genomen een waarde meten ergens tussen de 5 en de 6 Ohm. Zou je dezelfde meting doen maar nu met een oscilloscoop en een wisselspanning van 1Khz, dan kom je redelijk ik de buurt van 8 Ohm. Nu doet het frequentie afhankelijke component van de spoelen en condensatoren zijn werk en gaat de impedantie omhoog. Is de impedantie overal (20-20Khz) 8 Ohm? Nee, bekijk het volgende plaatje maar eens: Dit is de impedantieplot van een lagetonen luidspreker. De punt in het begin is het resonantiepunt, aan het eind gaat de impedantie flink omhoog. De impedantie is dus niet overal hetzelfde. Meestal wordt de impedantie gemeten met een signaal van 1Khz. Bij deze frequentie zal de impedantie redelijk gelijk zijn aan 4 of 8 Ohm. Ardo | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 2-2-2003 23:49 |
Als je geen occ hebt, kan je bij de technoshop een bouwpakketje kopen die 1khz met 1 volt kan geven. In sinus, blok en puls. Handig. Kan je je mixer mee controleren, je versterker, en je luidsprekers. Kost € 12,50. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 3-2-2003 13:35 |
Tiemen schreef: Eerst en vooral : hoe meer je aan Dré zijn kont lekt, hoe minder je in de smaak gaat vallen van andere forumleden. Zo ist toch bij mij.Ten tweede : Er bestaat bij spoelen, weerstanden en condensatoren een verband tussen stroom en spanning. Bij weerstanden is dit verband reëel, bij de andere niet. Daarom wordt er een andere naam gegeven (impedantie). Dit zijn dus de evenredigheidsfactoren tussen stroom en spanning. Ach, met een beetje Laplace is een gecombineerde impedantie van ELK willekeurig netwerk met het grootste gemak te berekenen. Of het NUT heeft in DIT geval...Ten derde : Waarom mag de impedantie niet berekend worden door 1/.. + 1/.. = 1/..? Natuurlijk mag het WEL zo berekend worden. Het blijft echter een indicatie aangezien we hier niet werken met de werkelijke impedantie maar met een benaderde impedantie (anders zou het voor 99.5% van de gebruikers van luidsprekers simpelweg te moeilijk worden (zeker als je geen laplace kent)).MAAR. Bij het ontwerpen van speakers werken we met de GEMETEN (danwel berekende) impedantie van elk component. Dit gaat de computer in die daar lekker numeriek mee stoeit waarna er een voorgesteld filter uit rolt. Dit filter ga je dan toepassen en het resultaat opnieuw meten. Bij het TOEPASSEN van speakersystemen zetten we ook wel eens een aantal kasten parallel (of in serie). We zijn dan natuurlijk WEL zo slim om niet appels met peren te mixen maar combineren IDENTIEKE kasten tot 1 cluster. Daarbij gaan we dan met het gemak rekenen met de NOMINALE impedantie (want nee, vrijwel geen enkele speaker is netjes resistief over de gehele audio band) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TiemenStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-4-2002 Laatste: 25-3-2007 Berichten: 142 | 3-2-2003 19:33 |
Dré schreef: Ik heb Victor nog niet aan m'n kont zien lekken, laat staan likken. Ik vind je opmerking dan ook nogal misplaatst.Tiemen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 3-2-2003 23:50 |
Tiemen schreef: (btw, lekken is blijkbaar Belgisch)Likken doe je met je tong. Als je lekt dan wordt het tijd voor een bezoek aan de dokter (go see the doctor, drip drip drip). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
ExanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-1-2003 Laatste: 4-2-2003 Berichten: 15 | 4-2-2003 19:50 |
how low can we get???????????????????????/ | |