Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Beerke

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 76 bijdrage(n) van Beerke (Pagina: 3 van 4)

Topic: 4 speakers aansluiten (14-9-2007 18:23:00)
VRAAG 1:

effe een newbie vraagje. Ik heb 4 speakers (JBsystems PRO15) van 8 Ohm. En ik heb 1 versterker van JBsystems namelijk de VX700 Mk2.

specs versterker:
Power stereo 4 ohm: 2x 350Wrms
Power stereo 8 ohm: 2x 200Wrms

kan ik op elk kanaal van de versterker 2 speakers aansluiten en is dat dan 4 Ohm?

VRAAG 2:

de speakers hebben geen Speakon aansluiting. Elke speaker heeft wel 1 x XLR man en XLR vrouw. Ik veronderstel dat de ene als ingang dient en de andere dient om door te linken naar de volgende speaker? Staan die speakers dan in serie of parallel geschakeld?

VRAAG 3:

kan ik dit aansluiten XLR microkabel, of kan een gewone microkabel geen hoge vermogens aan?
Topic: verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen) (17-8-2007 09:55:00)

Watt-Xtra schreef:

waar ik niemand over heb gehoord is het feit dat er knopjes op de actieve kasten zitten waar mensen met een paar drankjes op toch al snel de neiging krijgen om er eens aan te draaien, zitten.
Hier hebben we nog nooit problemen mee gehad. Wij spelen nochtans dikwijls in kleine ruimtes. En er wordt dikwijls behoorlijk wat bier afgedronken door het publiek. 't Is ook een beetje aan de muzikanten en aan de technieker én aan de organisator om duidelijk te maken dat zoiets niet getolereerd wordt als er al iemand dit zou proberen. Laatst opgetreden op een beachparty in een cafeetje. In het cafeetje hadden ze overal zo'n 10 cm zand gestrooid. Behalve op het podium natuurlijk. Naar het einde toe van het optreden, bij de zwaardere rocknummers, ging het er stevig aan toe en werd er al eens in het zand gestampt en met zand gegooid. We hebben toen (in de micro) uitgelegd dat al ons elektrisch materiaal niet bestand is tegen water, bier of zand en gevraagd om voorzichtig te zijn met het zand tegen het podium. Die gasten hebben daar toen rekening mee gehouden. En de ambiance heeft daar niet onder geleden.

Zoiets is vaak een probleem van gebrek aan respect van (zatte mensen) publiek voor muzikanten. En het is niet zo dat dit gebrek aan respect voor muzikanten enkel slechte bands overkomt. In de voorbij 10 jaren heb ik bijna wekelijks op het podium gestaan als muzikant. En ik heb vooral de laatste jaren geleerd dat je respect niet alleen verdient, maar dat je dit soms ook moet afdwingen. Een zatte mens is een beetje als een kind. Die proberen uit hoever ze kunnen gaan en als je dit toelaat, gaan ze steeds een stapje verder. Maar je moet als muzikant (waarschijnlijk idem voor DJ's?) een lijn durven trekken. Tot daar en niet verder. Bepaalde zaken mag je echt niet tolereren. En dat moet je duidelijk maken. Enfin, maar dit is eigenlijk allemaal een beetje off topic.

Terug on topic, passief blijft inderdaad over het algemeen flexibeler, alhoewel ik dus nooit problemen heb gehad met onze actieve systemen.
Topic: verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen) (16-8-2007 10:05:00)
wij hebben met onze live band (4-koppig) goede ervaringen met actieve monitoren. We hebben elk een aparte actieve monitor met een eigen mix.

trouwens ook onze FOH is een actief systeem (HK Audio DEACON). Heel tevreden over.

nooit problemen gehad met te warm wordende versterker in een speakerkast. Ook niet laatst met een optreden in de vlakke zon. Zowel ons actief FOH systeem als drie actieve monitors stonden in de vlakke zon, bij een temperatuur van 31 graden in de schaduw (weet niet wat de temperatuur was in de zon). 't is hier in België deze zomer maar 1 keer boven de 30 graden celsius geweest, geloof ik, en dat was die dag, en dan stonden we daar dus te zweten als de beesten op het podium. De actieve speakers hadden geen problemen van de hitte ...

Persoonlijk heb ik voor actieve apparatuur gekozen omdat ik vond dat het makkelijker en sneller op te stellen was, en ook omdat het minder plaats inneemt tijdens het vervoer. Doch, op dit moment zie ik verder weinig voor- of nadelen van het ene of het andere systeem. Ik heb wel de indruk dat verhuurbedrijven meer voor passieve oplossingen kiezen. Is er dan al eens een versterker kapot, dan kan die heel vlug vervangen worden door een andere ...
Topic: 108 harting aansluitschema (30-7-2007 13:13:00)

KVM schreef:

beerke schreef:

ok, bedankt, het begint duidelijk te worden. De meest flexibele oplossing (misschien wel de duurste) lijkt mij toch om langs elke kant van mijn multikabel een Harting (of Ilme) connector te monteren.
Wat is hier flexibel aan?
Dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Het lijkt mij een meer flexibele oplossing omdat ik bijvoorbeeld in de toekomst de stage box zou kunnen vervangen door een 19 inch rackje bijvoorbeeld.

KVM schreef:

beerke schreef:

2 x Ilme Multipin Chassis
2 x Ilme Multipin Chassis
(bestaat deze niet in "gesloten" versie, dus zonder die 2 zijdelingse ingangen?)
Waarom 4 chassis delen?
Hm, foutje, denk ik. Ik heb enkel deze nodig, denk ik:

2 x Ilme Multipin Chassis

Bedankt voor de opmerking, scheelt weer al wat euro's
Topic: 108 harting aansluitschema (30-7-2007 13:02:00)

Aart schreef:

Hum. Als ik het goed zie linkt u nu 216x de Guide-pinnen, de contactpinnen zijn echter deze en deze. Scheelt toch wat :)
O ja, inderdaad, ik ben iets te snel geweest. Scheelt inderdaad toch wat! Bedankt!
Topic: 108 harting aansluitschema (27-7-2007 15:26:00)
komt er zo maar eventjes 180 euro bij? Hm, nee dat is echt buiten het budget.

Eerst eens zien of ik dat ergens kan lenen. Zou dit compatibel zijn met Harting tools?
Topic: 108 harting aansluitschema (27-7-2007 15:04:00)
ok, bedankt, het begint duidelijk te worden. De meest flexibele oplossing (misschien wel de duurste) lijkt mij toch om langs elke kant van mijn multikabel een Harting (of Ilme) connector te monteren. Ik ben nu even aan het uitkijken wat ik nodig heb qua Ilme materiaal:

- 2 x Ilme Audio 108 Pole Insert (female)
- 2 x Ilme Audio 108 Pole Insert (male)
- 2 x Ilme Multipin Cable Hood (side entry)
- 2 x Ilme Multipin Chassis
- 2 x Ilme Trumpet Screw (24 pole PG 29)
(hoe dik is PG29? Gaat mijn multikabel hier door kunnen?)
- 2 x Ilme Multipin Chassis
(bestaat deze niet in "gesloten" versie, dus zonder die 2 zijdelingse ingangen?)
- 216 x Guide pin female
- 216 x Guide pin male

Kom ik zo mooi op 660 euro. Niet weinig. Klopt mijn lijst zo een beetje?

Kan ik die contactpinnen er met de hand zelf indraaien, of is er echt zo'n tool nodig?
Topic: 108 harting aansluitschema (26-7-2007 12:43:00)
omdat ik dus al een stagebox heb (hangt vast aan mijn multikabel: zie mijn berichtjes hoger)
Topic: 108 harting aansluitschema (26-7-2007 11:03:00)
@KVM: spreek je jezelf nu niet tegen? Of begrijp ik je niet goed? Als ik de connectorbox van op het podium aan de multikabel laat zitten, wat valt er dan nog op de kabelrol te monteren?

Ik heb een kabelrol in gedachten. En daar zou ik dan ook een case rond bouwen.

Vraag 1: wat valt er daar op te "monteren"? Ga je daar een connectorbox op monteren en zoja hoe?

Vraag 2: hoe kan je een multikabel met connectorbox op zo'n haspel rollen? Begin je dan met het uiteinde van de connectorbox of met het uiteinde met de Harting fiche? Lijkt mij toch niet echt handig om op te rollen op zo'n kabelrol als de connectorbox er nog aanhangt ...
Topic: 108 harting aansluitschema (24-7-2007 19:05:00)

AMX_Pete schreef:

Die penconfiguratie wordt veruit het meeste gebruikt, ik heb die in de late jaren '80 ooit eens bedacht en ondertussen draait half België en Nederland erop.
Nog bij vermelden dat altijd de laatste 8 paar van de multikabel gebruikt worden op de 4 "onderste" rijen pennen van de Harting, dus 15-33-... tot 90-108, ook als de multikabel maar een 24 paar of 32 paar zou zijn. en de laatste rij 18-36-54-72-90-108 altijd als Master links en rechts worden gebruikt. Op die manier zijn alle multikabels quasi compatibel, ongeacht het aantal paar van de multikabel. Dat kan belangrijk zijn bij het inhuren van extra kabel of wisselen van mengtafels sets onderling.
De reden waarom ik "onderste" rijen vermelde, is dat ingeval kappen met zijdelingse uitgang worden gebruikt, de hoogste pen - 108 in dit geval - aan de kant van de kabel-uitgang zit. Dat is ook van belang als kabels uitgewisseld worden.
De kabeldelen zijn altijd vrouwelijk en de chassis delen zijn daarmee altijd mannelijk. Daardoor kan de multikabel-rol zowel aan het podium als bij de FOH tafel gezet worden en dat maakt de kabeldelen minder kwetsbaar in gebruik. Dat heeft 1 minpunt, verlengen is te doen met een extra tussenkabel met beide kanten mannelijke Hartings en kabeldelen met vergrendelkleppen (of chassisdelen in een doos ingebouwd kan ook)
Heel interessant. Ik ben van plan om dit binnen afzienbare tijd (lees: als er wat minder optredens zijn en ik wat meer tijd heb) ook eens te doen. Ik bedoel, ik wil mijn multikabel ook voorzien van Harting multiconnectoren.

Toch even jullie mening eens vragen in verband met mijn plannen. Momenteel heb ik een multikabel vergelijkbaar met deze, alleen heeft die van mij 24 input en 8 outputs (30 m lang). Langs de kant van het mengpaneel (FOH) heb ik al een redelijk goed idee wat ik er mee zou doen. Ik zou namelijk mijn mengpaneel inbouwen in een flightcase en daar dan een mannelijk Harting connector op voorzien. Op de multikabel zou ik de XLR fiches er af knippen en er dus op de kabel een vrouwelijk Harting 108 pins connector voorzien. De losse XLR fiches + kabeltjes die nu op de multikabel zitten, zou ik hergebruiken om in de inputs van mijn mengpaneel te steken. (Ik zie eigenlijk geen andere oplossing.)

Dan rest nog de kant van het podium. Die connectorbox die aan mijn multikabel hangt is nogal onhandig als ik de multikabel op een kabelhaspel wil oprollen. Is het een goed idee om langs die kant dan ook een Harting connector tussen te plaatsen, bijvoorbeeld op een halve meter van de stagebox, zodat ik de multikabel (die langs weerskanten een vrouwelijke Harting 108 pins heeft) makkelijk op een kabelrol kan oprollen. De stagebox moet ik dan steeds apart meenemen.

Heeft iemand hierop kritiek of tips?

PS Dit is nieuw voor mij. Ik heb wel al wat rondgezocht en gelezen onder andere op dit forum, maar wou toch nog even wat tips vragen.
Topic: Het bouwen van een case (23-7-2007 13:43:00)
mooi werk voor je eerste kist!

alleen zou ik in het verlog iets bredere overzethoeken gebruiken. Een overzethoek hoort volgens mij even breed te zijn als het hoekprofiel, zodanig dat de spleet tussen hoek- en sluitprofiel volledig bedekt is.

verder: vlindersloten mochten inderdaad iets verder naar buiten, en persoonlijk zou ik er ook proberen voor te zorgen dat de vlindersloten telkens tussen twee rivetten van het hoekprofiel geplaatst zijn.

ik zie ook dat je het sluitprofiel ook vastgepopt hebt. Dat is niet echt nodig. Een sluitprofiel wordt eigenlijk al voldoende op zijn plaats gehouden door de popnagels in de overzethoeken en in de vlindersloten. Extra rivetten in het sluitprofiel zelf zijn eigenlijk niet nodig.

Voorts wel een nette kist! Een eerst zelfgebouwde kist is toch voor iedereen een beetje een trots moment ...
Topic: Het bouwen van een case (20-7-2007 10:38:00)
hm, zeer logisch natuurlijk, maar ik wist niet dat sluitprofiel ook in HD versie bestond

bedankt om dit even op te helderen!

by the way, nice work!
Topic: Het bouwen van een case (20-7-2007 10:03:00)

Martijn schreef:

Voorkant
Achterkant
4 Geremde wielen per kist
Binnenkant
Van de bovenkant gezien

Dit waren ook de enige kisten die met HD profiel zijn gemaakt.
@Martijn (of anderen die hier iets nuttigs kunnen op antwoorden):

Zijn deze HD alu profielen 2 mm dik? (de standaard alu profielen zijn meestal 1,5 mm dik).

En zoja, wat ik me altijd al afgevraagd heb, als je aluminium (hoek)profielen gebruikt van 2 mm dikte, is dat dan makkelijk te combineren met het sluitprofiel, dat toch steeds 1,5 mm dik aluminium is? Ik bedoel, de overzethoek, die toch langs de ene kant op het sluitprofiel (van 1,5 mm dikte) en langs de andere kant op het hoek of insteekprofiel (naargelang je hoek- of insteekprofiel gebruikt) (van 2 mm dikte) staat, staat die dan niet een ietsiepietse scheef? Of is dat verschil in hoogte tussen sluitprofiel en hoekprofiel nagenoeg onzichtbaar?
Topic: Flightcase: prodjuser vs. dap (13-7-2007 09:01:00)

Patrick Beuken schreef:

Duidelijk verhaal :)

Alhoewel 3x1 meter wel een heel vreemde maat is voor een plaat razz :p 122 x 244 cm is gebruikelijker. Maarja, dat doet er verder niet toe.
Hij bedoelt waarschijnlijk 305 x 130 cm. Dit is inderdaad ook een standaard maat. Komt overeen met ongeveer 4 m², terwijl 122 x 244 ongeveer 3 m² is. Platen bij mij zijn ook altijd 305 x 130.

Trouwens, wat die toplaag betreft, ofwel HPL of een soort van plakfolie. Ik heb vroeger de test gedaan. Destructieve tests, zeg maar. Ik had een aantal verschillende soorten flightcase hout ter beschikking. Ik heb er met een hamer en met scherpe voorwerpen op ingebeukt en ingekrast. De verschillen waren heel duidelijk, de dunne plakfolie is duidelijk minder sterk. Maar ook binnen HPL (een laag van zeg maar 0,8 mm dik) is er toch nog verschil, met name wat betreft krasvastheid, en dit wordt voornamelijk bepaald door de oppervlaktestructuur.

En dit bleek bovendien weinig afhankelijk van het merk van HPL te zijn. Binnen de meeste merken van HPL is er nog keuze tussen gladde of grovere variant. Die laatste wordt dikwijls mandarin structuur genoemd en is ook nog beter bestand tegen krassen bijvoorbeeld dan de gladde variant (proefondervindelijk nagegaan). In België wordt de mandarijn variant dikwijls gebruikt door custom case flightcasebouwers, om die reden. Bij fabriekscases ben ik die variant nog niet tegengekomen.

Het soort hout dat gebruikt wordt is natuurlijk ook enorm bepalend voor sterkte en gewicht. Maar ik wil hier niet opnieuw de discussie voeren welk soort multiplex het beste is, en hoeveel lagen die moet hebben enzovoort.

By the way, dat verchroomde beslag van DAP (in dit geval) vind ik maar niks. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe die "chroom look" er uitziet na een paar jaar on the road. Iemand daar ondervinding mee (of foto's van)? Ik heb zo het vooroordeel (maar kan dus mis zijn) dat dat verchroomde laagje maar heel erg dun is, en dat dat er na een tijd totaal niet meer uitziet wegens krassen en zo, maar is mijn vooroordeel gegrond?

Misschien is verzinkt of verchroomd wel enkel een kwestie van smaak, want feit is, een verzinkte balhoek ziet er na een tijd intensief gebruik ook gans anders uit dan als hij nagelnieuw is.
Topic: Het bouwen van een case (11-5-2007 08:49:00)

Martijn schreef:

laugh :D Lees een hoop ellende over popnageltangen op lucht, maar heb er zelf ook een en die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Blijft niks in vastzitten, loopt niet vast bij te lage druk, niks. Is inmiddels een doos of 5-6 5mm popnagels mee gepopt, tussentijds geen onderhoudsbeurt gehad (Wel voor ieder gebruik een druppeltje geschikte olie erin) en nog steeds werkt het ding goed. Onlangs wel nog even de klembekjes schoongemaakt maar dat was het dan ook wel. Gaat om een Airpress tang, geen idee welk type het precies is. Het is niet de allergoedkoopste, maar een beetje de middenweg. (Al kost 'ie dan nog steeds een schijntje; 159 euro.) Adres voor die tangen heb ik ergens rond juni/juli vorig jaar in dit topic gepost, dus mocht je zo'n tang willen dan weet je waar je ze kunt krijgen. (Bij de shop in kwestie heb ik inmiddels meerdere bestellingen gedaan, service is zéér goed.)

Mocht je maar af en toe wat willen poppen, dan zou je bij de van Cranenbroek een Stanley handtang kunnen halen. Is echter geen schaartang dus het is nog steeds redelijk knijpen, maar ze kosten maar een paar euro meer dan de gammadingen maar gaan veel langer mee.

Probleem met popnageltangen waar het steeltje niet meer uitkomt kan de afstelling van de bek zijn. In de handleiding staat meestal wel hoe je de tang afstelt. Het kan namelijk zijn dat de klembek te ver naar achteren staat en daardoor niet meer goed opent. De bek wilt in principe altijd volledig gesloten zijn, maar wordt door het neusje als een wig opengedrukt. Als de bek dus niet ver genoeg naar voren komt (De bek zit dan dus te ver naar achteren op de as) worden de klemmetjes niet ver genoeg opengedrukt en blijft het steeltje vastzitten. Dat is ook de reden waarom het neusje voor 5mm nagels langer zijn dan voor 3mm nagels; ze moeten de klembek verder opendrukken.
Bedankt voor de uitleg van het mechanisme. Heb voor die van mij (op lucht) 180 euro betaald, ook niet bepaald de goedkoopste he. Maar volgens mij kan je zelf niet veel aan regelen aan de bek en aan die klemmetjes. Heb het ding al verscheidene malen open gedaan. Zal er toch maar eens terug naar de winkel mee moeten vrees ik.

Een goeie handmatige tang heb ik dus wel al, maar ik veronderstel dat die uitleg meer voor anderen bedoeld is.
Topic: Het bouwen van een case (10-5-2007 14:29:00)
Ik heb ook al een paar maand een popnagelpistool op luchtdruk. Om de drie à vier popnagels zit er een popnagel vast ('t is te zeggen het "afval" gedeelte van de popnagel blijft vastzitten in het pistool, terwijl dit er normaal automatisch zou moeten uitkomen. Het komt er ook niet automatisch uit wanneer ik een nieuwe popnagel er probeer in te steken). Dan is het een kwartier sukkelen om die eruit te krijgen. Uit frustratie gebruik ik de automatische momenteel dus niet meer. Gaat veel makkelijker en sneller met een manuele popnageltang. Mijn manuele popnageltang is van het merk POP: werkt zeer goed voor 4,2 mm popnagels, maar wordt wel zeer lastig bij 5 mm popnagels.

Zou dit een probleem van onvoldoende druk kunnen zijn? Alles is nochtans splinternieuw. Zowel compressor als popnagelpistool. Nog iemand die problemen gehad? Zou toch wel graag weer de automatische gaan gebruiken
Topic: Het bouwen van een case (13-4-2007 13:26:00)
Thanks!

was iets te weinig plaats over daarvoor. Ik wou de kist zo smal mogelijk houden
Topic: Het bouwen van een case (13-4-2007 13:19:00)
Joepi. Mijn flightcase voor mijn pedalboard (gitaar) is eindelijk klaar.

Gesloten kist:
https://www.flightcase-brico.be/images/stappenplanpedal/kistgeslotenaf2.jpg

Open:
https://www.flightcase-brico.be/images/stappenplanpedal/kistbinnenaf.jpg

't Is de eerste keer dat ik een case bouw met een L-vormig deksel. Ik ben tevreden over het resultaat. Het eerste optredentje met deze case is intussen achter de rug:

https://www.plugged.be/concertpics/20070323-08.jpg

Allé, ik ben dus tevreden over dit bouwprojectje! De binnenkant van het onderste gedeelte heb ik beplakt met zwarte, fluweelachtige stof. Is heel zacht en staat heel chic, vind ik.
Edit Mod: Dré: Zulke grote foto's mogen alleen gelinkt worden. Zie ook forumregels (die voor iedereen van toepassing zijn).
Topic: Het bouwen van een case (27-2-2007 18:30:00)

Patrick Beuken schreef:

Ik wil een flightcase gaan maken voor t-barren met parren. Ik wil de t-barren inklemmen zodat de case ook rechtop neergezet kan worden. Hiervoor heb ik me dit bedacht. Links en rechts in de case een houder van 3 plankjes multiplex monteren, waarin de t-bar komt te liggen. In de deksel monteer ik dan ook links en rechts 3 lagen multiplex zodat de bar ingeklemd wordt, wanneer de deksel erop ligt. Het eerste plankje gebruik ik voor de montage op de case en in de andere 2 is een uitsparing gemaakt voor het uiteinde van de bar. Strak plan of kan ik beter iets anders doen?
Heb toevallig net ditzelfde systeem ook gezien afgelopen zaterdag bij iemand die 2 t-barren met elk 6 parren in één (heel lange) flightcase stak. Dit leek mij wel OK: het geheel zat stevig vast.

Anderzijds kan je natuurlijk ook met wat extra hout twee half cirkelvormige vormen maken in je deksel die tegen je barren drukt en zo je parren dus naar beneden duwt, maar ik geloof dat dat is wat Martijn bedoelt.
Topic: Het bouwen van een case (9-2-2007 11:55:00)
ik heb eigenlijk ook tot nu toe 8mm gebruikt omdat de gaten in de wielen inderdaad groot genoeg zijn voor 8mm. Anderzijds vermoed ik dat 6mm in de meeste gevallen inderdaad wel moet volstaan qua sterkte. Tenslotte zijn er 4 bouten per wiel en 16 per kist. Lijkt mij wel sterk genoeg toch