Forum > Zelfbouw Speakers

Piëzo tweeters...

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-1-2004 13:15

soapwater schreef:

Ik heb al vaak een bascabinet of combo gezien met een piëzo-tweeter!
voorbeelden:
www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-144461.html
En jullie hebben het over de 'scherpe hoge tonen' bij gitaar. Ik heb het hier wel over de basgitaar hé jongens. Hierbij worden de hoge tonen-drivers gebruikt voor wat men noemt het 'kletter-effect' van de snaren op de fretten en voor een extra dimensie bij het slappen. happy :)
Als je nu eens de geposte mededelingen goed had doorgelezen, dan had je kunnen lezen dat het hier om het merk Foster gaat en dat is geen piezo. (o.a. SWR & Eden)
Je kan er echt op rekenen dat baskasten van betere kwaliteit nooit een piezo gebruiken.

Het gebruik van een hoorntje geeft overigens net dat mooie "scherpe randje". Op de mengtafel van een PA is het hoog ook meestal iets meer opgedraaid, wat je overigens ook met een bassdrum doet om een mooie kick te krijgen.

Ik heb het even opgezocht Foster heb ik nog niet gevonden.(werd vroeger ook als hoog in Fostex kasten gebruikt) hoorntje is plm 40euro en ziet er zo uit :
www.usspeaker.com/paudio-pht-410-size220.gif

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-1-2004 16:20

soapwater schreef:

Ik heb het hier wel over de basgitaar hé jongens.happy :)
als je ooit de kans krijgt, moet je je gitaar maar eens aan een spectrum analizer gooien, je zult verbaast staan......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
15-1-2004 17:08
je bedoelt dat de gitaar meer hoog geeft dan gedacht, en zeker met de distortion aan?!
Ik heb het wel over de basgitaar.

Wat dat hoorntje betreft. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar zo'n hoorntje.
Waar filter ik dan best? 3KHz??
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-1-2004 17:25
Ik weet helaas niet meer waar, maar ik heb ergens op het wwww een verhandeling gelezen (in het engels) dat de meeste instrumenten, waarbij de tonen handmatig gespeeld/bepaald worden er een enorm scala van bijtonen meetbaar zijn. Die tonen hoeven allemaal niet direct hoorbaar te zijn omdat de normale toonhoogte van een accoord overheerst, maar ze zijn er wel.
en als je die extra tonen zou weg halen, dat het instrument zijn totale klankkleur verliest.
Daarvoor zit er ook dat extra hoge tonen speakertje in die bass compo.

Het exacte punt van het scheidingsfilter kan ik je niet vertellen, want ik ben geen basgitaristenboxenbouwer. Ik weet wel iemand voor je:
www.new-line.nl/forum/read/?m=9679#9679
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
15-1-2004 17:33

Tom schreef:

Ik weet helaas niet meer waar, maar ik heb ergens op het wwww een verhandeling gelezen (in het engels) dat de meeste instrumenten, waarbij de tonen handmatig gespeeld/bepaald worden er een enorm scala van bijtonen meetbaar zijn. Die tonen hoeven allemaal niet direct hoorbaar te zijn omdat de normale toonhoogte van een accoord overheerst, maar ze zijn er wel.
en als je die extra tonen zou weg halen, dat het instrument zijn totale klankkleur verliest.
Daarvoor zit er ook dat extra hoge tonen speakertje in die bass combo.
Yep, Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Harmonischen noemen ze dat... Frequenties die elke keer dubbel zo hoog (of zo laag) zijn als de grondtoon (noot). Deze frequenties bepalen de klank van een instrument. Daarom klinken een La op de viool of op de piano niet hetzelfde. (voorbeeldje hé).

Kan ik als hogetonenspeaker voor in m'n bascabinet dan een brede hoorn gebruiken. Doorgaans zie ja alleen van die kleine tweetertjes... Een JB-systems JB665 bijvoorbeeld? Wat denken jullie daar van (wel geen zicht)
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
15-1-2004 17:44
Ik zou gaan voor een slot-tweeter zoals deze:www.new-line.nl/v/52
Slot-tweeters gebruiken ze ook in de kasten van HEVOS, een nederlandse fabrikant die erg goed staat aangeschreven.
www.hevos.nl
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
15-1-2004 18:19

orkz schreef:

Ik zou gaan voor een slot-tweeter zoals deze:www.new-line.nl/v/52
Slot-tweeters gebruiken ze ook in de kasten van HEVOS, een nederlandse fabrikant die erg goed staat aangeschreven.
www.hevos.nl
jah, ziet er wel mooi uit en zal wel lekker klinken, maar ik moet een beetje op m'n budget letten hé. Het is maar voor de basgitaar hé.. laugh :D
Ik doe het nu met 2 piëzo-tweeters en ik vind het best aangenaam klinken. Ik zou alleen een andere tweeter nemen omdat iedereen zo negatief doet over piëzo's... Zo'n klein dingetje, en dat aan een redelijke prijs (ca.50€), dat is wat ik zoek.
greetz
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
15-1-2004 18:53
Ook van Beyma, alleen geen slot-tweeter:www.new-line.nl/v/5342
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-1-2004 19:06
Ik doe het nu met 2 piëzo-tweeters en ik vind het best aangenaam klinken. Ik zou alleen een andere tweeter nemen omdat iedereen zo negatief doet over piëzo's
Je mag toch wel stellen dat wat jij van het geluid vind, belangrijker is als wat "iedereen" van het geluid vind. En indien je optreed is het belangrijkste wat het publiek ervan vind.

Gitaar uitversterken en PA zijn erg verschillend van elkaar, net zoals Hifi en PA erg verschillend zijn. Gitaar heeft immers een heel ander weer te geven frequentie spectrum.
(En het gros is negatief over pïezo voor PA doeleinden)
Of pïezo voor gitaar geschikt is zou ik eerlijk gezegd óók niet weten.
Wel weet ik dat er voor het "hoog" vaak 'cloth' speakertjes worden gebruikt, aangezien basgitaar maar een beperkt hoog heeft.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-1-2004 19:11
Natuurlijk en nu allemaal roepen neem deze ....hoorn want dit is mooi of goed.
Het lijkt wel of ik met jan met de korte achternaam advies geef.
Soapwater let op:
Ik zal het nogmaals zeggen, Topmerken voor basgitaar zoals SWR, EDEN, Trace elliot, Ampeg, glockenklang gebruiken een foster hoorn.
Een exact copie daarvan heeft P-audio:
www.usspeaker.com/paudio-pht-410-size220.gif
En als ik jou was zou ik juist naar dit type opzoek gaan.

Wil je wat meer weten over een EQ setting kijk dan op:
www.trinitysoundcompany.com/eq.html

Voor b.v. info over eden zie:
ssl.washburn.com/edenstore/shopdisplayproducts.asp?id=13&cat=Parts (even copy en paste)

En op deze pagina zie je een van de belangrijkste dingen, zoals je ziet gebruikt men tussen de filter en de hoorn een volumepotmeter, bovendien is de tweeter beveiligd d.m.v. een lampje en wat losse electronica.
Dit is ZEER belangrijk! Mocht je het schema willen hebben van de tweeter beveiliging geef dan een gil.
Voordeel nooit meer defecte tweeters!
Vooral bij basgitaar willen ze er nog wel eens uitklappen.
Volumepotmeters worden vrijwel bij elk bassmerk gebruikt.

En als je het toch allemaal te duur wordt denk dan pas aan een piezo van 4euro.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Afgesloten topic