Forum > Geluid

verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen)

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-8-2007 12:23
Ik heb een dilemma

Ik heb een aantal monitoren nodig voor een bandje welke op weg is steeds vaker op te treden.
het betreft wederom een rock en roll bandje in 5 mans bezetting. Optredens voornamelijk in kleine tenten (10 bij 10 meter) en de kroegen.

Nu ben ik aan het overwegen om een stel actieve kastjes aan te schaffen voor op het podium, echter heb ik hierin geen ervaring.

Is het uberhaupt verstandig om actieve speakers voor op het podium te zetten?
Wat zijn de voordelen tegenover een passieve kast met versterker in een rack?
Werken de actieve speakers precies hetzelfde als de passieve variant? Ik heb het idee dat vaak wordt bezuinigd op het vermogen van de ingebouwde versterker?

tot nu toe:

-wat kan men doen zodat bezoekers niet aan de versterkermodule zitten?
-wordt een versterker in de kast niet te snel warm?

voordeel, scheelt veel transport en gewicht
zeer gemakkelijk opbouwen, combikabel erheen klaar.

makkelijker en vaker inzetbaar?

iemand verder ervaringen met coaxiale monitoren?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
15-8-2007 13:23
Wanneer het gaat over slechts 2 kastjes voor op het podium, ben ik persoonlijk het meest te vinden voor een combinatie actief - passief. Dynacord (ja, hier ben ik weer...) heeft zo bijvoorbeeld de AM12 en de M12. De ingebouwde versterker in de actieve versie bezit zeker genoeg vermogen om de passieve versie mee aan te sturen. Dit is echt prima om zo snel en compact mogelijk iets op te zetten, en het klinkt dan nog fantastisch goed ook. Door gebruik te maken van de passieve versie, wordt ook de prijs een beetje gedrukt, want 2 actieve versies blijven vrij kostelijk.

Verder ben ik eigenlijk wel voorstander van passief... Een paar argumenten: gewicht wordt beperkt (versterker weegt ook, maar kan je los van de kast binnenrijden in rack), geen regelingen vooraan op het podium, geen power en elektronica die bereikbaar is door de bierglazen die omvallen, enz... Ook belangrijk vind ik dat je bij passieve kastjes vrijer bent in het gebruik van eq's. Sommige mensen hebben ze liever in de amprack zitten, anderen in de fx rack, maar toch... Als er tijdens een optreden iets mis zou zijn, of er moet worden bijgeregeld, ga ik liever even tot aan de amprack naast, achter of opzij op het podium, als dat ik de hond in het kegelspel uithang midden op het podium. In principe moet alles in orde zijn bij aanvang, maar je weet maar nooit hé...

Om even op je vraag terug te komen... Het warm worden van de versterkermodule is niet meteen een probleem. Ik heb er zelf nooit last mee gehad, en heel weinig gehoord van warmteproblemen. Alles kan warm worden natuurlijk, maar dat vind ik geen argument om bijvoorbeeld niet voor actief te kiezen.

Ervoor zorgen dat niemand aan de versterker gaat prutsen, is niet zo eenvoudig. Ook daar heb ik zelf nooit last mee gehad. Zie ik dat er toch iemand zijn handen niet kan thuishouden, dan gaat die man of vrouw dat wel geweten hebben, en nog lang onthouden, maar dat is geen oplossing :-) Een veiligheidsmarge tussen podium en publiek is altijd welkom en efficiënt, maar ik weet ook dat zoiets in kleine tenten en kroegen niet te realiseren valt.

Natuurlijk blijft het een keuze die je moet maken. Ik ben er zeker van dat er hier mensen absoluut voorstander zijn van actief, en dat die ook hun argumenten aanhalen, maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. bij mij is dat passief.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-8-2007 13:37
het zou gaan om een 4 tal monitoren,

minimaal 3 groepen om zo ieder zijn eigen geluid te kunnen geven. Dus passief, actief combi niet echt van toepassing.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 390
15-8-2007 17:44
Ik heb laats wat verlichting gedaan voor wat bandjes. De desbetreffende geluidsboer had alleen maar actieve monitoren. Volgens mij van dynacord. Hij was er zeer te spreken over en kon ook de bovengenoemde manier van doorlussen gebruiken. Na het inregelen schoof er een klepje/luikje voor de potmeters/ledjes en aan uit knop. Zo dat je hier niet 123 meer bij kon. Volgens mij was dit beslist geen eigen bouw.

Als de monitors zo dicht bij het publiek liggen dat dit er bij kan. Bestaat er natuurlijk altijd de kans dat een of andere goochem aan de draadjes gaat zitten. Of hij nou een xlr, speakon of voeding los trekt, het resultaat zal altijd het zelfde zijn, nl. geen geluid. Wat dat betreft was er bij de door mij geziene monitors dus geen verschil met pasief aangestuurde.

klunzy
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
16-8-2007 10:05
wij hebben met onze live band (4-koppig) goede ervaringen met actieve monitoren. We hebben elk een aparte actieve monitor met een eigen mix.

trouwens ook onze FOH is een actief systeem (HK Audio DEACON). Heel tevreden over.

nooit problemen gehad met te warm wordende versterker in een speakerkast. Ook niet laatst met een optreden in de vlakke zon. Zowel ons actief FOH systeem als drie actieve monitors stonden in de vlakke zon, bij een temperatuur van 31 graden in de schaduw (weet niet wat de temperatuur was in de zon). 't is hier in België deze zomer maar 1 keer boven de 30 graden celsius geweest, geloof ik, en dat was die dag, en dan stonden we daar dus te zweten als de beesten op het podium. De actieve speakers hadden geen problemen van de hitte ...

Persoonlijk heb ik voor actieve apparatuur gekozen omdat ik vond dat het makkelijker en sneller op te stellen was, en ook omdat het minder plaats inneemt tijdens het vervoer. Doch, op dit moment zie ik verder weinig voor- of nadelen van het ene of het andere systeem. Ik heb wel de indruk dat verhuurbedrijven meer voor passieve oplossingen kiezen. Is er dan al eens een versterker kapot, dan kan die heel vlug vervangen worden door een andere ...
MarkRomboutsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 62
16-8-2007 13:38
Ik heb een tijd gewerkt met actieve monitoren HK FAST om precies te zijn. Mogelijkheden en geluid ervan waren best in orde in verhouding tot de kosten van zo'n kastje.

Ik ben laatst echter toch overgestapt naar een set passieve HK PRO12m monitoren met Crown XTi versterkers, omdat ik het beu was altijd zo veel kabels over het podium te trekken. Er moet altijd een signaal en een stroom kabel naartoe. Ik heb ook een tijdje geprobeerd te werken met de combikabels, maar dat was voor mij geen oplossing. Wellicht dat dit wel goed werkt als je in een vaste bezetting optredens verzorgd, zodat je daar je bekabeling op kan inrichten.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat passief voor mij toch makkelijker werkt. De kwaliteit die ik nu heb is ook wat hoger, maar dat heeft voornamelijk met het uitgegeven budget te maken.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-8-2007 14:36
tot zover bedankt voor de reacties,

waar ik niemand over heb gehoord is het feit dat er knopjes op de actieve kasten zitten waar mensen met een paar drankjes op toch al snel de neiging krijgen om er eens aan te draaien, zitten.

Klepjes ervoor heb ik nog nooit gezien.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik heb zo deze ideeen.
Vaak zal het publiek bijna letterlijk bij op het podium komen.
Maar het zitten aan deze knoppen is in de praktijk dus niet veel het geval?

Ik heb even zitten kijken maar het scheelt echt wel een pak meesleep werk wanneer ik voor actieve kasten ga.

bij 4 stuks monitoren is dat toch al snel een rackje versterkers plus kabelbak minder.
Actieve monitoren kunnen zo in een case met ruimte voor een aantal combikabels.
rackje maken met 4 eq's plus aansluitpaneel en klaar.

een actieve monitor met mogelijkheid tot aansluiten van een xtra passieve monitor zou een goede keuze wezen wanneer het podium wat groter zal wezen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
16-8-2007 15:10
Wij gebruiken regelmatig een paar van onze SRM450's als monitor voor op het podium, we hebben nog geen problemen gehad met publiek dat aan knopjes gaat zitten. Hoe goed ze bevallen als monitor kan ik als niet-muzikant niet inschatten, we krijgen er echter geen klachten over van bezoekende bands. (Vanavond Textures :)

Ik heb voor de SRM's zelf simpele houten schotjes gemaakt welke met een enkele vleugemoer voor de bedieningsorganen geschroeft kunnen worden, maar die gebruiken we alleen als de luidsprekers op hun vaste plaatsen in de zalen hangen.
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
16-8-2007 23:36
Denk goed naa over het follume wat een onervaren rochband vaak wil hebben,wij gebruiken nu een kast met een jbl 2226 en een jbl 2446(kast weegt 43 kg), hier licht ruim 2 kw aan versterker vermogen op en dit gaat in tenten gewoon los(dit betekend volgens de db meter op 2 meter van de kast 132db)volgensmij is het geken werk maar onervaren muziekanten willen dit graag wij advieseren tegenwoordig met name om het geluid in de zaal/tent ook goed te kunnen houden om zelf in ear aan te schaffen dit scheel veel in de geluids kwaliteid en in het behoud van jou oren als je aan het monitor mixen bent.groeten arjan
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-8-2007 01:01

beerke schreef:

Ik heb wel de indruk dat verhuurbedrijven meer voor passieve oplossingen kiezen. Is er dan al eens een versterker kapot, dan kan die heel vlug vervangen worden door een andere ...
Nou, je bent veel flexibeler.
Eindtrappen kan je namelijk ook los verhuren.
Daarnaast kan je ook 1 eindtrap met 2 of 4 monitoren verhuren.

Bij een grote tent (of zaal) praat je al snel over sidefills, zangmonitoren en drumfill.(etc.) Bij grote tent feesten kan veelal het publiek niet tot aan het podium komen aangezien daar vrijwel altijd dranghekken (ruim) voor staan.

Ik zou het overigens niet actieve en passieve monitoren noemen, maar powered en non powered monitoren. Er zijn namelijk powered actieve maar ook powered passieve monitoren.
bij 4 stuks monitoren is dat toch al snel een rackje versterkers plus kabelbak minder.
Kwa kabels zal het niet uitmaken Iedere box heeft immers spanning nodig en een lijntje. Het rackje versterkers is natuurlijk een ander verhaal.
waar ik niemand over heb gehoord is het feit dat er knopjes op de actieve kasten zitten waar mensen met een paar drankjes op toch al snel de neiging krijgen om er eens aan te draaien, zitten.
Zou ik mij niet druk over maken.
Een beetje afhankelijk hoe goed je erbij kan, en "hoe" het publiek is.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)