Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Berry
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 114 bijdrage(n) van Berry (Pagina: 3 van 6)
Topic: iemand ervaring met samson versterkers?? (2-6-2005 10:17:00)Welke beter is doe ik geen uitspraken over, zelfs niet (of beter gezegd: ZEKER niet) als ze beiden met "open motorkap" naast elkaar zouden staan, dat laat ik liever aan anderen over.
Wat mij betreft is de Samson, gelet op mijn eerdere reactie, betrouwbaar en kan tegen een stootje. Maar datzelfde geldt immers voor de V3000 die al vele lovende recensies op dit gebied heeft.Topic: iemand ervaring met samson versterkers?? (2-6-2005 02:04:00)Ja, we hebben alles uitvoerig uitgeprobeerd, 60 Hz klinkt overduidelijk het beste.
Zodra je hoger crosst hoor je uit de subs in de verte ook wat instrumenten en zang meekomen en daar moeten ze zich niet bemoeien.
Bovendien pikken de toppen het vanaf 60 Hz uitstekend op, de bassen zijn snaarstrak en kriebelen in je keel. En die strakke klappen klinken een stuk lomper/uitgezakter als je dat aan de subs overlaat.
Die toppen hebben jaren in onze kantine gehangen, aangestuurd door een Samson 2x750W en DJ's waarvan de meesten nog nooit van 0dB hebben gehoord. Nu krijgen ze op 4 Ohm 690W van een V3000 en daar raken ze echt niet van in de stress, zeker niet als je de 0dB op je mixer in de smiezen houdt.Topic: Verschil: Baskast of sub (30-5-2005 16:14:00)Het was tot nu toe niet nodig om met mijn kop in de kasten te duiken, maar afgaande van een plaatje op kast "BW Equiped" heb ik wel een vermoeden.Gaat ze prima af, per topkast 2 x 15 inch Eminence van elk 300W, geven geen krimp en blijven spatzuiver.Topic: Verschil: Baskast of sub (30-5-2005 15:31:00)Ik heb twee Peavey subs/baskasten met elk één 18-incher die gaan vanaf 48 Hz. Ik cross op 60 Hz naar de toppen, want als ik hoger cross proberen de subs dingen te doen waar ze niet goed in zijn. Als ik het geheel in onze sporthal vol open zet, voel je de bas van de toppen in je keel. Zet ik het volume van de subs uit, dan mis je behoorlijk veel van het hele diepe laag (dat je minder voelt) en ook een storend bijgeluid: het mee-resoneren van de gehele reclamering rond het speelveld. Topic: Welke Crossover?! (4-5-2005 15:40:00)Juist, maar NIET je tweeters!!!
En als de limiters gaan werken als je door een mic praat, dan zou ik maar eens goed kijken naar gainstructuur en eq-instellingen.
Bij mij lichten hooguit de rode ledjes af en toe wat op, en reken maar dat alles vaak snoeihard staat. Als de rode limiter-ledjes echter gaan BRANDEN en de limiter dus actief wordt, komt dat meestal doordat het ingangssignaal op de mixer te ver in het rood is gekomen.
Ik beschouw het gewoon als noodrem, voor noodgevallen dus, en niet dat je continue over de grenzen van het toelaatbare zit. Dus zal het mij een worst zijn als het ding voor die ene uitschieter nogal grof ingrijpt, het voorkomt immers erger.Topic: Welke Crossover?! (4-5-2005 12:36:00)Klinkt zo'n beetje hetzelfde als:
Dat-en-dat type auto lijkt me alleen maar nuttig als je een airbag nodig hebt ...Topic: Welke Crossover?! (2-5-2005 20:51:00)NEE dus, da's nou net waar Johan voor waarschuwt!Het aantal watts vermindert NIET, zowel versterkervermogen als belastbaarheid van de speakers blijft hetzelfde.
Als ik het verhaal waar Johan naar verwijst (bedankt voor je correctie) goed begrijp wordt de mid/hoog speaker méér belast doordat hiervoor verhoudingsgewijs ook méér vermogen beschikbaar is gekomen. Je hebt immers het laag weggefilterd.
Het vermogen dat de kast vanuit de versterker krijgt verandert niet, maar door het ontbreken van lage tonen verschuift de mate van besteding van dat vermogen tussen de verschillende speakers. In dit geval krijgt het mid/hoog dus méér en als je hem dan ook nog eens harder gaat zetten kan dat weleens funest zijn.
Correct me if I'm wrong.
(en voor Dré's uitleg ga ik nog weleens goed zitten )Topic: Verf voor Luidsprekers en evt flights (2-5-2005 01:08:00)
En het is dan ook beter voor de subs als ze een weergave hebben van tot 150 Hz toch?Helemaal correct.Topic: Welke Crossover?! (2-5-2005 00:15:00)
In de subs zitten dacht ik geen scheidingsfilters (DAP MCB-15)...Als er in de subs geen passieve filters zitten, en je gebruikt ook geen crossover, krijgen je subs vanuit de mixer een fullrange signaal.
Dat vinden subs niet leuk, ze gaan proberen ook het mid/hoog weer te geven en dat kunnen ze niet. Gevolg: ze klinken voor geen meter en het gaat ten koste van de prestatie van waar ze wèl goed in zijn: uitsluitend het laag weergeven.
En wat voor topkasten heb je, zit daar een passief filter in, wat is het frequentiebereik? Zonder actief of passief filter krijgen ze dus ook het laag, kunnen ze dat wel?Topic: Hoe werkt dat nou met die ohms?? (20-4-2005 10:05:00)Je vraag was in dit topic al min of meer door Tom beantwoord, even terugzoeken dus.
Daaruit blijkt dat het niet verstandig is, of je echt in de problemen kan komen heeft niets met fullrange boxen te maken.Topic: Ik kan er niet meer tegen! brommm (13-4-2005 12:51:00)
bedanktMeest voor de hand liggende oplossing "nieuw snoertje" al geprobeerd?Topic: Sennheiser Plopkap (7-4-2005 00:56:00)
... etc.Helemaal mee eens, hoewel het wel ten koste gaat van wat helderheid, vergt wat aanpassing van EQ-instelling.Topic: Welke Crossover?! (17-3-2005 23:51:00)Victor, ik gebruik al een poosje een CX3400 en heb de Treshold altijd op +6Db staan. Als de limiter-ledjes oplichten is dat meestal in combinatie met wat rood op de mixer, en de gain dus wat teruggedraaid moet worden.
Anders gezegd: Als je netjes, zoals het hoort, op 0Db uitstuurt komen de limiters van de cross zelden of nooit in actie.
Of ben ik nou hier de enige die gewoon TOT de grens ga en niet altijd er net overheen?Topic: Slechtste ervaring (10-3-2005 16:03:00)Zucht ... nog een poging:
subwoofer-mode op de versterkerTopic: Behringer CX-2310 Crossover Probleempje (22-2-2005 15:45:00)
waal] schreef:
maar wat vind je beter samson of american audioWat mij betreft is de Samson, gelet op mijn eerdere reactie, betrouwbaar en kan tegen een stootje. Maar datzelfde geldt immers voor de V3000 die al vele lovende recensies op dit gebied heeft.
Ik kan je misschien wat geruststellen:
Binnen onze vereniging hebben we meerdere PA-installaties.
Voor in de sporthal en "on the road" c.q. buitenevenementen die ik verzorg, heb ik vorig jaar twee American Audio V3000 amps aangeschaft, en heb daar absoluut geen spijt van.
Onze jeugdsoos heeft in de kantine een vaste installatie waar tijdens de vele feestavonden ook een flink deel van de omliggende wijk van meegeniet, de boxen zijn onlangs vervangen door nog beter presterende monsters.
Wat bewust niet vervangen is, omdat het na alle flinke mishandelingen van de afgelopen jaren onverwoestbaar lijkt te zijn:
beide Samson-versterkers, een S1500 en S2000
Topic: Verschil: Baskast of sub (30-5-2005 23:09:00)Binnen onze vereniging hebben we meerdere PA-installaties.
Voor in de sporthal en "on the road" c.q. buitenevenementen die ik verzorg, heb ik vorig jaar twee American Audio V3000 amps aangeschaft, en heb daar absoluut geen spijt van.
Onze jeugdsoos heeft in de kantine een vaste installatie waar tijdens de vele feestavonden ook een flink deel van de omliggende wijk van meegeniet, de boxen zijn onlangs vervangen door nog beter presterende monsters.
Wat bewust niet vervangen is, omdat het na alle flinke mishandelingen van de afgelopen jaren onverwoestbaar lijkt te zijn:
beide Samson-versterkers, een S1500 en S2000
Powerbeat schreef:
ooit al eens 80-90 geprobeert, want die BW gaat dat ook prima afZodra je hoger crosst hoor je uit de subs in de verte ook wat instrumenten en zang meekomen en daar moeten ze zich niet bemoeien.
Bovendien pikken de toppen het vanaf 60 Hz uitstekend op, de bassen zijn snaarstrak en kriebelen in je keel. En die strakke klappen klinken een stuk lomper/uitgezakter als je dat aan de subs overlaat.
Die toppen hebben jaren in onze kantine gehangen, aangestuurd door een Samson 2x750W en DJ's waarvan de meesten nog nooit van 0dB hebben gehoord. Nu krijgen ze op 4 Ohm 690W van een V3000 en daar raken ze echt niet van in de stress, zeker niet als je de 0dB op je mixer in de smiezen houdt.
Powerbeat schreef:
Heb je de 18 inch BlackWidow of Lowrider? (BlackWidow lijkt me want Lowrider gaat lager dacht ik. )Victor schreef:
60 Hz is wel erg laag! Op zich niet zo erg voor je subs, maar het zorgt er wel voor dat de topkasten erg hard moeten werken in de lage frequenties.Break The Silence schreef:
Als de voelbare bas op 90 Hz zou zitten, wat is dan het nut om nog lager te gaan, vaak zelfs tot 40 Hz?tom1984 schreef:
en als hij eens ingrijpt omdat je bv iets door je microfoon praat dan ben je ook gelijk bijna al je geluid kwijt.En als de limiters gaan werken als je door een mic praat, dan zou ik maar eens goed kijken naar gainstructuur en eq-instellingen.
Bij mij lichten hooguit de rode ledjes af en toe wat op, en reken maar dat alles vaak snoeihard staat. Als de rode limiter-ledjes echter gaan BRANDEN en de limiter dus actief wordt, komt dat meestal doordat het ingangssignaal op de mixer te ver in het rood is gekomen.
Ik beschouw het gewoon als noodrem, voor noodgevallen dus, en niet dat je continue over de grenzen van het toelaatbare zit. Dus zal het mij een worst zijn als het ding voor die ene uitschieter nogal grof ingrijpt, het voorkomt immers erger.
Break The Silence schreef:
De CX 3400 lijkt me alleen maar nuttig als je 3-weg stereo wil gaan en/of een limiter nodig hebt...Dat-en-dat type auto lijkt me alleen maar nuttig als je een airbag nodig hebt ...
Lamme bever schreef:
Ik bedoel eigelijk dat je de "topspeakers" harder kan laten spelen zonder dat ze gaan kraken wanneer je de lagere tonen achterwege laat.Lamme bever schreef:
Ik snap idd dat als je de bas wegfiltert het aantal watts ook minder wordt.Als ik het verhaal waar Johan naar verwijst (bedankt voor je correctie) goed begrijp wordt de mid/hoog speaker méér belast doordat hiervoor verhoudingsgewijs ook méér vermogen beschikbaar is gekomen. Je hebt immers het laag weggefilterd.
Het vermogen dat de kast vanuit de versterker krijgt verandert niet, maar door het ontbreken van lage tonen verschuift de mate van besteding van dat vermogen tussen de verschillende speakers. In dit geval krijgt het mid/hoog dus méér en als je hem dan ook nog eens harder gaat zetten kan dat weleens funest zijn.
Correct me if I'm wrong.
(en voor Dré's uitleg ga ik nog weleens goed zitten )
Wellicht ook nog een optie:
Gebruik de verf die je wil en zet er daarna 2 laagjes transparante Jachtlak (van Ruwa bijv.) overheen. Wordt keihard en je spullen kunnen dan ook tegen een regenbuitje.
Topic: Welke Crossover?! (2-5-2005 00:33:00)Gebruik de verf die je wil en zet er daarna 2 laagjes transparante Jachtlak (van Ruwa bijv.) overheen. Wordt keihard en je spullen kunnen dan ook tegen een regenbuitje.
Lamme bever schreef:
Maar is het niet zo dat als ik de tonen vanaf zeg 150 Hz naar de "topkasten" stuur deze ook wat harder kunnen (als ze de bas niet hoeven weer te geven)?En het is dan ook beter voor de subs als ze een weergave hebben van tot 150 Hz toch?
Dit zijn fullrange kasten, daarvoor heb je geen crossover nodig.
Voor de subs dat die geen hoge tonen krijgen en voor de topkasten dat die alleen hogere tonen weer hoeven te geven?De functie van een crossover is het fullrange signaal te splitsen in verschillende frequentiegebieden. Daarmee kan je bv. alleen de lage tonen naar een versterker met daaraan je subs (zonder passief filter) sturen. Tenzij je een versterker hebt met zg. "subwoofer-mode" die dezelfde filterfunctie heeft.
Topic: Welke Crossover?! (1-5-2005 23:54:00)Lamme bever schreef:
Maar als ik je dan goed begrijp heeft een crossover dan wel degelijk nut?Voor de subs dat die geen hoge tonen krijgen en voor de topkasten dat die alleen hogere tonen weer hoeven te geven?
Lamme bever schreef:
Maar heb ik dan eigelijk wel een crossover nodig als ik 2 versterkers heb?In de subs zitten dacht ik geen scheidingsfilters (DAP MCB-15)...
Dat vinden subs niet leuk, ze gaan proberen ook het mid/hoog weer te geven en dat kunnen ze niet. Gevolg: ze klinken voor geen meter en het gaat ten koste van de prestatie van waar ze wèl goed in zijn: uitsluitend het laag weergeven.
En wat voor topkasten heb je, zit daar een passief filter in, wat is het frequentiebereik? Zonder actief of passief filter krijgen ze dus ook het laag, kunnen ze dat wel?
GaSser schreef:
ik wil weten of ik in de problemen kom als ik twee verschillende full-range boxen samen op één uitgang aansluit.Daaruit blijkt dat het niet verstandig is, of je echt in de problemen kan komen heeft niets met fullrange boxen te maken.
Mig schreef:
ik heb ook een klein brom-probleem: soms als ik een plaat draai met nogal een flinke bas erin, krijgt mn linkerspeaker opeens een hele vette brom. Pas als ik even het tulpstekkertje die van mn mixer naar de versterker loopt eruit heb gehaald, is het over. Hoe kan dit en hoe kom ik er van af?bedankt
Lippenstift, spugen? Geen punt, daarvoor heeft Dré toch die rode en groene plopkappen?
Topic: Sennheiser Plopkap (4-4-2005 01:12:00)Tom schreef:
Plopkap heeft meer voordelen:... etc.
Victor schreef:
Ik zou als het even kan de Behringers vermijden. Hoewel het crossovergedeelte best zal werken verzieken de limiters je geluid.Anders gezegd: Als je netjes, zoals het hoort, op 0Db uitstuurt komen de limiters van de cross zelden of nooit in actie.
Of ben ik nou hier de enige die gewoon TOT de grens ga en niet altijd er net overheen?
Nah, laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Inmiddels alweer een poosje geleden gebeurd in onze sporthal (Papendrechtse Korfbalclub PKC):
Op een doordeweekse dag was onze sporthal en kantine beschikbaar gesteld voor het afscheid van een conrector van een grote plaatselijke school, alwaar onze wedstrijdsecretaris conciërge is. Mij was gevraagd om wat muziek te draaien en een microfoon beschikbaar te stellen voor wat dank- en afscheidswoorden, in zowel de sporthal voor 700 leerlingen als daarna in de kantine voor genodigden.
Om het voor de leerlingen in de hal wat leuker te maken had ik met de ceremoniemeester afgesproken dat ik 4 nummers op heftig volume zou draaien, waarvan het laatste in een pikdonkere hal. Hij zou zorgen dat, wanneer het licht weer aanging, hij samen met de conrector op het genodigdenbalkon (da's 3 meter verder dan mijn plekje voor bediening geluid) zou staan, goed zichtbaar voor iedereen. Hij zou vervolgens een aankondiging doen en zich met de conrector naar de middenstip begeven.
Afijn, bij de eerste tonen van het 4e nummer (The Nirvana Principal – Freudiana, schitterend nummer voor speciale gelegenheden) gaat zoals afgesproken het licht uit, mijn zwanenhalsje is dan nog de enige verlichting in de grote hal met ruim 700 man op de tribunes. Alles buldert en siddert, bij de laatste toon draait iemand alle rijen TL-verlichting weer aan, ik kijk naast me en …… zie dat ik moederziel alleen sta op het grote balkon, verwachtingsvol aangestaard door diezelfde 700 man
Oeps, plan B, zoeken dus maar. Beide hoofdrolspelers trof ik aan in de keuken, grenzend aan het balkon, de ceremoniemeester een beetje confuus met een natte handdoek zijn wat bebloede hoofd afvegend.
Wat was er gebeurd?
Tijdens het laatste nummer in het pikkedonker stond de ceremoniemeester schuin achter me op het balkon. Terwijl ik met de EQ-instellingen in de weer was, bemerkte hij dat de conrector er nog niet was en wilde dus op zoek. Hij doet een stap zijwaarts en …….. stapt in het luchtledige en was twee tellen later op onnavolgbare wijze op de begane grond gearriveerd. Wat hij even was vergeten, is dat hij pal naast de trap naar beneden stond ….
Echter, dat voorval gebeurde toen het 4e nummer nog niet eens halverwege was, geen mens die daarvan ook maar iets gehoord of gezien heeft, temeer omdat je beneden in een dode hoek uitkomt.
Op eigen kracht is hij toen naar de keuken gehinkeld, waar trouwens de conrector op zijn dooie gemak met het barpersoneel stond te keuvelen.
Uiteindelijk bleef de schade beperkt tot wat schrammen en een flink aantal blauwe plekken, en de nodige schaamte over de misstap omdat diezelfde persoon als jeugdcoördinator binnen de vereniging actief is en dus best wel de weg weet binnen onze accommodatie.
Topic: Behringer CX-2310 Crossover Probleempje (22-2-2005 15:54:00)Op een doordeweekse dag was onze sporthal en kantine beschikbaar gesteld voor het afscheid van een conrector van een grote plaatselijke school, alwaar onze wedstrijdsecretaris conciërge is. Mij was gevraagd om wat muziek te draaien en een microfoon beschikbaar te stellen voor wat dank- en afscheidswoorden, in zowel de sporthal voor 700 leerlingen als daarna in de kantine voor genodigden.
Om het voor de leerlingen in de hal wat leuker te maken had ik met de ceremoniemeester afgesproken dat ik 4 nummers op heftig volume zou draaien, waarvan het laatste in een pikdonkere hal. Hij zou zorgen dat, wanneer het licht weer aanging, hij samen met de conrector op het genodigdenbalkon (da's 3 meter verder dan mijn plekje voor bediening geluid) zou staan, goed zichtbaar voor iedereen. Hij zou vervolgens een aankondiging doen en zich met de conrector naar de middenstip begeven.
Afijn, bij de eerste tonen van het 4e nummer (The Nirvana Principal – Freudiana, schitterend nummer voor speciale gelegenheden) gaat zoals afgesproken het licht uit, mijn zwanenhalsje is dan nog de enige verlichting in de grote hal met ruim 700 man op de tribunes. Alles buldert en siddert, bij de laatste toon draait iemand alle rijen TL-verlichting weer aan, ik kijk naast me en …… zie dat ik moederziel alleen sta op het grote balkon, verwachtingsvol aangestaard door diezelfde 700 man
Oeps, plan B, zoeken dus maar. Beide hoofdrolspelers trof ik aan in de keuken, grenzend aan het balkon, de ceremoniemeester een beetje confuus met een natte handdoek zijn wat bebloede hoofd afvegend.
Wat was er gebeurd?
Tijdens het laatste nummer in het pikkedonker stond de ceremoniemeester schuin achter me op het balkon. Terwijl ik met de EQ-instellingen in de weer was, bemerkte hij dat de conrector er nog niet was en wilde dus op zoek. Hij doet een stap zijwaarts en …….. stapt in het luchtledige en was twee tellen later op onnavolgbare wijze op de begane grond gearriveerd. Wat hij even was vergeten, is dat hij pal naast de trap naar beneden stond ….
Echter, dat voorval gebeurde toen het 4e nummer nog niet eens halverwege was, geen mens die daarvan ook maar iets gehoord of gezien heeft, temeer omdat je beneden in een dode hoek uitkomt.
Op eigen kracht is hij toen naar de keuken gehinkeld, waar trouwens de conrector op zijn dooie gemak met het barpersoneel stond te keuvelen.
Uiteindelijk bleef de schade beperkt tot wat schrammen en een flink aantal blauwe plekken, en de nodige schaamte over de misstap omdat diezelfde persoon als jeugdcoördinator binnen de vereniging actief is en dus best wel de weg weet binnen onze accommodatie.
That_Dj_Sjokkie schreef:
Nee natuurlijk niet, de subs staan op de 2 lows uitgangen, en de 2 toppen gewoon op de highs.... de subwoofer uitgang is dan niet van toepassing omdat ik stereo wil blijven.subwoofer-mode op de versterker
Dit ook al gechekt?
Berry schreef:
[Edit/aanvulling schreef:Ondanks het bovenstaande lost het je probleem waarschijnlijk niet op. Omdat ik ook V3000's heb en ik de indruk heb dat knopjes bij jou in allerlei standen staan: staat één van die toppen niet op een kanaal in subwoofer-mode op de versterker?